Κεραμέως στα Παραπολιτικά 90,1: Το επόμενο διάστημα θα κατατεθεί νομοσχέδιο για τη σχολική βία και τον σχολικό εκφοβισμό - Τι θα περιλαμβάνει
Σημείωσε πως με την αποκατάσταση του ασύλου δίνεται η δυνατότητα στις Αρχές να επεμβαίνουν όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις και έχει μπει τέλος σε καταλήψεις και έκνομες ενέργειες
«Παρουσία Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, που δρα αποτρεπτικά, υπάρχει στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, στο Αριστοτέλειο και το Πολυτεχνείο», δήλωσε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην Κέλλυ Κοντογεώργη η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως.
Σημείωσε πως με την αποκατάσταση του ασύλου δίνεται η δυνατότητα στις Αρχές να επεμβαίνουν όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις και έχει μπει τέλος σε καταλήψεις και έκνομες ενέργειες.
Χαρακτήρισε το σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ ως την καλύτερη διαφήμιση για τη Ν.Δ. Όπως είπε, μας θυμίζει ποια ήταν η κατάσταση στα πανεπιστήμια επί ΣΥΡΙΖΑ και ποια είναι επί Ν.Δ.
Προανήγγειλε ότι το επόμενο διάστημα θα κατατεθεί νομοσχέδιο για τη σχολική βία και τον σχολικό εκφοβισμό, όπου μαθητές θα κάνουν ανώνυμες καταγγελίες για ό,τι τους απασχολεί.
Είπε πως ξεκινά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, κάτι που έχει να γίνει από το 1982, και θα αξιολογηθούν το πόσο καλά γνωρίζουν το γνωστικό αντικείμενο αλλά και η μεταδοτικότητα στη σχολική αίθουσα.
Τόνισε πως αξιολόγηση σημαίνει βελτίωση, που θα κάνει καλύτερους τους εκπαιδευτικούς, και επανέλαβε πως οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν την 1η Ιουνίου.
Aναλυτικά οι δηλώσεις της
Ερωτηθείς για το θεσμό της πανεπιστημιακής αστυνομίας: Το ζήτημα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είναι ένα σύνθετο ζήτημα για την αντιμετώπιση του οποίου έχουμε προβεί σε μια σειρά από κινήσεις. Οι ομάδες προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων είναι μια από αυτές, η πρώτη και πιο σημαντική είναι το άσυλο. Η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια. Σας θυμίζω ότι πριν την κυβέρνηση Μητσοτάκη είχαμε καμιά δεκαριά περιστατικά βίας την ημέρα στα πανεπιστήμια, τον Αύγουστο του ‘19 ψηφίσαμε μια διάταξη που λεει το αυτονόητο ότι όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις να μπορούν να επεμβαίνουνε οι αρχές και μέσα στα πανεπιστήμια όπως σε κάθε δημόσιο χώρο. Στη βάση αυτής της διάταξης έχει μπει ένα τέλος σε καταλήψεις, σε έκνομες ενέργειες, σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Σας αναφέρω δύο ενδεικτικές την κατάληψη που διαρκούσε 34 χρόνια στο Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο μπήκε τέλος στη βάση αυτή της διάταξης και στη θέση αυτής της κατάληψης έχει δρομολογηθεί μια πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη. Δεύτερο παράδειγμα η πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου όπου έγινε μια επιτυχημένη επέμβαση της Αστυνομίας, μπήκε τέλος σε μια κατάληψη στις εστίες αυτές από τους χειρότερους κακοποιούς και τώρα έχει δρομολογηθεί η πλήρης ανακαίνιση αυτών των φοιτητικών εστιών. Άρα το πρώτο είναι το άσυλο, το δεύτερο είναι ένα σχέδιο ασφαλείας σε όλα τα πανεπιστήμια, το τρίτο είναι να ξεκινήσει η ελεγχόμενη πρόσβαση.
Οι ΟΠΠΙ είναι ένα μέτρο που εφαρμόζεται όσο και όπου υπάρχει ανάγκη σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ελληνικής αστυνομίας. Η ελληνική αστυνομία έχει εντοπίσει τρία πανεπιστήμια στα οποία υπάρχουν ενίοτε αυξημένες ανάγκες και αυτά είναι το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο και το Πολυτεχνείο. Δεν είναι ένα οριζόντιο μέτρο, τα περισσότερα πανεπιστήμια της χώρας δεν έχουν απολύτως κανένα τέτοιο ζήτημα και αυτό πρέπει να το προβάλουμε γιατί δημιουργείται μια λαθεμένη εντύπωση για την πανεπιστημιακή ζωή της χώρας. Όχι είναι μια εξαίρεση και ακόμα και εκεί είναι τελείως σποραδικές περιπτώσεις που υπάρχουν ζητήματα. Μπορεί να υπάρξουν ναι για αυτό το λόγο και η διάταξη του ασύλου επιτρέπει στις αρχές να επεμβαίνουν όταν υπάρχει ανάγκη και οι ομάδες αυτές λειτουργούν αποτρεπτικά. Ο στόχος είναι να αποτρέπουν την τέλεση αξιόποινων πράξεων.
