«Στόχος μας είναι η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από εμάς», σημείωσε η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, μιλώντας στα Παραπολιτικά 90,1 Fm και στην εκπομπή «Κακά κορίτσια» με τις δημοσιογράφους Μαρία Λεμονιά και Έλενα Καραμίχαλου.

Ειδικότερα η κ. Κεραμέως έκανε αναφορά στις αλλαγές στο σύστημα της Παιδείας, στον σχολικό εκφοβισμό, αλλά και στα ζητήματα στα οποία πρέπει να εστιάσουν τόσο οι εκπαιδευτικοί μέσα στις σχολικές αίθουσες όσο και οι ίδιοι γονείς στο σπίτι. Παράλληλα η κ. Κεραμέως έκανε εκτενή αναφορά στις αλλαγές στη σχολική ύλη και έδωσε ξεκάθαρη απάντηση σχετικά με τη λειτουργία των σχολείων την εποχή που οι ιώσεις είναι σε έξαρση.

 

Διαβάστε αναλυτικά τη συνέντευξη της κ. Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1

 Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Είμαστε ένας λαός που έχει παιδεία αλλά και που μπορεί να βελτιώσει πολύ την παιδεία του. Γι' αυτό πάρα πολλές ενέργειες που κάνουμε, από κάτω προς τα πάνω, έχουν έναν στόχο, η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από εμάς.  Αυτός είναι ο στόχος μας σε ό,τι αφορά την παιδεία.

Για τον σχολικό εκφοβισμό

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Είναι μια παγκόσμια μάστιγα, δεν αφορά μόνο τη χώρα μας και θα έλεγα ότι όσο υπάρχει έξαρση της βίας στην κοινωνία θα βλέπουμε και παραπάνω βία στα σχολεία. Τα σχολεία είναι καθρέφτης της κοινωνίας. Προφανώς το σπίτι παίζει καθοριστικό ρόλο, δεν υπάρχει αμφιβολία, το σπίτι είναι καταλυτικό στη μάχη της πρόληψης, αλλά και το σχολείο μπορεί να παίξει καθοριστικό ρόλο. Με ποιον τρόπο; Σε δύο άξονες, με πιο άμεσα μέτρα και με πιο μακροπρόθεσμα μέτρα. Πιο άμεσα μέτρα, περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία. Δεύτερον, επιμορφώσεις στους εκπαιδευτικούς μας, να τους δώσουμε τα εργαλεία που χρειάζονται για να αντιμετωπίσουν τέτοιες καταστάσεις με τις οποίες ενδεχομένως έρχονται αντιμέτωποι. Τρίτον, ο λεγόμενος σύμβουλος σχολικής ζωής. Ο σύμβουλος σχολικής ζωής είναι ένας εκπαιδευτικός που αναλαμβάνει αυτή την αρμοδιότητα, ο οποίος έχει μια διαφορετική οικειότητα με τα παιδιά. Πας πιο εύκολα να του εκμυστηρευτείς κάτι.

Το Α και το Ω στην πρόληψη είναι το να μιλήσουν τα παιδιά. Όσο περισσότερο μιλούν, όσο περισσότερο εκμυστηρεύονται κάτι που τους απασχολεί, τόσο αυξάνονται οι πιθανότητες να έχουμε λιγότερα τέτοια περιστατικά στο μέλλον. Αυτά είναι τα άμεσα μέτρα, τα οποία δεν φτάνουν, γιατί πρέπει να σκεφτεί κανείς πιο μακροπρόθεσμα, πρέπει να σκεφτεί πως από την παιδεία που θα δώσουμε σήμερα στα νέα παιδιά θα εξαρτηθεί τι 30άρηδες-40άρηδες-50άρηδες θα έχουμε αύριο. Γι' αυτόν τον λόγο έχουμε εισαγάγει μέσα στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα με θεματικές ενότητες όπως σεβασμός των άλλων, ο σεβασμός στη διαφορετικότητα, πώς βάζεις όρια στη δική σου συμπεριφορά σεβόμενος τον ζωτικό χώρο του άλλου.

