Για τη ρύθμιση που βάζει φρένο στις επιδιώξεις του καταδικασμένου στελέχους της Χρυσής Αυγής Ηλία Κασιδιάρη για επιστροφή στη Βουλή μίλησε στα «Π» ο υπουργός Δικαιοσύνης, Κώστας Τσιάρας. «Είναι θλιβερό ότι ο ΣΥΡΙΖΑ νόθευσε το ενιαίο, το συμπαγές, το καθαρό μήνυμα που μπορούσαμε να στείλουμε από κοινού ως πολιτικό σύστημα», τόνισε χαρακτηριστικά. Επιπλέον, εκτίμησε ότι οι πολίτες θα δώσουν μια καθαρή λύση στις επόμενες εκλογές, «με αυτοδύναμη τη Ν.Δ. και τον Κ. Μητσοτάκη ισχυρό πρωθυπουργό».

Ο Αλέξης Τσίπρας έχει ως κεντρικό του σύνθημα «Δικαιοσύνη παντού» και κάνει λόγο για «διάτρητο κράτος Δικαίου». Τα τελευταία τριάμισι χρόνια είστε στο τιμόνι του υπουργείου Δικαιοσύνης. Τι απαντάτε;

Είναι οξύμωρο να παριστάνει τον προστάτη του κράτους Δικαίου ο ΣΥΡΙΖΑ. Ενα κόμμα του οποίου δύο κορυφαίοι υπουργοί έχουν οδηγηθεί στο Ειδικό Δικαστήριο με κατηγορίες για προσπάθεια χειραγώγησης των θεσμών. Οι πολίτες έχουν νωπές μνήμες από την υποβάθμιση του επιπέδου του κράτους Δικαίου την περίοδο διακυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ, με τις καταγγελίες για επιχειρούμενες παρεμβάσεις στην ανεξαρτησία των δικαστικών λειτουργών, και θυμούνται με αποστροφή την περίοδο που οι επιλογές για την ηγεσία της Δικαιοσύνης πραγματοποιούνταν ξημερώματα, εν κρυπτώ, επιχειρώντας «βουτιές» στη δικαστική επετηρίδα. Τον Ιούλιο του 2019 αφήσαμε όλα αυτά τα νοσηρά φαινόμενα πίσω μας. Με σεβασμό στην επετηρίδα, επαναφέραμε την ηρεμία στη Δικαιοσύνη και επιχειρήσαμε μεταρρυθμίσεις που αναβαθμίζουν το επίπεδο του κράτους Δικαίου και αναγνωρίζονται σε όλες τις εκθέσεις της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Ο κ. Τσίπρας, παρά τα συνθήματα, δεν έχει διατυπώσει συγκεκριμένες προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του δικαστικού συστήματος και την επιτάχυνση των ρυθμών της Δικαιοσύνης. Του αναγνωρίζω, ωστόσο, ότι πολλές από τις μεταρρυθμίσεις που επιχειρήθηκαν, παρά τις ρητορικές ακροβασίες, τις υπερψήφισε. Αλλά αυτό ήταν μάλλον περισσότερο αποτέλεσμα των δικών μας ολοκληρωμένων προτάσεων παρά δείγμα της δικής του ωριμότητας να υποστηρίξει τη μεταρρύθμιση της Δικαιοσύνης.

tsiaras

 

Εφόσον η Νέα Δημοκρατία στις προσεχείς εκλογές είναι πρώτη, αλλά όχι αυτοδύναμη, θα επιδιώξει να σχηματίσει κυβέρνηση συνεργασίας ή είναι μονόδρομος για εσάς η δεύτερη προσφυγή στις κάλπες; Υπάρχει κάποιο κόμμα με το οποίο θα μπορούσατε να συμπράξετε κυβερνητικά;

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει αποδείξει ότι δεν περιορίζεται στα κομματικά στεγανά και επιλέγει για την κυβέρνησή του προσωπικότητες που κινούνται σε ευρύτερους πολιτικούς χώρους

Ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, έχει αποδείξει ότι δεν περιορίζεται στα κομματικά στεγανά και επιλέγει για την κυβέρνησή του προσωπικότητες που κινούνται σε ευρύτερους πολιτικούς χώρους. Πρόσωπα τα οποία διαθέτουν τεχνογνωσία και ικανότητα να στηρίξουν και να υλοποιήσουν το μεταρρυθμιστικό σχέδιο της Νέας Δημοκρατίας για τη χώρα. Αυτό το μοντέλο διακυβέρνησης δεν είναι μονόχρωμο, αλλά είναι αποτελεσματικό, όπως έδειξε η εμπειρία των τελευταίων τεσσάρων ετών με την επιτυχή διαχείριση των επάλληλων κρίσεων που έπληξαν την πατρίδα μας. Από εκεί και πέρα, όπως έχει διαμορφωθεί μέχρι σήμερα ο πολιτικός χάρτης, τα περιθώρια πολυκομματικών συνεργασιών, όπως όλοι βλέπουμε, είναι περιορισμένα. Εκτιμώ, τελικά, πως οι πολίτες δεν θα διακινδυνεύσουν το μέλλον της χώρας βυθίζοντάς τη στην κυβερνητική αβεβαιότητα. Με την ψήφο τους θα δώσουν μια καθαρή λύση στις επόμενες εκλογές, με αυτοδύναμη τη Νέα Δημοκρατία και τον Κυριάκο Μητσοτάκη ισχυρό πρωθυπουργό.

