Κεραμέως στην «Απογευματινή της Κυριακής»: Προϋπόθεση σταθερότητας η αυτοδυναμία - Προσεχώς το νομοσχέδιο κατά του σχολικού εκφοβισμού
Για όλα τα φλέγοντα ζητήματα της επικαιρότητας και όχι μόνο μίλησε η υπουργός Παιδείας
Η πρώτη κάλπη θα κρίνει την αυτοδυναμία, τονίζει η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως, σε αποκλειστική συνέντευξή της στην «ΑΠΟΓΕΥΜΑΤΙΝΗ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ». Μία από τους μακροβιότερους υπουργούς Παιδείας της Μεταπολίτευσης, ανοίγει τα χαρτιά της για τις μεταρρυθμίσεις που έγιναν στην εκπαίδευση, τις Πανελλαδικές, την αξιολόγηση του εκπαιδευτικού συστήματος και των εκπαιδευτικών, την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, την επαγγελματική εκπαίδευση και τη σύνδεση των ΙΕΚ με την αγορά εργασίας, καθώς και για τον στόχο που είναι «η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από τη δική μας», όπως λέει.
Η κυρία Κεραμέως επισημαίνει ότι οι Πανελλαδικές θα διεξαχθούν και φέτος με ελάχιστη βάση εισαγωγής, συντελεστές βαρύτητας και παράλληλο μηχανογραφικό και θα ξεκινήσουν την 1η Ιουνίου, ενώ τα αποτελέσματα δεν θα επηρεαστούν από τις εκλογές και θα εκδοθούν νωρίς, όπως και πέρσι.
-Οι εκλογές που επίκεινται έχουν πολύ μεγάλη εθνική σημασία. Ήδη από την πρώτη κάλπη, της απλής αναλογικής, οι πολίτες καλούνται να αναλογιστούν και να αποφασίσουν με ποιον τρόπο επιθυμούν να προχωρήσουμε, ως χώρα, την επόμενη μέρα. Εάν θα επιλέξουν την πρόοδο, την ασφάλεια και την εθνική υπερηφάνεια ή την αβεβαιότητα, την οπισθοδρόμηση και τη διεθνή περιθωριοποίηση. Η πρώτη εκλογική αναμέτρηση είναι αυτή που θα μας δώσει τη δυνατότητα να συγκεντρώσουμε το ποσοστό που απαιτείται για να σχηματίσουμε στον δεύτερο γύρο των εκλογών μια αυτοδύναμη κυβέρνηση. Ως εκ τούτου οι ψηφοφόροι καλούνται να προσέλθουν στις κάλπες για να ασκήσουν το εκλογικό δικαίωμά τους με αίσθημα ευθύνης.
-Η κυβέρνηση ολοκληρώνει τη θητεία της και πηγαίνει σε εκλογές έχοντας δημοσκοπικό προβάδισμα. Ποια κριτήρια πιστεύετε ότι θα κυριαρχήσουν στην ψήφο της κάλπης;
-Ο σχηματισμός αυτοδύναμης κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου η χώρα μας να συνεχίσει να βαδίζει στον δρόμο της σταθερότητας, της υπευθυνότητας, της ανάπτυξης και της στήριξης της κοινωνίας και να μην επιστρέψει στην αβεβαιότητα και στο αποτυχημένο κυβερνητικό
-Πιστεύετε ότι έχετε ολοκληρώσει το έργο σας ή χρειάζεστε ακόμα μία θητεία για να το συνεχίσετε;
-Είχα το προνόμιο να είμαι από τους μακροβιότερους σε θητεία υπουργούς Παιδείας της Μεταπολίτευσης, επομένως να έχω τον χρόνο να δω τις μεταρρυθμίσεις στις οποίες προχωρήσαμε να αποδίδουν καρπούς. Τον πρώτο χρόνο, σε γενικές γραμμές και παρά την αντιμετώπιση της έκτακτης υγειονομικής κρίσης, επικεντρωθήκαμε στη θέσπιση νέου νομοθετικού πλαισίου, τον δεύτερο στην πιλοτική εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, ενώ η τρίτη ήταν χρονιά καθολικής εφαρμογής τους. Κάναμε πολλά, ωστόσο ασφαλώς υπάρχουν ακόμα πολλά να γίνουν. Από εκεί και πέρα αρμόδιος να κρίνει ποιος, από ποιο πόστο και για πόσο καιρό είναι χρήσιμος είναι μόνο ο πρωθυπουργός.
-Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που έγιναν στον τομέα του υπουργείου σας επί των ημερών σας;
-Μέλημά μας από την πρώτη στιγμή ήταν να προχωρήσουμε σε μια ολιστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης από κάτω προς τα πάνω, από το Νηπιαγωγείο και την Επαγγελματική Εκπαίδευση μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη Δια Βίου Μάθηση. Νηπιαγωγείο από την ηλικία των τεσσάρων ετών, αγγλικά από το νηπιαγωγείο, επέκταση ολοήμερου, 25.000 μόνιμοι διορισμοί στην Παιδεία, διπλάσια πρότυπα και πειραματικά σχολεία, νέα προγράμματα σπουδών, νέες θεματικές μέσω
-Ποιος είναι ο στόχος της αξιολόγησης και σε τι βοηθάει το εκπαιδευτικό έργο; Πώς κρίνετε τις αντιδράσεις των συνδικαλιστών;
-Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση διαρθρώνεται σε τρία επίπεδα. Το πρώτο είναι η αξιολόγηση εκπαιδευτικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου, το δεύτερο είναι η αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος, η «ελληνική PISA», μέσω της οποίας μπορούμε να διαπιστώσουμε ποια είναι τα δυνατά σημεία και ποιες οι αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος και να σχεδιάζουμε τις πολιτικές μας με δεδομένα. Και τα δύο αυτά στάδια έχουν ήδη εφαρμοστεί από πέρσι και φέτος θα είναι η δεύτερη χρονιά υλοποίησής τους. Το τρίτο επίπεδο αφορά την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που ξεκινάει, για πρώτη φορά μετά από 41 χρόνια, εντός της φετινής σχολικής χρονιάς, όπως είχαμε δεσμευθεί. Η αξιολόγηση συνιστά ένα κομβικό εργαλείο βελτίωσης της εκπαίδευσης, το οποίο χρησιμοποιείται εδώ και δεκαετίες στην πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης, με στόχο αμιγώς βελτιωτικό, αλλά ως σήμερα δεν εφαρμοζόταν στη χώρα μας. Τα συμπεράσματα που εξάγονται από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού συστήματος ήδη αξιοποιούνται -και θα σας αναφέρω δύο παραδείγματα. Προ ολίγου καιρού επισκέφθηκα ένα σχολείο στην περιφέρεια, το οποίο μέσω της αξιολόγησης σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης ως
-Ήρθαν στην Ελλάδα κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού για συνεργασία με ελληνικά. Τι αλλάζει με την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, αλλά και με την αναγνώριση των πτυχίων των ξένων ιδρυμάτων;
-Η κυβέρνηση έχει θέσει τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων της χώρας μας ως μία από τις κορυφαίες προτεραιότητές της στον τομέα της εκπαίδευσης, καθώς μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό για την εν γένει εξωστρέφεια και ποιοτική αναβάθμιση των ΑΕΙ, για την ανάσχεση του braindrain και τη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού μοντέλου που βασίζεται στην υψηλού επιπέδου έρευνα και καινοτομία. Στο πλαίσιο της Συνόδου «Φάρος 2022: Ελληνοαμερικανική Συνεργασία στον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης / Pharos Summit 2022: Greek-US Collaboration in Higher Education» επισκέφθηκαν τη χώρα μας εκπρόσωποι από 30 κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Η επίσκεψη απέδωσε καρπούς, καθώς ήδη έχουν δρομολογηθεί συμπράξεις με τα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως για
-Έχετε δώσει έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση. Πώς γίνεται η σύνδεση των ΙΕΚ με την αγορά εργασίας;
