Ως ιστορική χαρακτηρίζεται από πολλούς η «Διακήρυξη των Αθηνών Περί Σχέσεων Φιλίας και Καλής Γειτονίας» ανάμεσα σε Ελλάδα και Τουρκία, στο πλαίσιο της επίσκεψης του Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν στην ελληνική πρωτεύουσα και της συνάντησής του με τον Έλληνα πρωθυπουργό, Κυριάκο Μητσοτάκη.


Το 8ο σημείο της Διακήρυξης Ελλάδας - Τουρκίας και το μεγάλο κέρδος για την Ελλάδα

Σύμφωνα με έμπειρους παρατηρητές των ελληνοτουρκικών, ένα από τα σημεία που περιλαμβάνει η Διακήρυξη προσμετράται ως μεγάλο κέρδος για την Ελλάδα. Συγκεκριμένα πρόκειται για το 8ο σημείο, το οποίο αναφέρει χαρακτηριστικά: «Έχοντας αποφασίσει να καλλιεργούν φιλικές σχέσεις, αμοιβαίο σεβασμό, ειρηνική συνύπαρξη και κατανόηση και να επιλύουν κάθε διαφορά μεταξύ τους με ειρηνικά μέσα και σύμφωνα με το Διεθνές Δίκαιο».

Κυβερνητικές πηγές, μετά το τέλος της συνάντησης Κυριάκου Μητσοτάκη και Ταγίπ Ερντογάν, ανέφεραν μεταξύ άλλων για τη Διακήρυξη ότι είναι μια δήλωση προθέσεων στην οποία και η Τουρκία δεσμεύεται στους στόχους του Χάρτη των Ηνωμένων Εθνών και στις αρχές του Διεθνούς Δικαίου και της φιλικής συνεργασίας μεταξύ των κρατών.

Οι δεσμεύσεις της Τουρκίας και οι αστερίσκοι

Σύμφωνα με εκτιμήσεις, η συμπερίληψη του Διεθνούς Δικαίου στο κείμενο της Διακήρυξης αποτελεί ένα μεγάλο κέρδος για την ελληνική πλευρά, παρόλο που δεν αποτελεί διεθνή συμφωνία, δεσμευτική για τις δύο χώρες, την ώρα που διευκρινίζεται ρητά ότι καμία πρόνοια της Διακήρυξης δεν πρέπει να ερμηνεύεται ότι παράγει δικαιώματα ή υποχρεώσεις για Ελλάδα ή Τουρκία.

Για την ελληνική πλευρά, ωστόσο, αποτελεί μεγάλο κέρδος το γεγονός ότι στο κείμενο της Διακήρυξης συμπεριλήφθηκε η ειρηνική επίλυση των διαφορών και η λύση στο πλαίσιο του Διεθνούς Δικαίου. Υπενθυμίζεται ότι πρόκειται για μία σταθερή θέση την οποία επαναλαμβάνουν σε κάθε δημόσια τοποθέτησή τους Έλληνες αξιωματούχοι ή μέλη των εκάστοτε κυβερνήσεων.

Στην Αθήνα γνωρίζουν πολύ καλά το πλήθος αστερίσκων και εξαιρέσεων που προβάλλει η τουρκική πλευρά κάθε φορά που η κουβέντα πηγαίνει στις προβλέψεις του Διεθνούς Δικαίου. Επιπλέον είναι γνωστό ότι η Τουρκία δεν έχει κυρώσει ούτε τη Διεθνή Συνθήκη για την Υφαλοκρηπίδα του 1958 ούτε τη Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας του 1982, οι οποίες ορίζουν την υφαλοκρηπίδα και τους τρόπους οριοθέτησής της, παρόλο που για το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης οι δύο παραπάνω ισχύουν ακόμα και για τα κράτη που δεν τις έχουν κυρώσει, με το χαρακτήρα του Εθιμικού Δικαίου.

Διαβάστε ακόμα: Μητσοτάκης - Ερντογάν: Επόμενη συνάντηση τον Απρίλιο στην Τουρκία - "Γνήσια διάθεση να προχωρήσουμε" - Πότε ξεκινά η συζήτηση για υφαλοκρηπίδα και ΑΟΖ


Και στο... βάθος το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης(;)

Παρά την περιπλοκότητα των ελληνοτουρκικών σχέσεων και των διαφορών που υπάρχουν σε θεμελιώδη ζητήματα, η συμπερίληψη του Διεθνούς Δικαίου, το οποίο αναφέρεται ονομαστικά, καθώς και η ξεκάθαρη θέση για επίλυση διαφορών με ειρηνικά μέσα διαμορφώνουν ένα πλαίσιο στο οποίο μπορούν να διεξαχθούν οι διερευνητικές επαφές και δείχνει την Τουρκία να κάνει μία μικρή μετατόπιση.

Υπάρχουν βέβαια και εκείνοι που στην αναφορά για Διεθνές Δίκαιο βλέπουν να αχνοφαίνεται το Διεθνές Δικαστήριο της Χάγης, το οποίο εκδίδει αποφάσεις με συγκεκριμένη μεθοδολογία. Σύμφωνα με τους πιο εγκρατείς, για να γίνει μία τέτοια συζήτηση πρέπει να γίνουν πολλά ακόμα βήματα και η συμπερίληψη του Διεθνούς Δικαίου στη Διακήρυξη ήταν ένα μικρό από αυτά.

Διαβάστε ακόμα: Μητσοτάκης - Ερντογάν: Αλλάζει το κλίμα στα ελληνοτουρκικά - Τι σηματοδοτούν οι συζητήσεις στην Αθήνα - Δύο νέες συναντήσεις μέχρι τον Ιούνιο