Η στρατηγική που θα ακολουθήσει η ΝΔ στον δρόμο προς τις κάλπες της 21ης Μαΐου - Τα διλήμματα, οι περιοδείες και τα ευρήματα στα focus groups
Όλα για όλα στην πρώτη κάλπη με Μητσοτάκη μπροστά
Με σαφή στόχο τη νίκη στις εκλογές, την καθαρή πρωτιά και ένα ποσοστό όσο πιο κοντά γίνεται σε εκείνο που θα έδινε µε το σύστηµα ενισχυµένης αναλογικής αυτοδυναµία πορεύεται η Νέα ∆ηµοκρατία στον µακρύ δρόµο προς τις εκλογές, που επισήµως θα προκηρυχθούν µετά το Πάσχα. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα είναι το κεντρικό πρόσωπο της εκστρατείας, αφού το δίληµµα «Μητσοτάκης ή Τσίπρας» θα είναι και το βασικό που θα θέσει η Ν.∆. στους πολίτες, καλώντας τους µε την ψήφο τους να επιλέξουν πρωθυπουργό για την επόµενη τετραετία, συγκρίνοντας µεταξύ άλλων τα πεπραγµένα της διακυβέρνησης Αλέξη Τσίπρα και ΣΥΡΙΖΑ την περίοδο 2015- 2019 και της διακυβέρνησης Κυριάκου Μητσοτάκη και Νέας ∆ηµοκρατίας 2019-2023.
«Το πρώτο πράγµα που λέµε είναι ότι οι εκλογές είναι στις 21 Μαΐου», επισηµαίνει στα «Π» συνεργάτης του πρωθυπουργού, δείχνοντας ότι θέλει να σβηστεί από το πολιτικό λεξιλόγιο η έννοια των διπλών εκλογών, αφού στην κάλπη της 21ης Μαΐου οι ψηφοφόροι θα αποφασίσουν από ποιο κόµµα και από ποιον πολιτικό αρχηγό θέλουν να κυβερνηθεί η χώρα.
Η αυτοδυναµία προφανώς δεν τίθεται ως στόχος, αφού, για να επιτευχθεί, απαιτείται κατ’ ελάχιστο 46%. Το αποτέλεσµα, όµως, της κάλπης θα αποτελέσει πρόκριµα για τις επόµενες εκλογές, όπου µε ποσοστό 37,5% (και ποσοστό κοµµάτων εκτός Βουλής 7%) το πρώτο κόµµα εκλέγει 151 βουλευτές και σχηµατίζει συνεπώς αυτοδύναµη κυβέρνηση.
Επίσης, αυξάνει το ποσοστό ευθύνης του σταθµάρχη και γενικότερα των διαδικασιών των ΟΣΕ/ΤΡΑΙΝΟΣΕ και Hellenic Train. Στα δε συναισθήµατα του κόσµου συνεχίζει να κυριαρχεί η οργή, µειωµένη όµως κατά σχεδόν 10 µονάδες, στο 56,4%. Οπως εξηγεί ο ίδιος συνεργάτης του πρωθυπουργού, η εκτίµηση είναι ότι µε αυτά τα δεδοµένα είναι απολύτως εφικτό µέσα στον επόµενο ενάµιση µήνα να ανακτήσει η Νέα ∆ηµοκρατία ό,τι έχασε µετά το σιδηροδροµικό δυστύχηµα και να ξαναέρθει στη δηµοσκοπική θέση που ήταν στα τέλη Φεβρουαρίου, κοντά δηλαδή στον στόχο της αυτοδυναµίας µε το σύστηµα της απλής αναλογικής.
