Κακοκαιρία Daniel: Τα έργα θα υλοποιηθούν, παρά τις έκτακτες συνθήκες - Τι εγγυήθηκε ο Χρήστος Σταϊκούρας
«Δημόσιος και ιδιωτικός τομέας πρέπει να αναλάβουν το μερίδιο της ευθύνης που τους αναλογεί» είπε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Τα εμβληματικά έργα και πολλά άλλα, τα οποία έχουν δρομολογηθεί δεν θα διακοπούν, επειδή θα προκύψει αναγκαιότητα υλοποίησης αρκετών νέων εξαιτίας της κακοκαιρίας Daniel. Αυτό ξεκαθάρισε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, στο πλαίσιο του 6ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών-ITC 2023.
Ταυτοχρόνως, επεσήμανε την ανάγκη δημόσιος και ιδιωτικός τομέας να αναλάβουν το μερίδιο της ευθύνης που αναλογεί στον καθένα, προκειμένου να αντεπεξέλθουν από κοινού στις ειδικές συνθήκες. «Τα έργα συνεπώς θα εκτελούνται αλλά οφείλουμε όλοι να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να τα εκτελέσουμε κατά το βέλτιστο εφικτό τρόπο εντός χρονοδιαγραμμάτων και εντός προϋπολογισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι τα έργα θα εκτελεστούν αλλά, όπως προσέθεσε, πάντα υπάρχουν προκλήσεις, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίζουμε με ρεαλισμό και υπευθυνότητα. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Υπάρχουν προκλήσεις εξωγενείς, όπως για παράδειγμα το μακροοικονομικό περιβάλλον, ο πληθωρισμός, η ακρίβεια, το κόστος κατασκευής, το πρόβλημα της εύρεσης ανθρώπινου κεφαλαίου, ζητήματα απαλλοτριώσεων και άλλες προκλήσεις και δυσκολίες».
Ο κ. Σταϊκούρας ναι μεν τάχθηκε υπέρ της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, τόνισε ωστόσο ότι σε έκτακτες συνθήκες πρέπει και ο ιδιωτικός τομέας να μετέχει στον επιμερισμό του κόστους υλοποίησης των έργων. Όπως σημείωσε: «Σε έκτακτες συνθήκες το βάρος δεν μπορεί να το αναλαμβάνει μόνο ο φορολογούμενος. Η πολιτεία πρέπει να ενισχύει τον ιδιωτικό τομέα με μόνιμες παρεμβάσεις, αλλά σε κρίσεις χρειάζεται και η συμβολή του ιδιωτικού τομέα, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει βραχυπρόθεσμα την κερδοφορία του. Να αναλάβουμε, λοιπόν, το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί και να κινηθούμε υπεύθυνα απέναντι στις νέες προκλήσεις».
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι οι πόροι θα βρεθούν, αλλά θα είναι «τόσοι όσοι είναι αναγκαίοι για να υλοποιήσουμε τα έργα», καθώς πρέπει να χρησιμοποιούνται με ορθολογικό τρόπο και σωστή κατανομή.
«Δεν θα πάρουμε πόρους από τα έργα, τα οποία ήδη εκτελούνται, για να κατασκευάσουμε νέα έργα στη Θεσσαλία. Θα εξασφαλίσουμε όσους χρειαστεί, ώστε να υλοποιήσουμε τα σωστά έργα, που πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα», προσέθεσε ο κ. Σταϊκούρας.
Επιπλέον, έδωσε ως παράδειγμα την ευελιξία που δόθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την αξιοποίηση 600 εκατ. ευρώ αποκλειστικά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τα έργα στην περιοχή τα οποία δεν επηρεάζουν το έλλειμμα της χώρας.
Όπως εξήγησε ο υπουργός, η νέα προγραμματική περίοδος δίνει τη δυνατότητα για περίπου 1,5 δισ. ευρώ πρόσθετα από το ΕΣΠΑ, για νέα έργα εκτός Θεσσαλίας ή και στη Θεσσαλία, που θα επιλεγούν, ενώ υπενθύμισε και τη δυνατότητα λήψης δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ για αποκατάσταση υποδομών από φυσικές καταστροφές, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι «θα πρέπει να έχουμε εξαντλήσει πρώτα όλους τους άλλους πόρους».
Τέλος, ο κ. Σταϊκούρας επανέλαβε την πολιτική πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, το τελευταίο ενάμισι έτος, για την έκδοση ενός πράσινου ομολόγου, το οποίο θα έχει τα χαρακτηριστικά υλοποίησης έργων, που έχει ανάγκη η χώρα.