Τα Σώματα της Ελληνικής Αστυνομίας τα κανονικά έχουν μια αποστολή και καταστολής, όταν διαπράττεται μια αξιόποινη πράξη φυσικά και μπορεί να επέμβουν οι αρχές στη βάση της διάταξης του ασύλου άλλο αυτό και άλλο η λειτουργία των ΟΠΠΙ οι οποίες στόχο έχουν να αποτρέπουν. Δηλαδή αφού έχεις καθαρίσει, έχεις βάλει τέλος στις έκνομες ενέργειες, έχεις βάλει τέλος στις καταλήψεις έρχονται οι ΟΠΠΙ και δρουν κυρίως αποτρεπτικά. Να το σκέφτεται κανείς δύο και τρεις φορές προτού να τελέσει μια αξιόποινη πράξη επειδή ξέρει ότι αυτές οι ομάδες κυκλοφορούν, δρουν σε αυτούς τους χώρους. Σκοπός των ομάδων αυτών είναι κυρίως να αποτρέψει την τέλεση αξιόποινων πράξεων και να συμβάλλει σε επικοινωνία με τα άλλα σώματα της αστυνομίας στη συνολική αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
Αναφερόμενη στο σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία: Το σποτάκι αυτό θεωρώ ότι είναι η καλύτερη διαφήμιση για τη ΝΔ. Είναι το σποτάκι το οποίο εξηγεί γιατί κανείς πρέπει να ψηφίσει ΝΔ στις επόμενες εκλογές. Λεει ο ΣΥΡΙΖΑ δύο πράγματα, λεει για το θέμα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και των ΟΠΠΙ. Μας θυμίζει ότι επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ ήταν εστίες ανομίας τα πανεπιστήμια, μας θυμίζει την κατάληψη που εμείς σπάσαμε η οποία διαρκούσε 34 χρόνια και στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ. Μας θυμίζει πάρα πολλές έκνομες ενέργειες, θυμόσαστε στην ΑΣΟΕ τι γινότανε απέξω που είχε παραεμπόριο και όταν ερχόταν η αστυνομία όλοι αυτοί πηγαίνανε μέσα στο πανεπιστήμιο. Μα αυτό είναι το άσυλο; Το άσυλο είναι άσυλο ιδεών όχι άσυλο αυτών που διαπράττουν έκνομες ενέργειες. Αυτά όλα έχουν αποκατασταθεί. Το σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ μας θυμίζει ποια ήταν η κατάσταση στα πανεπιστήμια επί ΣΥΡΙΖΑ και ποια είναι επί ΝΔ. Δεύτερο παράδειγμα, μας λεει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι θα καταργήσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Μας θυμίζει ότι με το σύστημα Τσίπρα έμπαινε κανείς στο πανεπιστήμιο με βαθμό 0,6 στα 20. Και θα σας πω τι με πειράζει σε αυτό για τρεις λόγους, πρώτα απ’ όλα γιατι αυτό το παιδί που θα μπει με 1 στα 20 τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν θα αποφοιτήσει. Εγώ θέλω τα παιδιά να έχουν προοπτική, να έχουν διέξοδο, να έχουν επαγγελματική αποκατάσταση. Το μόνο εύκολο είναι να πούμε «όλοι ελεύθερα στο πανεπιστήμιο», δεν πρέπει να μας νοιάζει αν θα βγουν τα παιδιά αυτά, να θα μπορέσουν να κάνουν πράξη τα όνειρα τους; Ο δεύτερος λόγος που με πειράζει είναι γιατί ο στόχος μας είναι να αναβαθμίσουμε συνολικά τα πανεπιστήμια, να τα ωθήσουμε προς τα πάνω. Και ο τρίτος λόγος είναι οι έλληνες φορολογούμενοι οι οποίοι πληρώνουνε φόρους για την εκπαίδευση και απαιτούν και έχουν δίκιο τα χρήματα αυτά να αξιοποιούνται με βέλτιστο τρόπο. Δεν αξιοποιούνται με βέλτιστο τρόπο όταν στέλνουμε ένα σήμα ότι μπορείς να μπεις σε ένα πανεπιστήμιο γράφοντας μετά βίας το όνομα σου.