Μάλιστα, σύµφωνα µε πληροφορίες, σε focus groups που διεξάγονται είναι εµφανή ο θυµός και η οργή, αλλά διαφαίνεται και η προσµονή από την κυβέρνηση της Ν.∆. να διορθώσει τα «στραβά» που έχουν γίνει στο ∆ηµόσιο και στον κρατικό µηχανισµό. Είναι βέβαιο πως η κυβέρνηση επιδιώκει να παραγάγει απτά αποτελέσµατα, που θα δείχνουν ότι µαθαίνει από τα λάθη της και αναλαµβάνει γρήγορα πρωτοβουλίες: µε την πλήρη επανεκκίνηση των σιδηροδρόµων πριν από το Πάσχα, µε δικλίδες ασφαλείας, µε την επιτάχυνση της έκδοσης εµπεριστατωµένου πορίσµατος από την ανεξάρτητη επιτροπή εµπειρογνωµόνων, ει δυνατόν εντός του Απριλίου, και µε το σχέδιο για επενδύσεις στον εκσυγχρονισµό των σιδηροδροµικών µεταφορών. Στο τελευταίο αυτό σκέλος µπορεί να παίξει ρόλο και η σχεδιαζόµενη επίσκεψη της Τζόρτζια Μελόνι στην Αθήνα στις αρχές Μαΐου, καθώς η Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) είναι θυγατρική της Ferrovie dello Stato Italiane, δηλαδή της ιταλικής κρατικής σιδηροδροµικής εταιρείας συµµετοχών, ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη ζητήσει από την Ιταλίδα οµόλογό του την αύξηση της χρηµατοδότησης από τη Ρώµη προς τη Hellenic Train.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» 1/4/23
Στο κυβερνών κόµµα εκτιµούν ότι µέσα στον επόµενο ενάµιση µήνα θα ανακτηθούν τα ποσοστά που καταγράφονταν στα τέλη Φεβρουαρίου
«Το πρώτο πράγµα που λέµε είναι ότι οι εκλογές είναι στις 21 Μαΐου», επισηµαίνει στα «Π» συνεργάτης του πρωθυπουργού, δείχνοντας ότι θέλει να σβηστεί από το πολιτικό λεξιλόγιο η έννοια των διπλών εκλογών, αφού στην κάλπη της 21ης Μαΐου οι ψηφοφόροι θα αποφασίσουν από ποιο κόµµα και από ποιον πολιτικό αρχηγό θέλουν να κυβερνηθεί η χώρα.
Η αυτοδυναµία προφανώς δεν τίθεται ως στόχος, αφού, για να επιτευχθεί, απαιτείται κατ’ ελάχιστο 46%. Το αποτέλεσµα, όµως, της κάλπης θα αποτελέσει πρόκριµα για τις επόµενες εκλογές, όπου µε ποσοστό 37,5% (και ποσοστό κοµµάτων εκτός Βουλής 7%) το πρώτο κόµµα εκλέγει 151 βουλευτές και σχηµατίζει συνεπώς αυτοδύναµη κυβέρνηση.
Η σηµαντική δηµοσκοπική φθορά
Οι δηµοσκοπήσεις που έχει στα χέρια του το Μέγαρο Μαξίµου δείχνουν ότι δεν υπάρχει ανατροπή του πολιτικού σκηνικού, δεν αµφισβητείται δηλαδή η πρωτοκαθεδρία της Νέας ∆ηµοκρατίας. ∆είχνουν, επίσης, ότι η σηµαντική δηµοσκοπική φθορά που ακολούθησε την τραγωδία των Τεµπών έχει πια σταµατήσει και έχει ήδη αρχίσει να φαίνεται η τάση ανάκαµψης. Με ενδιαφέρον, για παράδειγµα, παρατηρούν ότι στην πιο πρόσφατη δηµοσκόπηση (της εταιρείας MRB) το δυστύχηµα στα Τέµπη ως κριτήριο επιλογής κόµµατος καταγράφει τάση αποδυνάµωσης, ενώ παράλληλα, στον καταλογισµό ευθυνών, ενισχύεται η διαχρονικότητα των ευθυνών των κυβερνήσεων, της σηµερινής και όλων των προηγούµενων, και µειώνεται η επίρριψη της ευθύνης µόνο στην κυβέρνηση της Ν.∆.Μάλιστα, σύµφωνα µε πληροφορίες, σε focus groups που διεξάγονται είναι εµφανή ο θυµός και η οργή, αλλά διαφαίνεται και η προσµονή από την κυβέρνηση της Ν.∆. να διορθώσει τα «στραβά» που έχουν γίνει στο ∆ηµόσιο και στον κρατικό µηχανισµό. Είναι βέβαιο πως η κυβέρνηση επιδιώκει να παραγάγει απτά αποτελέσµατα, που θα δείχνουν ότι µαθαίνει από τα λάθη της και αναλαµβάνει γρήγορα πρωτοβουλίες: µε την πλήρη επανεκκίνηση των σιδηροδρόµων πριν από το Πάσχα, µε δικλίδες ασφαλείας, µε την επιτάχυνση της έκδοσης εµπεριστατωµένου πορίσµατος από την ανεξάρτητη επιτροπή εµπειρογνωµόνων, ει δυνατόν εντός του Απριλίου, και µε το σχέδιο για επενδύσεις στον εκσυγχρονισµό των σιδηροδροµικών µεταφορών. Στο τελευταίο αυτό σκέλος µπορεί να παίξει ρόλο και η σχεδιαζόµενη επίσκεψη της Τζόρτζια Μελόνι στην Αθήνα στις αρχές Μαΐου, καθώς η Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ) είναι θυγατρική της Ferrovie dello Stato Italiane, δηλαδή της ιταλικής κρατικής σιδηροδροµικής εταιρείας συµµετοχών, ενώ ο Κυριάκος Μητσοτάκης έχει ήδη ζητήσει από την Ιταλίδα οµόλογό του την αύξηση της χρηµατοδότησης από τη Ρώµη προς τη Hellenic Train.
