Οι 3 αλλαγές για την αναβάθµιση της επαγγελµατικής εκπαίδευσης - Ιωάννα Λυτρίβη: Μεταρρυθµιστική προσπάθεια πέντε ετών
Η Ιωάννα Λυτρίβη αναλύει στην «Απογευματινή» τα βασικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου για την επαγγελµατική εκπαίδευση και κατάρτιση του υπουργείου Παιδείας
Αλλάζει εκ βάθρων η επαγγελµατική εκπαίδευση, η οποία συνδέεται πλέον άµεσα µε την αγορά εργασίας και αναµένεται να αποτελέσει πόλο έλξης για χιλιάδες νέους και νέες που θα διδάσκονται νέα µαθήµατα και σύγχρονες ειδικότητες και θα αποκτούν, εκτός από ένα ισχυρό δίπλωµα, την απαιτούµενη κατάρτιση για να αναζητούν πιο εύκολα δουλειά, σύµφωνα µε το νοµοσχέδιο για την αναβάθµιση του συστήµατος επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης που κατέθεσε στη Βουλή ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης.
Με αποκλειστική δήλωσή της στην «Απογευµατινή» της Κυριακής η νέα υφυπουργός Παιδείας, Ιωάννα Λυτρίβη, την οποία τοποθέτησε στον πρόσφατο ανασχηµατισµό ο πρωθυπουργός και της ανέθεσε την αρµοδιότητα της Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επισηµαίνει ότι «το νοµοσχέδιο είναι το επιστέγασµα µιας συστηµατικής µεταρρυθµιστικής προσπάθειας των τελευταίων πέντε ετών».
Διαβάστε ακόμα: Αλλάζει το τοπίο στην επαγγελματική εκπαίδευση: Δεξιότητες με στόχο την αγορά εργασίας
1. ∆ιασυνδέουµε λειτουργικά όλες τις δοµές επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης: Επαγγελµατικές Σχολές Κατάρτισης, Επαγγελµατικά Λύκεια, Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης. Αυτό σηµαίνει ότι οι µαθητές και οι σπουδαστές έχουν πλέον τη δυνατότητα να χαράξουν τη δική τους πορεία επαγγελµατικής κατάρτισης από τη στιγµή που θα ολοκληρώσουν το Γυµνάσιο, µέχρι και το κατώφλι του Πανεπιστηµίου. Κανένα αδιέξοδο και κανένα τεχνητό εµπόδιο δεν περιορίζει πλέον τη µετάβασή τους από τη µια βαθµίδα στην άλλη.
2. Με την ίδρυση των Κέντρων Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης οργανώνουµε ισχυρά τοπικά και περιφερειακά δίκτυα κατάρτισης σε όλη τη χώρα. Μπορούµε να συνειδητοποιήσουµε τι µπορεί να σηµαίνει αυτό µε όρους παραγωγικής ενδυνάµωσης για µια αγροτική περιοχή, έναν δηµοφιλή τουριστικό προορισµό ή ακόµα και ένα µεγάλο περιφερειακό νοσοκοµείο; ∆εν πρόκειται για απλή αλλαγή ταµπελών, ιδρύουµε τις µεγαλύτερες και ισχυρότερες εκπαιδευτικές δοµές της χώρας, αµέσως µετά τα Πανεπιστήµια. Τα Κέντρα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης δεν θα ανταποκρίνονται απλά στις τοπικές και περιφερειακές ανάγκες, αλλά θα έχουν τη θεσµική ισχύ και τα µέσα για να τις καθορίσουν σε µεγάλο βαθµό.