Μιλάω συστηματικά και με φοιτητές και με καθηγητές και με ερευνητές και με διδάσκοντες αλλά όχι μόνο στα πανεπιστήμια αλλά και στα σχολεία. Έχω επισκεφτεί πάνω από 400 δημόσια σχολεία στη χώρα γιατί πρώτον είναι υποχρέωση μας και δεύτερον γιατί εκεί ακούς την πραγματικότητα. Εκεί ακούς τα πραγματικά προβλήματα, εκεί ακούς γόνιμες προτάσεις που μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις ως ερεθίσματα εν συνεχεία για να νομοθετήσεις. Πρέπει να σας πω ότι τα περισσότερα από αυτά που κάνουμε προέρχονται από ερεθίσματα από τη βάση. Για παράδειγμα το επόμενο διάστημα φερνουμε ένα νομοσχέδιο για τη σχολική βία, για τον σχολικό εκφοβισμό, ένα μείζον ζήτημα το οποίο ταλανίζει την υφήλιο. Εκεί έχουμε πάρει ερεθίσματα από τη βάση και ένα από αυτά που θα προβλέψουμε είναι η δυνατότητα για μαθητές να κάνουν ανώνυμες καταγγελίες για κάτι που τους απασχολεί γιατί ο στόχος μας είναι πως θα μιλήσουν περισσότερο τα παιδιά, πως θα ανοιχτούν. Όσο περισσότερο μιλούν τόσο πιο πιθανό είναι να προλάβουμε καταστάσεις.
Αναφορικά με τη βία στο σχολικό περιβάλλον: Είναι γεγονός ότι υπάρχει βία, είναι γεγονός ότι όση περισσότερη βία έχουμε στην κοινωνία τόση περισσότερη βία θα έχουμε στα σχολεία. Τα σχολεία είναι καθρέφτης της κοινωνίας και είναι γεγονός επίσης ότι το σπίτι παίζει καταλυτικό ρόλο. Το σχολείο μπορεί να δράσει κυρίως προληπτικά σε δύο άξονες, ο πρώτος είναι με πιο άμεσα μέτρα δηλαδή περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία. Όταν εμείς ήρθαμε στο υπουργείο είχαμε περίπου 1600 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία της χώρας σήμερα έχουμε 3200. Δεύτερον έχουμε θεσμοθετήσει το σύμβουλο σχολικής ζωής. Ο σύμβουλος σχολικής ζωής είναι ένας εκπαιδευτικός ο οποίος είναι πιο κοντά, είναι πιο οικείος στα παιδιά γιατί θέλουμε τα παιδιά να νιώσουν πιο άνετα να μιλήσουνε, να ανοιχτούν, να πούνε κάτι που τους απασχολεί. Τρίτον, οριζόντιες επιμορφώσεις. Επιμορφώσεις για τα στελέχη εκπαίδευσης να τους βοηθήσουν, να τους δώσουν εργαλεία για το πώς να αντιμετωπίσουν έκτακτες καταστάσεις. Δεν φτάνουν όλα αυτά γιατί όταν σκέφτεται κανείς και χαράσσει εκπαιδευτική πολιτική το βλέμμα δεν είναι μόνο στο 2023, το βλέμμα είναι στο 2040-’60 στο πως η παιδεία σήμερα διαμορφώνει τους 30ρηδες-40ρηδες του αύριο. Βλέπουμε το τελευταίο διάστημα πολλές καταγγελίες για φερόμενα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης και ρωτάω αν όλος ο πληθυσμός της Ελλάδας είχε κάνει υποχρεωτικά σεξουαλική αγωγή στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο θα είχαμε περισσότερα ή λιγότερα τέτοια περιστατικά; Πιστεύω πολλά λιγότερα. Για αυτό λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να σκεφτόμαστε στο μέλλον, να χαράσσουμε πολιτική με το βλέμμα στις επόμενες γενιές για το πώς θα μεγαλώσουν τα σημερινά παιδιά και θα ενηλικιωθούν, όλα αυτά επιπλέον των νέων πρωτοβουλιών που θα πάρουμε και θα παρουσιαστούν το επόμενο διάστημα σχετικά με μια νέα πλατφόρμα που θα επιτρέπει τις ανώνυμες καταγγελίες από μαθητές.
Αναφορικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Ένα πλήρες σύστημα αξιολόγησης στην εκπαίδευση έχει τρία επίπεδα, το πρώτο είναι η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Ξεκίνησε πριν από ενάμιση χρόνο εν μέσω αντιδράσεων, προχωρήσαμε κανονικά, φέτος είναι η δεύτερη χρονιά εφαρμογής. Δεύτερο επίπεδο η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος, πόσο καλό ή όχι είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα. Και αυτό ξεκίνησε πέρυσι. Τρίτο επίπεδο, η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αυτό έχει να γίνει από το 1982, 41 ολόκληρα χρόνια δεν έχει γίνει ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών με οριζόντιο τρόπο. Ξεκινάει τώρα. Θα γίνει από τρεις ανθρώπους, από το διευθυντή του σχολείου, από το σύμβουλο εκπαίδευσης που έχει στην παιδαγωγική ευθύνη του ένα αριθμό σχολείων και από τον σύμβουλο ειδικότητας. Δηλαδή ο σύμβουλος φυσικής θα αξιολογεί τους φυσικούς, ο σύμβουλος μαθηματικών αξιολογεί τους μαθηματικούς κοκ. Το πρώτο που αξιολογούν είναι το γνωστικό αντικείμενο. Δηλαδή τα μαθηματικά που διδάσκεις είναι σωστά μαθηματικά; Είναι οι σωστές μέθοδοι; Το δεύτερο κομμάτι είναι ότι μπορεί να είσαι μαθηματική διάνοια, μπορεί να είσαι αστέρι στα μαθηματικά αλλά μπορεί να μην έχεις καμία μεταδοτικότητα ή μπορεί στην τάξη να επικρατεί ένας αναβρασμός, και αυτό αξιολογείται.