Σε όλη την Ελλάδα
Ο πρωθυπουργός θα συνεχίσει στο µεταξύ και θα εντείνει τις περιοδείες του στην επικράτεια, έχοντας ζητήσει παράλληλα από τους συνεργάτες του να συµπεριλαµβάνουν δύο περιοδείες στην Αττική σταθερά κάθε εβδοµάδα, µαζί µε εκείνες που θα κάνει στην περιφέρεια. Μετά τον Εβρο χθες, ακολουθούν τα Ιωάννινα την Τετάρτη και η Λέσβος στις αρχές της Μεγάλης Εβδοµάδας. Στα Ιωάννινα, το 2019, όταν η Ν.∆. επικράτησε πανελλαδικά του ΣΥΡΙΖΑ µε 8 µονάδες, εκεί κέρδισε µόλις µε µία, ενώ στη γειτονική Αρτα βγήκε δεύτερο κόµµα και στην Πειραιώς θέλουν να αναστρέψουν το σκηνικό αυτό. Στη δε Λέσβο, ο κ. Μητσοτάκης θα αδράξει εκ νέου την ευκαιρία να αναδείξει τα πεπραγµένα της κυβέρνησης στον τοµέα της ενίσχυσης των Ενόπλων ∆υνάµεων, της διαχείρισης των Ελληνοτουρκικών σε στιγµές πολύ δύσκολες και κρίσιµες και την πολιτική της στο ΜεταναστευτικόΠροσφυγικό, ασκώντας δριµεία κριτική στον ΣΥΡΙΖΑ για τις θέσεις που εκφράζει στο ζήτηµα αυτό. Πρόκειται για έναν άξονα (εθνικά θέµατα, Μεταναστευτικό, διαχείριση κρίσεων) στον οποίο θα επιµείνει ιδιαίτερα η Ν.∆. στη διάρκεια της προεκλογικής περιόδου, καθώς εκτιµάται ότι είναι ένα αδιαµφισβήτητο σηµείο υπεροχής έναντι του ΣΥΡΙΖΑ, όπως και ένα «όπλο» για τη µείωση των «διαρροών» προς µικρότερα κόµµατα της ∆εξιάς.Οι µετρήσεις που έχει στα χέρια του το Μέγαρο Μαξίµου δείχνουν ότι δεν υπάρχει ανατροπή του πολιτικού σκηνικού, καθώς δεν αµφισβητείται η «γαλάζια» πρωτοκαθεδρία
Τέσσερα θέματα
Προς το παρόν, ωστόσο, µετά τις πρώτες συσκέψεις για την προεκλογική στρατηγική, η έµφαση θα δίδεται από τον πρωθυπουργό στις περιοδείες και εµφανίσεις του σε τέσσερα θέµατα: τις γενναίες παρεµβάσεις στο κράτος -τόσο αυτές που έχουν γίνει όσο και αυτές που σχεδιάζονται-, την αναµόρφωση του Εθνικού Συστήµατος Υγείας, την αύξηση των εισοδηµάτων («καλύτεροι µισθοί» θα είναι από τα κεντρικά συνθήµατα) και τη στήριξη της νέας γενιάς, ιδίως δε για την εύρεση στέγης.*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» 1/4/23