Η ρύθμιση που μπλοκάρει ουσιαστικά το λεγόμενο «κόμμα Κασιδιάρη» είναι εφαρμόσιμη ή μπορεί τελικά να οδηγήσει ακόμα και σε τύπου «ηρωοποίησή» του; Πώς κρίνετε τη στάση των υπόλοιπων κομμάτων κατά την ψηφοφορία στη Βουλή;

Η ρύθμιση είναι άρτια και, όπως γνωρίζετε, απέσπασε τη θετική γνώμη της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής ως προς την αποτελεσματικότητά της, ώστε τελικά να ψηφιστεί με πλειοψηφία ευρύτερη από την κοινοβουλευτική δύναµη της Νέας ∆ηµοκρατίας. Οσον αφορά τη στάση των λοιπών κοµµάτων, πλην του ΚΚΕ, το οποίο διατύπωσε εξαρχής µια διαφορετική θέση για τους δικούς του λόγους, επιτρέψτε µου να εκφράσω την απογοήτευσή µου. ∆ιότι είναι πραγµατικά θλιβερό να σπαταλάµε τις ευκαιρίες συνεννόησης που διαθέτουµε ως πολιτικό σύστηµα στον βωµό ανέξοδων µικροκοµµατικών σχεδιασµών. Μια τέτοια ευκαιρία χάθηκε µε την άρνηση του ΣΥΡΙΖΑ να υπερψηφίσει την κυβερνητική διάταξη για τον αποκλεισµό καταδικασµένων εγκληµατιών από τον πολιτικό στίβο. Είναι θλιβερό, γιατί ο ΣΥΡΙΖΑ νόθευσε το ενιαίο, το συµπαγές, το καθαρό µήνυµα που µπορούσαµε να στείλουµε από κοινού ως πολιτικό σύστηµα. Βεβαίως όµως νόθευσε και αλλοίωσε για ακόµα µία φορά και το δικό του πολιτικό µήνυµα προς τους πολίτες. Αλλοίωσε το δικό του πολιτικό µήνυµα για τη δική του στάση απέναντι στους καταδικασµένους εγκληµατίες της Χρυσής Αυγής.

Είναι στον σχεδιασµό σας δίκες εξ αποστάσεως και αλλαγές στον χάρτη των δικαστηρίων της χώρας; Πώς ακριβώς προτίθεται η κυβέρνηση να τις υλοποιήσει;

Είναι οξύµωρο να παριστάνει τον προστάτη του κράτους ∆ικαίου ο ΣΥΡΙΖΑ. Ενα κόµµα του οποίου δύο κορυφαίοι υπουργοί έχουν οδηγηθεί στο Ειδικό ∆ικαστήριο

Οπως γνωρίζετε, τέθηκε ήδη σε δηµόσια διαβούλευση η νοµοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου ∆ικαιοσύνης για τη χωροταξική αναδιάταξη των Τακτικών ∆ιοικητικών ∆ικαστηρίων, την οργάνωση της τηλεµατικής συνεδρίασης και την ίδρυση δικαστικών σταθµών τηλεµατικής. Ετσι, σε συνεργασία µε τις τοπικές κοινωνίες, προχωράµε στη σταδιακή αναθεώρηση του δικαστικού χάρτη της ∆ιοικητικής ∆ικαιοσύνης µε βάση τα νέα οικονοµικά, δηµογραφικά και χωροταξικά δεδοµένα της χώρας, αλλά και τις δυνατότητες που προσφέρει η χρήση των νέων τεχνολογιών, ιδίως µέσω του νέου θεσµού των «δικαστικών σταθµών τηλεµατικής». Παράλληλα, θεσπίζονται ρυθµίσεις για την οργάνωση και λειτουργία των δικαστικών σταθµών τηλεµατικής, καθώς και για τη διενέργεια της τηλεµατικής συνεδρίασης στα Τακτικά ∆ιοικητικά ∆ικαστήρια.