Υπάρχουν δύο κατηγορίες συνεπειών αυτοί που βαθμολογούνται πολύ θετικά οι οποίοι παίρνουν μόρια και τα μόρια αυτά τα χρησιμοποιούν για να αναλάβουν θέσεις ευθύνης στη διοικητική πυραμίδα της εκπαίδευσης. Όπως είναι να γίνεις διευθυντής σχολείου, να γίνεις διευθυντής εκπαίδευσης, να γίνεις περιφερειακός διευθυντής να ανέβεις στην πυραμίδα της εκπαίδευσης δηλαδή, και αυτό συνεπάγεται και μισθολογική ανέλιξη. Αυτό είναι το ένα κομμάτι εάν αξιολογηθείς με μη ικανοποιητικό τρόπο τότε προβλέπεται υποχρεωτική επιμόρφωση. Επιμόρφωση και σε ζητήματα γνωστικού αντικειμένου και σε ζητήματα παιδαγωγικής προσέγγισης. Άρα η συμμετοχή στην αξιολόγηση είναι υποχρεωτική. Αξιολόγηση = βελτίωση. Όλο αυτό είναι ένα εργαλείο για να δυναμώσει τους εκπαιδευτικούς, να τους κάνει καλύτερους .
Ερωτηθείσα αν πιστεύει ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Βλέπω ένα πολύ υγειές σώμα εκπαιδευτικών το οποίο θέλει να βελτιωθεί. Για παράδειγμα οι εκπαιδευτικοί είχαν ένα πάγιο αίτημα ζητούσαν να επιμορφωθούνε, ξέρετε οπόσο μαζικά επιμορφώνονται ακόμα και όταν η επιμόρφωση είναι προαιρετική. Μαζικά... Η κυβέρνηση είναι μια κυβέρνηση η οποία ακούει τους εκπαιδευτικούς και θέλει να βελτιώνονται, αυτός είναι ο στόχος μας πως οι εκπαιδευτικοί μας θα γίνουνε καλύτεροι. Εφαρμόστηκε η αξιολόγηση, προχωρήσαμε και είναι φέτος η δεύτερη χρονιά εφαρμογής.
Για την ελάχιστη βάση εισαγωγής: Μπήκε η ελάχιστη βάση η οποία σε πολύ μεγάλο βαθμό έχει εξορθολογήσει όλο το πλαίσιο. Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη διαφορά σε σχέση με το παρελθόν για τη συνολική αναβάθμιση των σπουδών και που έχει ωθήσει και τα παιδιά στο να ανεβάσουν συνολικά τις επιδόσεις τους.
Αναφορικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις: Είναι γεγονός ότι οι πανελλαδικές θα γίνουν τον Ιούνιο. Ξεκινάνε 1η Ιουνίου, αυτό το έχω πει από τον Σεπτέμβριο και το έχω ανακοινώσει προφανώς σε απόλυτη συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό. Αυτό το κάναμε γιατί επιτέλους σε αυτή τη χώρα πρέπει να έχουμε έναν προγραμματισμό από σεβασμό στα παιδιά, από σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Πέρυσι το Σεπτέμβριο ανακοινώσαμε ένα πλήρες πρόγραμμα για όλη τη χρονιά, πότε ξεκινάνε τα τρίμηνα, πότε τα τετράμηνα, πότε θα γίνουν οι εξετάσεις για τα Πρότυπα, πότε η κλήρωση για τα Πειραματικά, πότε οι Πανελλαδικές εξετάσεις. Καταλαβαίνετε ότι οι πανελλαδικές θα γίνουν οπωσδήποτε δεν αλλάζει απολύτως τίποτα. Ο πρωθυπουργός έχει μιλήσει για εκλογές Απρίλιο ή Μάιο το έχει πει ξεκάθαρα, από εκεί και πέρα είναι ο μόνος που ξέρει την ημερομηνία όταν αυτή την αποφασίσει θα την ανακοινώσει.
Σημείωσε πως με την αποκατάσταση του ασύλου δίνεται η δυνατότητα στις Αρχές να επεμβαίνουν όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις και έχει μπει τέλος σε καταλήψεις και έκνομες ενέργειες.
