Νίκη Κεραμέως στα Παραπολιτικά: «Πολιτική και κοινωνική αναγκαιότητα η αυτοδυναμία»
«Η αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο για να διασφαλιστεί η θετική πορεία της Ελλάδας», δηλώνει στα «Π» η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων
«Η αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας δεν είναι αυτοσκοπός, αλλά μέσο για να διασφαλιστεί η θετική πορεία της Ελλάδας», δηλώνει στα «Π» η υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, η οποία προαναγγέλλει αυξήσεις στους μισθούς δασκάλων και καθηγητών και εξηγεί πώς προχωράει η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών.
Οι εκλογές πλησιάζουν και οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν αν η Νέα Δημοκρατία, εφόσον είναι πρώτη, αλλά όχι αυτοδύναμη, θα προχωρήσει σε διαβουλεύσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης ή θα πάει η χώρα αναγκαστικά σε νέες εκλογές. Επίσης, πώς αντιμετωπίζετε την πρόταση Ανδρουλάκη για κυβέρνηση συνεργασίας, αλλά με τρίτο πρόσωπο ως πρωθυπουργό;
Οι πολίτες γνωρίζουν ότι μόνο η ισχυρή, αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί αφενός να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ακόμα να γίνουν, αφετέρου να διασφαλίσει όσα πετύχαμε τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει καταστήσει σαφές ότι στόχος μας είναι η αυτοδυναμία. Οχι ως αυτοσκοπός. Αλλά ως μέσο για να διασφαλιστεί η θετική πορεία της Ελλάδας, ως μέσο για να αλλάξουν όσα μας κρατάνε πίσω, ως μέσο για να συνεχίσουμε στον δρόμο της ανάπτυξης με κοινωνική συνοχή. Γι’ αυτό στις εκλογές της 21ης Μαΐου δεν υπάρχει χώρος για ψήφο διαμαρτυρίας ή αποχή. Επιδιώκουμε το υψηλότερο δυνατό ποσοστό, ώστε να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις για την επίτευξη της αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας. Η πρόταση του κ. Ανδρουλάκη για συνεργασία με άγνωστο πρωθυπουργό ουσιαστικά ακυρώνει την επιλογή και την ψήφο των πολιτών. Η αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας συνιστά πολιτική και κοινωνική αναγκαιότητα.
Ποιο είναι το «βαθύ κράτος», γιατί παραμένει ισχυρό και πώς σκοπεύετε να κερδίσετε αυτή τη μάχη;
Υπάρχουν και λειτουργούν στη χώρα μας συντεχνιακοί μηχανισμοί και ομάδες συμφερόντων που εμποδίζουν τις αλλαγές οι οποίες είναι απαραίτητες για να έχουμε το λειτουργικό και αποτελεσματικό κράτος που θέλουμε. Ως κυβέρνηση, πολεμήσαμε αυτούς τους μηχανισμούς και κάναμε τομές. Για παράδειγμα, με την ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, που ξεκίνησε για πρώτη φορά έπειτα από 41 χρόνια στη χώρα μας, ενάντια σε κατεστημένα και αναχρονιστικές αντιδράσεις. Συνολικά στο κράτος, όμως, υπάρχει ανάγκη να ολοκληρώσουμε τις αλλαγές που απενεργοποιούν το «βαθύ κράτος». Κι αυτό είναι και ένα από τα μεγάλα διακυβεύματα των εκλογών της 21ης Μαΐου.
Ενα από τα ζητήματα που απασχολούν εσχάτως τον δημόσιο διάλογο είναι η αξιολόγηση. Τι ακριβώς συμβαίνει με την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών, αλλά και όσων επιλέγονται για θέσεις ευθύνης, όπως για παράδειγμα οι διευθυντές των σχολείων;
Η αξιολόγηση προχωρά, όπως ακριβώς είχαμε υποσχεθεί, σε τρία επίπεδα. Επίπεδο πρώτο, η αξιολόγηση σχολικής μονάδας. Επίπεδο δεύτερο, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος - πόσο καλό ή όχι είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Επίπεδο τρίτο, η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Επειτα από 41 χρόνια ξεκίνησε στη χώρα μας, με οριζόντιο τρόπο, η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, η οποία έχει στόχο τη βελτίωση. Ας σκεφτούμε ότι η αξιολόγηση είναι ένας μηχανισμός που χρησιμοποιείται σε πάρα πολλές χώρες διεθνώς, προκειμένου να οδηγεί διαρκώς σε μια βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, από τις αρχές του μήνα, περισσότερες από 1.300 συναντήσεις και πάνω από 600 παρακολουθήσεις μαθημάτων από 135 συμβούλους εκπαίδευσης σε Βόρειο - Νότιο Αιγαίο, Κρήτη, Πελοπόννησο, και συνεχίζουµε.
