Δημήτρης Καιρίδης στα Παραπολιτικά: Δεν δημιουργείται κανένας ''μαγνήτης'' παράνομων μεταναστών
Ο Δημήτρης Καιρίδης αναλύει στα «Π» το σκεπτικό της τροπολογίας για το μεταναστευτικό και τους όρους που θα ισχύσουν
Διευκρινίσεις και απαντήσεις για τη νοµοθετική ρύθµιση που παρέχει άδεια παραµονής σε µετανάστες δίνει ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, ∆ηµήτρης Καιρίδης, µε συνέντευξή του στα «Π». Ο κ. Καιρίδης εξηγεί τους όρους και τις προϋποθέσεις, αλλά και το σκεπτικό της τροπολογίας αυτής, ενώ χαρακτηρίζει τη συµφωνία που επετεύχθη την περασµένη Τετάρτη στις Βρυξέλλες για το νέο σύµφωνο µετανάστευσης και ασύλου ως «µια ευρωπαϊκή και ελληνική επιτυχία».
Διαβάστε ακόμα: Αντώνης Σαμαράς: Ο αιφνιδιασµός και οι ασύµµετρες απειλές στη Ν.∆. - Οι κινήσεις του πρώην πρωθυπουργού και το νέο εσωκοµµατικό τοπίο
Η κυβέρνηση διακηρύσσει ότι φυλάσσει αποτελεσµατικά τα σύνορα της χώρας για την αποτροπή µεταναστευτικών ροών και, παράλληλα, δίνει άδειες διαµονής σε µετανάστες που διαβιούν παράνοµα στη χώρα. ∆εν είναι αντιφατικό το πολιτικό µήνυµα που στέλνει;
Καθόλου. Το αντίθετο µάλιστα: Η αυστηρή φύλαξη των συνόρων πάει χέρι-χέρι µε τη δηµιουργία νόµιµων οδών λελογισµένης µετανάστευσης, µε όρους και κανόνες, σύµφωνα µε τις ανάγκες της ελληνικής οικονοµίας. Η πολιτική της κυβέρνησης βασίζεται σε δύο πυλώνες: καταπολέµηση της παράνοµης διακίνησης µεταναστών και διευκόλυνση της νόµιµης µετανάστευσης. Λέµε «όχι» στο παράνοµο, «ναι» στο νόµιµο. Για να γίνει αποδεκτό το δεύτερο, θα πρέπει να εµπεδωθεί το αίσθηµα ασφάλειας στην ελληνική κοινωνία, που διαταράχθηκε από την τραγική κακοδιαχείριση του Μεταναστευτικού την περίοδο 2015-19. Αλλά και για να πετύχει το πρώτο, χρειάζεται να υπάρχουν νόµιµες εναλλακτικές.
Θα είναι πάγια η ρύθµιση αυτή; Οι µετανάστες που εισέρχονται παράνοµα στη χώρα στο εξής θα λαµβάνουν άδεια διαµονής έπειτα από τρία χρόνια;
Η ρύθµιση αφορά όσους έχουν έρθει πριν από το 2021 και κανέναν άλλον. Η ρύθµιση είναι αυστηρή και περιοριστική, αφού συνδέει την παροχή άδειας διαµονής µε την ύπαρξη προσφοράς εργασίας και για όσο χρόνο ο δικαιούχος εργάζεται. Η ρύθµιση είναι άπαξ και δεν αλλάζει τίποτα στον υπάρχοντα κώδικα µετανάστευσης και στον πάγιο µηχανισµό της επταετίας, που συνεχίζει να ισχύει. Το σκεφτήκαµε πολύ και προχωρήσαµε πολύ προσεκτικά για να µη δηµιουργείται κανένας «µαγνήτης» προσέλκυσης παράνοµων αφίξεων, και σε αυτό θέλω να είµαι απολύτως κατηγορηµατικός.
