Λιγότερες από εκατό ημέρες -με βάση οποιοδήποτε σενάριο- μας χωρίζουν πλέον από τη διάλυση της Βουλής και την προκήρυξη εκλογών και ο Κυριάκος Μητσοτάκης ρίχνει πλέον το κέντρο βάρους της δημόσιας παρουσίας του στις περιοδείες ανά την επικράτεια.

Σε αυτές θα εκπέμπει σταθερά το πολιτικό μήνυμα για ανανέωση της λαϊκής εντολής και καθαρής πρωτιάς της Ν.Δ. στις εκλογές και νίκη με αυτοδυναμία στις δεύτερες κάλπες, ώστε η κυβέρνηση να προχωρήσει στο μεταρρυθμιστικό της έργο.

Το σχέδιο

Μετά την Πάτρα, τον Νοέμβριο, και την Τρίπολη και τη Θεσσαλονίκη (μαζί με την Ημαθία), τον Δεκέμβριο, ακολούθησε η Θράκη, όπου ο πρωθυπουργός παρουσίασε το στρατηγικό του πλάνο για την ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής, με ορίζοντα το 2030. Το αναπτυξιακό σχέδιο για την Ανατολική Μακεδονία και τη Θράκη περιλαμβάνει περισσότερα από 360 έργα στο διάστημα αυτό, κόστους 6,8 δισ. ευρώ: Σύγχρονα δίκτυα και υποδομές με 92 έργα ύψους 3,8 δισ., αγροτική παραγωγή και πράσινη μετάβαση με 100 έργα που αθροίζουν 2,07 δισ., επένδυση και αξία στην περιοχή με εννέα έργα 34,5 εκατ. ευρώ και δέκα στρατηγικές επενδύσεις 4,8 δισ. και, τέλος, με 165 έργα για τα οποία θα δαπανηθούν 938 εκατ., για τον τέταρτο άξονα, που τιτλοφορείται «Δίπλα σε κάθε πολίτη και ποιότητα ζωής».

«Κλειδί»

Η Αλεξανδρούπολη έχει κάτι παραπάνω από κομβικό ρόλο στον κυβερνητικό σχεδιασμό: Με την αναβάθμιση του λιμανιού και την πρόσφατη ανανέωση και επέκταση στη συμφωνία αμοιβαίας αμυντικής συνεργασίας (MDCA) με τις ΗΠΑ γίνεται ουσιαστικά η «Σούδα του Βορρά». Με τον νέο τερματικό σταθμό για LNG (FRSU), την κατασκευή της Μονάδας Ηλεκτροπαραγωγής -στην έναρξη της οποίας θα παραστεί σήμερα ο Κυριάκος Μητσοτάκης- και με άλλα έργα η ευρύτερη περιοχή γίνεται ενεργειακός κόμβος για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

Αξιοποίηση

Μάλιστα, σε μια εξέλιξη που αιφνιδίασε πολλούς, πριν από δύο μήνες η κυβέρνηση αποφάσισε, όπως τόνισε στη συνέχεια ο πρωθυπουργός, ότι στην παρούσα συγκυρία ο λιμένας της Αλεξανδρούπολης είναι τόσο μεγάλης στρατηγικής, γεωπολιτικής και ενεργειακής σημασίας για τη χώρα μας, ώστε πρέπει να παραμείνει στην κυριότητα του ελληνικού Δημοσίου, και συγκεκριμένα του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει το λιμάνι και να αξιοποιήσει πλήρως όλες του τις δυνατότητες.

Για τον Κυριάκο Μητσοτάκη, η Αλεξανδρούπολη διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στην προσπάθεια που κάνει η χώρα μας να αναβαθμίσει τη θέση που κατέχει στην ενεργειακή ασφάλεια και τροφοδοσία των Βαλκανίων και της Ευρώπης.

Η πλωτή μονάδα αποθήκευσης και επαναεριοποίησης, που θα είναι έτοιμη έως το τέλος του 2023 ή το αργότερο στις αρχές του 2024, θα επιτρέψει να εισάγονται πολύ αυξημένες ποσότητες υγροποιημένου φυσικού αερίου, όχι μόνο για την Ελλάδα, αλλά και προς εξυπηρέτηση των αναγκών των γειτονικών χωρών της Νοτιοανατολικής Ευρώπης, ακόμα ίσως και της Κεντρικής, ενώ μέχρι και η Ουκρανία θα μπορούσε θεωρητικά να εξυπηρετηθεί από αυτή την υποδομή.

