Τέμπη: Στο μικροσκόπιο η «σύμβαση 717» - Τα ντοκουμέντα για την πορεία της τηλεδιοίκησης στον ΟΣΕ και το ποσοστό υλοποίησής της
Η εν λόγω σύμβαση υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014 και έπρεπε να έχει παραδοθεί από την κοινοπραξία έως τον Σεπτέμβριο του 2016
Κεντρικό ζήτημα των τελευταίων εβδομάδων μετά την πολύνεκρη τραγωδία στα Τέμπη είναι η περιβόητη πλέον «σύμβαση 717» για την τηλεδιοίκηση στους σιδηρόδρομους, η πλήρης λειτουργία της οποίας θεωρείται ότι θα απέτρεπε την απώλεια 57 συνανθρώπων μας. Αυτή τη σύμβαση βάζει στο μικροσκόπιο σήμερα η «Α».
Όπως ήταν εύλογο, η σύμβαση κυριάρχησε και στη συζήτηση της Βουλής, όπου η πολιτική σύγκρουση περιστράφηκε γύρω από την εξακρίβωση του ακριβούς ποσοστού του έργου που έχει παραδοθεί από την κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ στην ΕΡΓΟΣΕ και εν συνεχεία στον ΟΣΕ, αλλά και κατά πόσο λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης τη μοιραία νύχτα.
Ωστόσο το έργο «κόλλησε» και η τελευταία φορά που φαίνεται να καταγράφεται πρόοδος ήταν στα τέλη του 2016, όταν και είχε γνωστοποιηθεί πως είχαν παραδοθεί μόλις οι 17 από τους 52 σταθμούς. Δηλαδή το ποσοστό υλοποίησης του έργου ανήλθε στο 33%, τη χρονιά που θα έπρεπε να είχε δοθεί σε λειτουργία.
Εντούτοις ο Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε ότι παρέδωσε τη σύμβαση σε ποσοστό άνω του 70% και προς τούτο κατέθεσε σχετικά έγγραφα στα πρακτικά. Από την άλλη πλευρά, οι Κώστας Αχ. Καραμανλής και Γιώργος Γεραπετρίτης κατέθεσαν στη Βουλή τα επίσημα έγγραφα των πρωτοκόλλων διοικητικής παραλαβής, που συνέταξε η ΕΡΓΟΣΕ ως αναθέτουσα Αρχή τής 717/2014 και στη συνέχεια απέστειλε προς υπογραφή στον ΟΣΕ και τα οποία αποτελούν το μοναδικό αποδεκτό στοιχείο για την πορεία υλοποίησης του έργου.
Φορείς του σιδηρόδρομου επιβεβαιώνουν τα στοιχεία Καραμανλή και Γεραπετρίτη, καθώς αναφέρουν στην «Α» ότι τα έγγραφα που παρουσιάζει η αντιπολίτευση αφορούν την πορεία «μέρους του συνολικού έργου, δηλαδή χωματουργικές εργασίες και αλλαγές τροχιάς».
Μάλιστα ο ίδιος ο ΟΣΕ έχει επιβεβαιώσει τη λειτουργία του συστήματος από τον Νοέμβριο του 2022.
Ο υπουργός Επικρατείας άνοιξε το «μαύρο κουτί» της 28ης Φεβρουαρίου και κατέθεσε έγγραφο βάσει του οποίου γίνεται ξεκάθαρο ότι όλοι οι σταθμάρχες είχαν πραγματοποιήσει αυτόματη χάραξη έως και τις 10.12 το βράδυ.
Ωστόσο ο 59χρονος σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη, ως όφειλε σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο που είχε εκδώσει ο ΟΣΕ, και έκανε τη χάραξη χειροκίνητα με αποτέλεσμα να συμβεί το μοιραίο.
Πρόσθεσε δε ότι λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων, δηλαδή στη 1.39 της 1ης Μαρτίου, έγινε δοκιμαστική λειτουργία της αυτόματης χάραξης και, όπως αναφέρεται στο έγγραφο που υπογράφει ο μεταβατικός επικεφαλής του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, αυτή λειτουργούσε.
Το εν λόγω έγγραφο αφορά τα στοιχεία που προκύπτουν από την ανάλυση του ηλεκτρονικού αρχείου της καταγραφής των δεδομένων από το σύστημα καταγραφής των συμβάντων, βάσει των κινήσεων που έγιναν από τον τοπικό πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου του σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας.
