Σταϊκούρας: 188 έργα ύψους 27,6 δισ. ευρώ το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2030
Τα εμβληματικά έργα και τους άξονες των έργων που περιλαμβάνει το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2030 στον τομέα των Υποδομών παρουσίασε ο αρμόδιος υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας, στο Συνέδριο «Fin Forum 2023»
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας στο πλαίσιο της τοποθέτησής του α εμβληματικά έργα και τους άξονες των έργων που περιλαμβάνει το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα του 2030, στο Συνέδριο «Fin Forum 2023», επανέλαβε ότι «ο σκοπός είναι να οικοδομήσουμε πάνω στα πολλά θετικά που έχουν γίνει τα προηγούμενα χρόνια, σημειώνοντας ότι η υλοποίηση των στρατηγικών στόχων που έχουν τεθεί θα επιδιωχθεί σε περιβάλλον δημιουργικής συνεργασίας όλων των εμπλεκομένων.
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο υπουργός τόνισε ότι το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα περιλαμβάνει 188 έργα, ύψους 27,6 δισ. ευρώ, και σταχυολόγησε τις βασικές προτεραιότητες στον τομέα των Υποδομών.
«Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θέτει ως προτεραιότητα, στο πεδίο των υποδομών, την υλοποίηση συγκεκριμένων έργων:
Εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2023 θα έχει οριστικοποιηθεί και η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της -κατά προτεραιότητα- επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία που ξεκινάει.
Σύντομα, μετά την παράδοση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μέρος ενός ολιστικού σχεδίου, ώστε ολόκληρη η πόλη να αποκτήσει ένα νέο πρόσωπο, συμβάλλοντας αποτελεσματικά:
-στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος,
-στην αποσυμφόρηση της πόλης,
-στον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιακών υποδομών της Θεσσαλονίκης
-στην παροχή της δυνατότητας πολλαπλών επιλογών μετακίνησης για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.
-Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65
-Στο σύνολό του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία.
Τα τμήματα Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Καλαμπάκα, μήκους 18 και 25 χλμ. αντίστοιχα, αναμένεται να παραδοθούν έως τις αρχές του 2024. Με την ολοκλήρωση του συνόλου του έργου, η διαδρομή Λαμία-Εγνατία Οδός θα γίνεται μέσα από έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, σε 1 ώρα και 45 λεπτά, από τις 3 ώρες και 15 λεπτά περίπου που γίνεται σήμερα.
Από τις αρχές του 2024, η διαδρομή Αθήνα-Καλαμπάκα θα διανύεται περίπου 40 λεπτά ταχύτερα.
Το έργο δεν έχει σοβαρά προβλήματα εκκρεμοτήτων, αφού έχει αποδοθεί το σύνολο των χώρων εκτέλεσης του έργου ευθύνης Δημοσίου, κατόπιν αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.
Επίσης, δεν υπάρχουν σοβαρά ευρήματα αρχαιολογικών ερευνών.
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 και η διαδρομή Πάτρα-Πύργος θα πραγματοποιείται με αισθητά μεγαλύτερη ασφάλεια και σε μειωμένο χρόνο, περίπου κατά 40 λεπτά.
Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του αυτοκινητόδρομου, η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά, εξοικονομώντας περίπου 25 λεπτά, βάσει των σημερινών δεδομένων.
Τα τμήματα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος-Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί. Εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους.
Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά-Ηράκλειο, αφού αποσφραγιστούν οι φάκελοι των προσφορών, κυρωθεί η σύμβαση στη Βουλή, ληφθούν οι εγκρίσεις της DG COMP και συναφθούν οι δανειακές συμβάσεις εκ μέρους του Παραχωρησιούχου.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.
Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής.
Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.
Ως προς το πρώτο έργο, θα προωθηθεί η διαδικασία ωρίμανσης των μελετών για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της προαίρεσης, δηλαδή του τμήματος Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας-Νέα Λάμψακος.