3. Σπάµε την αποµόνωση και τον φαύλο ,κύκλο της υποβάθµισης των εκπαιδευτικών της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τα νέα πρότυπα διοίκησης των δοµών εκπαίδευσης και κατάρτισης ενθαρρύνουν τους εκπαιδευτικούς να προσηλωθούν στο έργο τους και να απελευθερώσουν τη δηµιουργικότητά τους». Η κ. Λυτρίβη είναι γνώστης του αντικειµένου, καθώς ήταν κατά την τετραετία 2019- 2023 διευθύνουσα σύµβουλος του Εθνικού Οργανισµού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελµατικού Προσανατολισµού (ΕΟΠΠΕΠ) και συνέβαλε στην ανάδειξη των ποιοτικών διαστάσεων του πεδίου τής διά βίου εκπαίδευσης και επαγγελµατικής κατάρτισης και συµβουλευτικής σταδιοδροµίας. Η νέα υφυπουργός Παιδείας, η οποία στο παρελθόν έχει εργαστεί και ως υπεύθυνη Εκπαίδευσης στο Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Ινστιτούτου ∆ιαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, γνωρίζοντας πολύ καλά το αντικείµενο θα «τρέξει» το σχέδιο για την αναβάθµιση της επαγγελµατικής εκπαίδευσης µε σκοπό να αποτελέσει «πόλο έλξης» για χιλιάδες νέους που φιλοδοξούν να βγουν στην αγορά εργασίας. «O πρωθυπουργός ξέρει τη δουλειά µου, τις σπουδές µου και το πάθος µου στην επαγγελµατική εκπαίδευση», δήλωσε από την πρώτη στιγµή που ανέλαβε τα καθήκοντά της η κ. Λυτρίβη.
Η «Α» της Κυριακής αποκωδικοποιεί τα κύρια σηµεία του νοµοσχεδίου, παρουσιάζοντας τις βασικές αλλαγές:
1. ∆ηµιουργούνται τα Κέντρα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) µε όρους µάνατζµεντ σε υφιστάµενες δοµές ΕΕΚ. Ως προϋποθέσεις ορίζονται η συνύπαρξη στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον µιας δοµής εκπαίδευσης, µιας δοµής κατάρτισης κι ενός εργαστηριακού κέντρου (Ε.Κ.) και η µη συστέγαση στον ίδιο χώρο Γυµνασίου ή Γενικού Λυκείου, ώστε να γίνεται πλήρης εκµετάλλευση των εγκαταστάσεων για τις αυξηµένες ανάγκες της ΕΕΚ.
2. Στα ΚΕΕΚ προβλέπεται θέση οργανωτικού συντονιστή (µάνατζερ), ενώ θεσµοθετείται το εποπτικό συµβούλιο των ΚΕΕΚ ως όργανο διοίκησης, στο οποίο θα συµµετέχουν, εκτός των διευθυντών των σχολικών µονάδων και των σχολών, εκπρόσωποι του δήµου και των τοπικών επιµελητηρίων.
3. Τα εποπτικά συµβούλια των ΚΕΕΚ θα καθορίζουν τις ειδικότητες που θα λειτουργούν σε ΕΠΑ.Λ. και ΙΕΚ, µε βάση και τις τοπικές ανάγκες της αγοράς, ενώ καθιερώνονται στα ΕΠΑ.Λ. ειδικά µαθήµατα µε τοπικό οικονοµικό χαρακτήρα. Επιπλέον προβλέπεται για τους µαθητές και τις µαθήτριες της Γ΄ τάξης των ΕΠΑ.Λ. πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις της περιοχής.
4. Μετονοµάζονται τα Ινστιτούτα Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και γίνεται αναδιάρθρωση των σχολών τους, ώστε να διαδραµατίσουν αναβαθµισµένο ρόλο στην ενεργό διασύνδεση των καταρτιζοµένων και των αποφοίτων τους µε την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο, µε ιδιαίτερη µέριµνα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε υπηρεσίες ποιοτικής συµπεριληπτικής επαγγελµατικής κατάρτισης των ατόµων µε αναπηρία.
5. Αναµορφώνεται ο θεσµός των Επαγγελµατικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) µε τη διάχυση καλών πρακτικών που έχουν εφαρµοστεί πιλοτικά στα Πρότυπα Επαγγελµατικά Λύκεια (ΠΕΠΑΛ).
6. Τα Γραφεία Επαγγελµατικής Ανάπτυξης και Σταδιοδροµίας (ΓΕΑΣ) αναβαθµίζονται και αποτελούν οργανική µονάδα κάθε ΚΕΕΚ, ενώ ενισχύεται ο θεσµός των πρότυπων ΕΠΑ.Λ., προκειµένου οι πρακτικές τους να εφαρµόζονται σε όλα τα Επαγγελµατικά Λύκεια.
