Λυτρίβη: Ιστορικής σημασίας το νομοσχέδιο για τα μη κρατικά ΑΕΙ
Ομιλία στη Βουλή
Σύμφωνα με την υφυπουργό Παιδείας η πρωτοβουλία της κυβέρνησης είναι σημαντικό βήμα προς τη διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων
"Iστορικής σημασίας μεταρρύθμιση" και ένα "σημαντικό βήμα προς τη διεθνοποίηση των ελληνικών πανεπιστημίων", χαρακτήρισε η υφυπουργός Παιδείας, Ιωάννα Λυτρίβη, την πρωτοβουλία της κυβέρνησης για την ενίσχυση του δημόσιου πανεπιστημίου και την θεσμοθέτηση του πλαισίου λειτουργίας μη κερδοσκοπικών παραρτημάτων ξένων πανεπιστημίων στη χώρα μας.
Όπως είπε η κυρία Λυτρίβη, η κυβερνητική αυτή πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο της αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος, το οποίο και προϋποθέτει διαρκή εξέλιξη αλλά και προσαρμογή στην πραγματικότητα.
Υπογράμμισε ότι βασική προτεραιότητα είναι η περαιτέρω ενδυνάμωση του δημόσιου πανεπιστημίου και ιδιαίτερα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της περιφέρειας, κάτι - όπως είπε - αυταπόδεικτο, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των άρθρων του αποσκοπεί στη διεύρυνση της αυτονομίας των δημοσίων πανεπιστημίων και στην άρση χρόνιων παθογενειών που τους στερούν διαχρονικά πολύτιμους οικονομικούς πόρους και αναπτυξιακές δυνατότητες.
Μεταξύ άλλων, ενδεικτικά, η κυρία Λυτρίβη αναφέρθηκε στην πρόβλεψη του νομοσχεδίου για την περαιτέρω άρση της γραφειοκρατίας στους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.), αλλά και στη διαδικασία έγκρισης των προϋπολογισμών των ιδρυμάτων. Επιπλέον, αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις για την αξιοποίηση της περιουσίας των ιδρυμάτων, την ψηφιοποίηση και την διαλειτουργικότητά τους, την αύξηση των ποιοτικών κριτηρίων στη χρηματοδότησή τους και την διεύρυνση του θεσμού του Συνεργαζόμενου Καθηγητή.
Εξάλλου, η υφυπουργός Παιδείας, εξήγησε ότι η νομοθέτηση ίδρυσης Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, δεν τίθεται σε καμία περίπτωση ανταγωνιστικά προς τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια έχουν καταξιωθεί στην κοινή συνείδηση και έχουν κερδίσει τη μάχη της διεθνούς αναγνώρισής τους ως κορυφαίων ιδρυμάτων πανεπιστημιακής διδασκαλίας και έρευνας
"Αυτή ακριβώς η αδιαμφισβήτητη διαπίστωση μας οδήγησε να θέσουμε έναν φιλόδοξο, ωστόσο απόλυτα ρεαλιστικό στόχο: την ανάδειξη της Ελλάδας σε ισχυρό περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής διδασκαλίας και βασικής έρευνας υψηλού επιπέδου, με πεδία επιρροής στον ευρωπαϊκό νότο και τις χώρες της Μέσης Ανατολής" υπογράμμισε και προσέθεσε πως η επίτευξη αυτού του στόχου προϋποθέτει τη δημιουργία αξιόπιστων εναλλακτικών διαδρομών και την πύκνωση του πεδίου των δυνατοτήτων της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να περιθωριοποιούμαστε από χώρες με μικρότερη ιστορική παράδοση και σαφώς χαμηλότερα αξιολογημένη ποιότητα στην παροχή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, τόνισε η υφυπουργός και υπογράμμισε ότι γι αυτούς ακριβώς τους λόγους, δεν πρόκειται να κάνουμε "καμία απολύτως έκπτωση ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά και το αυστηρό πλαίσιο ελέγχου των μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων".