Το 2024 θα προχωρήσει η αναµόρφωση του µισθολογίου στο ∆ηµόσιο. Ποιος είναι ο σχεδιασµός για τους εκπαιδευτικούς και τα µέλη του ∆ιδακτικού Επιστηµονικού Προσωπικού;
Η πρώτη τετραετία διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν σε µεγάλο βαθµό επικεντρωµένη στη µείωση φόρων. Ο πρωθυπουργός έχει ήδη δηλώσει ότι, εφόσον οι πολίτες ανανεώσουν την εµπιστοσύνη τους στη Νέα ∆ηµοκρατία, η επόµενη τετραετία θα έχει ως έναν από τους βασικούς της στόχους την αύξηση των µισθών και στον δηµόσιο και στον ιδιωτικό τοµέα. Οι εκπαιδευτικοί µας βρίσκονται στην πρώτη γραµµή αυτής της δέσµευσης. Γιατί, είναι αλήθεια, προσφέρουν πολλά και ακόµα περισσότερα τα τελευταία χρόνια, µε τις µεγάλες αλλαγές που προβλέψαµε στην Παιδεία, ενώ οι αµοιβές τους δεν είναι αυτές που θα έπρεπε. Το αναγνωρίζουµε, είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει.
▶ Η ΝΙΚΗ ΚΕΡΑΜΕΩΣ ΜΕ ΤΟΝ ΣΥΝΤΑΚΤΗ ΤΩΝ «Π» ΚΩΣΤΑ ΠΑΠΑΧΛΙΜΙΝΤΖΟ
Ποιες νέες προσλήψεις δασκάλων και καθηγητών προγραµµατίζετε, ποιους κλάδους αφορούν κυρίως και µε βάση ποιο χρονοδιάγραµµα θα υλοποιηθούν;
Προγραµµατίζονται άµεσα 3.770 νέοι, µόνιµοι διορισµοί, που καταφέραµε να πετύχουµε σε συνεργασία µε το υπουργείο Εσωτερικών, φτάνοντας την τελευταία τετραετία τους 28.500 µόνιµους διορισµούς στην Εκπαίδευση, όταν δεν είχε γίνει κανένας για 12 ολόκληρα χρόνια. Η επένδυση στο ανθρώπινο δυναµικό µας, µε µόνιµους διορισµούς, επιµορφώσεις και αξιολόγηση, αλλά και ο εκσυγχρονισµός των προγραµµάτων σπουδών, του περιεχοµένου των µαθηµάτων, καθώς και των µεθόδων και των εργαλείων διδασκαλίας, θεωρούµε ότι αποτελούν κοµβικές µεταρρυθµίσεις και απαραίτητες προϋποθέσεις για τη συνολική αναβάθµιση της Παιδείας στη χώρα µας.
Η πρόεδρος του Τµήµατος Φιλοσοφίας του Πανεπιστηµίου Αθηνών έγινε στόχος bullying από οµάδα φοιτητών. Προστατεύεται τελικά το δικαίωµα της ελεύθερης έκφρασης στα πανεπιστήµια ή είναι έρµαιο διαφόρων µικρών και µεγάλων οµάδων;
Το δικαίωµα στην ελευθερία έκφρασης είναι θεµελιώδες και η προστασία του αυτονόητη παντού, ιδιαιτέρως στα πανεπιστήµια, που αποτελούν χώρους κατ’ εξοχήν προαγωγής της επιστήµης, διακίνησης ιδεών και πνευµατικής δηµιουργίας. Συναντήθηκα µε την κυρία Νικολαΐδου-Κυριανίδου και τη διαβεβαίωσα ότι κάθε προσπάθεια εκφοβισµού µάς βρίσκει απέναντι. Θυµίζω ότι, ως υπουργείο Παιδείας, εντάξαµε στον πρώτο νόµο της διακυβέρνησής µας την αποκατάσταση του πανεπιστηµιακού ασύλου στην πραγµατική του έννοια, γεγονός που έχει επιτρέψει στην Ελληνική Αστυνοµία να βάλει τέλος σε δεκάδες καταλήψεις, κάποιες από τις οποίες κρατούσαν δεκαετίες, καθώς και να εξαρθρώσει ακόµα και κυκλώµατα σκληρών εγκληµατιών, όπως αυτό στη φοιτητική εστία του ΕΜΠ. ∆εν µείναµε όµως σε αυτό. Προχωρήσαµε µε τα σχέδια ασφαλείας των πανεπιστηµίων, που δεν υπήρχαν, µεταξύ άλλων, µε την ελεγχόµενη πρόσβαση και µε τις Οµάδες Προστασίας Πανεπιστηµιακών Ιδρυµάτων. Η κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας δίνει µάχη µε την ανοµία και στα πανεπιστήµια. ∆εν είναι µια εύκολη µάχη. Υπάρχουν οργανωµένα συστήµατα, τα οποία, δυστυχώς, φαίνεται να στηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Η πλειονότητα της κοινωνίας, όµως, επικροτεί τις επιλογές µας.
