Παπαστεργίου στα Παραπολιτικά 90,1: Ο ψηφιακός βοηθός του gov.gr αποτελεί την πρώτη υλοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στο ελληνικό δημόσιο
«Ο προσωπικός αριθμός θα είναι ο ένας και μόνος αριθμός που θα πρέπει να γνωρίζουμε για το ελληνικό δημόσιο», επισήμανε ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου
Ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, μίλησε στα Παραπολιτικά 90,1 και στην εκπομπή «Εκείνη κι εγώ» με τους δημοσιογράφους Θανάση Φουσκίδη και Στέλλα Γκαντώνα.
Αναφορικά με τον ψηφιακό βοηθό στο gov.gr, είπε: «Πρόκειται για την πρώτη υλοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στο ελληνικό δημόσιο. Έρχεται ένας ψηφιακός βοηθός πολύ απλός, όπου με απλά ελληνικά του γράφουμε ή του εκφωνούμε τι θέλουμε και αμέσως μας δίνει στοχευμένα τη μια και μόνη απάντηση, εφόσον βέβαια αυτή η υπάρχει στη γνωσιακή του βάση».
Ερωτηθείς αν οι υπηρεσίες που παρέχονται μέσω του ψηφιακού βοηθού αφορούν τις συναλλαγές του πολίτη με το ελληνικό δημόσιο ή έχουν να κάνουν και με χρηστικές πληροφορίες, όπως για παράδειγμα τα ενεργειακά τιμολόγια, ανέφερε: «Έχει τροφοδοτηθεί με ψηφιακές υπηρεσίες και με θέματα όπως είναι τα τιμολόγια και τα χρώματά τους. Ήταν και για τον ψηφιακό βοηθό ένα από τα πρώτα ερωτήματα για αυτό και σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας πήραμε βασικές ερωτήσεις και απαντήσεις και τροφοδοτήσαμε τον ψηφιακό βοηθό έτσι ώστε να μπορεί τουλάχιστον στο επίπεδο που μπορεί και μέχρι του σημείου που πρέπει να απαντά σχετικά με την επιλογή του χρώματος».
*Διαβάστε εδώ: Οπαδική βία: Με το wallet του κινητού η είσοδος στα γήπεδα - Πώς θα λειτουργεί η εφαρμογή
Για το Wallet, ο Δημήτρης Παπαστεργίου επισήμανε: «Εκτός από την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης που προϋπήρχαν εδώ και περίπου ένα μήνα, έχουμε βάλει κάρτα δακτυλίου, κάρτα ανεργίας ΔΥΠΑ και κάρτα αναπηρίας, αλλά θα πρέπει να δούμε την επόμενη μέρα του gov-wallet το οποίο δεν θα είναι μόνο ένα αποθετήριο εγγράφων αλλά θα είναι, και θα το δούμε τους πρώτους μήνες του ’24, ως ένα κλειδί που θα μας ξεκλειδώνει διάφορες διαδικασίες στο δημόσιο. Για παράδειγμα θέλουμε να γράψουμε τα παιδιά μας σε έναν παιδικό σταθμό και απαιτούνται διάφορα πιστοποιητικά τα οποία αυτά μπορούν να βγουν ψηφιακά, αλλά σκοπός μας πλέον δεν είναι να συντηρούμε την ψηφιακή γραφειοκρατία, αλλά να απλοποιήσουμε διαδικασίες. Θα μας έρχεται ένα ερώτημα στο κινητό στο wallet το οποίο θα λεει ότι για την αίτηση που κάνατε για την εγγραφή του παιδιού σας στον παιδικό σταθμό απαιτούνται αυτά τα στοιχεία από εσάς, συναινείτε να δοθούν στην τάδε υπηρεσία; Με τη συναίνεσή μας και μόνο στο wallet θα γίνεται όλη η διαδικασία χωρίς να χρειαστεί να διακινήσουμε κανένα πιστοποιητικό».