Η χώρα μας, παρατήρησε η κυρία Λυτρίβη, τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει αναπτύξει ένα πλέγμα αξιόπιστων μηχανισμών ελέγχου ποιότητας και τήρησης εκπαιδευτικών προδιαγραφών, το οποίο θα εμποδίσει κάθε απόπειρα δημιουργίας «πανεπιστημίων του ενός ορόφου πολυκατοικίας» και επικαλέστηκε τα σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου που αναφέρονται στις εγγυήσεις της ποιότητας της εκπαίδευσης, την ισότιμη πρόσβαση και εισαγωγή, μέσα από τις πανελλήνιες εξετάσεις, και τη λειτουργία υπό την αυστηρή κρατική εποπτεία, με τα εχέγγυα της ανεξάρτητης αρχής για την ανώτατη εκπαίδευση (ΕΘ.Α.Α.Ε.).
Σημείωσε ότι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, ο ΕΟΠΠΕΠ, ο ΔΟΑΤΑΠ, το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας του ΥΠΑΙΘΑ, συνιστούν ένα πλέγμα αξιόπιστων μηχανισμών ελέγχου ποιότητας και τήρησης εκπαιδευτικών προδιαγραφών και θα αποτελέσουν τη σθεναρή θωράκιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ώστε να μην υπάρξει κανένας χώρος και καμία ανοχή σε όσους αποπειραθούν να υποβαθμίσουν έναν από τους ισχυρότερους μοχλούς εθνικής ανάπτυξης που είναι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση και έρευνα.
"Δεν πρόκειται για μια τριτοβάθμια εκπαίδευση διαφορετικών επιπέδων και προοπτικών, αλλά για ένα ολιστικό και συνεκτικό εγχείρημα που εστιάζει, αφενός στην ακαδημαϊκότητα των σπουδών, αφετέρου στη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας, το οποίο υπηρετεί την καθολικότητα στην απόλαυση του θεμελιώδους δικαιώματος στην εκπαίδευση, που συνιστά και τη μεγαλύτερη μεταρρυθμιστική πρόκληση για κάθε κοινωνία που θέλει να εξελίσσεται, να προσαρμόζεται και να προοδεύει" ξεκαθάρισε η κυρία Λυτρίβη.
Τέλος, επισήμανε ότι δεν υπάρχει στο σύγχρονο κόσμο κλειστή και περιχαρακωμένη εκπαίδευση, δεν νοούνται όρια και στεγανά άλλων εποχών σε μια διεθνή και παγκοσμιοποιημένη πια εκπαίδευση, η οποία παραμένει το πιο κρίσιμο πεδίο για το ανθρώπινο δυναμικό, για την κοινωνική κινητικότητα και τις ίσες ευκαιρίες. "Είναι η ανοικτή κοινωνία της ανάπτυξης και της ευκαιρίας που υπηρετεί το σχέδιο νόμου, ένα βήμα μεταρρυθμιστικό και τολμηρό μπροστά, για την τριτοβάθμια εκπαίδευση συνολικά" κατέληξε στην ομιλία της η υφυπουργός Παιδείας.
Όπως είπε η κυρία Λυτρίβη, η κυβερνητική αυτή πρωτοβουλία εντάσσεται στο πλαίσιο της αναβάθμισης του εκπαιδευτικού μας συστήματος, το οποίο και προϋποθέτει διαρκή εξέλιξη αλλά και προσαρμογή στην πραγματικότητα.
Υπογράμμισε ότι βασική προτεραιότητα είναι η περαιτέρω ενδυνάμωση του δημόσιου πανεπιστημίου και ιδιαίτερα των Ανώτατων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων της περιφέρειας, κάτι - όπως είπε - αυταπόδεικτο, καθώς η συντριπτική πλειονότητα των άρθρων του αποσκοπεί στη διεύρυνση της αυτονομίας των δημοσίων πανεπιστημίων και στην άρση χρόνιων παθογενειών που τους στερούν διαχρονικά πολύτιμους οικονομικούς πόρους και αναπτυξιακές δυνατότητες.