Ως προς το δεύτερο έργο, προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο τέλος της τετραετίας και περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό σηράγγων και γεφυρών μεγάλου μήκους.
Ανάμεσα στα έργα που υλοποιούνται ή βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία ή ωριμάζουν ή βρίσκονται υπό ανάθεση, είναι:
-Η επέκταση του Μετρό Γραμμής 2.
-Η επέκταση του Προαστιακού.
-Η αναβάθμιση και εγκατάσταση ETCS στο σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
-Οι εργασίες σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο Σ.Σ. Αθηνών.
-Η κατασκευή κάθετων αξόνων στην Εγνατία Οδό.
-Η αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover).
-Ο οδικός άξονας Λαμία – Καρπενήσι.
-Κτηριακά έργα και μελέτες υποδομών Παιδείας, Υγείας, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη.
-Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και τεχνική διαχείριση Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας.
-Η διευθέτηση και οριοθέτηση ρεμάτων.
-Η υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης.
-Σύνδεση σιδηροδρόμου με όλα τα μεγάλα λιμάνια
Αφορά σε έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που θα συνδέουν, με ταχύτητα και ασφάλεια, τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Λαύριο και Ραφήνα), με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Με την ολοκλήρωση των έργων αναβαθμίζεται ο εμπορικός και στρατηγικός ρόλος των λιμένων της χώρας, ενισχύεται η διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη νοτιοανατολική Ευρώπη και αναδεικνύεται ο ρόλος της χώρας, ως κόμβος συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.
Έχουν δημοπρατηθεί και σύντομα θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις για τα εγγειοβελτιωτικά έργα στην περιοχή Βάλτου – Αμφιλοχίας και στο Μπραμιανό στην Ιεράπετρα της Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Επίσης, έχουν δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ:
-Το Φράγμα Ενιπέα, προϋπολογισμού 185 εκατ. ευρώ, και
-Το Φράγμα Ταυρωνίτη, προϋπολογισμού 215 εκατ. ευρώ.
Για τα έργα αυτά αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή τους εντός της τετραετίας, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.
Επιπλέον, αν υπογραφεί η σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την CEB, μπορούμε να δημοπρατήσουμε και το Φράγμα στο Πλατύ του Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 170 εκατ. ευρώ.
Σε αυτά προστίθενται 63 μεγάλα αρδευτικά έργα, την υλοποίηση των οποίων αναλαμβάνει το Υπουργείο, προϋπολογισμού 784 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης και θα επιταχυνθούν.
Με τις συγκεκριμένες, σημαντικές και πολυάριθμες παρεμβάσεις για το αρδευτικό νερό σε επίπεδο χώρας, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, επιδιώκουμε την αποδοτικότερη και ορθολογικότερη διαχείρισή του, μέσα από επενδύσεις εξοικονόμησής του, αξιοποίησης των επιφανειακών απορροών, κατασκευής και εκσυγχρονισμού των αρδευτικών δικτύων, εισαγωγής προηγμένων αρδευτικών συστημάτων, αξιοποίησης νέων τεχνολογιών και εφαρμογών τηλεμετρίας, τηλεδιαχείρισης και τηλεποπτείας, καθώς και ενεργειακής αναβάθμισης των αντλιοστασίων.
Στόχος μας, μέσα από τα συγκεκριμένα έργα, η στήριξη των αναγκών των τοπικών κοινωνιών και των οικονομιών τους, ώστε να επιτευχθεί, ταυτόχρονα με την εξοικονόμηση αρδευτικού νερού, ο εξορθολογισμός των συνθηκών άρδευσης, η αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων και, κατ’ επέκταση, η σημαντική βελτίωση του γεωργικού εισοδήματος».
Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε, επίσης, ότι την υλοποίηση των έργων θα ενισχύσουν δύο πρωτοβουλίες: η ψηφιοποίηση των εργασιών και η ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης στην Ελλάδα.