Χαρακτήρισε το σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ ως την καλύτερη διαφήμιση για τη Ν.Δ. Όπως είπε, μας θυμίζει ποια ήταν η κατάσταση στα πανεπιστήμια επί ΣΥΡΙΖΑ και ποια είναι επί Ν.Δ.
Προανήγγειλε ότι το επόμενο διάστημα θα κατατεθεί νομοσχέδιο για τη σχολική βία και τον σχολικό εκφοβισμό, όπου μαθητές θα κάνουν ανώνυμες καταγγελίες για ό,τι τους απασχολεί.
Είπε πως ξεκινά η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, κάτι που έχει να γίνει από το 1982, και θα αξιολογηθούν το πόσο καλά γνωρίζουν το γνωστικό αντικείμενο αλλά και η μεταδοτικότητα στη σχολική αίθουσα.
Τόνισε πως αξιολόγηση σημαίνει βελτίωση, που θα κάνει καλύτερους τους εκπαιδευτικούς, και επανέλαβε πως οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν την 1η Ιουνίου.
Aναλυτικά οι δηλώσεις της
Ερωτηθείς για το θεσμό της πανεπιστημιακής αστυνομίας: Το ζήτημα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος είναι ένα σύνθετο ζήτημα για την αντιμετώπιση του οποίου έχουμε προβεί σε μια σειρά από κινήσεις. Οι ομάδες προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων είναι μια από αυτές, η πρώτη και πιο σημαντική είναι το άσυλο. Η αποκατάσταση του ασύλου στην πραγματική του έννοια. Σας θυμίζω ότι πριν την κυβέρνηση Μητσοτάκη είχαμε καμιά δεκαριά περιστατικά βίας την ημέρα στα πανεπιστήμια, τον Αύγουστο του ‘19 ψηφίσαμε μια διάταξη που λεει το αυτονόητο ότι όταν διαπράττονται αξιόποινες πράξεις να μπορούν να επεμβαίνουνε οι αρχές και μέσα στα πανεπιστήμια όπως σε κάθε δημόσιο χώρο. Στη βάση αυτής της διάταξης έχει μπει ένα τέλος σε καταλήψεις, σε έκνομες ενέργειες, σε πάρα πολλές περιπτώσεις. Σας αναφέρω δύο ενδεικτικές την κατάληψη που διαρκούσε 34 χρόνια στο Αριστοτέλειο πανεπιστήμιο μπήκε τέλος στη βάση αυτή της διάταξης και στη θέση αυτής της κατάληψης έχει δρομολογηθεί μια πανεπιστημιακή βιβλιοθήκη. Δεύτερο παράδειγμα η πανεπιστημιούπολη του Ζωγράφου όπου έγινε μια επιτυχημένη επέμβαση της Αστυνομίας, μπήκε τέλος σε μια κατάληψη στις εστίες αυτές από τους χειρότερους κακοποιούς και τώρα έχει δρομολογηθεί η πλήρης ανακαίνιση αυτών των φοιτητικών εστιών. Άρα το πρώτο είναι το άσυλο, το δεύτερο είναι ένα σχέδιο ασφαλείας σε όλα τα πανεπιστήμια, το τρίτο είναι να ξεκινήσει η ελεγχόμενη πρόσβαση.Οι ΟΠΠΙ είναι ένα μέτρο που εφαρμόζεται όσο και όπου υπάρχει ανάγκη σύμφωνα με τον σχεδιασμό της ελληνικής αστυνομίας. Η ελληνική αστυνομία έχει εντοπίσει τρία πανεπιστήμια στα οποία υπάρχουν ενίοτε αυξημένες ανάγκες και αυτά είναι το Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Αριστοτέλειο και το Πολυτεχνείο. Δεν είναι ένα οριζόντιο μέτρο, τα περισσότερα πανεπιστήμια της χώρας δεν έχουν απολύτως κανένα τέτοιο ζήτημα και αυτό πρέπει να το προβάλουμε γιατί δημιουργείται μια λαθεμένη εντύπωση για την πανεπιστημιακή ζωή της χώρας. Όχι είναι μια εξαίρεση και ακόμα και εκεί είναι τελείως σποραδικές περιπτώσεις που υπάρχουν ζητήματα. Μπορεί να υπάρξουν ναι για αυτό το λόγο και η διάταξη του ασύλου επιτρέπει στις αρχές να επεμβαίνουν όταν υπάρχει ανάγκη και οι ομάδες αυτές λειτουργούν αποτρεπτικά. Ο στόχος είναι να αποτρέπουν την τέλεση αξιόποινων πράξεων.
