Τραγωδία στα Τέμπη: Στην ολομέλεια της Βουλής το αίτημα για προανακριτική από ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ
Στην ολομέλεια της Βουλής το αίτημα για προανακριτική επιτροπή από ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ για την τραγωδία στα Τέμπη - Οι εισηγήσεις των κομμάτων
Με τις τοποθετήσεις των εισηγητών των κομμάτων ξεκίνησε στη Βουλή η συζήτηση αναφορικά με τις προτάσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ, για τη συγκρότηση προανακριτικής επιτροπής, που θα διερευνήσει τυχόν ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, για το δυστύχημα στα Τέμπη.
«Την απόρριψη και των δύο προτάσεων για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής» που έχουν καταθέσει ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ πρότεινε ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Καραγκούνης στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο κ. Καραγκούνης ανέφερε ότι η ΝΔ «ψήφισε την πρόταση του ΚΚΕ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής γιατί πραγματικά θέλουμε να δούμε ποιες είναι οι αιτίες που μας οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και γενικά στην απαξίωση του σιδηροδρόμου. Να εξετάσουμε όλους τους παράγοντες και όλες τις συνθήκες και παραμέτρους συνολικά και όχι αποσπασματικά». Αντίθετα, σημείωσε ο εισηγητής της ΝΔ, με τις δύο προτάσεις για σύσταση Προανακριτικών Επιτροπών που έχετε καταθέσει «θέλετε η έρευνα να φύγει από το πραγματικό πεδίο της εξέτασης και από τη συνολική διάσταση του ζητήματος και να μεταφερθεί στη σφαίρα της εξειδίκευσης ποινικής ευθύνης πολιτικών προσώπων για αδικήματα οικονομικού συμφέροντος και δη σε συγκεκριμένα και αποσπασματικά ερευνώμενα χρονικά διαστήματα».
Ο βουλευτής της ΝΔ, αναλύοντας το σκεπτικό των προτάσεων, υποστήριξε ότι «το κατηγορητήριο είναι σαθρό, καθώς εύκολα και αναντίρρητα με όσα αναγράφονται σε αυτό προκύπτει ότι δεν τίθεται ζήτημα ποινικού ελέγχου υπουργού». «Προσπαθείτε να στρέψετε αλλού την έρευνα και όχι στην πραγματική διάσταση που επιβάλλεται», τόνισε απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, επισημαίνοντας: «Εμείς δεν αποδίδουμε εύκολα κατηγορίες, εμείς θα ψάξουμε σε βάθος την υπόθεση και να είστε σίγουροι θα το κάνουμε ψύχραιμα και συγκροτημένα στην Εξεταστική Επιτροπή». Όπως υποστήριξε, οι προτάσεις που κατέθεσαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ «είναι αντιγραφή η μία της άλλης».
Για περίοδο Μ. Χρυσοχοΐδη- Κ. Χατζηδάκη
Ο εισηγητής της ΝΔ αναφερόμενος στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για παραπομπή σε Προανακριτική Επιτροπή των πρώην υπουργών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Κωστή Χατζηδάκη είπε πως «η ανάγκη υπογραφής της Σύμβασης 717 υπήρξε καθώς από το 1985 έως το 2001 είχαν εγκατασταθεί συστήματα μέσω 15 συμβάσεων από τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στα τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής από Αθήνα μέχρι Προμαχώνα που ήταν ασύμβατα μεταξύ τους και δεν συγχρονίζονταν μεταξύ τους». Επισήμανε ότι οι δύο τότε υπουργοί αυτό που έκαναν ήταν να προσπαθήσουν «πιάσουν τόπο τα 250 εκατ. ευρώ που είχαν δαπανηθεί σε εξοπλισμό και έργα ως τότε» και ζήτησαν «την εκπόνηση σχετικών μελετών ώστε να συγκεραστεί η υφιστάμενη τεχνολογία με τις νέες του τότε» Ο κ. Καραγκούνης απαντώντας στις αιτιάσεις κατά των δύο υπουργών που γίνεται στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ γιατί χορήγησαν το δικαίωμα στην ανάδοχη κοινοπραξία να μην εκτελέσει τη σύμβαση και της έδωσαν παράταση 424 ημερών σημείωσε ότι η παράταση δόθηκε όχι εξ αιτίας υπαιτιότητας του αναδόχου αλλά λόγω παραλείψεων και ελλείψεων του ΟΣΕ. Για όλα τα υπόλοιπα που αναγράφονται στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Καραγκούνης είπε ότι «δεν άπτονται της χρονικής περιόδου των εν λόγω υπουργών, ούτε σε οποιαδήποτε ενέργεια αυτών, συνεπώς είναι περιττό να μιλάμε για οποιαδήποτε ποινική ή πολιτική ευθύνη τους».
