Κυριάκος Πιερρακάκης στα Παραπολιτικά: Ενίσχυση του πλαισίου της αξιολόγησης
Ανοιχτός σε ιδέες και προτάσεις, αφού όμως πρώτα το σύστημα δοκιμαστεί και αξιολογηθεί στο πεδίο, δηλώνει μέσω των «Π» ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, την ωρα που η ΟΛΜΕ κηρύσσει απεργίες
Εμφαση στην αξιολόγηση των σχολικών δομών, αλλά και των εκπαιδευτικών δίνει το υπουργείο Παιδείας, με βάση το τρίπτυχο «Αξιολόγηση παντού, για όλους, για τα πάντα» και με στόχο τη βελτίωση της Εκπαίδευσης. Ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, με αποκλειστική του δήλωση στα «ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ» παρουσιάζεται προσηλωμένος στην υλοποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου, αλλά και ανοιχτός σε νέες προτάσεις για την ενίσχυσή του, αφού όμως πρώτα δοκιμαστεί το σύστημα στο πεδίο. Οι συνδικαλιστές της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ, ωστόσο, αντιδρούν στην αξιολόγηση, που για τη φετινή σχολική χρονιά ξεκίνησε αυτόν τον μήνα.
Η αξιολόγηση έχει ξεκινήσει από τους νεοδιόριστους, καθώς όσοι έχουν κλείσει διετία δόκιμης υπηρεσίας, για να μονιμοποιηθούν, θα πρέπει πρώτα να αξιολογηθούν. Ο γραμματέας της ΟΛΜΕ αναφέρεται και στις «υπερεξουσίες», όπως υποστηρίζει, που δίνονται στους διευθυντές με την αξιολόγηση, καθώς ένας από τους τρεις αξιολογητές είναι ο διευθυντής του σχολείου. Ο κ. Κωνσταντίνου χαρακτηρίζει το σύστημα «παρωδία», ενώ σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των σχολείων, που προχωρά κανονικά, λέει χαρακτηριστικά ότι «οι εκπαιδευτικοί κάνουν αυτό που έκαναν. Απλώς υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατία για να αξιολογηθούν θετικά 9 στα 10 σχολεία». Από την πλευρά της, η ΔΟΕ έστειλε και τον περασμένο μήνα νέα «φασόν» κείμενα για την αξιολόγηση, δηλαδή ενιαία κείμενα, καλώντας τους συλλόγους διδασκόντων να τα υιοθετήσουν χωρίς καμία απολύτως διαφοροποίηση.
2. Συμβολή́ στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού́ μεταξύ́ εκπαιδευτικού και μαθητών, εμπλοκή́ στη μαθησιακή́ διαδικασία, πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, επίλυση διαφορών, διαχείριση συγκρούσεων και αποδοχή́ της διαφορετικότητας.
3. Συνέπεια και ενδιαφέρον στην εκτέλεση των υπαλληλικών υποχρεώσεων, ενεργός συμμετοχή́ στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, συνεργασία με τους συναδέλφους, επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 18/11
Κυριάκος Πιερρακάκης: Αξιολόγηση παντού, αξιολόγηση για όλους, αξιολόγηση για τα πάντα
Ο Κυριάκος Πιερρακάκης λέει: «Εδώ και πολλά χρόνια, η αξιολόγηση σε κάθε έκφανση της κρατικής λειτουργίας έχει πάψει να αποτελεί ταμπού για την ελληνική κοινωνία. Αντίθετα, πλέον συνιστά ένα αίτημα, που υπερβαίνει πολιτικούς χώρους και διαιρετικές τομές της κοινωνίας. Ενα αίτημα που έχουμε δεσμευτεί να υλοποιήσουμε: Αξιολόγηση παντού, αξιολόγηση για όλους, αξιολόγηση για τα πάντα. Και είναι αυτονόητο ότι η Παιδεία πρέπει να είναι από τα πρώτα πεδία εφαρμογής αυτής της δέσμευσης. Για όλους εμάς στο υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού η αξιολόγηση συνιστά αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα, ακριβώς γιατί θα συμβάλει δραστικά στην προσπάθειά μας να βελτιώνουμε στοχευμένα και μετρήσιμα την καθημερινότητα για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας. Είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στην υλοποίηση του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου. Και, ταυτόχρονα, παραμένουμε ανοιχτοί σε ιδέες και προτάσεις που θα ενισχύσουν ακόμα περισσότερο το πλαίσιο αυτό, αφού, όμως, πρώτα το δοκιμάσουμε και το αξιολογήσουμε στο πεδίο».160.000 άτομα προς αξιολόγηση