Ερωτηθείς πότε θα είμαστε σε θέση να μπορούμε μέσω των ψηφιακών εφαρμογών να κάνουμε διαδικασίες, όπως να κλείσουμε ένα ραντεβού με το δημόσιο ή να κάνουμε εγγραφή του παιδιού μας στον παιδικό σταθμό, είπε: «Πάρα πολύ σύντομα, το πρώτο εξάμηνο του ’24. Δηλαδή σήμερα έχουμε τον ψηφιακό βοηθό, ο οποίος με τεχνητή νοημοσύνη μας ενημερώνει για παράδειγμα ποια είναι η διαδικασία που ακολουθούμε για να βγάλουμε νέα ταυτότητα, το επόμενο βήμα θα είναι «είμαι ο τάδε και θέλω να μου κλείσεις ραντεβού για τη νέα ταυτότητα». Αυτά θα τα δούμε πολύ σύντομα όπως επίσης το να πάρουμε πληροφορία για το voucher στον παιδικό σταθμό αλλά να μπορούμε πλέον να κάνουμε και την αίτηση και να αποδεχτούμε τα συγκεκριμένα στοιχεία να δοθούν απευθείας στον φορέα που τα ζητά προκειμένου εμείς να μην χρειαστεί να στείλουμε τίποτα».
Αναφορικά με τον προσωπικό αριθμό, σημείωσε: «Ο προσωπικός αριθμός έρχεται πλέον να υποκαταστήσει τους άλλους αριθμούς δηλαδή τον αριθμό ταυτότητας, τον ΑΜΚΑ, το ΑΦΜ και αριθμό πολίτη στα μητρώα του υπουργείου Εσωτερικών. Πλέον δεν χρειάζεται να θυμόμαστε τίποτα και δεν θα πρέπει να νοιαζόμαστε αν έχουμε αλλάξει ταυτότητα ή αν χάσουμε την ταυτότητά μας. Ο προσωπικός αριθμός θα είναι ο ένας και μόνος αριθμός που θα πρέπει να γνωρίζουμε για το ελληνικό δημόσιο και από εκεί και πέρα οποιαδήποτε υπηρεσία δημόσια ή ιδιωτικός φορέας θα μπορεί να αναζητήσει με αυτόν τον ένα προσωπικό αριθμό τα στοιχεία μας. Και εννοείται ότι θα έχουμε αυτόματη ενημέρωση για οποιοδήποτε στοιχείο μας αλλάξει σε σχέση με την ταυτότητα. Δεν καταργούνται ΑΜΚΑ και ΑΦΜ θα υπάρχουν αλλά δεν θα είμαστε υποχρεωμένοι να θυμόμαστε και να το δίνουμε».
Όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εισιτήριο στα γήπεδα, είπε: «Αυτό το οποίο πάμε να κάνουμε είναι να αφαιρέσουμε τον ανθρώπινο παράγοντα από όλη αυτή τη διαδικασία γιατί αυτός ο οποίος μπορούσε να κάνει την ταυτοποίηση θα μπορούσε δυνητικά –μιλάμε για τον κάθε ιδιώτη από κάθε εταιρείας φύλαξης- να κανει και τα στραβά μάτια σε κάποιον να μπει μέσα ή να ανοίξει ένα τουρνικέ και μπει μέσα κάποιος που δεν θα έπρεπε να είναι στις κερκίδες. Προσπαθούμε πλέον με τεχνολογία, και μπορεί να γίνει, να ταυτοποιήσουμε πλέον στο κινητό το εισιτήριο δηλαδή πλέον το εισιτήριο θα έρχεται στο κινητό μας, δεν θα είναι ένα QR code το οποίο θα μπορεί να αντιγραφεί, να το στείλω εγω σε κάποιον τρίτο παρά μόνο με τη νόμιμη οδό δηλαδή μέσω του εθνικού μητρώου επικοινωνιών να πω ότι πλέον το εισιτήριο μου το δίνω στον κ. Τάδε που έχει αυτό το κινητό και έχει πιστοποιηθεί στο εθνικό μητρώο».