Διαβάστε περισσότερα: Τραγωδία στα Τέμπη: Ο Δημήτρης Μαρκόπουλος εξελέγη πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροπής
Για την περίοδο Χρ. Σπίρτζη
Ο εισηγητής της ΝΔ, αναφερόμενος στην συνέχεια της Σύμβασης 717 επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ που ακολούθησε, είπε, «βλέπουμε αλλεπάλληλες έξι παρατάσεις της συμβάσεως με παρόμοιο όλες αιτιολογικό που είχε προηγηθεί, δηλαδή, όχι για έλλειψη αποκλειστικής υπαιτιότητας της αναδόχου κοινοπραξίας». Ο κ . Καραγκούνης σημείωσε ότι αυτό που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ στην πρότασή του «είναι παροιμιώδες καθώς καταγγέλλετε τον κ. Σπίρτζη ως παραβαίνοντα των υπουργικών του καθηκόντων, ζητάτε τον έλεγχό του από Προανακριτική και μέσα στην ίδια την καταγγελία και πρότασή σας, μας λέτε ότι δεν έχει καμία ευθύνη»! Ο κ. Καραγκούνης σχετικά με τον έλεγχο του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, Χρίστο Σπίρτζη, ανέφερε ότι «πολιτικά θα πρέπει να ελεγχθεί και να διακριβωθεί για ποιο λόγο δίνονται έξι συνεχόμενες παρατάσεις της συμβάσεως με τις ίδιες ή παρεμφερείς αιτιολογίες. Και εν τέλει πάντα με έλλειψη αποκλειστικής υπαιτιότητας του αναδόχου»
Για την περίοδο Κ. Καραμανλή
Ο εισηγητής της ΝΔ, σχετικά με τα όσα καταλογίζονται στις δύο παρατάσεις για τον πρώην υπουργό της Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή, ανέφερε ότι με «όλες αυτές τις καθυστερήσεις φτάσαμε το 2019» όπου «με την απραξία της προηγούμενης περιόδου με τις 6 παρατάσεις, η πρόοδος υλοποίησης ήταν χαμηλή, κατ΄ όνομα 33% αλλά στην πραγματικότητα λειτουργικό ήταν μόνο το 18%. Οι μελέτες εφαρμογής της τηλεμετρίας για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ δεν είχαν εκπονηθεί, ούτε εγκριθεί από τη δανειοπάροχο εταιρεία (ALSTOM Ferroviaria), χωρίς μάλιστα αντίδραση από πλευράς της ΕΡΓΟΣΕ. Είχε επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση από την ΕΔΕΛ για επιστροφή 2,2 εκ ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω ότι το έργο είχε βαλτώσει και είχε αποφασιστεί από την ΕΡΓΟΣΕ το Δεκέμβριο του 2017 και εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) τον Ιούνιο του 2018 σχέδιο της 1ης ΣΣΕ με επιπλέον τίμημα 13 εκ. ευρώ, η οποία θεωρήθηκε απαραίτητη για την ολοκλήρωση του έργου». Ο κ. Καραγκούνης σημείωσε ότι στις προτάσεις «εγκαλείτε τον Καραμανλή για δήθεν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου. Ο Καραμανλής όμως έκανε αυτό που ήταν αδύνατο για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης με σκοπό αντιμετώπισης των τεχνικών προβλημάτων της αρχικής σύμβασης, το έκανε εφικτό και δεν παρέμεινε απλώς μια υπογεγραμμένη σύμβαση αλλά το έργο όπως συμπληρώθηκε ήδη σήμερα αποπερατώθηκε». Πρόσθεσε ότι «υπό την ασφυκτική πίεση του πορίσματος της ΕΔΕΛ η υποβολή των μελετών από την δανειοπάροχο εταιρία ALSTOM έγινε τον Φεβρουάριο του 2020. Η τεχνική πρόταση όμως της ALSTOM που μετέβαλε την αρχιτεκτονική του συστήματος σηματοδότησης δεν είχε περιγραφεί στο σχέδιο που είχε εγκρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Ιούνιο του 2018, έτσι αποφασίστηκε να επανυποβληθεί ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου αυτό να κρίνει εκ νέου τη νομιμότητα της προτού υπογραφεί. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να απαιτηθεί επιπλέον χρόνος προκειμένου να είναι πλέον δυνατή η υπογραφή της 1ης ΣΣΕ τον Μάιο του 2021». Ο κ . Καραγκούνης σχολίασε πως «ζητάτε τον έλεγχο του υπουργού για τον κίνδυνο ζημίας από την απειλούμενη δημοσιονομική διόρθωση που ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήθεν για καθυστερήσεις του έργου της σύμβασης 717. Αυτό που λέτε είναι απολύτως αβάσιμο δεδομένου ότι αυτή η απειλούμενη δημοσιονομική διόρθωση 14,4 εκ. ευρώ δεν αφορά την σύμβαση 717 αλλά αφορά προηγούμενο πρόγραμμα που είχε ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ταμείου Συνοχής 2007 – 2013 και δεν αφορά την περίοδο Καραμανλή αλλά την δική σας περίοδο όπου λαμβάνατε και σχετικές επιστολές και υπομνήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για καθυστερήσεις». Ζητάτε είπε ο κ. Καραγκούνης, «τον έλεγχό του κ. Καραμανλή για την έκδοσή της από 6.3.2020 απόφαση παράτασης της σύμβασης. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ είχε υπογράψει 6 απανωτές παρατάσεις» σημειώνοντας πως «η απόφαση περί παρατάσεως ήταν απολύτως αναγκαία εάν θέλαμε να γίνει το έργο». Σημείωσε πως «η έκπτωση της αναδόχου θα είχε ως μόνο βέβαιο αποτέλεσμα την άμεση διακοπή της εκτέλεσης του έργου. Και έπρεπε να κινηθεί εκ νέου η διαδικασία δημοπράτησης για την ανάθεση του ανεκτέλεστου μέρους, κάτι που όλοι γνωρίζουμε ότι σημαίνει τουλάχιστον 2 χρόνια καθυστέρησης και ότι είχε ήδη εκτελεστεί από τη Σύμβαση 717 θα είχε περιπέσει σε αχρησία». Ο κ. Καραγκούνης απέρριψε τον έλεγχο του κ. Καραμανλή για τα αδικήματα τέλεσης απιστίας ή παράβαση καθήκοντος.
Ο εισηγητής της ΝΔ σχολιάζοντας τα όσα ανέφεραν στις τοποθετήσεις τους, η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρας Τζάκρη και του ΠΑΣΟΚ Ευαγγελίας Λιακούλη για τα θέματα των υποκλοπών, τις φωτιές και την οικονομική κατάσταση, είπε «η συζήτηση αυτή πρέπει να γίνει με την ευπρέπεια και τον σεβασμό που αρμόζει στην περίπτωση και στην μνήμη των θυμάτων» και «κυρίως θα περιμέναμε να στηρίξετε, να στοιχειοθετήσετε αυτά που κατηγορείτε τους πρώην υπουργούς».
Η πρότασή μας έχει στόχο να έρθουν «όλα στο φως» και να ελεγχθούν όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται στην υλοποίηση της σύμβασης 717, «από την αρχή μέχρι το τέλος», τόνισε η εισηγήτρια της αξιωματικής αντιπολίτευσης Θεοδώρα Τζάκρη, τοποθετούμενη στο πλαίσιο της συζήτησης των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, να συσταθεί προανακριτική επιτροπή για την υπόθεση της σύμβασης «717» (ευθύνη υπουργών σχετικά με τη σύμβαση αναβάθμισης του συστήματος τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα).