Όπως εξήγησε:
«Η ψηφιοποίηση των εργασιών θα γίνει με χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, θα αναβαθμιστεί το ΕΣΗΔΗΣ δημοσίων έργων, θα δημιουργηθεί νέο πληροφοριακό σύστημα απλούστευσης των διαδικασιών διαχείρισης των μητρώων συντελεστών παραγωγής δημόσιων και ιδιωτικών έργων, θα δημιουργηθεί εθνικός ψηφιακός χάρτης απαλλοτριώσεων, καθώς και ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την κεντρική και ενιαία παρακολούθηση και διαχείριση όλων των απαλλοτριώσεων του Υπουργείου, όπως επίσης και ολοκληρωμένο πληροφοριακό ψηφιακό σύστημα διαχείρισης τεχνικών έργων και πόρων του Υπουργείου.
Παράλληλα, η ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης στην Ελλάδα αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη δημιουργία ανθεκτικών και βιώσιμων έργων, με στόχο τη βελτίωση των διαδικασιών ανάθεσης μελετών, κατασκευών και συντήρησης αυτών, αποτρέποντας λάθη, υπερβάσεις χρόνου και κόστους, σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των έργων».
«Για την υλοποίηση των παραπάνω έργων και πρωτοβουλιών θα εργαστούμε σκληρά, με συνοχή, εντιμότητα, ταχύτητα, αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα. Έτσι ώστε, όλες και όλοι μαζί, να συμβάλλουμε, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, στη βιώσιμη ανάπτυξη όλης της επικράτειας, στη βελτίωση των συνθηκών ζωής και της καθημερινότητας όλων των πολιτών της χώρας και, σε τελική ανάλυση, στην ολόπλευρη ισχυροποίηση της πατρίδας μας».
Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του, ο υπουργός τόνισε ότι το Αναπτυξιακό Σχέδιο για την Ελλάδα περιλαμβάνει 188 έργα, ύψους 27,6 δισ. ευρώ, και σταχυολόγησε τις βασικές προτεραιότητες στον τομέα των Υποδομών.
«Η νέα πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών θέτει ως προτεραιότητα, στο πεδίο των υποδομών, την υλοποίηση συγκεκριμένων έργων:
Μετρό Θεσσαλονίκης
Το Μετρό, προϋπολογισμού άνω των 2 δισ. ευρώ, αναμένεται να εξυπηρετεί, εντός του 2024, περίπου 300.000 μετακινούμενους συμπατριώτες μας ημερησίως.Εκτιμάται ότι έως το τέλος του 2023 θα έχει οριστικοποιηθεί και η τελική χάραξη των νέων επεκτάσεών του, ώστε η ωρίμανση της δημοπράτησης της -κατά προτεραιότητα- επέκτασης προς τα βορειοδυτικά να προχωρήσει μέσα στην τετραετία που ξεκινάει.
Σύντομα, μετά την παράδοση του βασικού έργου, θα παραδοθεί σε λειτουργία και η επέκταση προς Καλαμαριά.
Το συγκεκριμένο έργο αποτελεί μέρος ενός ολιστικού σχεδίου, ώστε ολόκληρη η πόλη να αποκτήσει ένα νέο πρόσωπο, συμβάλλοντας αποτελεσματικά:
-στην αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος,
-στην αποσυμφόρηση της πόλης,
-στον εκσυγχρονισμό των συγκοινωνιακών υποδομών της Θεσσαλονίκης
-στην παροχή της δυνατότητας πολλαπλών επιλογών μετακίνησης για τους κατοίκους και τους επισκέπτες.
-Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας Ε65
-Στο σύνολό του αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί μέσα στην τετραετία.
Τα τμήματα Λαμία-Ξυνιάδα και Τρίκαλα-Καλαμπάκα, μήκους 18 και 25 χλμ. αντίστοιχα, αναμένεται να παραδοθούν έως τις αρχές του 2024. Με την ολοκλήρωση του συνόλου του έργου, η διαδρομή Λαμία-Εγνατία Οδός θα γίνεται μέσα από έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, σε 1 ώρα και 45 λεπτά, από τις 3 ώρες και 15 λεπτά περίπου που γίνεται σήμερα.