*Γεράσιμος Σεραφειμίδης / Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή στις 21 Μαρτίου 2023
Όπως ήταν εύλογο, η σύμβαση κυριάρχησε και στη συζήτηση της Βουλής, όπου η πολιτική σύγκρουση περιστράφηκε γύρω από την εξακρίβωση του ακριβούς ποσοστού του έργου που έχει παραδοθεί από την κοινοπραξία Alstom-ΤΟΜΗ στην ΕΡΓΟΣΕ και εν συνεχεία στον ΟΣΕ, αλλά και κατά πόσο λειτουργούσε το τοπικό σύστημα τηλεδιοίκησης τη μοιραία νύχτα.
«Κόλλησε»
Η εν λόγω σύμβαση, όπως αναφέρεται και στον τίτλο της, υπεγράφη τον Σεπτέμβριο του 2014 και έπρεπε να έχει παραδοθεί από την κοινοπραξία έως τον Σεπτέμβριο του 2016.Ωστόσο το έργο «κόλλησε» και η τελευταία φορά που φαίνεται να καταγράφεται πρόοδος ήταν στα τέλη του 2016, όταν και είχε γνωστοποιηθεί πως είχαν παραδοθεί μόλις οι 17 από τους 52 σταθμούς. Δηλαδή το ποσοστό υλοποίησης του έργου ανήλθε στο 33%, τη χρονιά που θα έπρεπε να είχε δοθεί σε λειτουργία.
Εντούτοις ο Χρήστος Σπίρτζης ανέφερε ότι παρέδωσε τη σύμβαση σε ποσοστό άνω του 70% και προς τούτο κατέθεσε σχετικά έγγραφα στα πρακτικά. Από την άλλη πλευρά, οι Κώστας Αχ. Καραμανλής και Γιώργος Γεραπετρίτης κατέθεσαν στη Βουλή τα επίσημα έγγραφα των πρωτοκόλλων διοικητικής παραλαβής, που συνέταξε η ΕΡΓΟΣΕ ως αναθέτουσα Αρχή τής 717/2014 και στη συνέχεια απέστειλε προς υπογραφή στον ΟΣΕ και τα οποία αποτελούν το μοναδικό αποδεκτό στοιχείο για την πορεία υλοποίησης του έργου.
Φορείς του σιδηρόδρομου επιβεβαιώνουν τα στοιχεία Καραμανλή και Γεραπετρίτη, καθώς αναφέρουν στην «Α» ότι τα έγγραφα που παρουσιάζει η αντιπολίτευση αφορούν την πορεία «μέρους του συνολικού έργου, δηλαδή χωματουργικές εργασίες και αλλαγές τροχιάς».
Αδιάσειστα στοιχεία
Τελευταίος ομιλητής ήταν ο Γιώργος Γεραπετρίτης, ο οποίος παρουσίασε αδιάσειστα στοιχεία για τη λειτουργία της τοπικής τηλεδιοίκησης και του συστήματος αυτόματης χάραξης στον σταθμό της Λάρισας.Μάλιστα ο ίδιος ο ΟΣΕ έχει επιβεβαιώσει τη λειτουργία του συστήματος από τον Νοέμβριο του 2022.
Ο υπουργός Επικρατείας άνοιξε το «μαύρο κουτί» της 28ης Φεβρουαρίου και κατέθεσε έγγραφο βάσει του οποίου γίνεται ξεκάθαρο ότι όλοι οι σταθμάρχες είχαν πραγματοποιήσει αυτόματη χάραξη έως και τις 10.12 το βράδυ.
Ωστόσο ο 59χρονος σταθμάρχης δεν χρησιμοποίησε την αυτόματη χάραξη, ως όφειλε σύμφωνα με τη σχετική εγκύκλιο που είχε εκδώσει ο ΟΣΕ, και έκανε τη χάραξη χειροκίνητα με αποτέλεσμα να συμβεί το μοιραίο.
Πρόσθεσε δε ότι λίγες ώρες μετά τη σύγκρουση των δύο τρένων, δηλαδή στη 1.39 της 1ης Μαρτίου, έγινε δοκιμαστική λειτουργία της αυτόματης χάραξης και, όπως αναφέρεται στο έγγραφο που υπογράφει ο μεταβατικός επικεφαλής του ΟΣΕ, Παναγιώτης Τερεζάκης, αυτή λειτουργούσε.
Το εν λόγω έγγραφο αφορά τα στοιχεία που προκύπτουν από την ανάλυση του ηλεκτρονικού αρχείου της καταγραφής των δεδομένων από το σύστημα καταγραφής των συμβάντων, βάσει των κινήσεων που έγιναν από τον τοπικό πίνακα χειρισμού και οπτικού ελέγχου του σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας.
*Γεράσιμος Σεραφειμίδης / Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα Απογευματινή στις 21 Μαρτίου 2023