Τα Σώματα της Ελληνικής Αστυνομίας τα κανονικά έχουν μια αποστολή και καταστολής, όταν διαπράττεται μια αξιόποινη πράξη φυσικά και μπορεί να επέμβουν οι αρχές στη βάση της διάταξης του ασύλου άλλο αυτό και άλλο η λειτουργία των ΟΠΠΙ οι οποίες στόχο έχουν να αποτρέπουν. Δηλαδή αφού έχεις καθαρίσει, έχεις βάλει τέλος στις έκνομες ενέργειες, έχεις βάλει τέλος στις καταλήψεις έρχονται οι ΟΠΠΙ και δρουν κυρίως αποτρεπτικά. Να το σκέφτεται κανείς δύο και τρεις φορές προτού να τελέσει μια αξιόποινη πράξη επειδή ξέρει ότι αυτές οι ομάδες κυκλοφορούν, δρουν σε αυτούς τους χώρους. Σκοπός των ομάδων αυτών είναι κυρίως να αποτρέψει την τέλεση αξιόποινων πράξεων και να συμβάλλει σε επικοινωνία με τα άλλα σώματα της αστυνομίας στη συνολική αναβάθμιση του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος.
Αναφερόμενη στο σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ για την Παιδεία: Το σποτάκι αυτό θεωρώ ότι είναι η καλύτερη διαφήμιση για τη ΝΔ. Είναι το σποτάκι το οποίο εξηγεί γιατί κανείς πρέπει να ψηφίσει ΝΔ στις επόμενες εκλογές. Λεει ο ΣΥΡΙΖΑ δύο πράγματα, λεει για το θέμα του ακαδημαϊκού περιβάλλοντος και των ΟΠΠΙ. Μας θυμίζει ότι επί των ημερών ΣΥΡΙΖΑ ήταν εστίες ανομίας τα πανεπιστήμια, μας θυμίζει την κατάληψη που εμείς σπάσαμε η οποία διαρκούσε 34 χρόνια και στα χρόνια του ΣΥΡΙΖΑ. Μας θυμίζει πάρα πολλές έκνομες ενέργειες, θυμόσαστε στην ΑΣΟΕ τι γινότανε απέξω που είχε παραεμπόριο και όταν ερχόταν η αστυνομία όλοι αυτοί πηγαίνανε μέσα στο πανεπιστήμιο. Μα αυτό είναι το άσυλο; Το άσυλο είναι άσυλο ιδεών όχι άσυλο αυτών που διαπράττουν έκνομες ενέργειες. Αυτά όλα έχουν αποκατασταθεί. Το σποτάκι του ΣΥΡΙΖΑ μας θυμίζει ποια ήταν η κατάσταση στα πανεπιστήμια επί ΣΥΡΙΖΑ και ποια είναι επί ΝΔ. Δεύτερο παράδειγμα, μας λεει ο ΣΥΡΙΖΑ ότι θα καταργήσει την ελάχιστη βάση εισαγωγής. Μας θυμίζει ότι με το σύστημα Τσίπρα έμπαινε κανείς στο πανεπιστήμιο με βαθμό 0,6 στα 20. Και θα σας πω τι με πειράζει σε αυτό για τρεις λόγους, πρώτα απ’ όλα γιατι αυτό το παιδί που θα μπει με 1 στα 20 τα στοιχεία δείχνουν ότι δεν θα αποφοιτήσει. Εγώ θέλω τα παιδιά να έχουν προοπτική, να έχουν διέξοδο, να έχουν επαγγελματική αποκατάσταση. Το μόνο εύκολο είναι να πούμε «όλοι ελεύθερα στο πανεπιστήμιο», δεν πρέπει να μας νοιάζει αν θα βγουν τα παιδιά αυτά, να θα μπορέσουν να κάνουν πράξη τα όνειρα τους; Ο δεύτερος λόγος που με πειράζει είναι γιατί ο στόχος μας είναι να αναβαθμίσουμε συνολικά τα πανεπιστήμια, να τα ωθήσουμε προς τα πάνω. Και ο τρίτος λόγος είναι οι έλληνες φορολογούμενοι οι οποίοι πληρώνουνε φόρους για την εκπαίδευση και απαιτούν και έχουν δίκιο τα χρήματα αυτά να αξιοποιούνται με βέλτιστο τρόπο. Δεν αξιοποιούνται με βέλτιστο τρόπο όταν στέλνουμε ένα σήμα ότι μπορείς να μπεις σε ένα πανεπιστήμιο γράφοντας μετά βίας το όνομα σου.