-Πράγματι, πλέον η επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου μάθηση αποτελεί μία ελκυστική επιλογή με προοπτικές. Προχωρήσαμε σε ολιστική αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου, γεγονός που πλέον επιτρέπει την άμεση σύνδεσή της με την κοινωνία και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Πλέον ανιχνεύουμε τις ανάγκες της αγοράς τόσο σε εθνικό επίπεδο, μέσω του Κεντρικού Συμβουλίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όσο και σε τοπικό επίπεδο, μέσω των περιφερειακών συμβουλίων σύνδεσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας. Εν συνεχεία τα στοιχεία αυτά λαμβάνονται υπ’ όψιν όταν διαμορφώνουμε τις ειδικότητες που θα παρέχονται από τις δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης, σε πλήρη εναρμόνιση με τις ανάγκες της τοπικής και της εθνικής οικονομίας. Τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα / web designer-developer / videogames), τεχνικός ηλεκτρονικών υπολογιστών, τεχνικός λογισμικού
-Το σχολείο είναι καθρέφτης της κοινωνίας μας, εξ ου και η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός αντικατοπτρίζουν ευρύτερα φαινόμενα βίας και επιθετικότητας στην κοινωνία. Με στόχο ένα συμπεριληπτικό, αρμονικό, ευχάριστο σχολικό περιβάλλον, έχουμε ήδη λάβει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης της βίας, ενώ προσεχώς θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο με πρόσθετα μέτρα κατά του σχολικού εκφοβισμού, όπως για παράδειγμα η λειτουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα μπορούν να καταγγέλλονται ακόμη και σε ανώνυμη βάση από μαθητές περιστατικά βίας. Στα
-Ανακοινώσαμε από τον περασμένο Σεπτέμβριο το πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με σεβασμό στους υποψηφίους, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους, ώστε να τους δώσουμε τη δυνατότητα να κάνουν εγκαίρως τον προγραμματισμό τους. Ειδικότερα, νομοθετήσαμε την υποχρέωση της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου να ανακοινώνει το πρόγραμμα των Πανελλαδικών μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο. Οι Πανελλαδικές φέτος θα ξεκινήσουν
* Η συνέντευξη στην Ισμήνη Χαραλαμποπούλου δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή της Κυριακής στις 29 Ιανουαρίου 2023.
Η κυρία Κεραμέως επισημαίνει ότι οι Πανελλαδικές θα διεξαχθούν και φέτος με ελάχιστη βάση εισαγωγής, συντελεστές βαρύτητας και παράλληλο μηχανογραφικό και θα ξεκινήσουν την 1η Ιουνίου, ενώ τα αποτελέσματα δεν θα επηρεαστούν από τις εκλογές και θα εκδοθούν νωρίς, όπως και πέρσι.
Η συνέντευξη
-Γιατί η Νέα Δημοκρατία θεωρεί την πρώτη εκλογική αναμέτρηση σημαντική και ζητεί τη μεγαλύτερη δυνατή στήριξη από τους πολίτες;-Οι εκλογές που επίκεινται έχουν πολύ μεγάλη εθνική σημασία. Ήδη από την πρώτη κάλπη, της απλής αναλογικής, οι πολίτες καλούνται να αναλογιστούν και να αποφασίσουν με ποιον τρόπο επιθυμούν να προχωρήσουμε, ως χώρα, την επόμενη μέρα. Εάν θα επιλέξουν την πρόοδο, την ασφάλεια και την εθνική υπερηφάνεια ή την αβεβαιότητα, την οπισθοδρόμηση και τη διεθνή περιθωριοποίηση. Η πρώτη εκλογική αναμέτρηση είναι αυτή που θα μας δώσει τη δυνατότητα να συγκεντρώσουμε το ποσοστό που απαιτείται για να σχηματίσουμε στον δεύτερο γύρο των εκλογών μια αυτοδύναμη κυβέρνηση. Ως εκ τούτου οι ψηφοφόροι καλούνται να προσέλθουν στις κάλπες για να ασκήσουν το εκλογικό δικαίωμά τους με αίσθημα ευθύνης.
