Σχέδιο με τομές για την οδική ασφάλεια - Τι εξετάζει η κυβέρνηση για να αντιμετωπίσει τον βαρύ "φόρο αίματος" της ασφάλτου
Βασικός άξονας η «µαύρη» διαπίστωση ότι ο κόσµος χάνει τη ζωή του στις πόλεις
Μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ. την ώρα στον αστικό ιστό, νέες ποινές με επίκεντρο τον οδηγό και όχι το όχημα, online ανάρτηση κλήσεων και αυστηρότεροι κανόνες στα ΚΤΕΟ ετοιμάζει η κυβέρνηση
Ριζικές αλλαγές στον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας σχεδιάζει η κυβέρνηση, µε το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών και τα συναρµόδια υπουργεία να επεξεργάζονται εντατικά την αναθεώρηση του ΚΟΚ, µε αδιαπραγµάτευτη προτεραιότητα την προστασία της ανθρώπινης ζωής στον δρόµο, καθώς η Ελλάδα κατέχει µια από τις χειρότερες θέσεις στην Ευρώπη σε αριθµό θανάτων, πληρώνοντας βαρύ «φόρο αίµατος» στην άσφαλτο. Μόνο την τελευταία εβδοµάδα σηµειώθηκαν δύο θανατηφόρα τροχαία στην Αθήνα, µε διαφορά λίγων ωρών, στα οποία έχασαν τη ζωή τους τέσσερις άνθρωποι, µε δύο θύµατα ηλικίας µόλις 19 ετών.
Σύµφωνα µε το European Transport Safety Council, η Ελλάδα εµφανίζει σταθερά χαµηλές επιδόσεις οδικής ασφάλειας, καταλαµβάνοντας την 24η θέση στην Ε.Ε. των 27 κρατών, µε τα στατιστικά στοιχεία να παρουσιάζουν ότι υπολογίζονται για τη χώρα µας 61 νεκροί στους δρόµους ανά εκατοµµύριο κατοίκων. Σύµφωνα µε τα ίδια στοιχεία, ιδιαίτερα υψηλά είναι τα ποσοστά νεκρών σε οδικά δυστυχήµατα, και συγκεκριµένα το 36% σε θανατηφόρα ατυχήµατα µε µοτοσυκλέτες, τη στιγµή που η µέση τιµή στην Ευρώπη είναι 18%.
Το 54% των τροχαίων δυστυχηµάτων συµβαίνουν εντός κατοικηµένης περιοχής (µέση τιµή Ε.Ε.: 39%). Στο ίδιο πλαίσιο, η χώρα παρουσιάζει µεγάλα ποσοστά σε ακατάλληλα υψηλές ταχύτητες, µε το 44% των υπερβάσεων να συµβαίνουν στο αστικό δίκτυο, το 18% στο υπεραστικό και το 23% στους αυτοκινητόδροµους.
Ακόµα, βάσει των στοιχείων του ETSC, το κόστος των οδικών τροχαίων ατυχηµάτων για την κοινωνία και την οικονοµία εκτιµάται ότι ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ ετησίως. Σε συνέχεια των πρωτοβουλιών που έχουν αναληφθεί, όπως η θεσµοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια, η βελτίωση του οδικού δικτύου, η υποχρεωτική διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία από το ∆ηµοτικό και η αλλαγή της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, έρχεται η θεσµοθέτηση ενός σύγχρονου ΚΟΚ, 16 χρόνια µετά την τελευταία αναθεώρησή του, το 2008.
Βασικός άξονας για τον σχεδιασµό είναι η «µαύρη» διαπίστωση ότι ο κόσµος χάνει τη ζωή του µέσα στις πόλεις, καθώς έχουν αυξηθεί σηµαντικά (έως και 50%) τα οδικά δυστυχήµατα εντός του αστικού ιστού. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση εξετάζει τη µείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις από τα 50 στα 30 χλµ./ώρα. Σηµαντικές είναι οι αλλαγές που έρχονται στον νέο ΚΟΚ, που αναµένεται να παρουσιαστεί εντός του 2024, ως προς την πολιτική των ποινών, καθώς ο κυβερνητικός σχεδιασµός προβλέπει να αυστηροποιηθούν, χωρίς όµως να έχουν τιµωρητικό χαρακτήρα. Ειδικότερα, το υπουργείο σχεδιάζει µια ολοκληρωµένη πολιτική δίκαιων και λελογισµένων ποινών για τις παραβάσεις, οι οποίες θα διαχωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα µε τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους, προκειµένου να διασφαλίζεται και η είσπραξή τους.
