Για το όραμά του για πλήρη ψηφιοποίηση του Κράτους, αλλά και τη συμμετοχή, μέσω της τεχνολογίας, στις εκλογές όλων των Ελλήνων που ζουν στο εξωτερικό, μίλησε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος παρευρέθηκε στην εκδήλωση που διεξήχθη στο Μέγαρο Μουσικής το απόγευμα της Τρίτης, 14 Φεβρουαρίου, για τα τρία χρόνια του gov.gr και την εκδήλωση «Ένα κράτος ψηφιακό, η Ελλάδα σε κίνηση».

Εκτός του πρωθυπουργού, μίλησαν η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργκέτε Βεστάγκερ, ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, και ο υφυπουργός Ειδικών Ψηφιακών Έργων και Κτηματολογίου, Θοδωρής Λιβανιός, στους οποίους ο Κυριάκος Μητσοτάκης επιδαψίλευσε τον έπαινο ότι... δυσκόλεψαν τη δική του ομιλία. 

«Γινόμαστε επιτέλους σοβαρό κράτος που σέβεται τον πολίτη και χτίζει σχέσεις εμπιστοσύνης. Το εγχείρημα της ψηφιακής διακυβέρνησης έχει τυχει πιστεύω καθολικής αναγνώρισης» ανέφερε ο πρωθυπουργός αρχικά. 

«Όταν σχεδιάσαμε το μέλλον της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης είπαμε ότι το πρώτο θα ήταν να δημιουργήσουμε υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οι συναρμόδιοι υπουργοί ήταν όλοι χαρούμενοι. Δεν είχαν πάρει χαμπάρι ότι είχαμε πάρει ένα κομμάτι των αρμοδιοτήτων τους», είπε ο πρωθυπουργός και τόνισε ότι το 112 έγινε στάση ζωής, τουλάχιστον για την Πολιτική Προστασία: «Δεν το κρύβω ότι μπορέσαμε και μετατρέψαμε τις αντιξοότητες σε ευκαιρίες. Προτάξαμε το ζήτημα του 112. Σήμερα το 112 είναι συλλογικό κτήμα και δεν είναι μόνο ψηφιακό εργαλείο, αλλά ολόκληρη κουλτούρα πολιτικής προστασίας».

Σε ό,τι αφορά τις ειδικές συνθήκες, που δημιουργήθηκαν από τα δεδομένα που έφερε η Covid-19, o πρωθυπουργός σχολίασε: «Μετά ήρθε η πανδημία η οποία μας υποχρέωσε να χρησιμοποιήσουμε τα εργαλεία που είχαμε στη διάθεσή μας όπως τα sms. Μετά πειραματιστήκαμε με πιο προχωρημένες τεχνολογίες, όπως η τεχνητή νοημοσύνη, για να σχεδιάσουμε εργαλείο για να αξιοποιήσουμε τα λίγα τεστ που είχαμε το πρώτο καλοκαίρι στη διάθεση μας. Και μετά βέβαια ακολούθησε η διαδικασία του εμβολιασμού, στην οποία το κράτος πήγε στον πολίτη και όχι ο πολίτης στο κράτος». 

«Πόλος υψηλής τεχνολογίας»

Η τεχνολογική βελτίωση της Ελλάδας είναι αναμφισβήτητη, με βάση τον πρωθυπουργό: «Η χώρα μετατρέπεται σε πόλο υψηλής τεχνολογίας». Επιπλέον, σχολίασε ότι «θέλω να αναδείξω ιδιαίτερα τον προοδευτικό χαρακτήρα αυτής της μεταρρύθμισης. Με ένα τρόπο ευνοεί τους λιγότερο προνομιούχους, όσους είναι σε απομακρυσμένα νησιά, τους ανάπηρους, την εργαζόμενη γυναίκα. Η τεχνολογία συνδέεται με τη μείωση της διαφθοράς, με τη διαφάνεια».

Μάλιστα παρότρυνε τους πολίτες να κατεβάσουν το myhealth, με το οποίο δημιουργείται πρόπλασμα ενός ψηφιακού φακέλου υγείας: «Η τεχνολογία δεν σταματά. Είτε θα μας ξεπεράσει, είτε θα την αξιοποιήσουμε. Είναι ήδη εδώ τεχνολογίες που απαιτούν μεγαλύτερη διασυνδεσιμότητα».

«Έχουμε πετύχει πολλά αυτά τα 3,5 χρόνια και θέλω να ευχαριστήσω όλους τους δημόσιους λειτουργού που συνέβαλαν» διαμήνυσε, υπογραμμίζοντας ότι «είμαστε μόνο στην αρχή. Να είστε σίγουροι ότι μπορούμε να τρέξουμε με την τεχνολογία. Η επόμενη τετραετία προδιαγράφεται ακόμα πιο συναρπαστική σε μια σειρά από πεδία. Έχουμε ακόμα πολλή δουλειά να κάνουμε».