-Η κυβέρνηση ολοκληρώνει τη θητεία της και πηγαίνει σε εκλογές έχοντας δημοσκοπικό προβάδισμα. Ποια κριτήρια πιστεύετε ότι θα κυριαρχήσουν στην ψήφο της κάλπης;
-Ο σχηματισμός αυτοδύναμης κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου η χώρα μας να συνεχίσει να βαδίζει στον δρόμο της σταθερότητας, της υπευθυνότητας, της ανάπτυξης και της στήριξης της κοινωνίας και να μην επιστρέψει στην αβεβαιότητα και στο αποτυχημένο κυβερνητικό
Ο σχηματισμός αυτοδύναμης κυβέρνησης της ΝΔ αποτελεί προαπαιτούμενο προκειμένου η χώρα μας να συνεχίσει να βαδίζει στον δρόμο της σταθερότηταςπαρελθόν του ΣΥΡΙΖΑ. Οι πολίτες συνειδητοποιούν ότι αν ο κύριος Τσίπρας ορίσει την επόμενη κυβέρνηση θα εφαρμόσει τις ίδιες πολιτικές, θα χρησιμοποιήσει τα ίδια πρόσωπα, θα λειτουργήσει με την ίδια νοοτροπία της περιόδου 2015-2019, η οποία αποδοκιμάστηκε από την κοινωνία στην προηγούμενη εκλογική αναμέτρηση. Σε ό,τι αφορά το ΠΑΣΟΚ, η ξεκάθαρη τοποθέτηση ότι θέλει τη Νέα Δημοκρατία στην αντιπολίτευση, συνεπώς τον ΣΥΡΙΖΑ στην κυβέρνηση, καθιστά ακόμα πιο ισχυρό το δίλημμα που έχει θέσει ο Κυριάκος Μητσοτάκης. Αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας ή «δεύτερη φορά στη συμφορά»;
-Πιστεύετε ότι έχετε ολοκληρώσει το έργο σας ή χρειάζεστε ακόμα μία θητεία για να το συνεχίσετε;
-Είχα το προνόμιο να είμαι από τους μακροβιότερους σε θητεία υπουργούς Παιδείας της Μεταπολίτευσης, επομένως να έχω τον χρόνο να δω τις μεταρρυθμίσεις στις οποίες προχωρήσαμε να αποδίδουν καρπούς. Τον πρώτο χρόνο, σε γενικές γραμμές και παρά την αντιμετώπιση της έκτακτης υγειονομικής κρίσης, επικεντρωθήκαμε στη θέσπιση νέου νομοθετικού πλαισίου, τον δεύτερο στην πιλοτική εφαρμογή των μεταρρυθμίσεων, ενώ η τρίτη ήταν χρονιά καθολικής εφαρμογής τους. Κάναμε πολλά, ωστόσο ασφαλώς υπάρχουν ακόμα πολλά να γίνουν. Από εκεί και πέρα αρμόδιος να κρίνει ποιος, από ποιο πόστο και για πόσο καιρό είναι χρήσιμος είναι μόνο ο πρωθυπουργός.
-Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις που έγιναν στον τομέα του υπουργείου σας επί των ημερών σας;
-Μέλημά μας από την πρώτη στιγμή ήταν να προχωρήσουμε σε μια ολιστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης από κάτω προς τα πάνω, από το Νηπιαγωγείο και την Επαγγελματική Εκπαίδευση μέχρι το Πανεπιστήμιο και τη Δια Βίου Μάθηση. Νηπιαγωγείο από την ηλικία των τεσσάρων ετών, αγγλικά από το νηπιαγωγείο, επέκταση ολοήμερου, 25.000 μόνιμοι διορισμοί στην Παιδεία, διπλάσια πρότυπα και πειραματικά σχολεία, νέα προγράμματα σπουδών, νέες θεματικές μέσω
Μέλημά μας από την πρώτη στιγμή ήταν να προχωρήσουμε σε μια ολιστική αναβάθμιση της εκπαίδευσης από κάτω προς τα πάνωεργαστηρίων δεξιοτήτων, αναβάθμιση και άμεση σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με την αγορά εργασίας, ασφαλέστερο ακαδημαϊκό περιβάλλον, συνεργασία των ελληνικών πανεπιστημίων με κορυφαία πανεπιστήμια του κόσμου, αξιολόγηση παντού, χρηματοδότηση ΑΕΙ με αντικειμενικά ποιοτικά κριτήρια, είναι μερικές από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις μας. Απώτερος στόχος των πολιτικών μας είναι η επόμενη γενιά να είναι καλύτερη από τη δική μας και η προσπάθεια για αυτό θα πρέπει να είναι πολυεπίπεδη και διαρκής.
-Ποιος είναι ο στόχος της αξιολόγησης και σε τι βοηθάει το εκπαιδευτικό έργο; Πώς κρίνετε τις αντιδράσεις των συνδικαλιστών;
-Η αξιολόγηση στην εκπαίδευση διαρθρώνεται σε τρία επίπεδα. Το πρώτο είναι η αξιολόγηση εκπαιδευτικής μονάδας και εκπαιδευτικού έργου, το δεύτερο είναι η αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος, η «ελληνική PISA», μέσω της οποίας μπορούμε να διαπιστώσουμε ποια είναι τα δυνατά σημεία και ποιες οι αδυναμίες του εκπαιδευτικού μας συστήματος και να σχεδιάζουμε τις πολιτικές μας με δεδομένα. Και τα δύο αυτά στάδια έχουν ήδη εφαρμοστεί από πέρσι και φέτος θα είναι η δεύτερη χρονιά υλοποίησής τους. Το τρίτο επίπεδο αφορά την ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, που ξεκινάει, για πρώτη φορά μετά από 41 χρόνια, εντός της φετινής σχολικής χρονιάς, όπως είχαμε δεσμευθεί. Η αξιολόγηση συνιστά ένα κομβικό εργαλείο βελτίωσης της εκπαίδευσης, το οποίο χρησιμοποιείται εδώ και δεκαετίες στην πλειονότητα των χωρών της Ευρώπης, με στόχο αμιγώς βελτιωτικό, αλλά ως σήμερα δεν εφαρμοζόταν στη χώρα μας. Τα συμπεράσματα που εξάγονται από την αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού συστήματος ήδη αξιοποιούνται -και θα σας αναφέρω δύο παραδείγματα. Προ ολίγου καιρού επισκέφθηκα ένα σχολείο στην περιφέρεια, το οποίο μέσω της αξιολόγησης σχολικής μονάδας διαπίστωσε ότι υπάρχουν μεγάλα περιθώρια βελτίωσης ως
Η αξιολόγηση αποτελεί επιταγή της κοινωνίας, της εποχής, της ποιότητας στην εκπαίδευση που θέλουμε να προσφέρουμε στα παιδιά μαςπρος την εξωστρέφεια του σχολείου, επί της οποίας δεν είχε αναλάβει δράσεις. Για πρώτη φορά φέτος, λοιπόν, το σχολείο και οι μαθητές του συμμετέχουν σε ευρωπαϊκά προγράμματα. Ως προς την αξιολόγηση εκπαιδευτικού συστήματος, τη λεγόμενη «ελληνική PISA», διαπιστώθηκαν συγκεκριμένες ανάγκες στο γυμνάσιο και σε ζητήματα γλωσσικών δεξιοτήτων και μαθηματικών. Κατόπιν αυτού, έχουν επέλθει βελτιώσεις στα αντίστοιχα νέα προγράμματα σπουδών, τα οποία βρίσκονται σε πιλοτική εφαρμογή, προ της εφαρμογής τους σε όλα τα σχολεία της χώρας. Τα συμπεράσματα της ατομικής αξιολόγησης των εκπαιδευτικών θα αξιοποιηθούν επίσης, για την επιβράβευση όσων σημειώνουν θετικά αποτελέσματα, καθώς και για την επιμόρφωση όσων διαπιστωθεί ότι χρήζουν βελτίωσης. Η αξιολόγηση αποτελεί επιταγή της κοινωνίας, της εποχής, της ποιότητας στην εκπαίδευση που θέλουμε να προσφέρουμε στα παιδιά μας, γι’ αυτό και οι αντιδράσεις μιας ισχνής μειοψηφίας δεν κάμπτουν την αποφασιστικότητά μας να την εφαρμόσουμε παντού.