Τον περασµένο Σεπτέµβριο είχε εκδηλωθεί ουσιαστικά η πρόθεση της κυβέρνησης να φέρει µια τέτοια ρύθµιση. Γιατί κάνατε πίσω τότε; Για ποιον λόγο δεν έγινε διαβούλευση πριν από την κατάθεση της τροπολογίας την Παρασκευή που µας πέρασε;
Πριν από τρεις µήνες υπήρξε µια λάθος επικοινωνιακή διαχείριση ενός πολύ ευαίσθητου θέµατος. Οπως έχω πει και άλλη φορά, δεν µίλησα ποτέ στους «Financial Times» για το θέµα, όπως γράφτηκε. Από εκεί και πέρα, είναι λάθος να επικαλείται κανείς αιφνιδιασµό και έλλειψη διαβούλευσης, καθώς όλο το προηγούµενο διάστηµα µε επισκέφθηκαν εµένα προσωπικά διάφοροι βουλευτές, από όλες τις πτέρυγες της Βουλής, για να µου µεταφέρουν τη µεγάλη ανησυχία τους για το πρόβληµα της έλλειψης εργατικών χεριών. Θα πρέπει να ξέρετε ότι για το ίδιο θέµα κατατέθηκαν δεκάδες ερωτήσεις και επίκαιρες ερωτήσεις στη Βουλή, στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου. Αρα είναι ένα θέµα στην επικαιρότητα εδώ και πολύ καιρό. Η δε τροπολογία δεν κατατέθηκε εκπρόθεσµα, αλλά συζητήθηκε πρώτα στην αρµόδια επιτροπή και στη συνέχεια διεξοδικά στην Ολοµέλεια.
Για πρώτη φορά ο Αντώνης Σαµαράς ζήτησε από την κυβέρνηση της Νέας ∆ηµοκρατίας την απόσυρση τροπολογίας. Τι απαντάτε στα επιχειρήµατα που παραθέτει ο πρώην πρωθυπουργός;
Ο πρώην πρωθυπουργός είναι πρόσωπο σεβαστό για όλους στη Νέα ∆ηµοκρατία. Οι ανησυχίες που εξέφρασε είναι δικαιολογηµένες, αλλά τις λάβαµε υπ’ όψιν εξαρχής και απαντιούνται στο ίδιο το κείµενο της τροπολογίας. ∆εν δηµιουργείται κανένας «µαγνήτης», αφού η ρύθµιση δεν αφορά νέες αφίξεις, αλλά αυτές πριν από το 2021. ∆εν κάνουµε κάτι διαφορετικό από αυτό που προβλέπει ο πάγιος µηχανισµός εξαιρετικών λόγων του 2014, που χορηγεί άδεια διαµονής σε µη νόµιµα διαµένοντες για επτά χρόνια στην Ελλάδα. Απλώς, αυστηροποιούµε την πρόβλεψη αυτή, συνδέοντάς την απόλυτα µε την ύπαρξη εργασίας. Η
Θα πρέπει να είµαστε ειλικρινείς και να παραδεχτούµε το γεγονός ότι υπάρχουν δουλειές που δεν πρόκειται να κάνουν οι Ελληνες
ελληνική κυβέρνηση δεν αλλάζει, αλλά εµµένει στην αυστηρή πολιτική φύλαξης των συνόρων, µε σεβασµό στην ανθρώπινη ζωή και στον νόµο.
Παλαιότερα, οι νόµιµοι µετανάστες επαρκούσαν, µαζί µε τους Ελληνες πολίτες, για να καλύπτουν τις ανάγκες για εργάτες γης. Τι άλλαξε τα τελευταία χρόνια και απαιτήθηκε πλέον αυτή η νοµοθετική πρωτοβουλία από πλευράς σας;
Είµαστε αντιµέτωποι µε µια πρωτόγνωρη κατάσταση. Τις δεκαετίες του ’90 και του 2000 υπήρχαν οι µετανάστες από την Αλβανία για να καλύπτουν τα όποια κενά στη χαµηλή ειδίκευση στην ελληνική οικονοµία. Από το 2010 και µέχρι πρόσφατα η Ελλάδα εξήγε εργατικό δυναµικό και δεν χρειαζόταν να εισάγει. Τα τελευταία χρόνια παρατηρείται διαρροή νόµιµου µεταναστευτικού πληθυσµού προς την Ιταλία και αλλού. Τώρα, που η οικονοµία αναπτύσσεται ραγδαία και η ανεργία έχει πέσει σε µονοψήφια ποσοστά, δηµιουργούνται όλο και περισσότερες ανάγκες στην πιεζόµενη αγορά εργασίας. Προφανώς πρέπει να µειώσουµε και άλλο την ανεργία, να αυξήσουµε την απασχολησιµότητα πληθυσµιακών οµάδων όπως οι γυναίκες και οι νέοι, που δεν συµµετέχουν αρκετά στην αγορά εργασίας, και να ενισχύσουµε την επιστροφή των νέων που έφυγαν στο εξωτερικό τα χρόνια της κρίσης. Οµως ταυτόχρονα θα πρέπει να είµαστε ειλικρινείς και να παραδεχτούµε το γεγονός ότι υπάρχουν δουλειές που δεν πρόκειται να κάνουν οι Ελληνες, όπως δεν κάνουν ούτε οι Ιταλοί ούτε οι Ισπανοί.