Στον νέο ΚΟΚ, λοιπόν, θα προβλέπονται πρόστιµα και κυρώσεις µε στόχο τη συµµόρφωση του οδηγού, τα οποία και θα επικεντρώνονται στον οδηγό και όχι στο όχηµα (π.χ. αφαίρεση πινακίδων). Σοβαρές παραβάσεις, λοιπόν, όπως η παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η αντικανονική προσπέραση κ.λπ., θα επιφέρουν αυστηρές κυρώσεις, τις οποίες θα ορίζει ο νέος ΚΟΚ µε επίκεντρο τον οδηγό που παραβίασε τους κανόνες και όχι το όχηµα.
Ο τρίτος άξονας στον οποίο επικεντρώνεται ο σχεδιασµός του υπουργείου είναι η παλαιότητα του στόλου και η έλλειψη τεχνικής επάρκειας των οχηµάτων που κυκλοφορούν στους δρόµους και σε αρκετές περιπτώσεις εµπλέκονται στα οδικά ατυχήµατα. Προς αυτή την κατεύθυνση θα υπάρξουν αυστηρότερα κριτήρια ελέγχου στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχηµάτων (ΚΤΕΟ), υπό το πρίσµα ότι η Ελλάδα αποτελεί τη χώρα όπου όλα τα οχήµατα περνούν ΚΤΕΟ, ακόµα και αν δεν πληρούν τις προϋποθέσεις οδικής ασφαλείας. Εξίσου σηµαντική είναι η ψηφιοποίηση του συστήµατος βεβαίωσης παραβάσεων, προκειµένου να υπάρξει ένα εξορθολογισµένο και αδιάβλητο σύστηµα, όπου θα διασφαλίζεται η καταβολή των προστίµων και θα εξαλειφθεί το αίσθηµα ατιµωρησίας, καθώς και η νοοτροπία που κυριαρχεί για το «σβήσιµο» της κλήσης.
Στον κυβερνητικό σχεδιασµό προβλέπεται, επίσης, η online ανάρτηση των κλήσεων, σε µια νέα ψηφιακή πλατφόρµα. Ουσιαστικά, από τη στιγµή που ο αστυνοµικός θα βεβαιώνει την παράβαση, θα αναρτάται στο gov.gr και στην περίπτωση που δεν θα εξοφλείται, θα αποτελεί βεβαιωµένη οφειλή προς το κράτος. Τη νέα ψηφιακή εφαρµογή «τρέχει» το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη σε συνεργασία µε το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης.
Δημοσιεύτηκε στα "Παραπολιτικά" στις 27 Ιανουαρίου
Σύµφωνα µε το European Transport Safety Council, η Ελλάδα εµφανίζει σταθερά χαµηλές επιδόσεις οδικής ασφάλειας, καταλαµβάνοντας την 24η θέση στην Ε.Ε. των 27 κρατών, µε τα στατιστικά στοιχεία να παρουσιάζουν ότι υπολογίζονται για τη χώρα µας 61 νεκροί στους δρόµους ανά εκατοµµύριο κατοίκων. Σύµφωνα µε τα ίδια στοιχεία, ιδιαίτερα υψηλά είναι τα ποσοστά νεκρών σε οδικά δυστυχήµατα, και συγκεκριµένα το 36% σε θανατηφόρα ατυχήµατα µε µοτοσυκλέτες, τη στιγµή που η µέση τιµή στην Ευρώπη είναι 18%.
Το 54% των τροχαίων δυστυχηµάτων συµβαίνουν εντός κατοικηµένης περιοχής (µέση τιµή Ε.Ε.: 39%). Στο ίδιο πλαίσιο, η χώρα παρουσιάζει µεγάλα ποσοστά σε ακατάλληλα υψηλές ταχύτητες, µε το 44% των υπερβάσεων να συµβαίνουν στο αστικό δίκτυο, το 18% στο υπεραστικό και το 23% στους αυτοκινητόδροµους.
Ακόµα, βάσει των στοιχείων του ETSC, το κόστος των οδικών τροχαίων ατυχηµάτων για την κοινωνία και την οικονοµία εκτιµάται ότι ξεπερνά τα 10 δισ. ευρώ ετησίως. Σε συνέχεια των πρωτοβουλιών που έχουν αναληφθεί, όπως η θεσµοθέτηση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την οδική ασφάλεια, η βελτίωση του οδικού δικτύου, η υποχρεωτική διδασκαλία της κυκλοφοριακής αγωγής στα σχολεία από το ∆ηµοτικό και η αλλαγή της φιλοσοφίας των εξετάσεων για την απόκτηση άδειας οδήγησης, έρχεται η θεσµοθέτηση ενός σύγχρονου ΚΟΚ, 16 χρόνια µετά την τελευταία αναθεώρησή του, το 2008.