Από τις αρχές του 2024, η διαδρομή Αθήνα-Καλαμπάκα θα διανύεται περίπου 40 λεπτά ταχύτερα.
Αυτοκινητόδρομος Πάτρα-Πύργος
Οι εργασίες ξεκίνησαν τον Μάρτιο του 2022 και έχει σημειωθεί πρόοδος υλοποίησης άνω του 15%.Το έργο δεν έχει σοβαρά προβλήματα εκκρεμοτήτων, αφού έχει αποδοθεί το σύνολο των χώρων εκτέλεσης του έργου ευθύνης Δημοσίου, κατόπιν αναγκαστικών απαλλοτριώσεων.
Επίσης, δεν υπάρχουν σοβαρά ευρήματα αρχαιολογικών ερευνών.
Το έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2025 και η διαδρομή Πάτρα-Πύργος θα πραγματοποιείται με αισθητά μεγαλύτερη ασφάλεια και σε μειωμένο χρόνο, περίπου κατά 40 λεπτά.
Οδική σύνδεση Άκτιο-Αμβρακία
Αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2023.Με την αποπεράτωση και λειτουργία του συνόλου του αυτοκινητόδρομου, η διαδρομή Λευκάδα-Αθήνα θα μειωθεί σε περίπου 3 ώρες και 20 λεπτά, εξοικονομώντας περίπου 25 λεπτά, βάσει των σημερινών δεδομένων.
Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης
Τα πρώτα εργοτάξια εγκαταστάθηκαν μέσα στο 2022 και όλα τα μέτωπα θα έχουν ανοίξει εντός του 2024.Τα τμήματα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος-Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί. Εντός της τετραετίας αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή τους.
Στο μεταξύ, θα δρομολογηθεί και η κατασκευή του τμήματος Κίσσαμος-Χανιά-Ηράκλειο, αφού αποσφραγιστούν οι φάκελοι των προσφορών, κυρωθεί η σύμβαση στη Βουλή, ληφθούν οι εγκρίσεις της DG COMP και συναφθούν οι δανειακές συμβάσεις εκ μέρους του Παραχωρησιούχου.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Με την ολοκλήρωση του ΒΟΑΚ, η διαδρομή Χανιά-Ηράκλειο θα διανύεται σε μόλις 70 λεπτά, ενώ η διαδρομή Χανιά-Άγιος Νικόλαος σε περίπου 100 λεπτά.
Παράλληλα, θα αναβαθμιστεί η οδική ασφάλεια, με αισθητή μείωση θανατηφόρων ατυχημάτων και σοβαρών τραυματισμών.
Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας
Είναι σε εξέλιξη οι πρόδρομες εργασίες και η πρόοδος είναι σχεδόν στο 50%.Ο πρώτος μετροπόντικας έχει ήδη διανύσει τα πρώτα 30 μέτρα και είναι σε φάση συστηματοποίησης της εκσκαφής.
Ο δεύτερος είναι ήδη στην Ελλάδα και αναμένεται να ξεκινήσει το φθινόπωρο.
Παράκαμψη Χαλκίδας-Ψαχνών και άξονας Μπράλος-Άμφισσα
Τα έργα δημοπρατήθηκαν τέλη του 2021 και εντός του 1ου τριμήνου του 2023 υπογράφηκαν και οι δύο συμβάσεις.Ως προς το πρώτο έργο, θα προωθηθεί η διαδικασία ωρίμανσης των μελετών για την περιβαλλοντική αδειοδότηση της προαίρεσης, δηλαδή του τμήματος Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας-Νέα Λάμψακος.
Ως προς το δεύτερο έργο, προβλέπεται να ολοκληρωθεί στο τέλος της τετραετίας και περιλαμβάνει σημαντικό αριθμό σηράγγων και γεφυρών μεγάλου μήκους.