Μιλάω συστηματικά και με φοιτητές και με καθηγητές και με ερευνητές και με διδάσκοντες αλλά όχι μόνο στα πανεπιστήμια αλλά και στα σχολεία. Έχω επισκεφτεί πάνω από 400 δημόσια σχολεία στη χώρα γιατί πρώτον είναι υποχρέωση μας και δεύτερον γιατί εκεί ακούς την πραγματικότητα. Εκεί ακούς τα πραγματικά προβλήματα, εκεί ακούς γόνιμες προτάσεις που μπορείς να τις χρησιμοποιήσεις ως ερεθίσματα εν συνεχεία για να νομοθετήσεις. Πρέπει να σας πω ότι τα περισσότερα από αυτά που κάνουμε προέρχονται από ερεθίσματα από τη βάση. Για παράδειγμα το επόμενο διάστημα φερνουμε ένα νομοσχέδιο για τη σχολική βία, για τον σχολικό εκφοβισμό, ένα μείζον ζήτημα το οποίο ταλανίζει την υφήλιο. Εκεί έχουμε πάρει ερεθίσματα από τη βάση και ένα από αυτά που θα προβλέψουμε είναι η δυνατότητα για μαθητές να κάνουν ανώνυμες καταγγελίες για κάτι που τους απασχολεί γιατί ο στόχος μας είναι πως θα μιλήσουν περισσότερο τα παιδιά, πως θα ανοιχτούν. Όσο περισσότερο μιλούν τόσο πιο πιθανό είναι να προλάβουμε καταστάσεις.
Αναφορικά με τη βία στο σχολικό περιβάλλον: Είναι γεγονός ότι υπάρχει βία, είναι γεγονός ότι όση περισσότερη βία έχουμε στην κοινωνία τόση περισσότερη βία θα έχουμε στα σχολεία. Τα σχολεία είναι καθρέφτης της κοινωνίας και είναι γεγονός επίσης ότι το σπίτι παίζει καταλυτικό ρόλο. Το σχολείο μπορεί να δράσει κυρίως προληπτικά σε δύο άξονες, ο πρώτος είναι με πιο άμεσα μέτρα δηλαδή περισσότεροι ψυχολόγοι και κοινωνικοί λειτουργοί στα σχολεία. Όταν εμείς ήρθαμε στο υπουργείο είχαμε περίπου 1600 ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς στα σχολεία της χώρας σήμερα έχουμε 3200. Δεύτερον έχουμε θεσμοθετήσει το σύμβουλο σχολικής ζωής. Ο σύμβουλος σχολικής ζωής είναι ένας εκπαιδευτικός ο οποίος είναι πιο κοντά, είναι πιο οικείος στα παιδιά γιατί θέλουμε τα παιδιά να νιώσουν πιο άνετα να μιλήσουνε, να ανοιχτούν, να πούνε κάτι που τους απασχολεί. Τρίτον, οριζόντιες επιμορφώσεις. Επιμορφώσεις για τα στελέχη εκπαίδευσης να τους βοηθήσουν, να τους δώσουν εργαλεία για το πώς να αντιμετωπίσουν έκτακτες καταστάσεις. Δεν φτάνουν όλα αυτά γιατί όταν σκέφτεται κανείς και χαράσσει εκπαιδευτική πολιτική το βλέμμα δεν είναι μόνο στο 2023, το βλέμμα είναι στο 2040-’60 στο πως η παιδεία σήμερα διαμορφώνει τους 30ρηδες-40ρηδες του αύριο. Βλέπουμε το τελευταίο διάστημα πολλές καταγγελίες για φερόμενα περιστατικά σεξουαλικής κακοποίησης και ρωτάω αν όλος ο πληθυσμός της Ελλάδας είχε κάνει υποχρεωτικά σεξουαλική αγωγή στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο θα είχαμε περισσότερα ή λιγότερα τέτοια περιστατικά; Πιστεύω πολλά λιγότερα. Για αυτό λοιπόν είναι πολύ σημαντικό να σκεφτόμαστε στο μέλλον, να χαράσσουμε πολιτική με το βλέμμα στις επόμενες γενιές για το πώς θα μεγαλώσουν τα σημερινά παιδιά και θα ενηλικιωθούν, όλα αυτά επιπλέον των νέων πρωτοβουλιών που θα πάρουμε και θα παρουσιαστούν το επόμενο διάστημα σχετικά με μια νέα πλατφόρμα που θα επιτρέπει τις ανώνυμες καταγγελίες από μαθητές.
Αναφορικά με την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Ένα πλήρες σύστημα αξιολόγησης στην εκπαίδευση έχει τρία επίπεδα, το πρώτο είναι η αξιολόγηση της σχολικής μονάδας. Ξεκίνησε πριν από ενάμιση χρόνο εν μέσω αντιδράσεων, προχωρήσαμε κανονικά, φέτος είναι η δεύτερη χρονιά εφαρμογής. Δεύτερο επίπεδο η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος, πόσο καλό ή όχι είναι ένα εκπαιδευτικό σύστημα. Και αυτό ξεκίνησε πέρυσι. Τρίτο επίπεδο, η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Αυτό έχει να γίνει από το 1982, 41 ολόκληρα χρόνια δεν έχει γίνει ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών με οριζόντιο τρόπο. Ξεκινάει τώρα. Θα γίνει από τρεις ανθρώπους, από το διευθυντή του σχολείου, από το σύμβουλο εκπαίδευσης που έχει στην παιδαγωγική ευθύνη του ένα αριθμό σχολείων και από τον σύμβουλο ειδικότητας. Δηλαδή ο σύμβουλος φυσικής θα αξιολογεί τους φυσικούς, ο σύμβουλος μαθηματικών αξιολογεί τους μαθηματικούς κοκ. Το πρώτο που αξιολογούν είναι το γνωστικό αντικείμενο. Δηλαδή τα μαθηματικά που διδάσκεις είναι σωστά μαθηματικά; Είναι οι σωστές μέθοδοι; Το δεύτερο κομμάτι είναι ότι μπορεί να είσαι μαθηματική διάνοια, μπορεί να είσαι αστέρι στα μαθηματικά αλλά μπορεί να μην έχεις καμία μεταδοτικότητα ή μπορεί στην τάξη να επικρατεί ένας αναβρασμός, και αυτό αξιολογείται.