«Στόχος η ψηφιακή ψήφος για τον απόδημο ελληνισμό»

Κι αυτή η δουλειά που έχει ήδη γίνει, αλλά και εκείνη που πρόκειται να γίνει, φαίνεται από το παραβολικό σχήμα που χρησιμοποίησε: «Στην επίσκεψή μου πρόσφατα στον Κορυδαλλό συνάντησα μια ηλικιωμένη κυρία που μάθαινε τα μυστικά της χρήσης ηλεκτρονικών υπολογιστών. Την ρώτησα γιατί τα μαθαίνει και μου είπε ''δεν θέλω να είμαι εξαρτημένη από τον εγγονό μου για να μπαίνω στο gov.gr''».

Σε ό,τι αφορά τον απόδημο ελληνισμό και το δικαίωμα ψήφου, ο Κυριάκος Μητσοτάκης εξέφρασε την προσδοκία του. «Στην Εσθονία οι μισοί πολίτες ψηφίζουν ηλεκτρονικά. Θα ήθελα να γίνει και εδώ. Τουλάχιστον όσοι ζουν εκτός Ελλάδος να έχουν αυτή τη δυνατότητα», ανέφερε χαρακτηριστικά.



Η εκτελεστική αντιπρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Μαργκρέτε Βεστάγκερ, τόνισε: «Είμαι εντυπωσιασμένη που βλέπω πόσο γρήγορα βελτιώθηκε η Ψηφιακή Πύλη της Ελληνικής Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr). Τον Μάρτιο του 2020, συγκεντρώθηκαν εκεί 500 ψηφιακές δημόσιες υπηρεσίες. Σε λιγότερο από τρία χρόνια, ο αριθμός έχει τριπλασιαστεί σε περισσότερες από 1.500. Και ακολούθησε η ανταπόκριση του κόσμου. Οι ψηφιακές αλληλεπιδράσεις με δημόσιους φορείς έχουν αυξηθεί εκθετικά, αυξάνοντας παράλληλα τις δυνατότητες του κράτους. Για παράδειγμα, μπορείτε να ζητήσετε πιστοποιητικό γέννησης ή άδεια οδήγησης, να λάβετε ιατρική συνταγή και ιατρικό αποτέλεσμα ή ακόμα και να δημιουργήσετε τη δική σας επιχείρηση. Σήμερα εκατομμύρια Έλληνες μπορούν να το κάνουν αυτό μόνο με μερικά απλά κλικ».



Η Δανή πολιτικός συνέχισε: «Η εμπιστοσύνη είναι απολύτως βασική γιατί χωρίς εμπιστοσύνη ο ψηφιακός μετασχηματισμός απλά δεν θα γινόταν. Αλλά η εμπιστοσύνη δεν είναι το μόνο. Πρέπει επίσης να εξοπλίσουμε τους πολίτες με εργαλεία ενδυνάμωσης και να διασφαλίσουμε ότι κανείς δεν θα μείνει πίσω. Η Ελλάδα είναι πολύ κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ όσον αφορά τις ψηφιακές δεξιότητες, με λίγο περισσότερους από τους μισούς Έλληνες να έχουν βασικές δεξιότητες. Αλλά αυτό απέχει πολύ από το 80% που έχουμε ορίσει για το 2030 ως μέρος του ψηφιακού δεκαετούς προγράμματος».




Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης, Κυριάκος Πιερρακάκης, πήρε το λόγο και ξεκίνησε από τα νάματα του gov.gr: «Υλοποιώντας, το Μάρτιο του 2020, το gov.gr, ξέραμε ότι φέρνουμε μια αληθινή μεταρρύθμιση που θα οδηγήσει στο νέο πρόσωπο του κράτους: ένα πρόσωπο φιλικό προς τον πολίτη. Τρία χρόνια μετά, βλέποντας πόσο χρόνο κερδίζουν οι πολίτες από τις ψηφιακές υπηρεσίες του Ελληνικού Δημοσίου, νιώθουμε τη μεγάλη διαφορά που αυτό έφερε στην καθημερινότητά του».



«Με μεγάλη χαρά και περηφάνια γιορτάζουμε σήμερα παρουσία του πρωθυπουργού τα τρία χρόνια του gov.gr, κι αντιμετωπίζουμε με μεγάλη αισιοδοξία το μέλλον. Έχουμε την εμπειρία και το αποτέλεσμα της δουλειάς, της διάθεσης και της ατελείωτης έμπνευσης στελεχών του Ελληνικού Δημοσίου και του ιδιωτικού τομέα, που ξέρουμε ότι μπορούν να οραματιστούν και να υλοποιήσουν καινοτόμες εφαρμογές, σχεδιασμένες με πολιτοκεντρική προσέγγιση. Τρία χρόνια gov.gr μας αποδεικνύουν ότι η Ελλάδα μπορεί, αλλάζει και καινοτομεί», τόνισε στην τοποθέτησή του ο υπουργός Επικρατείας και Ψηφιακής Διακυβέρνησης Κυριάκος Πιερρακάκης.



Από τη μεριά του, ο Θοδωρής Λιβάνιος και μίλησε για υψηλής ποιότητας υπηρεσίες μακριά από πολιτικές ταμπέλες: «Ο ψηφιακός μετασχηματισμός είναι μια βαθύτατα προοδευτική πολιτική. Μακριά από τις συνηθισμένες ταμπέλες της αριστεράς και δεξιάς, μακριά από τις ψευδεπίγραφες δοξασίες, υπό το πρίσμα της εξίσωσης όλων των πολιτών προς τα κάτω. Αντιθέτως, όλοι οι πολίτες εξυπηρετούνται πλέον με τις ίδιες υψηλής ποιότητας υπηρεσίες. Μείωση των ανισοτήτων στην πράξη και όχι στα λόγια. Είτε είναι κάποιος πλούσιος ή φτωχός, άνεργος ή επιχειρηματίας, νέος ή ηλικιωμένος, αγρότης ή νοικοκυρά, όλοι μπορούν σε λίγα λεπτά να έχουν μια υπεύθυνη δήλωση ή ένα γνήσιο υπογραφής μέσα από το κινητό τους ή τον υπολογιστή τους».



Επιπλέον, αναφέρθηκαν μερικά άκρως ενδιαφέροντα στοιχεία για τα τρία χρόνια του gov.gr.

Η κεντρική πύλη παροχής υπηρεσιών του ψηφιακού κράτους, έχει εξυπηρετήσει τουλάχιστον μία φορά περισσότερα από 8,1 εκατομμύρια διαφορετικούς πολίτες την πρώτη τριετία λειτουργίας του, αριθμός που ουσιαστικά αντιστοιχεί στο σύνολο του ενήλικου πληθυσμού της χώρας.

Προσφέρει πλέον 1.514 υπηρεσίες στους επισκέπτες του, που υπάγονται σε 11 μεγάλες κατηγορίες και καλύπτουν κάθε πτυχή της καθημερινότητας και της επαγγελματικής ή της επιχειρηματικής ζωής, από την εκπαίδευση, την εργασία και την ασφάλιση έως την υγεία, την οικογένεια και τον πολιτισμό.

Στον πυρήνα του gov.gr βρίσκεται η απρόσκοπτη διεκπεραίωση των συναλλαγών του πολίτη με το Δημόσιο, ώστε οι πολίτες να απαλλαγούν από αχρείαστη ταλαιπωρία και καθυστερήσεις. Έως τον περασμένο Δεκέμβριο μόνο οι εκδόσεις εγγράφων και οι υποβολές δηλώσεων που έχουν γίνει μέσω των σελίδων του υπερέβαιναν τα 231 εκατομμύρια.

Η εξυπηρέτηση των πολιτών συμπληρώνεται από τις λειτουργίες του Κέντρου Διαλειτουργικότητας, το οποίο είναι ο ψηφιακός σύνδεσμος ανάμεσα στις υπηρεσίες και τις βάσεις δεδομένων του Δημοσίου, επιτρέποντας σε φορείς του κράτους να ανταλλάσσουν εύκολα και γρήγορα επιχειρησιακά δεδομένα με στόχο την ταυτοποίηση και την ασφαλή εξυπηρέτηση του δικαιούχου.

Οι δημοφιλέστερες υπηρεσίες του gov.gr προς τους πολίτες τα πρώτα τρία χρόνια της ζωής του είναι η άυλη συνταγογράφηση και η χορήγηση άυλων παραπεμπτικών, ενώ ευρύτατα χρησιμοποιούνται οι ψηφιακές εκδόσεις της υπεύθυνης δήλωσης, του πιστοποιητικού οικογενειακής κατάστασης και της εξουσιοδότησης, η έκδοση ηλεκτρονικού πιστοποιητικού γέννησης και πολλές ληξιαρχικές e-πράξεις.

Σύμφωνα μάλιστα με τα στατιστικά επισκεψιμότητας του gov.gr, σχεδόν το 54% των χρηστών επισκέφτηκαν το gov.gr μέσω κινητού τηλεφώνου ή tablet.










Όλες οι ομιλίες στο πλαίσιο της εκδήλωσης παρατίθενται κάτωθι.