Τραγωδία στα Τέμπη: Ο ΣΥΡΙΖΑ γνώριζε για τα «τυφλά» τρένα - Η ηχηρή σιωπή του Σπίρτζη, ο κουμπάρος του και δύο ερωτήσεις στη Βουλή
Οι συζητήσεις και οι προβληματισμοί στο παρελθόν για τα εκτός λειτουργίας συστήματα ασφαλείας στο σιδηροδρομικό δίκτυο
Η ηχηρή σιωπή του Χρήστου Σπίρτζη και του ΣΥΡΙΖΑ γύρω από τα συστήματα ασφαλείας και γενικά τη (μη) διαχείριση των έργων στους ελληνικούς σιδηροδρόμους αποκαλύπτεται από δύο ερωτήσεις το 2017 και το 2019, οι οποίες επανήλθαν χθες στη δημοσιότητα.
Η πρώτη ερώτηση προέρχεται από τον Νίκο Νικολόπουλο, ο οποίος τον Ιούλιο του 2017, περίοδο που συνεργαζόταν με τις κοινοβουλευτικές ομάδες ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, είχε αναδείξει τις πολιτικές ευθύνες τουλάχιστον της τελευταίας 20ετίας προς τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη.
Οι ερωτήσεις αυτές αποδεικνύουν ότι προ εξαετίας οι αρμόδιοι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ γνώριζαν πως τα συστήματα ασφαλείας των τρένων δεν λειτουργούν.
Ο κ. Κέλλας στη δική του γραπτή ερώτηση ζητούσε να μάθει στις 19 Απριλίου 2019 πώς, αφού η ΕΡΓΟΣΕ απάντησε στον ΟΣΕ πως έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στο τμήμα Ορφανού-Λάρισας, για ποιο λόγο δεν είχε παραδοθεί ο εξοπλισμός στον ΟΣΕ, για να χρησιμοποιηθεί άμεσα. Διερωτήθηκε, δε, ποιος θα αναλάμβανε την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος και για ποιο λόγο η ανάδοχος εταιρεία δεν υπέγραψε τη σύμβαση από τη στιγμή που είχε υπογραφεί εκ του Ιουλίου του 2018, ενώ απόρησε αν η ΟΣΕ θα πλήρωνε ρήτρες στην περίπτωση που η ολοκλήρωση του έργου δεν θα πραγματοποιούνταν.
Στην γραπτή απάντησή του ο ΟΣΕ πέντε μέρες αργότερα, στις 24 Απριλίου, τονίζει ότι δεν μπορούσε να απαντήσει σε κάποιο από αυτά τα ερωτήματα, καθώς υπεύθυνη ήταν η ΕΡΓΟΣΕ, ενώ διαβεβαίωσε ότι δεν υπήρχε συμβατική υποχρέωση για καταβολή ρήτρας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην περίπτωση που το έργο παρέμενε ημιτελές.
Η ερώτηση του κ. Νικολόπουλου είχε γίνει στις 5 Ιουλίου 2017, με αφορμή τον εκτροχιασμό τρένου στο Άδενδρο στις 13 Μαΐου 2017, όταν ένα υπεραστικό τρένο που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε λόγω υπερβολικής ταχύτητας και προσέκρουσε σε σπίτι. Από το δυστύχημα σκοτώθηκαν τέσσερα άτομα (δύο μέλη του πληρώματος, ο μηχανοδηγός και ένας επιβάτης) και τραυματίστηκαν δέκα.
*Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή την Τρίτη 7 Μαρτίου 2023.
Η πρώτη ερώτηση προέρχεται από τον Νίκο Νικολόπουλο, ο οποίος τον Ιούλιο του 2017, περίοδο που συνεργαζόταν με τις κοινοβουλευτικές ομάδες ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ, είχε αναδείξει τις πολιτικές ευθύνες τουλάχιστον της τελευταίας 20ετίας προς τον τότε υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη.
Ερώτηση από τον Κέλλα
Ακολούθησε το 2019 σχετική ερώτηση και από τον βουλευτή Λαρίσης της ΝΔ, Χρήστο Κέλλα, ο οποίος ρωτούσε με αγωνία για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου, με βάση τις υποχρεώσεις της σύμβασης. Όπως αποκαλύπτει η ιστοσελίδα των «Παραπολιτικών», ο βουλευτής εστιάζει στις παρατηρήσεις του ΟΣΕ προς την ΕΡΓΟΣΕ για την κωλυσιεργία που σημειώνεται σε διάφορα τμήματα του έργου, μεταξύ αυτών και του τμήματος Δομοκός-Λάρισα.Οι ερωτήσεις αυτές αποδεικνύουν ότι προ εξαετίας οι αρμόδιοι υπουργοί του ΣΥΡΙΖΑ γνώριζαν πως τα συστήματα ασφαλείας των τρένων δεν λειτουργούν.