-Ήρθαν στην Ελλάδα κορυφαία πανεπιστήμια του εξωτερικού για συνεργασία με ελληνικά. Τι αλλάζει με την εξωστρέφεια των πανεπιστημίων, αλλά και με την αναγνώριση των πτυχίων των ξένων ιδρυμάτων;
-Η κυβέρνηση έχει θέσει τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων της χώρας μας ως μία από τις κορυφαίες προτεραιότητές της στον τομέα της εκπαίδευσης, καθώς μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό για την εν γένει εξωστρέφεια και ποιοτική αναβάθμιση των ΑΕΙ, για την ανάσχεση του braindrain και τη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού μοντέλου που βασίζεται στην υψηλού επιπέδου έρευνα και καινοτομία. Στο πλαίσιο της Συνόδου «Φάρος 2022: Ελληνοαμερικανική Συνεργασία στον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης / Pharos Summit 2022: Greek-US Collaboration in Higher Education» επισκέφθηκαν τη χώρα μας εκπρόσωποι από 30 κορυφαία πανεπιστήμια των ΗΠΑ. Η επίσκεψη απέδωσε καρπούς, καθώς ήδη έχουν δρομολογηθεί συμπράξεις με τα ελληνικά πανεπιστήμια, όπως για
Η κυβέρνηση έχει θέσει τη διεθνοποίηση των πανεπιστημίων της χώρας μας ως μία από τις κορυφαίες προτεραιότητές της στον τομέα της εκπαίδευσης, καθώς μπορεί να αποτελέσει βασικό μοχλό για την εν γένει εξωστρέφεια και ποιοτική αναβάθμιση των ΑΕΙπαράδειγμα η συνεργασία μεταξύ του ΕΚΠΑ και του Yale, η οποία προβλέπει την παρακολούθηση για έως έναν χρόνο από φοιτητές του ΕΚΠΑ μαθημάτων του Yale άνευ διδάκτρων. Παράλληλα, ανακοινώθηκε η ίδρυση Διεθνούς Κέντρου Εκπαίδευσης του Πανεπιστημίου Columbia της Νέας Υόρκης στην Αθήνα, ενώ, μεταξύ άλλων, το Εργαστήριο Βιοπληροφορικής και Ανθρώπινης Ηλεκτροφυσιολογίας του Ιονίου Πανεπιστημίου ανακοίνωσε συνεργασία με το Κέντρο Επιστημών Υγείας του Πανεπιστημίου του Τέξας. Πέραν των πανεπιστημίων των Ηνωμένων Πολιτειών, συνεχίζουμε τις επαφές μας με πανεπιστήμια της Ευρωπαϊκής Ένωσης, της Μεγάλης Βρετανίας και άλλων χωρών, ενώ θεσπίσαμε διατάξεις που ευνοούν τις συνεργασίες μεταξύ πανεπιστημίων, την εξωστρέφεια, δίνουν ελευθερία στα πανεπιστήμια για τη δημιουργία ξενόγλωσσων προπτυχιακών, θερινών / χειμερινών τμημάτων και την προσέλκυση φοιτητών από το εξωτερικό. Παράλληλα, στο πλαίσιο εκσυγχρονισμού του ΔΟΑΤΑΠ, θεσμοθετήσαμε την αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση τίτλων εξωτερικού, που θέτει τέλος στις ατομικές αιτήσεις και τη γραφειοκρατία, ενώ επισπεύσθηκαν πάρα πολύ οι διαδικασίες για την αναγνώριση επαγγελματικών δικαιωμάτων από τον ΔΟΑΤΑΠ.
