Νομοθετήματα, μέτρα και διεθνείς επαφές οι κινήσεις Μητσοτάκη για άμεση διόρθωση των παθογενειών και ενίσχυση της ασφάλειας του σιδηροδρομικού δικτύου
Σε χαμηλούς τόνους και με διακριτικότητα οι ανακοινώσεις για την υποστήριξη των οικογενειών των θυμάτων τις επόμενες ημέρες
Μια σειρά από πρωτοβουλίες με σκοπό τη γρήγορη και ασφαλή επανεκκίνηση των μεταφορών με τρένο, τη μακροπρόθεσμη εγγύηση της ασφάλειας σε όλο το σιδηροδρομικό δίκτυο και τον εντοπισμό και τη διόρθωση των παθογενειών στον ελληνικό σιδηρόδρομο έχει αποφασίσει να αναλάβει ο Κυριάκος Μητσοτάκης, έπειτα από μαραθώνιες συσκέψεις και διαβουλεύσεις με ειδικούς από την Ελλάδα και το εξωτερικό τις τελευταίες δέκα ημέρες. Οπως χαρακτηριστικά τόνισε στην συνεδρίαση του Υπουργικού Συμβουλίου, πρόκειται για έναν «πόλεμο με το σκοτεινό κράτος του αναχρονισμού», έναν πόλεμο με το «βαθύ κράτος» και τις «συστημικές αδράνειες».
Το πρώτο ορόσημο που έχει τεθεί είναι στο τέλος Μαρτίου να λειτουργήσουν και πάλι τα τρένα, ενώ το μεγάλο ορόσημο είναι στο τέλος Αυγούστου να λειτουργεί η σηματοδότηση σε όλο το μήκος του δικτύου και να είναι καθολική η λειτουργία της τηλεδιοίκησης. Παράλληλα, μέσα στις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθεί -σε χαμηλούς τόνους και με διακριτικότητα, όπως έχει ζητήσει ο πρωθυπουργός- η οικονομική, ηθική και ψυχολογική υποστήριξη των συγγενών των θυμάτων, που θα περιλαμβάνει από ένα πρώτο πακέτο οικονομικής ενίσχυσης, ανεξάρτητο από τις τελικές αποζημιώσεις που θα λάβουν, μέχρι διευκολύνσεις όπως οι μετεγγραφές των φοιτητών σε ΑΕΙ πιο κοντά στο σπίτι τους ή ρυθμίσεις για τυχόν χρέη που έχουν προς το Δημόσιο.
Πρώτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση αποτέλεσε η αντικατάσταση των επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, που είχαν μάλιστα αναγγελθεί από τον πρωθυπουργό. Την Παρασκευή έγιναν γνωστά και τα ονόματα των δύο προσώπων που θα αναλάβουν μεταβατικά τις θέσεις αυτές. Πρόκειται για έμπειρα στελέχη, που προέρχονται από τα Δ.Σ. των οργανισμών και έχουν πλήρη εικόνα της κατάστασης. Πιο συγκεκριμένα, τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΟΣΕ Α.Ε. αναλαμβάνει ο Παναγιώτης Τερεζάκης, συγκοινωνιολόγος, σήμερα τεχνικός σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ. Τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. αναλαμβάνει ο Χρήστος Παληός, πολιτικός μηχανικός και σήμερα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. Οι ανωτέρω σε πρώτη φάση θα πρέπει να «τρέξουν» τους οργανισμούς και να καλύψουν τα κενά στο προσωπικό. Παράλληλα θα δρομολογηθούν ενέργειες για να αυξηθούν οι πόροι προς τον ΟΣΕ, ενώ θα προχωρήσει η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Επίσης θα μπουν υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς, ενώ η μείωση δρομολογίων και σταθμών στους οποίους θα σταματά το τρένο θα είναι, στην αρχή τουλάχιστον, μια νέα πραγματικότητα.
Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης θα έχουν και νομοθετικό περιεχόμενο, καθώς ήδη είναι υπό επεξεργασία ένα αυστηρότερο ποινικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Σχετικά, ο πρωθυπουργός χθες, Παρασκευή, ενημέρωσε συνολικά την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελαροπούλου. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει επικοινωνήσει με τον καγκελάριο της Γερμανίας, Ολαφ Σολτς, για την παροχή τεχνικής βοήθειας, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής εταιρείας Alstom, Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ, για την ταχύτερη δυνατή παράδοση του συστήματος τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης, καθώς και με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Η ανταπόκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν άμεση και την Τετάρτη οι κύριοι Μητσοτάκης και Γεραπετρίτης συναντήθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Κρίστιαν Σμιντ, διευθυντή αρμόδιο για τις χερσαίες μετακινήσεις στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Κομισιόν, τον Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ, εκτελεστικό διευθυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, και την Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, μέλος του επιτελείου της επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν.
Τα μέλη της ευρωπαϊκής αποστολής παρουσίασαν τις πρώτες σκέψεις, οι οποίες θα διαμορφωθούν σε συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, την ασφάλεια των συγκοινωνιών, την αναβάθμιση υποδομών, την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων για επενδύσεις στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, που ανέλαβε μέχρι τις εκλογές και το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, δεν θα εμπλακεί στο παραμικρό στα υπηρεσιακά, διοικητικά και άλλα θέματα του υπουργείου, με τα οποία θα ασχολούνται οι δύο υφυπουργοί και οι γενικοί γραμματείς, αλλά θα ασχοληθεί αποκλειστικά με τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το δυστύχημα και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Παράλληλα, θα προχωρά στο έργο της και η ανεξάρτητη τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία διερευνά διοικητικά τα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τραγωδία...