Εχουν περάσει έξι µήνες από τις παραιτήσεις του γ.γ. του πρωθυπουργού και του διοικητή της ΕΥΠ και δεν έχει χυθεί ακόµη άπλετο φως στην υπόθεση των παρακολουθήσεων. Υπήρχαν τελικά κέντρα που έκαναν παράνοµες παρακολουθήσεις και ποιος ευθύνεται γι’ αυτό;

∆εν συµφωνώ µαζί σας. Από την πρώτη στιγµή ο πρωθυπουργός ανέλαβε συγκεκριµένες πρωτοβουλίες για τον εκσυγχρονισµό του θεσµικού πλαισίου των νόµιµων επισυνδέσεων από τις Υπηρεσίες Πληροφοριών, ακολουθώντας τα αυστηρότερα πρότυπα των πιο προηγµένων χωρών, ενώ παράλληλα αυστηροποιήσαµε το πλαίσιο των ποινών για τις παράνοµες παρακολουθήσεις, που είχε υποβιβαστεί ποινικά από την προηγούµενη κυβέρνηση. Ταυτόχρονα, ενεργοποιήθηκαν για την πλήρη διαλεύκανση της υπόθεσης όλα τα αρµόδια θεσµικά όργανα. Τόσο µέσω των συνεδριάσεων της αρµόδιας Επιτροπής Θεσµών και ∆ιαφάνειας της Βουλής όσο και µέσω των διαδικασιών κοινοβουλευτικού ελέγχου, µέσα από τη σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής. Σε κάθε περίπτωση, για την όλη υπόθεση διεξάγεται πλήρης και εξονυχιστικός έλεγχος από την ίδια τη ∆ικαιοσύνη, στην οποία οφείλουµε να επιδεικνύουµε σεβασµό και εµπιστοσύνη.

Ποιες προσλήψεις προγραµµατίζονται στη ∆ικαστική Αστυνοµία και γενικά στον χώρο της ∆ικαιοσύνης; Πού έχετε εντοπίσει τα περισσότερα κενά;

Εκτιµώ, τελικά, πως οι πολίτες δεν θα διακινδυνεύσουν το µέλλον της χώρας βυθίζοντάς τη στην κυβερνητική αβεβαιότητα

Ηδη έχουµε δροµολογήσει την έκδοση όλων των κανονιστικών πράξεων για τη διενέργεια του διαγωνισµού πρόσληψης δικαστικών υπαλλήλων, που θα ενταχθούν στους δύο νέους κλάδους, όπως προβλέπει ο νέος Κώδικας ∆ικαστικών Υπαλλήλων, και οι οποίοι θα επικουρούν τους δικαστικούς λειτουργούς στο σηµαντικό έργο τους. Παράλληλα, µέσα στο 2023 θα υλοποιηθεί ο πρώτος εισαγωγικός διαγωνισµός στη νέα κατεύθυνση δικαστικών υπαλλήλων της Εθνικής Σχολής ∆ικαστικών Λειτουργών, µε σκοπό να ενταχθούν περισσότεροι από 500 νέοι δικαστικοί υπάλληλοι στο οργανόγραµµα της ∆ικαιοσύνης. Επιπλέον, µε τη σύσταση της ∆ικαστικής Αστυνοµίας και την προκήρυξη των σχετικών θέσεων τις επόµενες εβδοµάδες θα προστεθούν στο δικαστικό µας σύστηµα συνολικά 800 νέοι υπάλληλοι.

Πότε θα φέρετε στη Βουλή το νοµοσχέδιο για το «πόθεν έσχες»; Πώς θα διασφαλίσετε ότι στο εξής θα εντοπίζονται περιπτώσεις αδικαιολόγητου πλουτισµού;

Το χρονοδιάγραµµα του υπουργείου ∆ικαιοσύνης για το νοµοσχέδιο εκσυγχρονισµού του πλαισίου υποβολής και ελέγχου των δηλώσεων «πόθεν έσχες» τηρείται απαρέγκλιτα, καθώς η εν λόγω µεταρρύθµιση έχει ενταχθεί στις δράσεις του Ταµείου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας και συνδέεται µε την υποβολή του αιτήµατος για την τρίτη δόση του προγράµµατος. Με το νέο νοµοσχέδιο, που βρίσκεται στο στάδιο της δηµόσιας διαβούλευσης, «τακτοποιείται» νοµοθετικά το υφιστάµενο, αποσπασµατικό και εντέλει δυσνόητο νοµοθετικό πλαίσιο, εντάσσοντας τις σηµερινές 49 περιπτώσεις υπόχρεων σε µόλις 13 εύληπτες κατηγορίες. Παράλληλα, παύει η αναχρονιστική και περιττή ταλαιπωρία των υπόχρεων να συλλέγουν οι ίδιοι τα στοιχεία της δήλωσης, που είναι ευχερώς διαθέσιµα στο ελεγκτικό όργανο. Τέλος, εντατικοποιούνται οι έλεγχοι και τίθενται σαφείς και µετρήσιµοι στόχοι προς το αρµόδιο ελεγκτικό όργανο, δηµιουργώντας ένα ασφαλέστερο και πιο λειτουργικό πλαίσιο εντοπισµού περιπτώσεων αδικαιολόγητου πλουτισµού.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά το Σάββατο 11/2