44% των υπερβάσεων του ορίου ταχύτητας παρατηρούνται στον αστικό ιστό και 54% των τροχαίων δυστυχηµάτων συµβαίνουν εντός κατοικηµένης περιοχής
Στο επίκεντρο οι πόλεις
Βασικός άξονας για τον σχεδιασµό είναι η «µαύρη» διαπίστωση ότι ο κόσµος χάνει τη ζωή του µέσα στις πόλεις, καθώς έχουν αυξηθεί σηµαντικά (έως και 50%) τα οδικά δυστυχήµατα εντός του αστικού ιστού. Σε αυτό το πλαίσιο, η κυβέρνηση εξετάζει τη µείωση του ορίου ταχύτητας στις πόλεις από τα 50 στα 30 χλµ./ώρα. Σηµαντικές είναι οι αλλαγές που έρχονται στον νέο ΚΟΚ, που αναµένεται να παρουσιαστεί εντός του 2024, ως προς την πολιτική των ποινών, καθώς ο κυβερνητικός σχεδιασµός προβλέπει να αυστηροποιηθούν, χωρίς όµως να έχουν τιµωρητικό χαρακτήρα. Ειδικότερα, το υπουργείο σχεδιάζει µια ολοκληρωµένη πολιτική δίκαιων και λελογισµένων ποινών για τις παραβάσεις, οι οποίες θα διαχωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα µε τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους, προκειµένου να διασφαλίζεται και η είσπραξή τους.
Στον νέο ΚΟΚ, λοιπόν, θα προβλέπονται πρόστιµα και κυρώσεις µε στόχο τη συµµόρφωση του οδηγού, τα οποία και θα επικεντρώνονται στον οδηγό και όχι στο όχηµα (π.χ. αφαίρεση πινακίδων). Σοβαρές παραβάσεις, λοιπόν, όπως η παραβίαση ερυθρού σηµατοδότη, η υπερβολική ταχύτητα, η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η αντικανονική προσπέραση κ.λπ., θα επιφέρουν αυστηρές κυρώσεις, τις οποίες θα ορίζει ο νέος ΚΟΚ µε επίκεντρο τον οδηγό που παραβίασε τους κανόνες και όχι το όχηµα.
Αυστηροποίηση των ελέγχων ΚΤΕΟ
Ο τρίτος άξονας στον οποίο επικεντρώνεται ο σχεδιασµός του υπουργείου είναι η παλαιότητα του στόλου και η έλλειψη τεχνικής επάρκειας των οχηµάτων που κυκλοφορούν στους δρόµους και σε αρκετές περιπτώσεις εµπλέκονται στα οδικά ατυχήµατα. Προς αυτή την κατεύθυνση θα υπάρξουν αυστηρότερα κριτήρια ελέγχου στα Κέντρα Τεχνικού Ελέγχου Οχηµάτων (ΚΤΕΟ), υπό το πρίσµα ότι η Ελλάδα αποτελεί τη χώρα όπου όλα τα οχήµατα περνούν ΚΤΕΟ, ακόµα και αν δεν πληρούν τις προϋποθέσεις οδικής ασφαλείας. Εξίσου σηµαντική είναι η ψηφιοποίηση του συστήµατος βεβαίωσης παραβάσεων, προκειµένου να υπάρξει ένα εξορθολογισµένο και αδιάβλητο σύστηµα, όπου θα διασφαλίζεται η καταβολή των προστίµων και θα εξαλειφθεί το αίσθηµα ατιµωρησίας, καθώς και η νοοτροπία που κυριαρχεί για το «σβήσιµο» της κλήσης.
Στον κυβερνητικό σχεδιασµό προβλέπεται, επίσης, η online ανάρτηση των κλήσεων, σε µια νέα ψηφιακή πλατφόρµα. Ουσιαστικά, από τη στιγµή που ο αστυνοµικός θα βεβαιώνει την παράβαση, θα αναρτάται στο gov.gr και στην περίπτωση που δεν θα εξοφλείται, θα αποτελεί βεβαιωµένη οφειλή προς το κράτος. Τη νέα ψηφιακή εφαρµογή «τρέχει» το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη σε συνεργασία µε το υπουργείο Ψηφιακής ∆ιακυβέρνησης.
Δημοσιεύτηκε στα "Παραπολιτικά" στις 27 Ιανουαρίου