Σύμφωνα με σχετικό έγγραφο του υπουργείου Παιδείας, για το φετινό σχολικό έτος η αξιολόγηση ξεκίνησε τον Νοέμβριο. Από την περσινή χρονιά περίπου 2.000 άτομα έχουν περάσει από αυτή τη διαδικασία, ενώ πρέπει να αξιολογηθούν και όλοι οι νεοδιοριζόμενοι εκπαιδευτικοί. Συνολικά αναμένεται να αξιολογηθούν 160.000 άτομα. Η ΟΛΜΕ έχει κηρύξει εβδομαδιαίες απεργιακές κινητοποιήσεις μόνο για την αξιολόγηση των νεοδιοριζόμενων εκπαιδευτικών, για να «μπλοκάρει» την αξιολόγηση. «Γιατί πρέπει να αξιολογηθεί ο εκπαιδευτικός για να διοριστεί;», ρωτά μιλώντας στα «Π» ο οργανωτικός γραμματέας της ΟΛΜΕ, Νικηφόρος Κωνσταντίνου, ο οποίος προσθέτει: «Τα 15 χρόνια, επί παραδείγματι, που ήταν αναπληρωτής δεν είναι ικανά για να τον αξιολογήσουν; Πρέπει να περάσει και από άλλη διαδικασία;».Η αξιολόγηση έχει ξεκινήσει από τους νεοδιόριστους, καθώς όσοι έχουν κλείσει διετία δόκιμης υπηρεσίας, για να μονιμοποιηθούν, θα πρέπει πρώτα να αξιολογηθούν. Ο γραμματέας της ΟΛΜΕ αναφέρεται και στις «υπερεξουσίες», όπως υποστηρίζει, που δίνονται στους διευθυντές με την αξιολόγηση, καθώς ένας από τους τρεις αξιολογητές είναι ο διευθυντής του σχολείου. Ο κ. Κωνσταντίνου χαρακτηρίζει το σύστημα «παρωδία», ενώ σε ό,τι αφορά την αξιολόγηση των σχολείων, που προχωρά κανονικά, λέει χαρακτηριστικά ότι «οι εκπαιδευτικοί κάνουν αυτό που έκαναν. Απλώς υπάρχει μεγάλη γραφειοκρατία για να αξιολογηθούν θετικά 9 στα 10 σχολεία». Από την πλευρά της, η ΔΟΕ έστειλε και τον περασμένο μήνα νέα «φασόν» κείμενα για την αξιολόγηση, δηλαδή ενιαία κείμενα, καλώντας τους συλλόγους διδασκόντων να τα υιοθετήσουν χωρίς καμία απολύτως διαφοροποίηση.
Σε δύο τομείς η αξιολόγηση των εκπαιδευτικών
Η αξιολόγηση θα γίνεται σε δύο πεδία: α) στο διδακτικό και παιδαγωγικό έργο, που εξειδικεύεται σε γενική και ειδική διδακτική, παιδαγωγικό κλίμα και διαχείριση της τάξης και β) στην υπηρεσιακή συνέπεια και επάρκεια. Η αξιολόγηση διενεργείται βάσει 4βαθμης περιγραφικής κλίμακας («εξαιρετικό», «πολύ καλό», «ικανοποιητικό», «μη ικανοποιητικό» έργο). Το έργο των εκπαιδευτικών αξιολογείται από τρία στελέχη εκπαίδευσης: τον σύμβουλο Εκπαίδευσης Επιστημονικής Ευθύνης (π.χ. σύμβουλος Φυσικής αξιολογεί τους φυσικούς), τον σύμβουλο Εκπαίδευσης Παιδαγωγικής Ευθύνης του σχολείου και τον διευθυντή του σχολείου.Τα κριτήρια
1. Προετοιμασία διδασκαλίας, ετοιμότητα ως προς το γνωστικό́ αντικείμενο, διδακτική́ μεθοδολογία και πρακτικές, παιδαγωγικό́ κλίμα και διαχείριση της τάξης, αναστοχασμός διδασκαλίας - αυτοαξιολόγηση.2. Συμβολή́ στη δημιουργία κλίματος μάθησης μέσα στην τάξη, προώθηση πνεύματος αμοιβαίας εμπιστοσύνης και αλληλοσεβασμού́ μεταξύ́ εκπαιδευτικού και μαθητών, εμπλοκή́ στη μαθησιακή́ διαδικασία, πρόληψη προβλημάτων πειθαρχίας, επίλυση διαφορών, διαχείριση συγκρούσεων και αποδοχή́ της διαφορετικότητας.
3. Συνέπεια και ενδιαφέρον στην εκτέλεση των υπαλληλικών υποχρεώσεων, ενεργός συμμετοχή́ στη λειτουργία της σχολικής μονάδας και στην αυτοαξιολόγησή της, συνεργασία με τους συναδέλφους, επικοινωνία και συνεργασία με γονείς και φορείς.
*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 18/11