Όπως είπε η κ. Τζάκρη, εννέα μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών, συνεχίζεται η απαξίωση και εγκατάλειψη του πιο οικονομικού, οικολογικού και λαϊκού μέσου μετακίνησης», γεγονός που αποτελεί «σταθερή επιλογή και στρατηγική των κυβερνήσεων της ΝΔ». Έθεσε μάλιστα το ερώτημα, πως εξηγούμε «ότι μόλις χθες εκτροχιάστηκε τρένο του προαστιακού της Πάτρας, καθώς το δίκτυο απαρτίζεται από γραμμές σε διάλυση, μισογκρεμισμένους σταθμούς και ξύλινες ράγες: Δεν σας έφταναν πραγματικά πέντε χρόνια να συντηρήσετε μια γραμμή που μετακινείται τόσος λαϊκός κόσμος, φοιτητές και εργαζόμενοι;».
Αναφερόμενη στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, για προανακριτική επιτροπή, είπε ότι γίνεται στη βάση του πορίσματος της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής με το οποίο παραπέμπεται προς εξέταση για κακουργηματική απιστία ο υπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής του Αχιλλέως, ενώ με το ίδιο έγγραφο δεν προκύπτει τίποτα συγκεκριμένο για τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη. «Όσον αφορά την υποτιθέμενη ευθύνη του υπουργού Σπίρτζη, αυτός, δεν έχει καμία απολύτως αρμοδιότητα απόφασης ή έγκρισης επί της συμβάσεως, καθώς, η εποπτεύουσα αρχή της σύμβασης 717, σύμφωνα με τη διακήρυξη, είναι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ, και όχι ο υπουργός» είπε η κ. Τζάρκη και πρόσθεσε: «Όμως, στο πλαίσιο της καθολικής διερεύνησης όλων των πτυχών της υπόθεσης [..] ζητούμε προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος και για τον Χρήστο Σπίρτζη, όπως και ο ίδιος άλλωστε το ζήτησε».
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει επίσης την περίοδο διακυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, οπότε πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός και υπογράφηκε η ελλιπέστατη σύμβαση 717 του 2014, σε αντίθεση με το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής που δεν περιλαμβάνει την περίοδο που συγκυβερνούσε με τη Νέα Δημοκρατία, πρόσθεσε η κ. Τζάκρη: «Γι’ αυτό το λόγο ζητούμε την προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για τους υπουργούς της περιόδου 2012-2014 Κωνσταντίνου Χατζηδάκη και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, αναφορικά με τις σκανδαλωδώς ελλιπέστατες μελέτες δημοπράτησης του έργου, ανάταξης και σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, που οδήγησαν την τεράστια καθυστέρηση ολοκλήρωσης της σύμβασης». Αντιθέτως, τόνισε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, «προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ότι διαπράχθηκε το έγκλημα της κακουργηματικής απιστίας και της παράβασης καθήκοντος από τον πρώην υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κωνσταντίνο Καραμανλή».
Παράλληλα, η κ. Τζάκρη είπε ότι αδυνατεί να κατανοήσει, «γιατί ο έμπειρος νομικός Μάκης Βορίδης κλείνει τα μάτια στη σαφή διαπίστωση της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής ότι, η εκ μέρους του κ. Καραμανλή υπογραφή δύο παρατάσεων της σύμβασης 717, και απόδοσης θετικών ζημιών 2,7 εκατομμυρίων ευρώ για καθυστερήσεις, εμπεριέχει σαφείς ενδείξεις τέλεσης κακουργηματικής απιστίας και ζημία του ελληνικού Δημοσίου και των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ. Η κατασπατάληση δημοσίου χρήματος, την οποία επισημαίνουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, γιατί άραγε δεν ενδιαφέρει τον κ. Βορίδη και τη Νέα Δημοκρατία; Φαντάζομαι όλοι μπορούμε να καταλάβουμε». παρατήρησε η κ. Τζάκρη.
Η πρότασή μας, κατέληξε, έχει στόχο μέσα από την διαδικασία της προανακριτικής επιτροπής να έρθουν όλα στο φως. Να ελεγχθούν όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται στην υλοποίηση της σύμβασης 717 από την αρχή μέχρι το τέλος. Η πρότασή μας αποτελεί ταυτόχρονα χρέος προς την ελληνική κοινωνία, αλλά και προς τους νεκρούς των Τεμπών, υπογράμμισε η κ. Τζάκρη.
«Από τα έγγραφα του Ευρωπαίου εισαγγελέα και την ποινική δικογραφία που διαβιβάστηκε στη Βουλή κατά των πρώην Υπουργών Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή, προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ότι διαπράχθηκαν αξιόποινες πράξεις. Ο πρώην υπουργός κ. Σπίρτζης φέρεται να τέλεσε το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, ο πρώην υπουργός κ. Καραμανλής φέρεται να τέλεσε το αδίκημα της απιστίας σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ και του ελληνικού δημοσίου».
Αυτό υπογράμμισε η γενική εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ, Ευαγγελία Λιακούλη, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για ενδεχόμενα αδικήματα στη σύμβαση ανάταξης κα αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης του ‘Αξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.
Υπεραμυνόμενη της πρότασης του ΠΑΣΟΚ για την σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής προκειμένου να διερευνήσει τυχόν ευθύνες των πρώην υπουργών Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή, η κ. Λιακούλη επιτέθηκε με δριμύτητα κατά της κυβέρνησης, καταλογίζοντας της «Λουδοβίκεια άποψη» και προσπάθεια συγκάλυψης ευθυνών στο ειδεχθές έγκλημα των Τεμπών.
«Από τη στιγμή που έχετε αποχρώσεις ενδείξεις, από τη στιγμή που έχετε τη βαριά υπογραφή και σφραγίδα του Ευρωπαίου εισαγγελέα, γιατί ροκανίζετε τον κοινοβουλευτικό χρόνο και δηλώνετε ότι θα υπερψηφίσετε την πρόταση του ΚΚΕ για Εξεταστική Επιτροπή για να διερευνήσει τυχόν πολιτικές ευθύνες; Καμία λογική πολιτική ή νομική, δεν έχει όταν θέλεις να καλύψεις, να κρύψεις και να συγκαλύψεις ευθύνες», τόνισε η κ. Λιακούλη.
Στη συνέχεια, η κ. Λιακούλη, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «με τις δηλώσεις της πως θα καταψηφίσει την πρόταση για Προανακριτική γιατί δεν συντρέχουν ποινικές ευθύνες, παρεμβαίνει με ωμό τρόπο στη δικαιοσύνη, [προκαταλαμβάνοντας] το αποτέλεσμα σε μια τραγωδία στην οποία υπάρχουν ειδεχθή εγκλήματα».
«Η τραγωδία των Τεμπών είναι η επιτομή των ειδεχθών εγκλημάτων. Χρέος της πολιτείας και κυρίως της κυβέρνησης είναι το ειδεχθές αυτό έγκλημα να διαλευκανθεί γα να δικαιωθούν οι ψυχές των ανθρώπων που χάθηκαν. Έχουμε ηθική και θεσμική βαρύτητα όλοι να το κάνουμε. Το “Όχι” που θα ψηφίσετε εσείς της ΝΔ, είναι «ναι» ενάντια στη δικαίωσή τους και στη δίψα των ανθρώπων τους να λάμψει η αλήθεια. Και το “όχι” αυτό καταγράφεται στον αξιακό σας κώδικα και θα σας ακολουθεί. Γιατί το “όχι” σας είναι το “ναι” στο κουκούλωμα των ευθυνών του κ. Καραμανλή. Είναι ένα “ναι”, σε μια βολική εξεταστική στην οποία πατήσατε γιατί σας βόλευε. Είναι μέγιστη πολιτική κουτοπονηριά να λέτε ναι σε Εξεταστική και όχι σε Προανακριτική για να ροκανίζετε το χρόνο και να κρύβεστε πίσω από ένα άλλο αίτημα», ανέφερε η κ. Λιακούλη και κατέληξε:
«Δημιουργείτε θολούρα αλλά αν η σύμβαση 717 είχε εκτελεστεί και αν όλοι είχαν κάνει σωστά τη δουλειά τους, θα ζούσαν αυτοί οι άνθρωποι. Αυτό ψηφίζετε σήμερα. Η έκθεση του βρετανικού γραφείου συνθέτει το πλαίσιο της εγκληματικής διαχείρισης, των καθυστερήσεων, παραλείψεων, διενέξεων, υποστελέχωσης και του ρουσφετιού με ονοματεπώνυμο και σφραγίδα της ΝΔ. Ροκανίζετε το χρόνο, δεν ψηφίζετε τη Προανακριτική χωρίς να υπάρχει καμία νομική ή πολιτική λογική, απλά θέλετε να συγκαλύψετε τις ευθύνες και να κρύψετε την αλήθεια».
Όπως είπε, το κόμμα του τάσσεται υπέρ και της εξεταστικής και της προανακριτικής επιτροπής για την υπόθεση των Τεμπών, «διότι η μία επιτροπή συμπληρώνει την άλλη. Μέσω της εξεταστικής διαλευκαίνονται όλες οι πτυχές αυτού του εγκλήματος, μπορούμε να χύσουμε άπλετο φως στα αδικήματα που έχουν τελεστεί, και μέσω της προανακριτικής διερευνάται η ειδική ποινική ευθύνη για την υλοποίηση της σύμβασης 717». Πρόσθεσε επίσης ότι, όπως «λέει οι Ευρωπαία εισαγγελέας, υπήρξε κακοδιαχείριση. Δεν είχε υλοποιηθεί (η σύμβαση 717) και αν υπήρχε τηλεδιοίκηση -κάποιοι προσπαθούσαν να μας πουν ότι δεν υπήρχε- στην πραγματικότητα αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να ζούσαν σήμερα. Μπορεί ο ένας μηχανοδηγός με τον άλλον να είχε επικοινωνία. Και να έχει αποτραπεί το έγκλημα».
Εμείς, κατέληξε ο κ. Δημητριάδης, «στηρίζουμε οτιδήποτε είναι προς όφελος της Ελλάδας και της Δικαιοσύνης, ανεξαρτήτως από το εάν αυτός που το φέρνει είναι ιδεολογικός ή πολιτικός αντίπαλος. Εμείς υπερψηφίσαμε την εξεταστική επιτροπή. Και σήμερα θα υπερψηφίσουμε και τις προτάσεις για προανακριτική επιτροπή. Διότι για μας, υπεράνω όλων είναι ο νόμος, η ισονομία και η απόδοση ευθυνών».
Πηγές: ΑΠΕ/ΜΠΕ και ΕΡΤ
Κ. Καραγκούνης: Απορρίπτουμε τις προτάσεις ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ – Θα ψάξουμε σε βάθος την υπόθεση στην Εξεταστική
«Την απόρριψη και των δύο προτάσεων για σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής» που έχουν καταθέσει ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ πρότεινε ο εισηγητής της ΝΔ, Κώστας Καραγκούνης στην Ολομέλεια της Βουλής.
Ο κ. Καραγκούνης ανέφερε ότι η ΝΔ «ψήφισε την πρόταση του ΚΚΕ για σύσταση Εξεταστικής Επιτροπής γιατί πραγματικά θέλουμε να δούμε ποιες είναι οι αιτίες που μας οδήγησαν στο τραγικό δυστύχημα στα Τέμπη και γενικά στην απαξίωση του σιδηροδρόμου. Να εξετάσουμε όλους τους παράγοντες και όλες τις συνθήκες και παραμέτρους συνολικά και όχι αποσπασματικά». Αντίθετα, σημείωσε ο εισηγητής της ΝΔ, με τις δύο προτάσεις για σύσταση Προανακριτικών Επιτροπών που έχετε καταθέσει «θέλετε η έρευνα να φύγει από το πραγματικό πεδίο της εξέτασης και από τη συνολική διάσταση του ζητήματος και να μεταφερθεί στη σφαίρα της εξειδίκευσης ποινικής ευθύνης πολιτικών προσώπων για αδικήματα οικονομικού συμφέροντος και δη σε συγκεκριμένα και αποσπασματικά ερευνώμενα χρονικά διαστήματα».
Ο βουλευτής της ΝΔ, αναλύοντας το σκεπτικό των προτάσεων, υποστήριξε ότι «το κατηγορητήριο είναι σαθρό, καθώς εύκολα και αναντίρρητα με όσα αναγράφονται σε αυτό προκύπτει ότι δεν τίθεται ζήτημα ποινικού ελέγχου υπουργού». «Προσπαθείτε να στρέψετε αλλού την έρευνα και όχι στην πραγματική διάσταση που επιβάλλεται», τόνισε απευθυνόμενος στον ΣΥΡΙΖΑ και το ΠΑΣΟΚ, επισημαίνοντας: «Εμείς δεν αποδίδουμε εύκολα κατηγορίες, εμείς θα ψάξουμε σε βάθος την υπόθεση και να είστε σίγουροι θα το κάνουμε ψύχραιμα και συγκροτημένα στην Εξεταστική Επιτροπή». Όπως υποστήριξε, οι προτάσεις που κατέθεσαν ΣΥΡΙΖΑ και ΠΑΣΟΚ «είναι αντιγραφή η μία της άλλης».
Για περίοδο Μ. Χρυσοχοΐδη- Κ. Χατζηδάκη
Ο εισηγητής της ΝΔ αναφερόμενος στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ για παραπομπή σε Προανακριτική Επιτροπή των πρώην υπουργών Μιχάλη Χρυσοχοΐδη και Κωστή Χατζηδάκη είπε πως «η ανάγκη υπογραφής της Σύμβασης 717 υπήρξε καθώς από το 1985 έως το 2001 είχαν εγκατασταθεί συστήματα μέσω 15 συμβάσεων από τον ΟΣΕ και την ΕΡΓΟΣΕ σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης στα τμήματα της σιδηροδρομικής γραμμής από Αθήνα μέχρι Προμαχώνα που ήταν ασύμβατα μεταξύ τους και δεν συγχρονίζονταν μεταξύ τους». Επισήμανε ότι οι δύο τότε υπουργοί αυτό που έκαναν ήταν να προσπαθήσουν «πιάσουν τόπο τα 250 εκατ. ευρώ που είχαν δαπανηθεί σε εξοπλισμό και έργα ως τότε» και ζήτησαν «την εκπόνηση σχετικών μελετών ώστε να συγκεραστεί η υφιστάμενη τεχνολογία με τις νέες του τότε» Ο κ. Καραγκούνης απαντώντας στις αιτιάσεις κατά των δύο υπουργών που γίνεται στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ γιατί χορήγησαν το δικαίωμα στην ανάδοχη κοινοπραξία να μην εκτελέσει τη σύμβαση και της έδωσαν παράταση 424 ημερών σημείωσε ότι η παράταση δόθηκε όχι εξ αιτίας υπαιτιότητας του αναδόχου αλλά λόγω παραλείψεων και ελλείψεων του ΟΣΕ. Για όλα τα υπόλοιπα που αναγράφονται στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ ο κ. Καραγκούνης είπε ότι «δεν άπτονται της χρονικής περιόδου των εν λόγω υπουργών, ούτε σε οποιαδήποτε ενέργεια αυτών, συνεπώς είναι περιττό να μιλάμε για οποιαδήποτε ποινική ή πολιτική ευθύνη τους».
Διαβάστε περισσότερα: Τραγωδία στα Τέμπη: Ο Δημήτρης Μαρκόπουλος εξελέγη πρόεδρος της Εξεταστικής Επιτροπής
Για την περίοδο Χρ. Σπίρτζη
Ο εισηγητής της ΝΔ, αναφερόμενος στην συνέχεια της Σύμβασης 717 επί Κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ- ΑΝΕΛ που ακολούθησε, είπε, «βλέπουμε αλλεπάλληλες έξι παρατάσεις της συμβάσεως με παρόμοιο όλες αιτιολογικό που είχε προηγηθεί, δηλαδή, όχι για έλλειψη αποκλειστικής υπαιτιότητας της αναδόχου κοινοπραξίας». Ο κ . Καραγκούνης σημείωσε ότι αυτό που κάνει ο ΣΥΡΙΖΑ στην πρότασή του «είναι παροιμιώδες καθώς καταγγέλλετε τον κ. Σπίρτζη ως παραβαίνοντα των υπουργικών του καθηκόντων, ζητάτε τον έλεγχό του από Προανακριτική και μέσα στην ίδια την καταγγελία και πρότασή σας, μας λέτε ότι δεν έχει καμία ευθύνη»! Ο κ. Καραγκούνης σχετικά με τον έλεγχο του πρώην υπουργού του ΣΥΡΙΖΑ, Χρίστο Σπίρτζη, ανέφερε ότι «πολιτικά θα πρέπει να ελεγχθεί και να διακριβωθεί για ποιο λόγο δίνονται έξι συνεχόμενες παρατάσεις της συμβάσεως με τις ίδιες ή παρεμφερείς αιτιολογίες. Και εν τέλει πάντα με έλλειψη αποκλειστικής υπαιτιότητας του αναδόχου»
Για την περίοδο Κ. Καραμανλή
Ο εισηγητής της ΝΔ, σχετικά με τα όσα καταλογίζονται στις δύο παρατάσεις για τον πρώην υπουργό της Κωνσταντίνο Αχ. Καραμανλή, ανέφερε ότι με «όλες αυτές τις καθυστερήσεις φτάσαμε το 2019» όπου «με την απραξία της προηγούμενης περιόδου με τις 6 παρατάσεις, η πρόοδος υλοποίησης ήταν χαμηλή, κατ΄ όνομα 33% αλλά στην πραγματικότητα λειτουργικό ήταν μόνο το 18%. Οι μελέτες εφαρμογής της τηλεμετρίας για το τμήμα ΣΚΑ-Πλατύ δεν είχαν εκπονηθεί, ούτε εγκριθεί από τη δανειοπάροχο εταιρεία (ALSTOM Ferroviaria), χωρίς μάλιστα αντίδραση από πλευράς της ΕΡΓΟΣΕ. Είχε επιβληθεί δημοσιονομική διόρθωση από την ΕΔΕΛ για επιστροφή 2,2 εκ ευρώ στην Ευρωπαϊκή Ένωση λόγω ότι το έργο είχε βαλτώσει και είχε αποφασιστεί από την ΕΡΓΟΣΕ το Δεκέμβριο του 2017 και εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο (ΕΣ) τον Ιούνιο του 2018 σχέδιο της 1ης ΣΣΕ με επιπλέον τίμημα 13 εκ. ευρώ, η οποία θεωρήθηκε απαραίτητη για την ολοκλήρωση του έργου». Ο κ. Καραγκούνης