Την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μπορεί να δηµιουργήσει κάποιο πρόβληµα ενδεχόµενη αλλαγή στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εν µέσω των εξετάσεων, µε την ανάληψη της θέσης από υπηρεσιακό υπουργό;
Στην απόφαση του πρωθυπουργού για τη διενέργεια των εκλογών στις 21 Μαΐου και όχι, για παράδειγµα, στις 28 Μαΐου συνυπολογίστηκε η επιθυµία της κυβέρνησης να µη διαταραχθεί η διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Σεβόµενοι απολύτως την ανάγκη των υποψηφίων που συµµετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και των οικογενειών τους για έγκαιρο προγραµµατισµό, ανακοινώσαµε µάλιστα τις ηµεροµηνίες των εξετάσεων -για πρώτη φορά- µε την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τον Σεπτέµβριο του 2022, και καθιερώσαµε νοµοθετικά ότι αυτό θα γίνεται πλέον κάθε χρόνο. Ολα έχουν προγραµµατιστεί κανονικά για την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων την 1η Ιουνίου για τους αποφοίτους Επαγγελµατικών Λυκείων και τη 2α Ιουνίου για τους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» 1/4/23
Οι εκλογές πλησιάζουν και οι πολίτες δικαιούνται να γνωρίζουν αν η Νέα Δημοκρατία, εφόσον είναι πρώτη, αλλά όχι αυτοδύναμη, θα προχωρήσει σε διαβουλεύσεις για τον σχηματισμό κυβέρνησης ή θα πάει η χώρα αναγκαστικά σε νέες εκλογές. Επίσης, πώς αντιμετωπίζετε την πρόταση Ανδρουλάκη για κυβέρνηση συνεργασίας, αλλά με τρίτο πρόσωπο ως πρωθυπουργό;
Οι πολίτες γνωρίζουν ότι μόνο η ισχυρή, αυτοδύναμη κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας μπορεί αφενός να προχωρήσει στις μεταρρυθμίσεις που χρειάζεται ακόμα να γίνουν, αφετέρου να διασφαλίσει όσα πετύχαμε τα προηγούμενα τέσσερα χρόνια. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει καταστήσει σαφές ότι στόχος μας είναι η αυτοδυναμία. Οχι ως αυτοσκοπός. Αλλά ως μέσο για να διασφαλιστεί η θετική πορεία της Ελλάδας, ως μέσο για να αλλάξουν όσα μας κρατάνε πίσω, ως μέσο για να συνεχίσουμε στον δρόμο της ανάπτυξης με κοινωνική συνοχή. Γι’ αυτό στις εκλογές της 21ης Μαΐου δεν υπάρχει χώρος για ψήφο διαμαρτυρίας ή αποχή. Επιδιώκουμε το υψηλότερο δυνατό ποσοστό, ώστε να διαμορφωθούν οι προϋποθέσεις για την επίτευξη της αυτοδυναμίας της Νέας Δημοκρατίας. Η πρόταση του κ. Ανδρουλάκη για συνεργασία με άγνωστο πρωθυπουργό ουσιαστικά ακυρώνει την επιλογή και την ψήφο των πολιτών. Η αυτοδυναμία της Νέας Δημοκρατίας συνιστά πολιτική και κοινωνική αναγκαιότητα.