7. ∆ηµιουργούνται θεµατικά ερευνητικά ινστιτούτα, τα οποία σε συνεργασία µε ΑΕΙ, ερευνητικούς φορείς, τοπικές επιχειρήσεις κ.λπ. θα πραγµατοποιούν έρευνα για τις τοπικές ανάγκες της οικονοµίας.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής
Με αποκλειστική δήλωσή της στην «Απογευµατινή» της Κυριακής η νέα υφυπουργός Παιδείας, Ιωάννα Λυτρίβη, την οποία τοποθέτησε στον πρόσφατο ανασχηµατισµό ο πρωθυπουργός και της ανέθεσε την αρµοδιότητα της Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, επισηµαίνει ότι «το νοµοσχέδιο είναι το επιστέγασµα µιας συστηµατικής µεταρρυθµιστικής προσπάθειας των τελευταίων πέντε ετών».
Διαβάστε ακόμα: Αλλάζει το τοπίο στην επαγγελματική εκπαίδευση: Δεξιότητες με στόχο την αγορά εργασίας
Η Ιωάννα Λυτρίβη αναλύει στην «Α» τα βασικά χαρακτηριστικά του νομοσχεδίου
Οπως αναφέρει αναλυτικά στη δήλωσή της, τα βασικά του χαρακτηριστικά είναι τρία:1. ∆ιασυνδέουµε λειτουργικά όλες τις δοµές επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης: Επαγγελµατικές Σχολές Κατάρτισης, Επαγγελµατικά Λύκεια, Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης. Αυτό σηµαίνει ότι οι µαθητές και οι σπουδαστές έχουν πλέον τη δυνατότητα να χαράξουν τη δική τους πορεία επαγγελµατικής κατάρτισης από τη στιγµή που θα ολοκληρώσουν το Γυµνάσιο, µέχρι και το κατώφλι του Πανεπιστηµίου. Κανένα αδιέξοδο και κανένα τεχνητό εµπόδιο δεν περιορίζει πλέον τη µετάβασή τους από τη µια βαθµίδα στην άλλη.
2. Με την ίδρυση των Κέντρων Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης οργανώνουµε ισχυρά τοπικά και περιφερειακά δίκτυα κατάρτισης σε όλη τη χώρα. Μπορούµε να συνειδητοποιήσουµε τι µπορεί να σηµαίνει αυτό µε όρους παραγωγικής ενδυνάµωσης για µια αγροτική περιοχή, έναν δηµοφιλή τουριστικό προορισµό ή ακόµα και ένα µεγάλο περιφερειακό νοσοκοµείο; ∆εν πρόκειται για απλή αλλαγή ταµπελών, ιδρύουµε τις µεγαλύτερες και ισχυρότερες εκπαιδευτικές δοµές της χώρας, αµέσως µετά τα Πανεπιστήµια. Τα Κέντρα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης δεν θα ανταποκρίνονται απλά στις τοπικές και περιφερειακές ανάγκες, αλλά θα έχουν τη θεσµική ισχύ και τα µέσα για να τις καθορίσουν σε µεγάλο βαθµό.
3. Σπάµε την αποµόνωση και τον φαύλο ,κύκλο της υποβάθµισης των εκπαιδευτικών της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης. Τα νέα πρότυπα διοίκησης των δοµών εκπαίδευσης και κατάρτισης ενθαρρύνουν τους εκπαιδευτικούς να προσηλωθούν στο έργο τους και να απελευθερώσουν τη δηµιουργικότητά τους». Η κ. Λυτρίβη είναι γνώστης του αντικειµένου, καθώς ήταν κατά την τετραετία 2019- 2023 διευθύνουσα σύµβουλος του Εθνικού Οργανισµού Πιστοποίησης Προσόντων και Επαγγελµατικού Προσανατολισµού (ΕΟΠΠΕΠ) και συνέβαλε στην ανάδειξη των ποιοτικών διαστάσεων του πεδίου τής διά βίου εκπαίδευσης και επαγγελµατικής κατάρτισης και συµβουλευτικής σταδιοδροµίας. Η νέα υφυπουργός Παιδείας, η οποία στο παρελθόν έχει εργαστεί και ως υπεύθυνη Εκπαίδευσης στο Κέντρο Εκπαίδευσης Ενηλίκων του Ινστιτούτου ∆ιαρκούς Εκπαίδευσης Ενηλίκων, γνωρίζοντας πολύ καλά το αντικείµενο θα «τρέξει» το σχέδιο για την αναβάθµιση της επαγγελµατικής εκπαίδευσης µε σκοπό να αποτελέσει «πόλο έλξης» για χιλιάδες νέους που φιλοδοξούν να βγουν στην αγορά εργασίας. «O πρωθυπουργός ξέρει τη δουλειά µου, τις σπουδές µου και το πάθος µου στην επαγγελµατική εκπαίδευση», δήλωσε από την πρώτη στιγµή που ανέλαβε τα καθήκοντά της η κ. Λυτρίβη.