-Έχετε δώσει έμφαση στην επαγγελματική εκπαίδευση. Πώς γίνεται η σύνδεση των ΙΕΚ με την αγορά εργασίας;
-Πράγματι, πλέον η επαγγελματική εκπαίδευση, κατάρτιση και δια βίου μάθηση αποτελεί μία ελκυστική επιλογή με προοπτικές. Προχωρήσαμε σε ολιστική αναβάθμιση του θεσμικού πλαισίου, γεγονός που πλέον επιτρέπει την άμεση σύνδεσή της με την κοινωνία και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Πλέον ανιχνεύουμε τις ανάγκες της αγοράς τόσο σε εθνικό επίπεδο, μέσω του Κεντρικού Συμβουλίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, όσο και σε τοπικό επίπεδο, μέσω των περιφερειακών συμβουλίων σύνδεσης με την παραγωγή και την αγορά εργασίας. Εν συνεχεία τα στοιχεία αυτά λαμβάνονται υπ’ όψιν όταν διαμορφώνουμε τις ειδικότητες που θα παρέχονται από τις δομές εκπαίδευσης και κατάρτισης, σε πλήρη εναρμόνιση με τις ανάγκες της τοπικής και της εθνικής οικονομίας. Τεχνικός εφαρμογών πληροφορικής (πολυμέσα / web designer-developer / videogames), τεχνικός ηλεκτρονικών υπολογιστών, τεχνικός λογισμικού
Ιδρύσαμε 25 Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, 15 Πειραματικά και Θεματικά Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, καθώς και Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης στο Πέραμα, στη Σύρο και στο Μέτσοβοηλεκτρονικών υπολογιστών, στέλεχος ψηφιακού μάρκετινγκ στο ηλεκτρονικό εμπόριο, είναι μερικές από τις προσφερόμενες ειδικότητες που έχουν υψηλή απορρόφηση από την αγορά εργασίας και προσφέρουν πλέον τα δημόσια ΙΕΚ μας. Πέραν αυτού, ιδρύσαμε 25 Πρότυπα Επαγγελματικά Λύκεια, 15 Πειραματικά και Θεματικά Δημόσια Ινστιτούτα Επαγγελματικής Κατάρτισης, καθώς και Επαγγελματικές Σχολές Κατάρτισης στο Πέραμα, στη Σύρο και στο Μέτσοβο. Επιπλέον, εκσυγχρονίζουμε τα 336 προγράμματα σπουδών της επαγγελματικής εκπαίδευσης αλλά και 130 οδηγούς για την κατάρτιση, στη βάση των οποίων διαρθρώνεται το εκπαιδευτικό υλικό για τους μαθητές των ΕΠΑΛ και τους καταρτιζόμενους των ΙΕΚ αντίστοιχα, ενώ εκσυγχρονίζουμε πλήρως τον εξοπλισμό των εργαστηριακών κέντρων της χώρας που εξυπηρετούν τις δομές της επαγγελματικής εκπαίδευσης, αξιοποιώντας για τον σκοπό αυτόν 114.000.000 ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Νομοσχέδιο κατά του σχολικού εκφοβισμού
-Το φαινόμενο της βίας έχει πάρει έκταση και σε ενδοσχολικό επίπεδο. Πώς προτίθεστε να το αντιμετωπίσετε, καθώς έχετε αναλάβει και μία νομοθετική πρωτοβουλία;-Το σχολείο είναι καθρέφτης της κοινωνίας μας, εξ ου και η ενδοσχολική βία και ο εκφοβισμός αντικατοπτρίζουν ευρύτερα φαινόμενα βίας και επιθετικότητας στην κοινωνία. Με στόχο ένα συμπεριληπτικό, αρμονικό, ευχάριστο σχολικό περιβάλλον, έχουμε ήδη λάβει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης της βίας, ενώ προσεχώς θα κατατεθεί στη Βουλή νομοσχέδιο με πρόσθετα μέτρα κατά του σχολικού εκφοβισμού, όπως για παράδειγμα η λειτουργία μιας ψηφιακής πλατφόρμας, μέσω της οποίας θα μπορούν να καταγγέλλονται ακόμη και σε ανώνυμη βάση από μαθητές περιστατικά βίας. Στα