Υπάρχουν και λειτουργούν στη χώρα μας συντεχνιακοί μηχανισμοί και ομάδες συμφερόντων που εμποδίζουν τις αλλαγές οι οποίες είναι απαραίτητες για να έχουμε το λειτουργικό και αποτελεσματικό κράτος που θέλουμε. Ως κυβέρνηση, πολεμήσαμε αυτούς τους μηχανισμούς και κάναμε τομές. Για παράδειγμα, με την ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, που ξεκίνησε για πρώτη φορά έπειτα από 41 χρόνια στη χώρα μας, ενάντια σε κατεστημένα και αναχρονιστικές αντιδράσεις. Συνολικά στο κράτος, όμως, υπάρχει ανάγκη να ολοκληρώσουμε τις αλλαγές που απενεργοποιούν το «βαθύ κράτος». Κι αυτό είναι και ένα από τα μεγάλα διακυβεύματα των εκλογών της 21ης Μαΐου.
Ενα από τα ζητήματα που απασχολούν εσχάτως τον δημόσιο διάλογο είναι η αξιολόγηση. Τι ακριβώς συμβαίνει με την αξιολόγηση δασκάλων και καθηγητών, αλλά και όσων επιλέγονται για θέσεις ευθύνης, όπως για παράδειγμα οι διευθυντές των σχολείων;
Η αξιολόγηση προχωρά, όπως ακριβώς είχαμε υποσχεθεί, σε τρία επίπεδα. Επίπεδο πρώτο, η αξιολόγηση σχολικής μονάδας. Επίπεδο δεύτερο, η αξιολόγηση του εκπαιδευτικού μας συστήματος - πόσο καλό ή όχι είναι το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Επίπεδο τρίτο, η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών. Επειτα από 41 χρόνια ξεκίνησε στη χώρα μας, με οριζόντιο τρόπο, η ατομική αξιολόγηση εκπαιδευτικών, η οποία έχει στόχο τη βελτίωση. Ας σκεφτούμε ότι η αξιολόγηση είναι ένας μηχανισμός που χρησιμοποιείται σε πάρα πολλές χώρες διεθνώς, προκειμένου να οδηγεί διαρκώς σε μια βελτίωση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Σε αυτό το πλαίσιο, έχουν ήδη πραγματοποιηθεί, από τις αρχές του μήνα, περισσότερες από 1.300 συναντήσεις και πάνω από 600 παρακολουθήσεις μαθημάτων από 135 συμβούλους εκπαίδευσης σε Βόρειο - Νότιο Αιγαίο, Κρήτη, Πελοπόννησο, και συνεχίζουµε.
Η επόμενη τετραετία θα έχει ως έναν από τους βασικούς της στόχους την αύξηση των μισθών, και στον δημόσιο και στον ιδιωτικό τομέα. Οι εκπαιδευτικοί μας βρίσκονται στην πρώτη γραμμή αυτής της δέσμευσης
Το 2024 θα προχωρήσει η αναµόρφωση του µισθολογίου στο ∆ηµόσιο. Ποιος είναι ο σχεδιασµός για τους εκπαιδευτικούς και τα µέλη του ∆ιδακτικού Επιστηµονικού Προσωπικού;
Η πρώτη τετραετία διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη ήταν σε µεγάλο βαθµό επικεντρωµένη στη µείωση φόρων. Ο πρωθυπουργός έχει ήδη δηλώσει ότι, εφόσον οι πολίτες ανανεώσουν την εµπιστοσύνη τους στη Νέα ∆ηµοκρατία, η επόµενη τετραετία θα έχει ως έναν από τους βασικούς της στόχους την αύξηση των µισθών και στον δηµόσιο και στον ιδιωτικό τοµέα. Οι εκπαιδευτικοί µας βρίσκονται στην πρώτη γραµµή αυτής της δέσµευσης. Γιατί, είναι αλήθεια, προσφέρουν πολλά και ακόµα περισσότερα τα τελευταία χρόνια, µε τις µεγάλες αλλαγές που προβλέψαµε στην Παιδεία, ενώ οι αµοιβές τους δεν είναι αυτές που θα έπρεπε. Το αναγνωρίζουµε, είναι κάτι που πρέπει να αλλάξει.
Ποιες νέες προσλήψεις δασκάλων και καθηγητών προγραµµατίζετε, ποιους κλάδους αφορούν κυρίως και µε βάση ποιο χρονοδιάγραµµα θα υλοποιηθούν;
Προγραµµατίζονται άµεσα 3.770 νέοι, µόνιµοι διορισµοί, που καταφέραµε να πετύχουµε σε συνεργασία µε το υπουργείο Εσωτερικών, φτάνοντας την τελευταία τετραετία τους 28.500 µόνιµους διορισµούς στην Εκπαίδευση, όταν δεν είχε γίνει κανένας για 12 ολόκληρα χρόνια. Η επένδυση στο ανθρώπινο δυναµικό µας, µε µόνιµους διορισµούς, επιµορφώσεις και αξιολόγηση, αλλά και ο εκσυγχρονισµός των προγραµµάτων σπουδών, του περιεχοµένου των µαθηµάτων, καθώς και των µεθόδων και των εργαλείων διδασκαλίας, θεωρούµε ότι αποτελούν κοµβικές µεταρρυθµίσεις και απαραίτητες προϋποθέσεις για τη συνολική αναβάθµιση της Παιδείας στη χώρα µας.