Τα κύρια σηµεία
Η «Α» της Κυριακής αποκωδικοποιεί τα κύρια σηµεία του νοµοσχεδίου, παρουσιάζοντας τις βασικές αλλαγές:1. ∆ηµιουργούνται τα Κέντρα Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΚΕΕΚ) µε όρους µάνατζµεντ σε υφιστάµενες δοµές ΕΕΚ. Ως προϋποθέσεις ορίζονται η συνύπαρξη στον ίδιο χώρο (campus) τουλάχιστον µιας δοµής εκπαίδευσης, µιας δοµής κατάρτισης κι ενός εργαστηριακού κέντρου (Ε.Κ.) και η µη συστέγαση στον ίδιο χώρο Γυµνασίου ή Γενικού Λυκείου, ώστε να γίνεται πλήρης εκµετάλλευση των εγκαταστάσεων για τις αυξηµένες ανάγκες της ΕΕΚ.
2. Στα ΚΕΕΚ προβλέπεται θέση οργανωτικού συντονιστή (µάνατζερ), ενώ θεσµοθετείται το εποπτικό συµβούλιο των ΚΕΕΚ ως όργανο διοίκησης, στο οποίο θα συµµετέχουν, εκτός των διευθυντών των σχολικών µονάδων και των σχολών, εκπρόσωποι του δήµου και των τοπικών επιµελητηρίων.
3. Τα εποπτικά συµβούλια των ΚΕΕΚ θα καθορίζουν τις ειδικότητες που θα λειτουργούν σε ΕΠΑ.Λ. και ΙΕΚ, µε βάση και τις τοπικές ανάγκες της αγοράς, ενώ καθιερώνονται στα ΕΠΑ.Λ. ειδικά µαθήµατα µε τοπικό οικονοµικό χαρακτήρα. Επιπλέον προβλέπεται για τους µαθητές και τις µαθήτριες της Γ΄ τάξης των ΕΠΑ.Λ. πρακτική άσκηση σε επιχειρήσεις της περιοχής.
4. Μετονοµάζονται τα Ινστιτούτα Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΙΕΚ) σε Σχολές Ανώτερης Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και γίνεται αναδιάρθρωση των σχολών τους, ώστε να διαδραµατίσουν αναβαθµισµένο ρόλο στην ενεργό διασύνδεση των καταρτιζοµένων και των αποφοίτων τους µε την αγορά εργασίας σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο, µε ιδιαίτερη µέριµνα για τη διευκόλυνση της πρόσβασης σε υπηρεσίες ποιοτικής συµπεριληπτικής επαγγελµατικής κατάρτισης των ατόµων µε αναπηρία.
5. Αναµορφώνεται ο θεσµός των Επαγγελµατικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.) µε τη διάχυση καλών πρακτικών που έχουν εφαρµοστεί πιλοτικά στα Πρότυπα Επαγγελµατικά Λύκεια (ΠΕΠΑΛ).
6. Τα Γραφεία Επαγγελµατικής Ανάπτυξης και Σταδιοδροµίας (ΓΕΑΣ) αναβαθµίζονται και αποτελούν οργανική µονάδα κάθε ΚΕΕΚ, ενώ ενισχύεται ο θεσµός των πρότυπων ΕΠΑ.Λ., προκειµένου οι πρακτικές τους να εφαρµόζονται σε όλα τα Επαγγελµατικά Λύκεια.
7. ∆ηµιουργούνται θεµατικά ερευνητικά ινστιτούτα, τα οποία σε συνεργασία µε ΑΕΙ, ερευνητικούς φορείς, τοπικές επιχειρήσεις κ.λπ. θα πραγµατοποιούν έρευνα για τις τοπικές ανάγκες της οικονοµίας.
Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής