Φόρμουλα εκτόνωσης μεταξύ κυβέρνησης και καλλιτεχνών – Τι αναμένεται να αλλάξει
«Δεν είμαστε εδώ για να κρύψουμε το πρόβλημα κάτω από το χαλί, είμαστε εδώ για να λύνουμε προβλήματα», επισήμανε ο πρωθυπουργός
Βήματα σύγκλισης σημειώθηκαν μεταξύ κυβέρνησης και καλλιτεχνών, στη διάρκεια της χθεσινής συνάντησης του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με εκπροσώπους του καλλιτεχνικού κλάδου στο Μέγαρο Μαξίμου.
Η συνάντηση διήρκεσε δυόμισι ώρες, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ακούει διεξοδικά τα αιτήματά τους και να συζητά μαζί τους για τα χρονίζοντα ζητήματα του κλάδου - μισθολογικό, καλλιτεχνική εκπαίδευση, ακαδημαϊκή αναγνώριση – τονίζοντας ότι δεν προέκυψε κάτι νέο με το προεδρικό διάταγμα 85/2022, καθώς δεν υπήρξε καμία αλλαγή στην υφιστάμενη κατάσταση, απλά τα προβλήματά τους, με αφορμή αυτό, ήρθαν και πάλι στο προσκήνιο.
Όλα δείχνουν πως υπήρξε μια φόρμουλα εκτόνωσης, με την κυβέρνηση να διαμηνύει ότι επί της ουσίας δεν μπορούν οι καλλιτέχνες να ενταχθούν στο καθεστώς της τεχνολογικής εκπαίδευσης, καθώς κατά τη φοίτησή τους, δεν υπάρχει τεχνολογική εκπαίδευση.
Γι’ αυτόν τον λόγο αναμένεται να εντάξει στις αποδοχές της «τεχνολογικής εκπαίδευσης» όσους καλλιτέχνες απασχολούνται στο Δημόσιο με εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό έργο.
Πάντως, κυβερνητικές πηγές τονίζουν ότι η ρύθμιση που θα έρθει θα λύνει το πρόβλημα που προέκυψε το 2017 και αφορά τη διαφοροποίηση μισθολογικά και ως προς τη βαθμολογική εξέλιξη αποφοίτων δραματικών σχολών και σχολών χορού ανεξαρτήτως του έτους αποφοίτησής τους (προ ή μετά του 2003), για την παροχή καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού και συναφούς έργου στο δημόσιο.
Μάλιστα, αναμένεται να υπάρξει και σχετική πρόβλεψη για τις ιδιωτικές σχολές, όπως επέμειναν οι εκπρόσωποί τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση θα καταθέσει μέχρι αύριο τροπολογία στη Βουλή για τη μισθολογική και εργασιακή εξομοίωση των αποφοίτων δραματικών σχολών και των σχολών χορού με τους αποφοίτους της τεχνολογικής εκπαίδευσης.
Από την πλευρά τους, οι καλλιτέχνες τηρούν στάση αναμονής, αναμένοντας το τελικό κείμενο της ρύθμισης, προκειμένου να το αξιολογήσουν και τονίζοντας ότι η 24ωρη αυριανή απεργία που έχουν κηρύξει θα πραγματοποιηθεί κανονικά.
Σε θετική κατεύθυνση βρίσκονται και οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για ίδρυση ανώτατης σχολής παραστατικών τεχνών από το 2025, όπου θα αξιολογηθεί και η δυνατότητα εισαγωγής σε αυτήν αποφοίτων με εξετάσεις από άλλες συναφείς σχολές.
Μάλιστα, το χρονοδιάγραμμα θέλει τις ειδικές ομάδες εργασίες που έχουν συγκροτηθεί για τον σκοπό αυτό, μέχρι το τέλος Μαρτίου να έχουν καταθέσει το πλαίσιο για τον χαρακτήρα και τον τρόπο λειτουργίας της Σχολής, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα νέο εγχείρημα που απαιτεί πολύ καλή προετοιμασία.
Ακόμα, επισημαίνεται ότι στο ακαδημαϊκό σκέλος υπήρξε συμφωνία για τη δυνατότητα εισόδου στους απόφοιτους των δραματικών και συναφών σχολών με κατατακτήριες εξετάσεις στο 3ο εξάμηνο τμημάτων ΑΕΙ.
«Δεν είμαστε εδώ για να κρύψουμε το πρόβλημα κάτω από το χαλί, είμαστε εδώ για να λύνουμε προβλήματα», τόνισε ο πρωθυπουργός, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν συνταγματικοί περιορισμοί ως προς τη δυνατότητα να παρέχεται ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση, προαναγγέλλοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι στην επόμενη συνταγματική μεταρρύθμιση να αλλάξει το επίμαχο άρθρο 16, καλώντας μάλιστα όσους διαμαρτύρονται έντονα τώρα και ζητούν την αναγνώριση της δυνατότητας της ιδιωτικής εκπαίδευσης να παρέχει πανεπιστημιακά πτυχία να στηρίξουν και τότε το συγκεκριμένο εγχείρημα.