Άρα δεν φτάνει μόνο παραπάνω ψυχολόγοι, κοινωνικοί λειτουργοί κ.ο.κ., πρέπει να σκεφτείς και πιο μακροπρόθεσμα και το λέω αυτό έχοντας κατά νου τις τελευταίες κατηγορίες για σεξουαλική κακοποίηση. Αν αυτοί είχαν πάρει παιδεία, η οποία στο σχολείο είχε τέτοια μαθήματα, θα κάνανε τα ίδια σήμερα;  

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Η σεξουαλική αγωγή μπήκε στα σχολεία, ένα θέμα ταμπού που για πάρα πολλά χρόνια δεν είχε τολμήσει να μπει στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα, εμείς το τολμήσαμε, την έχουμε εισαγάγει, ξεκινάει στη Γ' Δημοτικού και πάει και στο Γυμνάσιο.     

Ερωτηθείσα ποιες είναι οι αντιδράσεις των  μαθητών όταν επισκέπτεται κάποιο σχολείο

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Αν μπορούσα να είμαι κάθε μέρα στα σχολεία, θα ήμουνα κάθε μέρα στα σχολεία. Είναι πολύ θερμό το κλίμα. Οι μεγαλύτερες τάξεις έχουν περισσότερες ερωτήσεις και έχουν και κριτική και τη θέλω αυτή την κριτική. Όταν πας σε ένα λύκειο θα ακούσεις πολλά σχόλια και πολλές προτάσεις. Επίσης δεν σας κρύβω ότι πολλά τα οποία κάνουμε στο Υπουργείο Παιδείας τα ερεθίσματα έρχονται από το σχολείο, από μαθητές και από εκπαιδευτικούς.

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Θεωρώ μείζονος σημασίας το να παίρνεις ερεθίσματα από την ίδια την εκπαιδευτική κοινότητα. Εγώ γι' αυτό επί τούτου πηγαίνω στα σχολεία, πρώτα απ’ όλα γιατί θεωρώ ότι είναι καθήκον μου. Είναι καθήκον μου να είμαι κοντά στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς, κάτι που δεν γινόταν στο παρελθόν. Και δεύτερον, δεν σας κρύβω ότι αποκομίζω πάρα πολλά από αυτό. Μαθαίνω, παίρνω ερεθίσματα, ακούω γόνιμες προτάσεις.  

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Κάθε αλλαγή στην παιδεία θέλει πάρα πολύ χρόνο. Χρόνο για να υλοποιηθεί, να εφαρμοστεί, να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί και χρόνο για να δεις τα οφέλη. Τα οφέλη στην παιδεία είναι πολύ μακροπρόθεσμα. Για παράδειγμα εμείς βάλαμε έναν επιπλέον χρόνο στο νηπιαγωγείο, δηλαδή τα παιδιά αντί να ξεκινούν στην ηλικία των 5 ετών, ξεκινούν στην ηλικία των 4. Το όφελος αυτής της ενέργειας θα το δει κάποιος σε περίπου 10 χρόνια από σήμερα, άρα θέλει χρόνο.

Για τις αλλαγές στη σχολική ύλη

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Η κατεύθυνση είναι για μια πολύ πιο διαδραστική μάθηση, πιο βιωματική. Βγάζουμε αυτή την εποχή τα νέα προγράμματα σπουδών, τα βγάλαμε πέρυσι και ήδη δοκιμάζονται στα πρότυπα και πειραματικά.  Τι θα πει πρόγραμμα σπουδών; Είναι η ύλη που διδάσκεται στο σχολείο. Η ύλη έπρεπε να αλλάξει γιατί ήταν του 1998 σε πολλά μαθήματα και ήταν σε μια προσέγγιση στείρας μετάδοσης γνώσης σε μεγάλο βαθμό. Παπαγαλία, αποστήθιση. Φεύγουμε από αυτό. Για παράδειγμα στην ιστορία αντί να μαθαίνεις απέξω τι έκανε ο Χαρίλαος Τρικούπης, θα σου λέει ο δάσκαλος «είσαι ο Χαρίλαος Τρικούπης, γράψε μια επιστολή ή μια ομιλία». Πιο βιωματικό, πιο διαδραστικό, περισσότερη κριτική σκέψη. Ο στόχος είναι να πάμε σε ένα πλαίσιο όπου τα παιδιά τα ίδια θα επεξεργάζονται την πληροφορία, θα συνδυάζουν πηγές και έτσι θα αναπτύσσουν την κριτική τους σκέψη.

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ:  Η κοινωνία είναι πολύ πιο μπροστά απ' ό,τι νομίζουμε. Τα τελευταία 3,5 χρόνια έχουμε κάνει αλλαγές στην παιδεία που υπό κανονικές συνθήκες εγώ δεν θα ήμουν στη θέση μου. Βαριές αλλαγές στην παιδεία, αλλά αλλαγές που τις απαιτεί η κοινωνία.

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Ένας υπουργός Παιδείας για να κάνει σωστά τη δουλειά του δεν πρέπει να σκέφτεται πώς θα είναι δημοφιλής, πρέπει να σκέφτεται πώς θα είναι χρήσιμος, χρήσιμος στα παιδιά. Αν θες να κάνεις σωστά τη δουλειά σου, πρέπει να πάρεις αποφάσεις που μπορεί πρόσκαιρα να φανούν σκληρές, δύσκολες, αλλά γνώμονάς σου πρέπει να είναι ένας, πώς θα ανεβάσεις την μπάρα συνολικά, πώς τα παιδιά μας θα γίνουν καλύτερα.  Στόχος μου είναι να είμαι όσο πιο χρήσιμη γίνεται για τα παιδιά, αυτή είναι η κινητήριος δύναμη πίσω από κάθε απόφαση.     

Για τους εκπαιδευτικούς

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ:  Πρέπει να δείξουμε εμπιστοσύνη στους εκπαιδευτικούς, να μεταφέρουμε αρμοδιότητες. Όσο μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης έχει ο εκπαιδευτικός τόσο καλύτερη θα είναι η εκπαίδευση που θα δίνει στα παιδιά μας.               

- Ερωτηθείσα ποια πιστεύει ότι ήταν η πιο δύσκολη στιγμή της στην πορεία της ως υπουργός Παιδείας:

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Χωρίς δεύτερη σκέψη ο κορονοϊός και το κλείσιμο των σχολείων, το οποίο δεν το ήθελα καθόλου. Έδωσα μάχη για τα ανοιχτά σχολεία, προφανώς με προστασία της ατομικής και της δημόσιας υγείας, αλλά τα σχολεία μας πρέπει να είναι ανοιχτά. Ήταν σίγουρα η πιο δύσκολη φάση σε αυτή την πορεία των 3,5 χρόνων.

Ερωτηθείσα αν θα επανέλθουν οι μάσκες στα σχολεία λόγω της έξαρσης των ιώσεων

Ν. ΚΕΡΑΜΕΩΣ: Έχει ξεκινήσει μια ολόκληρη συζήτηση σε σχέση με τις ιώσεις, δεν το μειώνω, είναι σοβαρό θέμα και γι' αυτό το Υπουργείο Υγείας κάνει πάρα πολλές ενέργειες, αλλά ιώσεις είχαμε ανέκαθεν. Είναι αδιανόητο να μιλάμε για κλείσιμο σχολείων όταν ιώσεις είχαμε ανέκαθεν. Ναι, μέτρα για την προστασία, για παράδειγμα βγάλαμε μια εγκύκλιο που λέει ότι εάν το παιδί σου νοσεί από εποχική γρίπη δεν προσμετρούνται οι απουσίες του. Κανονικά βγαίνει πιο αργά αυτή η εγκύκλιος, τη βγάλαμε πιο νωρίς αφουγκραζόμενοι την ανησυχία των γονέων, άλλο αυτό όμως, προστατευτικά μέτρα κατά των ιώσεων και άλλο να πεις «μήπως να μην ανοίξουν τα σχολεία». Μα είναι δυνατόν!