Πηγή: ΑΠΕ
Ταυτοχρόνως, επεσήμανε την ανάγκη δημόσιος και ιδιωτικός τομέας να αναλάβουν το μερίδιο της ευθύνης που αναλογεί στον καθένα, προκειμένου να αντεπεξέλθουν από κοινού στις ειδικές συνθήκες. «Τα έργα συνεπώς θα εκτελούνται αλλά οφείλουμε όλοι να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να τα εκτελέσουμε κατά το βέλτιστο εφικτό τρόπο εντός χρονοδιαγραμμάτων και εντός προϋπολογισμού», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ειδικότερα, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών τόνισε ότι τα έργα θα εκτελεστούν αλλά, όπως προσέθεσε, πάντα υπάρχουν προκλήσεις, τις οποίες πρέπει να αντιμετωπίζουμε με ρεαλισμό και υπευθυνότητα. Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά: «Υπάρχουν προκλήσεις εξωγενείς, όπως για παράδειγμα το μακροοικονομικό περιβάλλον, ο πληθωρισμός, η ακρίβεια, το κόστος κατασκευής, το πρόβλημα της εύρεσης ανθρώπινου κεφαλαίου, ζητήματα απαλλοτριώσεων και άλλες προκλήσεις και δυσκολίες».
Ο κ. Σταϊκούρας ναι μεν τάχθηκε υπέρ της κερδοφορίας των επιχειρήσεων, τόνισε ωστόσο ότι σε έκτακτες συνθήκες πρέπει και ο ιδιωτικός τομέας να μετέχει στον επιμερισμό του κόστους υλοποίησης των έργων. Όπως σημείωσε: «Σε έκτακτες συνθήκες το βάρος δεν μπορεί να το αναλαμβάνει μόνο ο φορολογούμενος. Η πολιτεία πρέπει να ενισχύει τον ιδιωτικό τομέα με μόνιμες παρεμβάσεις, αλλά σε κρίσεις χρειάζεται και η συμβολή του ιδιωτικού τομέα, γεγονός που μπορεί να επηρεάσει βραχυπρόθεσμα την κερδοφορία του. Να αναλάβουμε, λοιπόν, το μερίδιο της ευθύνης που μας αναλογεί και να κινηθούμε υπεύθυνα απέναντι στις νέες προκλήσεις».
Επίσης, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ότι οι πόροι θα βρεθούν, αλλά θα είναι «τόσοι όσοι είναι αναγκαίοι για να υλοποιήσουμε τα έργα», καθώς πρέπει να χρησιμοποιούνται με ορθολογικό τρόπο και σωστή κατανομή.
«Δεν θα πάρουμε πόρους από τα έργα, τα οποία ήδη εκτελούνται, για να κατασκευάσουμε νέα έργα στη Θεσσαλία. Θα εξασφαλίσουμε όσους χρειαστεί, ώστε να υλοποιήσουμε τα σωστά έργα, που πρέπει να γίνουν στην Ελλάδα», προσέθεσε ο κ. Σταϊκούρας.
Επιπλέον, έδωσε ως παράδειγμα την ευελιξία που δόθηκε στο Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για την αξιοποίηση 600 εκατ. ευρώ αποκλειστικά από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, για τα έργα στην περιοχή τα οποία δεν επηρεάζουν το έλλειμμα της χώρας.
Όπως εξήγησε ο υπουργός, η νέα προγραμματική περίοδος δίνει τη δυνατότητα για περίπου 1,5 δισ. ευρώ πρόσθετα από το ΕΣΠΑ, για νέα έργα εκτός Θεσσαλίας ή και στη Θεσσαλία, που θα επιλεγούν, ενώ υπενθύμισε και τη δυνατότητα λήψης δανείου από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων ύψους 750 εκατ. ευρώ για αποκατάσταση υποδομών από φυσικές καταστροφές, σημειώνοντας, ωστόσο, ότι «θα πρέπει να έχουμε εξαντλήσει πρώτα όλους τους άλλους πόρους».
Τέλος, ο κ. Σταϊκούρας επανέλαβε την πολιτική πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Οικονομικών, το τελευταίο ενάμισι έτος, για την έκδοση ενός πράσινου ομολόγου, το οποίο θα έχει τα χαρακτηριστικά υλοποίησης έργων, που έχει ανάγκη η χώρα.
Πηγή: ΑΠΕ