Χρίστος Δήμας στο "S": Ναι σε συλλογικές συµβάσεις και κανόνες στο θέατρο
Αποφασισμένος να υπάρξει διαφάνεια και έλεγχος στη χρηματοδότηση των θεάτρων δηλώνει στο «S» ο υφυπουργός Πολιτισμού, Χρίστος Δήμας
Νέο αέρα φέρνει στο υπουργείο Πολιτισµού ο καινούργιος υφυπουργός, Χρίστος ∆ήµας, του οποίου το χαρτοφυλάκιο περιέχει όλους τους τοµείς του σύγχρονου πολιτισµού, όπως θέατρο, µουσική, χορό, κινηµατογράφο και εικαστικά.
Οραµά του είναι να αναδειχθεί η αναπτυξιακή διάσταση του σύγχρονου ελληνικού πολιτισµού, µε όχηµα το έργο των σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών, σε συνδυασµό µε την πολιτιστική διπλωµατία και την αναγκαία για τη χώρα µας πολιτιστική εξωστρέφεια.
Ωστόσο, το κυριότερο θέµα που απασχολεί τον καλλιτεχνικό κόσµο τους τελευταίους µήνες είναι το µέλλον των Ελλήνων ηθοποιών, αλλά και εν γένει η πορεία του ελληνικού θεάτρου, αναφορικά µε την ανυπαρξία συλλογικών συµβάσεων, τις ετήσιες επιχορηγήσεις των θιάσων, αλλά και την Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, που αναµένεται µε µεγάλο ενδιαφέρον να έχει δηµιουργηθεί έως το 2025.
Μπιμπίλας: Xρησιμοποιούνται ερασιτέχνες ηθοποιοί με ένσημα κανονικού ηθοποιού και εγγράφονται στο ΣΕΗ ως ηθοποιοί
Το Σωµατείο Ελλήνων Ηθοποιών (ΣΕΗ) εν αναµονή µιας συνάντησης µε τον κ. ∆ήµα συντάσσει την ατζέντα των διεκδικήσεών του.«Το µεγάλο πρόβληµα των ηθοποιών τα τελευταία χρόνια είναι ότι δεν υπάρχουν συλλογικές συµβάσεις στη δουλειά µας. Οι θεατρικοί παραγωγοί έχουν δείξει το τελευταίο διάστηµα ένα ενδιαφέρον, καθώς κατάλαβαν ότι η παρατυπία που έκαναν µε τις απλήρωτες πρόβες δεν τους ωφελούσε. Οµως δυστυχώς δεν έχουµε καταλήξει κάπου στις συζητήσεις µας µαζί τους. Θέλουµε να ζητήσουµε από τον νέο υφυπουργό τη συµβολή του για πίεση αναφορικά µε τις συλλογικές συµβάσεις των ηθοποιών, αλλά και για κάποια προβλήµατα που έχουµε µε τα ασφαλιστικά µας θέµατα. Επίσης, έχουµε µεγάλο πρόβληµα µε τις συµβάσεις και στον τηλεοπτικό τοµέα. Εκεί τα πράγµατα είναι πολύ άσχηµα, γιατί η εκµετάλλευση έχει φτάσει στο απροχώρητο. Αυτές οι αµοιβές που δίνονται τώρα στους µικρούς ηθοποιούς δεν έχουν καµία σχέση µε όσα παίρναµε πριν από µερικά χρόνια. Το αποτέλεσµα είναι να µην πηγαίνουν πια οι νέοι ηθοποιοί στα σίριαλ και έτσι να χρησιµοποιούνται κάποιοι πρώην κοµπάρσοι, οι οποίοι µετονοµάστηκαν σε ηθοποιούς µικρών ρόλων. Αυτοί παίρνουν τους ρόλους µε πολύ µικρές αµοιβές. Ετσι, χρησιµοποιούνται ερασιτέχνες ηθοποιοί µε ένσηµα κανονικού ηθοποιού, οι οποίοι στη συνέχεια έρχονται και εγγράφονται στο ΣΕΗ ως ηθοποιοί, χωρίς όµως καµία παιδεία ηθοποιού», αναφέρει σήµερα στο «S» ο πρόεδρος του ΣΕΗ, Σπύρος Μπιµπίλας.