Άλλα έργα σε κάθε περιφέρεια της χώρας
Έργα οδικά, σιδηροδρομικά, αντιπλημμυρικά, υδρευτικά, αρδευτικά, κτιριακά και λιμενικά, καθώς και έργα αεροπορικών υποδομών.Ανάμεσα στα έργα που υλοποιούνται ή βρίσκονται σε διαγωνιστική διαδικασία ή ωριμάζουν ή βρίσκονται υπό ανάθεση, είναι:
-Η επέκταση του Μετρό Γραμμής 2.
-Η επέκταση του Προαστιακού.
-Η αναβάθμιση και εγκατάσταση ETCS στο σιδηροδρομικό δίκτυο Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
-Οι εργασίες σιδηροδρομικής υποδομής, επιδομής και ηλεκτροκίνησης στο Σ.Σ. Αθηνών.
-Η κατασκευή κάθετων αξόνων στην Εγνατία Οδό.
-Η αναβάθμιση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover).
-Ο οδικός άξονας Λαμία – Καρπενήσι.
-Κτηριακά έργα και μελέτες υποδομών Παιδείας, Υγείας, Δικαιοσύνης και Προστασίας του Πολίτη.
-Η μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση και τεχνική διαχείριση Περιφερειακών Επιχειρησιακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας.
-Η διευθέτηση και οριοθέτηση ρεμάτων.
-Η υλοποίηση έργων αντιπλημμυρικής θωράκισης.
-Σύνδεση σιδηροδρόμου με όλα τα μεγάλα λιμάνια
Αφορά σε έξι μεγάλα σιδηροδρομικά έργα που θα συνδέουν, με ταχύτητα και ασφάλεια, τα μεγάλα λιμάνια της χώρας (Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Λαύριο και Ραφήνα), με το σιδηροδρομικό δίκτυο.
Με την ολοκλήρωση των έργων αναβαθμίζεται ο εμπορικός και στρατηγικός ρόλος των λιμένων της χώρας, ενισχύεται η διασυνοριακή σιδηροδρομική σύνδεση με τα Βαλκάνια και τη νοτιοανατολική Ευρώπη και αναδεικνύεται ο ρόλος της χώρας, ως κόμβος συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών.
Επενδύσεις σε αρδευτικά δίκτυα
Η αύξηση της ζήτησης για νερό, σε συνδυασμό με τη μείωση στη διαθεσιμότητά του λόγω παρατεταμένων περιόδων ξηρασίας, καθιστούν επιτακτική την ανάγκη επένδυσης σε εγγειοβελτιωτικές και αρδευτικές υποδομές.Έχουν δημοπρατηθεί και σύντομα θα υπογραφούν οι σχετικές συμβάσεις για τα εγγειοβελτιωτικά έργα στην περιοχή Βάλτου – Αμφιλοχίας και στο Μπραμιανό στην Ιεράπετρα της Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 118 εκατ. ευρώ, τα οποία χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.
Επίσης, έχουν δημοπρατηθεί ως ΣΔΙΤ:
-Το Φράγμα Ενιπέα, προϋπολογισμού 185 εκατ. ευρώ, και
-Το Φράγμα Ταυρωνίτη, προϋπολογισμού 215 εκατ. ευρώ.
Για τα έργα αυτά αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή τους εντός της τετραετίας, αν δεν υπάρξουν καθυστερήσεις στην έγκριση των περιβαλλοντικών όρων.
Επιπλέον, αν υπογραφεί η σύμβαση με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων και την CEB, μπορούμε να δημοπρατήσουμε και το Φράγμα στο Πλατύ του Ρεθύμνου, προϋπολογισμού 170 εκατ. ευρώ.
Σε αυτά προστίθενται 63 μεγάλα αρδευτικά έργα, την υλοποίηση των οποίων αναλαμβάνει το Υπουργείο, προϋπολογισμού 784 εκατ. ευρώ, που βρίσκονται σε διαφορετικές φάσεις ωρίμανσης και θα επιταχυνθούν.