Τι ζητάει η κυβέρνηση από τα άλλα κράτη-µέλη της Ε.Ε. και από τις Βρυξέλλες στο ζήτηµα του Μεταναστευτικού; Ποια είναι η ανταπόκριση που έχετε;
Η κυβέρνηση ζητάει έµπρακτη αλληλεγγύη, περισσότερα χρήµατα και κοινούς ευρωπαϊκούς µηχανισµούς στη φύλαξη των συνόρων, τη διαχείριση των αιτηµάτων ασύλου, την κατανοµή των αιτούντων άσυλο και των προσφύγων, στις επιστροφές όσων δεν δικαιούνται διεθνή προστασία και ούτω καθεξής. Το πιο σηµαντικό ωστόσο είναι να ξεφύγουµε από τις αφέλειες και τις αντιφάσεις που σε µεγάλο βαθµό χαρακτήριζαν τη µεταναστευτική πολιτική της Ευρώπης. Σήµερα η Ελλάδα προβάλλεται ως ένα επιτυχές µοντέλο, αφού έχει καταφέρει και τις ροές να ελέγξει και τη νόµιµη µετανάστευση να διευκολύνει και γι’ αυτό εκεί που παλαιότερα υπήρχαν επικρίσεις σήµερα υπάρχουν έπαινοι - χωρίς αυτό να σηµαίνει ότι δεν έχουµε και εµείς πολύ µεγάλες προκλήσεις µπροστά µας.
Σας καλύπτει η συµφωνία στην Ε.Ε. για το Μεταναστευτικό; Πώς επωφελείται η χώρα µας;
Η συµφωνία για το νέο σύµφωνο µετανάστευσης και ασύλου είναι µια ευρωπαϊκή και ελληνική επιτυχία. Εµείς πετύχαµε, για πρώτη φορά, έναν µόνιµο και υποχρεωτικό µηχανισµό αλληλεγγύης, χωρίς οικονοµική εναλλακτική σε περίπτωση κρίσης, και µια σειρά από άλλες ρυθµίσεις που µας δίνουν περισσότερα εργαλεία απέναντι σε µια ενδεχόµενη απότοµη αύξηση των ροών ή σε µια νέα εργαλειοποίηση του Μεταναστευτικού. Πετύχαµε να αναγνωριστεί το δικαίωµα στην αποσυµφόρηση των παραµεθόριων περιοχών και των νησιών µας, αλλά και την αποµείωση των υποχρεώσεων του ∆ουβλίνου ΙΙΙ. Εχουµε πολλά ακόµα να κάνουµε, αλλά σίγουρα το σύµφωνο είναι ένα καλό πρώτο βήµα έπειτα από χρόνια συζητήσεων.
Εχει βελτιωθεί στην πράξη η συνεργασία µε την Τουρκία για τις µεταναστευτικές ροές στο Αιγαίο και τον Εβρο; Ποια είναι τα επόµενα βήµατα;
Η συνεργασία µε την Τουρκία έχει προχωρήσει από τον περασµένο Σεπτέµβριο, ίσως και καλύτερα απ' ό,τι θα περίµενε κανείς, και αυτό αποτυπώνεται και στη µεγάλη πτώση των ροών κατά 60%. Οµως έχουµε πολύ δρόµο ακόµα µπροστά µας και το πρόβληµα µπορεί να επανέλθει ανά πάσα στιγµή, µε δεδοµένη την επιβάρυνση του ευρύτερου διεθνούς περιβάλλοντος. Μετά τον Εβρο, όπου οι ροές έχουν πια σχεδόν εκµηδενιστεί, θέλουµε και στο Αιγαίο µια αντίστοιχη επιτυχία, παρόλο που αναγνωρίζουµε ότι εκεί τα πράγµατα είναι πιο δύσκολα, αλλά ήδη πάνε πολύ καλύτερα.
Πόσοι µετανάστες και πρόσφυγες βρίσκονται σήµερα στη χώρα µας και πόσο εφικτή είναι η λεγόµενη ενσωµάτωσή τους;
Οι νόµιµοι µετανάστες στην Ελλάδα σήµερα είναι περί τις 700.000, οι µισοί εκ των οποίων είναι αλβανικής καταγωγής, 80.000 κάτοχοι Golden Visa και οι υπόλοιποι κυρίως από ευρωπαϊκές χώρες. Οι πρόσφυγες που διαµένουν στην Ελλάδα υπολογίζονται σε περίπου 50.000, πράγµα που σηµαίνει ότι η µεγάλη πλειονότητα όσων έρχονται παράνοµα, αιτούνται άσυλο και λαµβάνουν διεθνή προστασία φεύγουν για το εξωτερικό.
Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 23.12.2023.