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 11/3/23
Πρώτη προτεραιότητα για την κυβέρνηση αποτέλεσε η αντικατάσταση των επικεφαλής του ΟΣΕ και της ΕΡΓΟΣΕ, που είχαν μάλιστα αναγγελθεί από τον πρωθυπουργό. Την Παρασκευή έγιναν γνωστά και τα ονόματα των δύο προσώπων που θα αναλάβουν μεταβατικά τις θέσεις αυτές. Πρόκειται για έμπειρα στελέχη, που προέρχονται από τα Δ.Σ. των οργανισμών και έχουν πλήρη εικόνα της κατάστασης. Πιο συγκεκριμένα, τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΟΣΕ Α.Ε. αναλαμβάνει ο Παναγιώτης Τερεζάκης, συγκοινωνιολόγος, σήμερα τεχνικός σύμβουλος διοίκησης του ΟΣΕ. Τη θέση του προέδρου και διευθύνοντος συμβούλου της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. αναλαμβάνει ο Χρήστος Παληός, πολιτικός μηχανικός και σήμερα μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΡΓΟΣΕ Α.Ε. Οι ανωτέρω σε πρώτη φάση θα πρέπει να «τρέξουν» τους οργανισμούς και να καλύψουν τα κενά στο προσωπικό. Παράλληλα θα δρομολογηθούν ενέργειες για να αυξηθούν οι πόροι προς τον ΟΣΕ, ενώ θα προχωρήσει η σύσταση του Εθνικού Οργανισμού Διερεύνησης Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων. Επίσης θα μπουν υποχρεωτικά δύο σταθμάρχες σε όλους τους σταθμούς, ενώ η μείωση δρομολογίων και σταθμών στους οποίους θα σταματά το τρένο θα είναι, στην αρχή τουλάχιστον, μια νέα πραγματικότητα.
Αύξηση του ποσού των 270 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης για τα μέσα σταθερής τροχιάς
Στο κομμάτι της πρόσθετης χρηματοδότησης, δέσμευση του πρωθυπουργού είναι η αύξηση του ποσού των 270 εκατ. ευρώ που έχουν ήδη δεσμευθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης για τα μέσα σταθερής τροχιάς. Σε ό,τι αφορά την ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού, προτεραιότητα δίνεται στην ολοκλήρωση του διαγωνισμού για την πρόσληψη 117 ατόμων στον ΟΣΕ, εκ των οποίων οι 90 είναι τεχνικών ειδικοτήτων, δηλαδή σταθμάρχες, κλειδούχοι, ηλεκτρολόγοι κ.λπ. Για τις 90 θέσεις αυτές, μάλιστα, έχουν υποβληθεί 10.442 αιτήσεις! Αμέσως μετά θα προχωρήσει και η δεύτερη προκήρυξη που έχει εγκριθεί, για άλλες 100 θέσεις, εκ των οποίων 75 είναι τεχνικών ειδικοτήτων.Οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης θα έχουν και νομοθετικό περιεχόμενο, καθώς ήδη είναι υπό επεξεργασία ένα αυστηρότερο ποινικό πλαίσιο σε ό,τι αφορά δολιοφθορές, κλοπές και καταστροφές που γίνονται στο σιδηροδρομικό δίκτυο.
Ο πρωθυπουργός επικοινώνησε με τη γαλλική εταιρεία Alstom για την ταχύτερη δυνατή παράδοση του συστήματος τηλεδιοίκησης
Σχετικά, ο πρωθυπουργός χθες, Παρασκευή, ενημέρωσε συνολικά την Πρόεδρο της Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελαροπούλου. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει επικοινωνήσει με τον καγκελάριο της Γερμανίας, Ολαφ Σολτς, για την παροχή τεχνικής βοήθειας, με τον διευθύνοντα σύμβουλο της γαλλικής εταιρείας Alstom, Ανρί Πουπάρ-Λαφάρζ, για την ταχύτερη δυνατή παράδοση του συστήματος τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης, καθώς και με την πρόεδρο της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν. Η ανταπόκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής ήταν άμεση και την Τετάρτη οι κύριοι Μητσοτάκης και Γεραπετρίτης συναντήθηκαν στο Μέγαρο Μαξίμου με τον Κρίστιαν Σμιντ, διευθυντή αρμόδιο για τις χερσαίες μετακινήσεις στη Γενική Διεύθυνση Κινητικότητας και Μεταφορών της Κομισιόν, τον Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ, εκτελεστικό διευθυντή του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων, και την Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, μέλος του επιτελείου της επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βαλεάν.
Τα μέλη της ευρωπαϊκής αποστολής παρουσίασαν τις πρώτες σκέψεις, οι οποίες θα διαμορφωθούν σε συγκεκριμένες προτάσεις για τη βελτίωση της λειτουργίας του σιδηροδρομικού δικτύου, την ασφάλεια των συγκοινωνιών, την αναβάθμιση υποδομών, την υιοθέτηση βέλτιστων πρακτικών και την καλύτερη δυνατή αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων για επενδύσεις στους ελληνικούς σιδηροδρόμους. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο υπουργός Επικρατείας Γιώργος Γεραπετρίτης, που ανέλαβε μέχρι τις εκλογές και το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Μεταφορών και Υποδομών, δεν θα εμπλακεί στο παραμικρό στα υπηρεσιακά, διοικητικά και άλλα θέματα του υπουργείου, με τα οποία θα ασχολούνται οι δύο υφυπουργοί και οι γενικοί γραμματείς, αλλά θα ασχοληθεί αποκλειστικά με τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με το δυστύχημα και την επόμενη ημέρα των σιδηροδρόμων. Παράλληλα, θα προχωρά στο έργο της και η ανεξάρτητη τριμελής επιτροπή εμπειρογνωμόνων, η οποία διερευνά διοικητικά τα αίτια που οδήγησαν σε αυτή την τραγωδία...
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 11/3/23