Στην ερώτηση αν θα λειτουργήσει αντίστοιχα με το UEFA ticket, ο Δημήτρης Παπαστεργίου είπε: «Ακριβώς αλλά θα έχουμε επιπλέον και έναν παράγοντα ταυτοποιήσης παραπάνω που είναι το κλείδωμα του εισιτηρίου στο κινητό μας μέσω του gov wallet. Δηλαδή δεν θα μπορεί να αντιγραφεί, θα ενεργοποιείται όπως και η εφαρμογή της UEFA δύο ώρες πριν το ματς άρα δεν θα είναι εύκολο να αντιγραφεί ή να μεταβιβαστεί και η όποια μεταβίβαση πλέον θα γίνεται συγκεκριμένα μέσω διαδικασίας που θα ξέρουμε ότι το εισιτήριο του Παπαστεργίου πχ. το πήρε ο Τάδε».
«Για να μπει κάποιος στο γήπεδο θα πλησιάζει το κινητό του στο τουρνικέ, δεν θα ανοίγει το τουρνικέ διαφορετικά, δεν θα ανοίγει από άνθρωπο. Εμείς έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία να υλοποιήσουμε την εφαρμογή, συναντηθήκαμε και με τις ΠΑΕ την προηγούμενη Πέμπτη μαζί με τον κ. Βρούτση και τον κ. Οικονόμου και αυτό που μου έκανε θετικότατη εντύπωση είναι ότι υπήρχε σύμπνοια. Δεν είμαι σίγουρος ότι στις 12 Φεβρουαρίου η εφαρμογή θα είναι σε πλήρη λειτουργία, είναι κάτι το οποίο θα το συζητήσουμε και με το υπουργείο για το πώς θα ανοίξουν τα γήπεδα και πότε θα ανοίξουν. Εμείς αναλάβαμε να υλοποιήσουμε αυτή την εφαρμογή που είναι μια εξαιρετικά χρήσιμη και εξαιρετικά ασφαλής εφαρμογή, θα είναι προφανώς σύντομα έτοιμη για περισσότερες ανακοινώσεις θα μιλήσουμε τις επόμενες μέρες», πρόσθεσε.
Αναφορικά με τον ψηφιακό βοηθό στο gov.gr, είπε: «Πρόκειται για την πρώτη υλοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης στο ελληνικό δημόσιο. Έρχεται ένας ψηφιακός βοηθός πολύ απλός, όπου με απλά ελληνικά του γράφουμε ή του εκφωνούμε τι θέλουμε και αμέσως μας δίνει στοχευμένα τη μια και μόνη απάντηση, εφόσον βέβαια αυτή η υπάρχει στη γνωσιακή του βάση».
Ερωτηθείς αν οι υπηρεσίες που παρέχονται μέσω του ψηφιακού βοηθού αφορούν τις συναλλαγές του πολίτη με το ελληνικό δημόσιο ή έχουν να κάνουν και με χρηστικές πληροφορίες, όπως για παράδειγμα τα ενεργειακά τιμολόγια, ανέφερε: «Έχει τροφοδοτηθεί με ψηφιακές υπηρεσίες και με θέματα όπως είναι τα τιμολόγια και τα χρώματά τους. Ήταν και για τον ψηφιακό βοηθό ένα από τα πρώτα ερωτήματα για αυτό και σε συνεργασία με το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας πήραμε βασικές ερωτήσεις και απαντήσεις και τροφοδοτήσαμε τον ψηφιακό βοηθό έτσι ώστε να μπορεί τουλάχιστον στο επίπεδο που μπορεί και μέχρι του σημείου που πρέπει να απαντά σχετικά με την επιλογή του χρώματος».