σημείωσε ότι στις προτάσεις «εγκαλείτε τον Καραμανλή για δήθεν καθυστέρηση στην ολοκλήρωση του έργου. Ο Καραμανλής όμως έκανε αυτό που ήταν αδύνατο για την κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ, δηλαδή την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης με σκοπό αντιμετώπισης των τεχνικών προβλημάτων της αρχικής σύμβασης, το έκανε εφικτό και δεν παρέμεινε απλώς μια υπογεγραμμένη σύμβαση αλλά το έργο όπως συμπληρώθηκε ήδη σήμερα αποπερατώθηκε». Πρόσθεσε ότι «υπό την ασφυκτική πίεση του πορίσματος της ΕΔΕΛ η υποβολή των μελετών από την δανειοπάροχο εταιρία ALSTOM έγινε τον Φεβρουάριο του 2020. Η τεχνική πρόταση όμως της ALSTOM που μετέβαλε την αρχιτεκτονική του συστήματος σηματοδότησης δεν είχε περιγραφεί στο σχέδιο που είχε εγκρίνει το Ελεγκτικό Συνέδριο τον Ιούνιο του 2018, έτσι αποφασίστηκε να επανυποβληθεί ο φάκελος στο Ελεγκτικό Συνέδριο, προκειμένου αυτό να κρίνει εκ νέου τη νομιμότητα της προτού υπογραφεί. Αποτέλεσμα αυτού ήταν να απαιτηθεί επιπλέον χρόνος προκειμένου να είναι πλέον δυνατή η υπογραφή της 1ης ΣΣΕ τον Μάιο του 2021». Ο κ . Καραγκούνης σχολίασε πως «ζητάτε τον έλεγχο του υπουργού για τον κίνδυνο ζημίας από την απειλούμενη δημοσιονομική διόρθωση που ζητά η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δήθεν για καθυστερήσεις του έργου της σύμβασης 717. Αυτό που λέτε είναι απολύτως αβάσιμο δεδομένου ότι αυτή η απειλούμενη δημοσιονομική διόρθωση 14,4 εκ. ευρώ δεν αφορά την σύμβαση 717 αλλά αφορά προηγούμενο πρόγραμμα που είχε ενταχθεί στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Ταμείου Συνοχής 2007 – 2013 και δεν αφορά την περίοδο Καραμανλή αλλά την δική σας περίοδο όπου λαμβάνατε και σχετικές επιστολές και υπομνήσεις από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για καθυστερήσεις». Ζητάτε είπε ο κ. Καραγκούνης, «τον έλεγχό του κ. Καραμανλή για την έκδοσή της από 6.3.2020 απόφαση παράτασης της σύμβασης. Όταν ο ΣΥΡΙΖΑ είχε υπογράψει 6 απανωτές παρατάσεις» σημειώνοντας πως «η απόφαση περί παρατάσεως ήταν απολύτως αναγκαία εάν θέλαμε να γίνει το έργο». Σημείωσε πως «η έκπτωση της αναδόχου θα είχε ως μόνο βέβαιο αποτέλεσμα την άμεση διακοπή της εκτέλεσης του έργου. Και έπρεπε να κινηθεί εκ νέου η διαδικασία δημοπράτησης για την ανάθεση του ανεκτέλεστου μέρους, κάτι που όλοι γνωρίζουμε ότι σημαίνει τουλάχιστον 2 χρόνια καθυστέρησης και ότι είχε ήδη εκτελεστεί από τη Σύμβαση 717 θα είχε περιπέσει σε αχρησία». Ο κ. Καραγκούνης απέρριψε τον έλεγχο του κ. Καραμανλή για τα αδικήματα τέλεσης απιστίας ή παράβαση καθήκοντος.
Ο εισηγητής της ΝΔ σχολιάζοντας τα όσα ανέφεραν στις τοποθετήσεις τους, η εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ Θεοδώρας Τζάκρη και του ΠΑΣΟΚ Ευαγγελίας Λιακούλη για τα θέματα των υποκλοπών, τις φωτιές και την οικονομική κατάσταση, είπε «η συζήτηση αυτή πρέπει να γίνει με την ευπρέπεια και τον σεβασμό που αρμόζει στην περίπτωση και στην μνήμη των θυμάτων» και «κυρίως θα περιμέναμε να στηρίξετε, να στοιχειοθετήσετε αυτά που κατηγορείτε τους πρώην υπουργούς».
Θ. Τζάκρη: Όλα στο φως – Στρατηγική επιλογή της κυβέρνησης η απαξίωση των υποδομών της χώρας
Η πρότασή μας έχει στόχο να έρθουν «όλα στο φως» και να ελεγχθούν όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται στην υλοποίηση της σύμβασης 717, «από την αρχή μέχρι το τέλος», τόνισε η εισηγήτρια της αξιωματικής αντιπολίτευσης Θεοδώρα Τζάκρη, τοποθετούμενη στο πλαίσιο της συζήτησης των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, να συσταθεί προανακριτική επιτροπή για την υπόθεση της σύμβασης «717» (ευθύνη υπουργών σχετικά με τη σύμβαση αναβάθμισης του συστήματος τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα).
Όπως είπε η κ. Τζάκρη, εννέα μήνες μετά το έγκλημα των Τεμπών, συνεχίζεται η απαξίωση και εγκατάλειψη του πιο οικονομικού, οικολογικού και λαϊκού μέσου μετακίνησης», γεγονός που αποτελεί «σταθερή επιλογή και στρατηγική των κυβερνήσεων της ΝΔ». Έθεσε μάλιστα το ερώτημα, πως εξηγούμε «ότι μόλις χθες εκτροχιάστηκε τρένο του προαστιακού της Πάτρας, καθώς το δίκτυο απαρτίζεται από γραμμές σε διάλυση, μισογκρεμισμένους σταθμούς και ξύλινες ράγες: Δεν σας έφταναν πραγματικά πέντε χρόνια να συντηρήσετε μια γραμμή που μετακινείται τόσος λαϊκός κόσμος, φοιτητές και εργαζόμενοι;».
Αναφερόμενη στην πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, για προανακριτική επιτροπή, είπε ότι γίνεται στη βάση του πορίσματος της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής με το οποίο παραπέμπεται προς εξέταση για κακουργηματική απιστία ο υπουργός Κωνσταντίνος Καραμανλής του Αχιλλέως, ενώ με το ίδιο έγγραφο δεν προκύπτει τίποτα συγκεκριμένο για τον υπουργό Χρήστο Σπίρτζη. «Όσον αφορά την υποτιθέμενη ευθύνη του υπουργού Σπίρτζη, αυτός, δεν έχει καμία απολύτως αρμοδιότητα απόφασης ή έγκρισης επί της συμβάσεως, καθώς, η εποπτεύουσα αρχή της σύμβασης 717, σύμφωνα με τη διακήρυξη, είναι το ΔΣ της ΕΡΓΟΣΕ, και όχι ο υπουργός» είπε η κ. Τζάρκη και πρόσθεσε: «Όμως, στο πλαίσιο της καθολικής διερεύνησης όλων των πτυχών της υπόθεσης [..] ζητούμε προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος και για τον Χρήστο Σπίρτζη, όπως και ο ίδιος άλλωστε το ζήτησε».
Η πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ περιλαμβάνει επίσης την περίοδο διακυβέρνησης ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, οπότε πραγματοποιήθηκε ο διαγωνισμός και υπογράφηκε η ελλιπέστατη σύμβαση 717 του 2014, σε αντίθεση με το ΠΑΣΟΚ- Κίνημα Αλλαγής που δεν περιλαμβάνει την περίοδο που συγκυβερνούσε με τη Νέα Δημοκρατία, πρόσθεσε η κ. Τζάκρη: «Γι’ αυτό το λόγο ζητούμε την προκαταρκτική ποινική διερεύνηση για τους υπουργούς της περιόδου 2012-2014 Κωνσταντίνου Χατζηδάκη και Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, για το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, αναφορικά με τις σκανδαλωδώς ελλιπέστατες μελέτες δημοπράτησης του έργου, ανάταξης και σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, που οδήγησαν την τεράστια καθυστέρηση ολοκλήρωσης της σύμβασης». Αντιθέτως, τόνισε η βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, «προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ότι διαπράχθηκε το έγκλημα της κακουργηματικής απιστίας και της παράβασης καθήκοντος από τον πρώην υπουργό Μεταφορών και Υποδομών Κωνσταντίνο Καραμανλή».
Παράλληλα, η κ. Τζάκρη είπε ότι αδυνατεί να κατανοήσει, «γιατί ο έμπειρος νομικός Μάκης Βορίδης κλείνει τα μάτια στη σαφή διαπίστωση της ευρωπαϊκής εισαγγελικής αρχής ότι, η εκ μέρους του κ. Καραμανλή υπογραφή δύο παρατάσεων της σύμβασης 717, και απόδοσης θετικών ζημιών 2,7 εκατομμυρίων ευρώ για καθυστερήσεις, εμπεριέχει σαφείς ενδείξεις τέλεσης κακουργηματικής απιστίας και ζημία του ελληνικού Δημοσίου και των οργάνων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, πάνω από 10 εκατομμύρια ευρώ. Η κατασπατάληση δημοσίου χρήματος, την οποία επισημαίνουν οι ευρωπαϊκοί θεσμοί, γιατί άραγε δεν ενδιαφέρει τον κ. Βορίδη και τη Νέα Δημοκρατία; Φαντάζομαι όλοι μπορούμε να καταλάβουμε». παρατήρησε η κ. Τζάκρη.
Η πρότασή μας, κατέληξε, έχει στόχο μέσα από την διαδικασία της προανακριτικής επιτροπής να έρθουν όλα στο φως. Να ελεγχθούν όλα τα πρόσωπα που εμπλέκονται στην υλοποίηση της σύμβασης 717 από την αρχή μέχρι το τέλος. Η πρότασή μας αποτελεί ταυτόχρονα χρέος προς την ελληνική κοινωνία, αλλά και προς τους νεκρούς των Τεμπών, υπογράμμισε η κ. Τζάκρη.
Ευ. Λιακούλη: Το «όχι» της ΝΔ στη προανακριτική είναι «ναι» στη συγκάλυψη
«Από τα έγγραφα του Ευρωπαίου εισαγγελέα και την ποινική δικογραφία που διαβιβάστηκε στη Βουλή κατά των πρώην Υπουργών Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή, προκύπτουν επαρκείς ενδείξεις ότι διαπράχθηκαν αξιόποινες πράξεις. Ο πρώην υπουργός κ. Σπίρτζης φέρεται να τέλεσε το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος, ο πρώην υπουργός κ. Καραμανλής φέρεται να τέλεσε το αδίκημα της απιστίας σε βάρος των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ και του ελληνικού δημοσίου».
Αυτό υπογράμμισε η γενική εισηγήτρια του ΠΑΣΟΚ, Ευαγγελία Λιακούλη, κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια της Βουλής για τη διενέργεια προκαταρκτικής εξέτασης για ενδεχόμενα αδικήματα στη σύμβαση ανάταξης κα αναβάθμισης του συστήματος σηματοδότησης -τηλεδιοίκησης του ‘Αξονα Αθήνα-Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας.
Υπεραμυνόμενη της πρότασης του ΠΑΣΟΚ για την σύσταση Προανακριτικής Επιτροπής προκειμένου να διερευνήσει τυχόν ευθύνες των πρώην υπουργών Μεταφορών, Χρήστου Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή, η κ. Λιακούλη επιτέθηκε με δριμύτητα κατά της κυβέρνησης, καταλογίζοντας της «Λουδοβίκεια άποψη» και προσπάθεια συγκάλυψης ευθυνών στο ειδεχθές έγκλημα των Τεμπών.