Υπάρχουν δύο κατηγορίες συνεπειών αυτοί που βαθμολογούνται πολύ θετικά οι οποίοι παίρνουν μόρια και τα μόρια αυτά τα χρησιμοποιούν για να αναλάβουν θέσεις ευθύνης στη διοικητική πυραμίδα της εκπαίδευσης. Όπως είναι να γίνεις διευθυντής σχολείου, να γίνεις διευθυντής εκπαίδευσης, να γίνεις περιφερειακός διευθυντής να ανέβεις στην πυραμίδα της εκπαίδευσης δηλαδή, και αυτό συνεπάγεται και μισθολογική ανέλιξη. Αυτό είναι το ένα κομμάτι εάν αξιολογηθείς με μη ικανοποιητικό τρόπο τότε προβλέπεται υποχρεωτική επιμόρφωση. Επιμόρφωση και σε ζητήματα γνωστικού αντικειμένου και σε ζητήματα παιδαγωγικής προσέγγισης. Άρα η συμμετοχή στην αξιολόγηση είναι υποχρεωτική. Αξιολόγηση = βελτίωση. Όλο αυτό είναι ένα εργαλείο για να δυναμώσει τους εκπαιδευτικούς, να τους κάνει καλύτερους .
Ερωτηθείσα αν πιστεύει ότι θα υπάρξουν αντιδράσεις για την αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Βλέπω ένα πολύ υγειές σώμα εκπαιδευτικών το οποίο θέλει να βελτιωθεί. Για παράδειγμα οι εκπαιδευτικοί είχαν ένα πάγιο αίτημα ζητούσαν να επιμορφωθούνε, ξέρετε οπόσο μαζικά επιμορφώνονται ακόμα και όταν η επιμόρφωση είναι προαιρετική. Μαζικά... Η κυβέρνηση είναι μια κυβέρνηση η οποία ακούει τους εκπαιδευτικούς και θέλει να βελτιώνονται, αυτός είναι ο στόχος μας πως οι εκπαιδευτικοί μας θα γίνουνε καλύτεροι. Εφαρμόστηκε η αξιολόγηση, προχωρήσαμε και είναι φέτος η δεύτερη χρονιά εφαρμογής.
Για την ελάχιστη βάση εισαγωγής: Μπήκε η ελάχιστη βάση η οποία σε πολύ μεγάλο βαθμό έχει εξορθολογήσει όλο το πλαίσιο. Αυτό είναι μια πολύ μεγάλη διαφορά σε σχέση με το παρελθόν για τη συνολική αναβάθμιση των σπουδών και που έχει ωθήσει και τα παιδιά στο να ανεβάσουν συνολικά τις επιδόσεις τους.
Αναφορικά με τις πανελλαδικές εξετάσεις: Είναι γεγονός ότι οι πανελλαδικές θα γίνουν τον Ιούνιο. Ξεκινάνε 1η Ιουνίου, αυτό το έχω πει από τον Σεπτέμβριο και το έχω ανακοινώσει προφανώς σε απόλυτη συνεννόηση με τον Πρωθυπουργό. Αυτό το κάναμε γιατί επιτέλους σε αυτή τη χώρα πρέπει να έχουμε έναν προγραμματισμό από σεβασμό στα παιδιά, από σεβασμό στην εκπαιδευτική κοινότητα. Πέρυσι το Σεπτέμβριο ανακοινώσαμε ένα πλήρες πρόγραμμα για όλη τη χρονιά, πότε ξεκινάνε τα τρίμηνα, πότε τα τετράμηνα, πότε θα γίνουν οι εξετάσεις για τα Πρότυπα, πότε η κλήρωση για τα Πειραματικά, πότε οι Πανελλαδικές εξετάσεις. Καταλαβαίνετε ότι οι πανελλαδικές θα γίνουν οπωσδήποτε δεν αλλάζει απολύτως τίποτα. Ο πρωθυπουργός έχει μιλήσει για εκλογές Απρίλιο ή Μάιο το έχει πει ξεκάθαρα, από εκεί και πέρα είναι ο μόνος που ξέρει την ημερομηνία όταν αυτή την αποφασίσει θα την ανακοινώσει.