Παρεμβάσεις

Παράλληλα, η κυβέρνηση σχεδιάζει παρεμβάσεις για την αναβάθμιση και αναδιάταξη του συστήματος και των υποδομών του σιδηροδρομικού δικτύου, με τη βελτίωση της διασύνδεσης Θεσσαλονίκης και λιμανιού Αλεξανδρούπολης και στη συνέχεια της διόδου προς Βουλγαρία και Τουρκία. Το λεγόμενο σχέδιο «Sea2Sea» για τη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμένων της Βόρειας Ελλάδας με αντίστοιχους της Βουλγαρίας προχωρά και ήδη, όπως αναμένεται να τονίσει ο πρωθυπουργός, η χώρα μας προωθεί την αναβάθμιση της σύνδεσης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης με τα ελληνοβουλγαρικά σύνορα και αναμένει τα αντίστοιχα έργα από την πλευρά της γειτονικής χώρας, ενώ σε δεύτερο χρόνο η σιδηροδρομική αυτή χάραξη θα φτάσει στα λιμάνια της Ρουμανίας. Στρατηγικός στόχος είναι η παράκαμψη του Βοσπόρου και η διασφάλιση του εφοδιασμού των χωρών της Ανατολικής Ευρώπης, συμπεριλαμβανομένης της Ουκρανίας, μέσω των ελληνικών λιμένων, και δη της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας.

Ετοιμότητα

Η επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στη Θράκη δεν θα μπορούσε να μην περιλαμβάνει και συγκεκριμένα μηνύματα προς τη γείτονα χώρα, τόσο για την ανάγκη αποφυγής της επιθετικής ρητορικής και των προκλήσεων όσο και για την ετοιμότητα της Ελλάδας σε κάθε επίπεδο να απαντήσει σε οποιαδήποτε απειλή.

Ηδη μάλιστα, πριν από την επίσκεψη του πρωθυπουργού, υπεγράφη από -την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Προστασίας του Πολίτη- τους κ. Θεοδωρικάκο και Οικονόμου η διακήρυξη για τον νέο φράχτη στον Εβρο, στην οποία σημειώνεται μάλιστα ότι οι ραγδαίες εξελίξεις που σχετίζονται με την «εργαλειοποίηση» του μεταναστευτικού ζητήματος έχουν ως αποτέλεσμα την απρόβλεπτη και ασυνήθιστη αύξηση των μεταναστευτικών ροών, που εκτείνεται κατά μήκος των χερσαίων συνόρων της χώρας με απρόβλεπτες συνέπειες για τη δημόσια τάξη και ασφάλεια.

Επέκταση

Ειδικότερα, δε, κρίνεται αναγκαία και κατεπείγουσα η επέκταση του υπάρχοντος αποτρεπτικού εμποδίου, του φράχτη δηλαδή, σε πρώτη φάση, σε μήκος περίπου 35 χιλιομέτρων στην περιοχή μεταξύ του οικισμού «Ψαθάδες» Διδυμοτείχου έως την περιοχή Κορνοφωλιά Σουφλίου, το οποίο αποτελεί το πρώτο κομμάτι από τα συνολικά 140 χιλιόμετρα. Στο Μεταναστευτικό-Προσφυγικό θα αναφερθεί αναλυτικά ο πρωθυπουργός και στην εκδήλωση για τον απολογισμό του έργου του υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής την τελευταία τριετία, που θα γίνει την Τρίτη στο Ζάππειο. Μετά την επιστροφή του από το Νταβός, μπαίνει μπροστά ο σχεδιασμός για τις επόμενες περιοδείες, που θα περιλαμβάνουν τη Λάρισα, τα Ιωάννινα, την Κοζάνη και το Ηράκλειο.

*Δημοσιεύτηκε στα Παραπολιτικά στις 14 Ιανουαρίου 2023.