«Από τη στιγμή που έχετε αποχρώσεις ενδείξεις, από τη στιγμή που έχετε τη βαριά υπογραφή και σφραγίδα του Ευρωπαίου εισαγγελέα, γιατί ροκανίζετε τον κοινοβουλευτικό χρόνο και δηλώνετε ότι θα υπερψηφίσετε την πρόταση του ΚΚΕ για Εξεταστική Επιτροπή για να διερευνήσει τυχόν πολιτικές ευθύνες; Καμία λογική πολιτική ή νομική, δεν έχει όταν θέλεις να καλύψεις, να κρύψεις και να συγκαλύψεις ευθύνες», τόνισε η κ. Λιακούλη.
Στη συνέχεια, η κ. Λιακούλη, κατηγόρησε την κυβέρνηση ότι «με τις δηλώσεις της πως θα καταψηφίσει την πρόταση για Προανακριτική γιατί δεν συντρέχουν ποινικές ευθύνες, παρεμβαίνει με ωμό τρόπο στη δικαιοσύνη, [προκαταλαμβάνοντας] το αποτέλεσμα σε μια τραγωδία στην οποία υπάρχουν ειδεχθή εγκλήματα».
«Η τραγωδία των Τεμπών είναι η επιτομή των ειδεχθών εγκλημάτων. Χρέος της πολιτείας και κυρίως της κυβέρνησης είναι το ειδεχθές αυτό έγκλημα να διαλευκανθεί γα να δικαιωθούν οι ψυχές των ανθρώπων που χάθηκαν. Έχουμε ηθική και θεσμική βαρύτητα όλοι να το κάνουμε. Το “Όχι” που θα ψηφίσετε εσείς της ΝΔ, είναι «ναι» ενάντια στη δικαίωσή τους και στη δίψα των ανθρώπων τους να λάμψει η αλήθεια. Και το “όχι” αυτό καταγράφεται στον αξιακό σας κώδικα και θα σας ακολουθεί. Γιατί το “όχι” σας είναι το “ναι” στο κουκούλωμα των ευθυνών του κ. Καραμανλή. Είναι ένα “ναι”, σε μια βολική εξεταστική στην οποία πατήσατε γιατί σας βόλευε. Είναι μέγιστη πολιτική κουτοπονηριά να λέτε ναι σε Εξεταστική και όχι σε Προανακριτική για να ροκανίζετε το χρόνο και να κρύβεστε πίσω από ένα άλλο αίτημα», ανέφερε η κ. Λιακούλη και κατέληξε:
«Δημιουργείτε θολούρα αλλά αν η σύμβαση 717 είχε εκτελεστεί και αν όλοι είχαν κάνει σωστά τη δουλειά τους, θα ζούσαν αυτοί οι άνθρωποι. Αυτό ψηφίζετε σήμερα. Η έκθεση του βρετανικού γραφείου συνθέτει το πλαίσιο της εγκληματικής διαχείρισης, των καθυστερήσεων, παραλείψεων, διενέξεων, υποστελέχωσης και του ρουσφετιού με ονοματεπώνυμο και σφραγίδα της ΝΔ. Ροκανίζετε το χρόνο, δεν ψηφίζετε τη Προανακριτική χωρίς να υπάρχει καμία νομική ή πολιτική λογική, απλά θέλετε να συγκαλύψετε τις ευθύνες και να κρύψετε την αλήθεια».
Π. Δημητριάδης: Υπερψηφίσαμε την εξεταστική επιτροπή και σήμερα θα υπερψηφίσουμε και τις προτάσεις για προανακριτική επιτροπή
Η Ελλάδα θα πάει μπροστά μόνο όταν, ο οποιοσδήποτε έχει θέση ευθύνης, έχει και ποινικές ευθύνες, και θα αντιμετωπίσει τις συνέπειες των πράξεών του. Διαφορετικά θα είμαστε μια «χώρα Κολομβία», μια «μπανανία», και δεν θα γίνουμε ποτέ ένα ευνομούμενο ευρωπαϊκό κράτος, είπε ο εισηγητής της ΚΟ Σπαρτιάτες, Π. Δημητριάδης, στο πλαίσιο της συζήτησης των προτάσεων του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ και του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής να συσταθεί προανακριτική επιτροπή για την υπόθεση της σύμβασης «717» (ευθύνη υπουργών σχετικά με τη σύμβαση αναβάθμισης του συστήματος τηλεδιοίκησης του σιδηροδρομικού άξονα Αθηνών-Θεσσαλονίκης-Προμαχώνα)Όπως είπε, το κόμμα του τάσσεται υπέρ και της εξεταστικής και της προανακριτικής επιτροπής για την υπόθεση των Τεμπών, «διότι η μία επιτροπή συμπληρώνει την άλλη. Μέσω της εξεταστικής διαλευκαίνονται όλες οι πτυχές αυτού του εγκλήματος, μπορούμε να χύσουμε άπλετο φως στα αδικήματα που έχουν τελεστεί, και μέσω της προανακριτικής διερευνάται η ειδική ποινική ευθύνη για την υλοποίηση της σύμβασης 717». Πρόσθεσε επίσης ότι, όπως «λέει οι Ευρωπαία εισαγγελέας, υπήρξε κακοδιαχείριση. Δεν είχε υλοποιηθεί (η σύμβαση 717) και αν υπήρχε τηλεδιοίκηση -κάποιοι προσπαθούσαν να μας πουν ότι δεν υπήρχε- στην πραγματικότητα αυτοί οι άνθρωποι μπορεί να ζούσαν σήμερα. Μπορεί ο ένας μηχανοδηγός με τον άλλον να είχε επικοινωνία. Και να έχει αποτραπεί το έγκλημα».
Εμείς, κατέληξε ο κ. Δημητριάδης, «στηρίζουμε οτιδήποτε είναι προς όφελος της Ελλάδας και της Δικαιοσύνης, ανεξαρτήτως από το εάν αυτός που το φέρνει είναι ιδεολογικός ή πολιτικός αντίπαλος. Εμείς υπερψηφίσαμε την εξεταστική επιτροπή. Και σήμερα θα υπερψηφίσουμε και τις προτάσεις για προανακριτική επιτροπή. Διότι για μας, υπεράνω όλων είναι ο νόμος, η ισονομία και η απόδοση ευθυνών».
Πηγές: ΑΠΕ/ΜΠΕ και ΕΡΤ