Η πρόεδρος του Τµήµατος Φιλοσοφίας του Πανεπιστηµίου Αθηνών έγινε στόχος bullying από οµάδα φοιτητών. Προστατεύεται τελικά το δικαίωµα της ελεύθερης έκφρασης στα πανεπιστήµια ή είναι έρµαιο διαφόρων µικρών και µεγάλων οµάδων;
Το δικαίωµα στην ελευθερία έκφρασης είναι θεµελιώδες και η προστασία του αυτονόητη παντού, ιδιαιτέρως στα πανεπιστήµια, που αποτελούν χώρους κατ’ εξοχήν προαγωγής της επιστήµης, διακίνησης ιδεών και πνευµατικής δηµιουργίας. Συναντήθηκα µε την κυρία Νικολαΐδου-Κυριανίδου και τη διαβεβαίωσα ότι κάθε προσπάθεια εκφοβισµού µάς βρίσκει απέναντι. Θυµίζω ότι, ως υπουργείο Παιδείας, εντάξαµε στον πρώτο νόµο της διακυβέρνησής µας την αποκατάσταση του πανεπιστηµιακού ασύλου στην πραγµατική του έννοια, γεγονός που έχει επιτρέψει στην Ελληνική Αστυνοµία να βάλει τέλος σε δεκάδες καταλήψεις, κάποιες από τις οποίες κρατούσαν δεκαετίες, καθώς και να εξαρθρώσει ακόµα και κυκλώµατα σκληρών εγκληµατιών, όπως αυτό στη φοιτητική εστία του ΕΜΠ. ∆εν µείναµε όµως σε αυτό. Προχωρήσαµε µε τα σχέδια ασφαλείας των πανεπιστηµίων, που δεν υπήρχαν, µεταξύ άλλων, µε την ελεγχόµενη πρόσβαση και µε τις Οµάδες Προστασίας Πανεπιστηµιακών Ιδρυµάτων. Η κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας δίνει µάχη µε την ανοµία και στα πανεπιστήµια. ∆εν είναι µια εύκολη µάχη. Υπάρχουν οργανωµένα συστήµατα, τα οποία, δυστυχώς, φαίνεται να στηρίζει ο ΣΥΡΙΖΑ. Η πλειονότητα της κοινωνίας, όµως, επικροτεί τις επιλογές µας.
Η πρόταση του κ. Ανδρουλάκη για συνεργασία µε άγνωστο πρωθυπουργό ουσιαστικά ακυρώνει την επιλογή και την ψήφο των πολιτών
Την 1η Ιουνίου ξεκινούν οι Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μπορεί να δηµιουργήσει κάποιο πρόβληµα ενδεχόµενη αλλαγή στην πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας εν µέσω των εξετάσεων, µε την ανάληψη της θέσης από υπηρεσιακό υπουργό;
Στην απόφαση του πρωθυπουργού για τη διενέργεια των εκλογών στις 21 Μαΐου και όχι, για παράδειγµα, στις 28 Μαΐου συνυπολογίστηκε η επιθυµία της κυβέρνησης να µη διαταραχθεί η διεξαγωγή των Πανελλαδικών Εξετάσεων. Σεβόµενοι απολύτως την ανάγκη των υποψηφίων που συµµετέχουν στις Πανελλαδικές Εξετάσεις και των οικογενειών τους για έγκαιρο προγραµµατισµό, ανακοινώσαµε µάλιστα τις ηµεροµηνίες των εξετάσεων -για πρώτη φορά- µε την έναρξη της σχολικής χρονιάς, τον Σεπτέµβριο του 2022, και καθιερώσαµε νοµοθετικά ότι αυτό θα γίνεται πλέον κάθε χρόνο. Ολα έχουν προγραµµατιστεί κανονικά για την έναρξη των Πανελλαδικών Εξετάσεων την 1η Ιουνίου για τους αποφοίτους Επαγγελµατικών Λυκείων και τη 2α Ιουνίου για τους αποφοίτους των Γενικών Λυκείων.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» 1/4/23