Χρίστος Δήμας: Ναι σε συλλογικές συµβάσεις και κανόνες
«Η κυβέρνησή µας είναι υπέρ των συλλογικών συµβάσεων εργασίας σε πολλούς τοµείς. Είναι κάτι που κι εµείς από τη δική µας πλευρά θα θέλαµε να δούµε να προχωράει. Και καθώς µια συλλογική σύµβαση εργασίας θέλει αρκετές πλευρές να συµφωνήσουν, εµείς σε αυτό το ζήτηµα είµαστε ανοιχτοί», απαντάει ο Χρίστος ∆ήµας.Οι επιχορηγήσεις
Τον περασµένο Αύγουστο, 91 επαγγελµατικά σχήµατα θεάτρου µοιράστηκαν επιχορήγηση 2.000.000 ευρώ από το υπουργείο Πολιτισµού. Ωστόσο, παρά το γεγονός ότι φέτος αποδόθηκε στο ελληνικό θέατρο το µεγαλύτερο ποσό από κάθε άλλη χρονιά στην ιστορία του θεσµού, υπήρξε γκρίνια στις τάξεις των καλλιτεχνών τόσο για τα ποσά όσο και για θέµατα διαφάνειας.Μάλιστα, η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών µε επιστολή της προς το ΥΠ.ΠΟ. εξέφρασε την ανησυχία της για το κατά πόσο λειτουργούν σωστά οι γνωµοδοτικές επιτροπές των επιχορηγήσεων θεάτρου.
«Εµείς ζητάµε µεγαλύτερα ποσά στις επιχορηγήσεις στο ελεύθερο θέατρο και, βέβαια, περισσότερη διαφάνεια. Εχουν δηµιουργηθεί πολλά σκανδαλώδη θέµατα σχετικά µε αυτό και θέλουµε να τα θέσουµε στον νέο υφυπουργό», αναφέρει ο κ. Μπιµπίλας.
Από την άλλη πλευρά, το υπουργείο είναι έτοιµο να θεσπίσει νέους κανόνες στον θεσµό αυτόν. «Οι θίασοι που επιχορηγήθηκαν την προηγούµενη χρονιά πήραν τα µεγαλύτερα ποσά που έχει δώσει ποτέ το ΥΠΠΟΑ στο θέατρο. Την επόµενη χρονιά προχωρούµε µε το να θεσπίσουµε νέους κανόνες για τον τρόπο που θα δίνονται οι επιχορηγήσεις για όσους είναι εγγεγραµµένοι στο µητρώο του ΥΠ.ΠΟ. και αιτούνται χρηµατοδότησης. Σύµφωνα µε αυτούς, θα πρέπει να πληρούνται ορισµένες προϋποθέσεις, για να δίνεται µε µεγαλύτερη διαφάνεια και έλεγχο η χρηµατοδότηση», τονίζει ο κ. ∆ήµας.
Η δημιουργία της Ανωτάτης Σχολής Παραστατικών Τεχνών
Σχετικά µε το µεγάλο θέµα της εκπαίδευσης των ηθοποιών, οι διαδικασίες είναι σε εξέλιξη για τη δηµιουργία της Ανωτάτης Σχολής Παραστατικών Τεχνών, που σχεδιάζεται µε ορίζοντα το 2025, µε σκοπό την αναβάθµιση της καλλιτεχνικής παιδείας στην Ελλάδα.«Μέχρι τον Σεπτέµβριο του 2025 θα λειτουργεί η Ανωτάτη Σχολή Παραστατικών Τεχνών, όπως ακριβώς το έχει προαναγγείλει ο πρωθυπουργός. Είµαστε σε απόλυτη συνεννόηση µε το υπουργείο Παιδείας και έχουµε προχωρήσει το θέµα. Θα υπάρξει εν καιρώ και συζήτηση µε όλους τους ενδιαφερόµενους φορείς. Ο στόχος είναι οι παραστατικές τέχνες να έχουν µια ανώτατη σχολή και οι απόφοιτοί τους να παίρνουν πτυχία Τριτοβάθµιας Εκπαίδευσης. Είναι µια ανορθογραφία του παρελθόντος που θέλουµε να διορθώσουµε», αναφέρει ο κ. ∆ήµας