Η συνάντηση διήρκεσε δυόμισι ώρες, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να ακούει διεξοδικά τα αιτήματά τους και να συζητά μαζί τους για τα χρονίζοντα ζητήματα του κλάδου - μισθολογικό, καλλιτεχνική εκπαίδευση, ακαδημαϊκή αναγνώριση – τονίζοντας ότι δεν προέκυψε κάτι νέο με το προεδρικό διάταγμα 85/2022, καθώς δεν υπήρξε καμία αλλαγή στην υφιστάμενη κατάσταση, απλά τα προβλήματά τους, με αφορμή αυτό, ήρθαν και πάλι στο προσκήνιο.
Όλα δείχνουν πως υπήρξε μια φόρμουλα εκτόνωσης, με την κυβέρνηση να διαμηνύει ότι επί της ουσίας δεν μπορούν οι καλλιτέχνες να ενταχθούν στο καθεστώς της τεχνολογικής εκπαίδευσης, καθώς κατά τη φοίτησή τους, δεν υπάρχει τεχνολογική εκπαίδευση.
Γι’ αυτόν τον λόγο αναμένεται να εντάξει στις αποδοχές της «τεχνολογικής εκπαίδευσης» όσους καλλιτέχνες απασχολούνται στο Δημόσιο με εκπαιδευτικό και καλλιτεχνικό έργο.
Πάντως, κυβερνητικές πηγές τονίζουν ότι η ρύθμιση που θα έρθει θα λύνει το πρόβλημα που προέκυψε το 2017 και αφορά τη διαφοροποίηση μισθολογικά και ως προς τη βαθμολογική εξέλιξη αποφοίτων δραματικών σχολών και σχολών χορού ανεξαρτήτως του έτους αποφοίτησής τους (προ ή μετά του 2003), για την παροχή καλλιτεχνικού-εκπαιδευτικού και συναφούς έργου στο δημόσιο.
Μάλιστα, αναμένεται να υπάρξει και σχετική πρόβλεψη για τις ιδιωτικές σχολές, όπως επέμειναν οι εκπρόσωποί τους.
Στο πλαίσιο αυτό, η κυβέρνηση θα καταθέσει μέχρι αύριο τροπολογία στη Βουλή για τη μισθολογική και εργασιακή εξομοίωση των αποφοίτων δραματικών σχολών και των σχολών χορού με τους αποφοίτους της τεχνολογικής εκπαίδευσης.
Από την πλευρά τους, οι καλλιτέχνες τηρούν στάση αναμονής, αναμένοντας το τελικό κείμενο της ρύθμισης, προκειμένου να το αξιολογήσουν και τονίζοντας ότι η 24ωρη αυριανή απεργία που έχουν κηρύξει θα πραγματοποιηθεί κανονικά.
Σε θετική κατεύθυνση βρίσκονται και οι εξαγγελίες της κυβέρνησης για ίδρυση ανώτατης σχολής παραστατικών τεχνών από το 2025, όπου θα αξιολογηθεί και η δυνατότητα εισαγωγής σε αυτήν αποφοίτων με εξετάσεις από άλλες συναφείς σχολές.
Μάλιστα, το χρονοδιάγραμμα θέλει τις ειδικές ομάδες εργασίες που έχουν συγκροτηθεί για τον σκοπό αυτό, μέχρι το τέλος Μαρτίου να έχουν καταθέσει το πλαίσιο για τον χαρακτήρα και τον τρόπο λειτουργίας της Σχολής, δεδομένου ότι πρόκειται για ένα νέο εγχείρημα που απαιτεί πολύ καλή προετοιμασία.
Ακόμα, επισημαίνεται ότι στο ακαδημαϊκό σκέλος υπήρξε συμφωνία για τη δυνατότητα εισόδου στους απόφοιτους των δραματικών και συναφών σχολών με κατατακτήριες εξετάσεις στο 3ο εξάμηνο τμημάτων ΑΕΙ.
«Δεν είμαστε εδώ για να κρύψουμε το πρόβλημα κάτω από το χαλί, είμαστε εδώ για να λύνουμε προβλήματα», τόνισε ο πρωθυπουργός, επισημαίνοντας ότι υπάρχουν συνταγματικοί περιορισμοί ως προς τη δυνατότητα να παρέχεται ιδιωτική τριτοβάθμια εκπαίδευση, προαναγγέλλοντας ότι στόχος της κυβέρνησης είναι στην επόμενη συνταγματική μεταρρύθμιση να αλλάξει το επίμαχο άρθρο 16, καλώντας μάλιστα όσους διαμαρτύρονται έντονα τώρα και ζητούν την αναγνώριση της δυνατότητας της ιδιωτικής εκπαίδευσης να παρέχει πανεπιστημιακά πτυχία να στηρίξουν και τότε το συγκεκριμένο εγχείρημα.