Με τις συγκεκριμένες, σημαντικές και πολυάριθμες παρεμβάσεις για το αρδευτικό νερό σε επίπεδο χώρας, ύψους περίπου 1,5 δισ. ευρώ, επιδιώκουμε την αποδοτικότερη και ορθολογικότερη διαχείρισή του, μέσα από επενδύσεις εξοικονόμησής του, αξιοποίησης των επιφανειακών απορροών, κατασκευής και εκσυγχρονισμού των αρδευτικών δικτύων, εισαγωγής προηγμένων αρδευτικών συστημάτων, αξιοποίησης νέων τεχνολογιών και εφαρμογών τηλεμετρίας, τηλεδιαχείρισης και τηλεποπτείας, καθώς και ενεργειακής αναβάθμισης των αντλιοστασίων.
Στόχος μας, μέσα από τα συγκεκριμένα έργα, η στήριξη των αναγκών των τοπικών κοινωνιών και των οικονομιών τους, ώστε να επιτευχθεί, ταυτόχρονα με την εξοικονόμηση αρδευτικού νερού, ο εξορθολογισμός των συνθηκών άρδευσης, η αύξηση των καλλιεργούμενων εκτάσεων και, κατ’ επέκταση, η σημαντική βελτίωση του γεωργικού εισοδήματος».
Ο κ. Σταϊκούρας σημείωσε, επίσης, ότι την υλοποίηση των έργων θα ενισχύσουν δύο πρωτοβουλίες: η ψηφιοποίηση των εργασιών και η ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης στην Ελλάδα.
Όπως εξήγησε:
«Η ψηφιοποίηση των εργασιών θα γίνει με χρηματοδότηση από εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, θα αναβαθμιστεί το ΕΣΗΔΗΣ δημοσίων έργων, θα δημιουργηθεί νέο πληροφοριακό σύστημα απλούστευσης των διαδικασιών διαχείρισης των μητρώων συντελεστών παραγωγής δημόσιων και ιδιωτικών έργων, θα δημιουργηθεί εθνικός ψηφιακός χάρτης απαλλοτριώσεων, καθώς και ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα για την κεντρική και ενιαία παρακολούθηση και διαχείριση όλων των απαλλοτριώσεων του Υπουργείου, όπως επίσης και ολοκληρωμένο πληροφοριακό ψηφιακό σύστημα διαχείρισης τεχνικών έργων και πόρων του Υπουργείου.
Παράλληλα, η ανάπτυξη στρατηγικού σχεδίου για την εφαρμογή της Τεχνολογίας Μοντελοποίησης στην Ελλάδα αποτελεί σημαντικό παράγοντα για τη δημιουργία ανθεκτικών και βιώσιμων έργων, με στόχο τη βελτίωση των διαδικασιών ανάθεσης μελετών, κατασκευών και συντήρησης αυτών, αποτρέποντας λάθη, υπερβάσεις χρόνου και κόστους, σε ολόκληρο τον κύκλο ζωής των έργων».
Θα εργαστούμε σκληρά, με συνοχή, εντιμότητα και ταχύτητα
Κλείνοντας την τοποθέτησή του, ο κ. Σταϊκούρας δήλωσε:«Για την υλοποίηση των παραπάνω έργων και πρωτοβουλιών θα εργαστούμε σκληρά, με συνοχή, εντιμότητα, ταχύτητα, αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα. Έτσι ώστε, όλες και όλοι μαζί, να συμβάλλουμε, στο μέγιστο δυνατό βαθμό, στη βιώσιμη ανάπτυξη όλης της επικράτειας, στη βελτίωση των συνθηκών ζωής και της καθημερινότητας όλων των πολιτών της χώρας και, σε τελική ανάλυση, στην ολόπλευρη ισχυροποίηση της πατρίδας μας».