Ο κ. Κέλλας στη δική του γραπτή ερώτηση ζητούσε να μάθει στις 19 Απριλίου 2019 πώς, αφού η ΕΡΓΟΣΕ απάντησε στον ΟΣΕ πως έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στο τμήμα Ορφανού-Λάρισας, για ποιο λόγο δεν είχε παραδοθεί ο εξοπλισμός στον ΟΣΕ, για να χρησιμοποιηθεί άμεσα. Διερωτήθηκε, δε, ποιος θα αναλάμβανε την ευθύνη σε περίπτωση ατυχήματος και για ποιο λόγο η ανάδοχος εταιρεία δεν υπέγραψε τη σύμβαση από τη στιγμή που είχε υπογραφεί εκ του Ιουλίου του 2018, ενώ απόρησε αν η ΟΣΕ θα πλήρωνε ρήτρες στην περίπτωση που η ολοκλήρωση του έργου δεν θα πραγματοποιούνταν.
Στην γραπτή απάντησή του ο ΟΣΕ πέντε μέρες αργότερα, στις 24 Απριλίου, τονίζει ότι δεν μπορούσε να απαντήσει σε κάποιο από αυτά τα ερωτήματα, καθώς υπεύθυνη ήταν η ΕΡΓΟΣΕ, ενώ διαβεβαίωσε ότι δεν υπήρχε συμβατική υποχρέωση για καταβολή ρήτρας στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ στην περίπτωση που το έργο παρέμενε ημιτελές.
Απάντηση Σπίρτζη
Στις 10 Μαΐου του ίδιου έτους απάντησε στον βουλευτή με επίσημο έγγραφο και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το οποίο διαβεβαίωσε ότι η παράδοση του εξοπλισμού έχει αρχίσει, ενώ η ΤΡΑΙΝΟΣΕ δεν σκέφτεται αποξήλωση του «ήδη εγκατεστημένου, πληρωμένου και πλήρως λειτουργικού», όπως τον χαρακτήρισε ο κ. Κέλλας στην ερώτησή του, εξοπλισμού.Η ερώτηση του κ. Νικολόπουλου είχε γίνει στις 5 Ιουλίου 2017, με αφορμή τον εκτροχιασμό τρένου στο Άδενδρο στις 13 Μαΐου 2017, όταν ένα υπεραστικό τρένο που εκτελούσε το δρομολόγιο Αθήνα - Θεσσαλονίκη εκτροχιάστηκε λόγω υπερβολικής ταχύτητας και προσέκρουσε σε σπίτι. Από το δυστύχημα σκοτώθηκαν τέσσερα άτομα (δύο μέλη του πληρώματος, ο μηχανοδηγός και ένας επιβάτης) και τραυματίστηκαν δέκα.
Ο κουμπάρος
Ο τότε βουλευτής στη λεπτομερή ερώτηση αναφερόταν σε «καθυστερήσεις στην σύμβαση 717 με συνέπεια να κυκλοφορούν τα τρένα τυφλά». Όπως σημειώνει το «Πρώτο Θέμα», ο Νίκος Νικολόπουλος απέδιδε τις καθυστερήσεις σε διαπλοκή με «εθνικούς εργολάβους» που σχετίζονται με τον τότε γενικό γραμματέα του υπουργείου, Θάνο Βούρδα, κουμπάρο του υπουργού Χρήστου Σπίρτζη. Αναφερόταν, επίσης, στις συνεχείς συμπληρωματικές συμβάσεις, για τις οποίες πίεζε η τότε Κοινοπραξία «ΤOMHΣ» - ΑLSTOM TRANSPORT, ανεβάζοντας κατά πολλά εκατομμύρια το κόστος των έργων. Εξέλιξη την οποία χρεώνει κατά βάση στον Θάνο Βούρδα. Στην απάντησή του ο κ. Σπίρτζης περιορίζεται σε τεχνικά θέματα και δεν αναφέρει το παραμικρό σχετικά με την παράδοση του έργου από τους εργολάβους.Προφητικός
Αξίζει να σημειωθεί ότι οι επισημάνσεις του Νίκου Νικολόπουλου στην ερώτηση φαντάζουν μετά την τραγωδία στα Τέμπη προφητικές: «Οι διάσπαρτες εργολαβίες, που δεν τελειώνουν ποτέ, έχουν μετατρέψει το δίκτυο σε ένα απέραντο εργοτάξιο και ακόμα και τα συστήματα σηματοδότησης - τηλεδιοίκησης και τηλεπικοινωνιών που λειτουργούσαν επιτυχώς επί χρόνια έχουν τεθεί εκτός λειτουργίας και τα τρένα κυκλοφορούν τυφλά, με ανταλλαγή τηλεγραφημάτων όπως την εποχή του Τρικούπη», αναφέρει χαρακτηριστικά διεκτραγωδώντας την κατάσταση στους σιδηροδρόμους της χώρας.*Δημοσιεύτηκε στην Απογευματινή την Τρίτη 7 Μαρτίου 2023.