Μακροπρόθεσμα, μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, προάγουμε μια κουλτούρα πρόληψης της σχολικής βίαςβραχυπρόθεσμα μέτρα που έχουμε ήδη λάβει συγκαταλέγονται η ενίσχυση των σχολείων μας με διπλάσιους ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς (από περίπου 1.600 σε 3.200) και των υποστηρικτικών φορέων, όπως τα ΚΕΔΑΣΥ, που παρεμβαίνουν άμεσα στα σχολεία για την αντιμετώπιση περιστατικών βίας. Παράλληλα, θεσπίσαμε τον σύμβουλο σχολικής ζωής για άμεση στήριξη και καθοδήγηση της σχολικής κοινότητας. Μακροπρόθεσμα, μέσω των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, προάγουμε μια κουλτούρα πρόληψης της σχολικής βίας, αλλά και αξίες όπως ο αλληλοσεβασμός, ενώ μέσω των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών καλλιεργείται πνεύμα κατά της βίας και των διακρίσεων. Επιπροσθέτως, πραγματοποιούνται επιμορφώσεις εκπαιδευτικών για θέματα διαχείρισης της βίας στο σχολείο.
Οι εκλογές και οι Πανελλαδικές
-Ανακοινώσατε φέτος νωρίτερα από κάθε άλλη φορά το χρονοδιάγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων και των ενδοσχολικών. Με ποιες αλλαγές θα γίνουν φέτος οι Πανελλαδικές; Θα έχουμε τα αποτελέσματα στις ίδιες ημερομηνίες με πέρσι ή μπορεί να επηρεαστεί αυτό από τις εκλογές;-Ανακοινώσαμε από τον περασμένο Σεπτέμβριο το πρόγραμμα των Πανελλαδικών Εξετάσεων, με σεβασμό στους υποψηφίους, τους εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους, ώστε να τους δώσουμε τη δυνατότητα να κάνουν εγκαίρως τον προγραμματισμό τους. Ειδικότερα, νομοθετήσαμε την υποχρέωση της εκάστοτε πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου να ανακοινώνει το πρόγραμμα των Πανελλαδικών μέχρι τις 15 Σεπτεμβρίου κάθε χρόνο. Οι Πανελλαδικές φέτος θα ξεκινήσουν
Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων θεωρώ ότι δεν θα επηρεαστεί από τις εκλογές, δεδομένου ότι το κράτος έχει συνέχεια και ήδη έχουν δρομολογηθεί όλες οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση των εξετάσεωντην 1η Ιουνίου και θα διαρκέσουν μέχρι το τέλος του μήνα, ενώ θα ισχύσει ό,τι και πέρσι, δηλαδή ελάχιστη βάση εισαγωγής, συντελεστές βαρύτητας μαθημάτων από τα ίδια τα ΑΕΙ, παράλληλο μηχανογραφικό. Η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων θεωρώ ότι δεν θα επηρεαστεί από τις εκλογές, δεδομένου ότι το κράτος έχει συνέχεια και ήδη έχουν δρομολογηθεί όλες οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση των εξετάσεων και την έκδοση των αποτελεσμάτων σύμφωνα με την περσινή πρακτική.
* Η συνέντευξη στην Ισμήνη Χαραλαμποπούλου δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή της Κυριακής στις 29 Ιανουαρίου 2023.