*Διαβάστε εδώ: Οπαδική βία: Με το wallet του κινητού η είσοδος στα γήπεδα - Πώς θα λειτουργεί η εφαρμογή
Για το Wallet, ο Δημήτρης Παπαστεργίου επισήμανε: «Εκτός από την ταυτότητα και το δίπλωμα οδήγησης που προϋπήρχαν εδώ και περίπου ένα μήνα, έχουμε βάλει κάρτα δακτυλίου, κάρτα ανεργίας ΔΥΠΑ και κάρτα αναπηρίας, αλλά θα πρέπει να δούμε την επόμενη μέρα του gov-wallet το οποίο δεν θα είναι μόνο ένα αποθετήριο εγγράφων αλλά θα είναι, και θα το δούμε τους πρώτους μήνες του ’24, ως ένα κλειδί που θα μας ξεκλειδώνει διάφορες διαδικασίες στο δημόσιο. Για παράδειγμα θέλουμε να γράψουμε τα παιδιά μας σε έναν παιδικό σταθμό και απαιτούνται διάφορα πιστοποιητικά τα οποία αυτά μπορούν να βγουν ψηφιακά, αλλά σκοπός μας πλέον δεν είναι να συντηρούμε την ψηφιακή γραφειοκρατία, αλλά να απλοποιήσουμε διαδικασίες. Θα μας έρχεται ένα ερώτημα στο κινητό στο wallet το οποίο θα λεει ότι για την αίτηση που κάνατε για την εγγραφή του παιδιού σας στον παιδικό σταθμό απαιτούνται αυτά τα στοιχεία από εσάς, συναινείτε να δοθούν στην τάδε υπηρεσία; Με τη συναίνεσή μας και μόνο στο wallet θα γίνεται όλη η διαδικασία χωρίς να χρειαστεί να διακινήσουμε κανένα πιστοποιητικό».
Ερωτηθείς πότε θα είμαστε σε θέση να μπορούμε μέσω των ψηφιακών εφαρμογών να κάνουμε διαδικασίες, όπως να κλείσουμε ένα ραντεβού με το δημόσιο ή να κάνουμε εγγραφή του παιδιού μας στον παιδικό σταθμό, είπε: «Πάρα πολύ σύντομα, το πρώτο εξάμηνο του ’24. Δηλαδή σήμερα έχουμε τον ψηφιακό βοηθό, ο οποίος με τεχνητή νοημοσύνη μας ενημερώνει για παράδειγμα ποια είναι η διαδικασία που ακολουθούμε για να βγάλουμε νέα ταυτότητα, το επόμενο βήμα θα είναι «είμαι ο τάδε και θέλω να μου κλείσεις ραντεβού για τη νέα ταυτότητα». Αυτά θα τα δούμε πολύ σύντομα όπως επίσης το να πάρουμε πληροφορία για το voucher στον παιδικό σταθμό αλλά να μπορούμε πλέον να κάνουμε και την αίτηση και να αποδεχτούμε τα συγκεκριμένα στοιχεία να δοθούν απευθείας στον φορέα που τα ζητά προκειμένου εμείς να μην χρειαστεί να στείλουμε τίποτα».
Αναφορικά με τον προσωπικό αριθμό, σημείωσε: «Ο προσωπικός αριθμός έρχεται πλέον να υποκαταστήσει τους άλλους αριθμούς δηλαδή τον αριθμό ταυτότητας, τον ΑΜΚΑ, το ΑΦΜ και αριθμό πολίτη στα μητρώα του υπουργείου Εσωτερικών. Πλέον δεν χρειάζεται να θυμόμαστε τίποτα και δεν θα πρέπει να νοιαζόμαστε αν έχουμε αλλάξει ταυτότητα ή αν χάσουμε την ταυτότητά μας. Ο προσωπικός αριθμός θα είναι ο ένας και μόνος αριθμός που θα πρέπει να γνωρίζουμε για το ελληνικό δημόσιο και από εκεί και πέρα οποιαδήποτε υπηρεσία δημόσια ή ιδιωτικός φορέας θα μπορεί να αναζητήσει με αυτόν τον ένα προσωπικό αριθμό τα στοιχεία μας. Και εννοείται ότι θα έχουμε αυτόματη ενημέρωση για οποιοδήποτε στοιχείο μας αλλάξει σε σχέση με την ταυτότητα. Δεν καταργούνται ΑΜΚΑ και ΑΦΜ θα υπάρχουν αλλά δεν θα είμαστε υποχρεωμένοι να θυμόμαστε και να το δίνουμε».
Όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εισιτήριο στα γήπεδα, είπε: «Αυτό το οποίο πάμε να κάνουμε είναι να αφαιρέσουμε τον ανθρώπινο παράγοντα από όλη αυτή τη διαδικασία γιατί αυτός ο οποίος μπορούσε να κάνει την ταυτοποίηση θα μπορούσε δυνητικά –μιλάμε για τον κάθε ιδιώτη από κάθε εταιρείας φύλαξης- να κανει και τα στραβά μάτια σε κάποιον να μπει μέσα ή να ανοίξει ένα τουρνικέ και μπει μέσα κάποιος που δεν θα έπρεπε να είναι στις κερκίδες. Προσπαθούμε πλέον με τεχνολογία, και μπορεί να γίνει, να ταυτοποιήσουμε πλέον στο κινητό το εισιτήριο δηλαδή πλέον το εισιτήριο θα έρχεται στο κινητό μας, δεν θα είναι ένα QR code το οποίο θα μπορεί να αντιγραφεί, να το στείλω εγω σε κάποιον τρίτο παρά μόνο με τη νόμιμη οδό δηλαδή μέσω του εθνικού μητρώου επικοινωνιών να πω ότι πλέον το εισιτήριο μου το δίνω στον κ. Τάδε που έχει αυτό το κινητό και έχει πιστοποιηθεί στο εθνικό μητρώο».
Στην ερώτηση αν θα λειτουργήσει αντίστοιχα με το UEFA ticket, ο Δημήτρης Παπαστεργίου είπε: «Ακριβώς αλλά θα έχουμε επιπλέον και έναν παράγοντα ταυτοποιήσης παραπάνω που είναι το κλείδωμα του εισιτηρίου στο κινητό μας μέσω του gov wallet. Δηλαδή δεν θα μπορεί να αντιγραφεί, θα ενεργοποιείται όπως και η εφαρμογή της UEFA δύο ώρες πριν το ματς άρα δεν θα είναι εύκολο να αντιγραφεί ή να μεταβιβαστεί και η όποια μεταβίβαση πλέον θα γίνεται συγκεκριμένα μέσω διαδικασίας που θα ξέρουμε ότι το εισιτήριο του Παπαστεργίου πχ. το πήρε ο Τάδε».
«Για να μπει κάποιος στο γήπεδο θα πλησιάζει το κινητό του στο τουρνικέ, δεν θα ανοίγει το τουρνικέ διαφορετικά, δεν θα ανοίγει από άνθρωπο. Εμείς έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία να υλοποιήσουμε την εφαρμογή, συναντηθήκαμε και με τις ΠΑΕ την προηγούμενη Πέμπτη μαζί με τον κ. Βρούτση και τον κ. Οικονόμου και αυτό που μου έκανε θετικότατη εντύπωση είναι ότι υπήρχε σύμπνοια. Δεν είμαι σίγουρος ότι στις 12 Φεβρουαρίου η εφαρμογή θα είναι σε πλήρη λειτουργία, είναι κάτι το οποίο θα το συζητήσουμε και με το υπουργείο για το πώς θα ανοίξουν τα γήπεδα και πότε θα ανοίξουν. Εμείς αναλάβαμε να υλοποιήσουμε αυτή την εφαρμογή που είναι μια εξαιρετικά χρήσιμη και εξαιρετικά ασφαλής εφαρμογή, θα είναι προφανώς σύντομα έτοιμη για περισσότερες ανακοινώσεις θα μιλήσουμε τις επόμενες μέρες», πρόσθεσε.