Μεταξύ άλλων, ενδεικτικά, η κυρία Λυτρίβη αναφέρθηκε στην πρόβλεψη του νομοσχεδίου για την περαιτέρω άρση της γραφειοκρατίας στους Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας (Ε.Λ.Κ.Ε.), αλλά και στη διαδικασία έγκρισης των προϋπολογισμών των ιδρυμάτων. Επιπλέον, αναφέρθηκε στις ρυθμίσεις για την αξιοποίηση της περιουσίας των ιδρυμάτων, την ψηφιοποίηση και την διαλειτουργικότητά τους, την αύξηση των ποιοτικών κριτηρίων στη χρηματοδότησή τους και την διεύρυνση του θεσμού του Συνεργαζόμενου Καθηγητή.
Εξάλλου, η υφυπουργός Παιδείας, εξήγησε ότι η νομοθέτηση ίδρυσης Νομικών Προσώπων Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα, δεν τίθεται σε καμία περίπτωση ανταγωνιστικά προς τα δημόσια πανεπιστήμια της χώρας και ανέφερε χαρακτηριστικά ότι τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια έχουν καταξιωθεί στην κοινή συνείδηση και έχουν κερδίσει τη μάχη της διεθνούς αναγνώρισής τους ως κορυφαίων ιδρυμάτων πανεπιστημιακής διδασκαλίας και έρευνας
"Αυτή ακριβώς η αδιαμφισβήτητη διαπίστωση μας οδήγησε να θέσουμε έναν φιλόδοξο, ωστόσο απόλυτα ρεαλιστικό στόχο: την ανάδειξη της Ελλάδας σε ισχυρό περιφερειακό κέντρο πανεπιστημιακής διδασκαλίας και βασικής έρευνας υψηλού επιπέδου, με πεδία επιρροής στον ευρωπαϊκό νότο και τις χώρες της Μέσης Ανατολής" υπογράμμισε και προσέθεσε πως η επίτευξη αυτού του στόχου προϋποθέτει τη δημιουργία αξιόπιστων εναλλακτικών διαδρομών και την πύκνωση του πεδίου των δυνατοτήτων της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα μας.
Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να περιθωριοποιούμαστε από χώρες με μικρότερη ιστορική παράδοση και σαφώς χαμηλότερα αξιολογημένη ποιότητα στην παροχή πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, τόνισε η υφυπουργός και υπογράμμισε ότι γι αυτούς ακριβώς τους λόγους, δεν πρόκειται να κάνουμε "καμία απολύτως έκπτωση ως προς τα ποιοτικά χαρακτηριστικά, αλλά και το αυστηρό πλαίσιο ελέγχου των μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων".
Η χώρα μας, παρατήρησε η κυρία Λυτρίβη, τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια έχει αναπτύξει ένα πλέγμα αξιόπιστων μηχανισμών ελέγχου ποιότητας και τήρησης εκπαιδευτικών προδιαγραφών, το οποίο θα εμποδίσει κάθε απόπειρα δημιουργίας «πανεπιστημίων του ενός ορόφου πολυκατοικίας» και επικαλέστηκε τα σχετικά άρθρα του νομοσχεδίου που αναφέρονται στις εγγυήσεις της ποιότητας της εκπαίδευσης, την ισότιμη πρόσβαση και εισαγωγή, μέσα από τις πανελλήνιες εξετάσεις, και τη λειτουργία υπό την αυστηρή κρατική εποπτεία, με τα εχέγγυα της ανεξάρτητης αρχής για την ανώτατη εκπαίδευση (ΕΘ.Α.Α.Ε.).
Σημείωσε ότι η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, ο ΕΟΠΠΕΠ, ο ΔΟΑΤΑΠ, το Αυτοτελές Τμήμα Εφαρμογής της Ευρωπαϊκής Νομοθεσίας του ΥΠΑΙΘΑ, συνιστούν ένα πλέγμα αξιόπιστων μηχανισμών ελέγχου ποιότητας και τήρησης εκπαιδευτικών προδιαγραφών και θα αποτελέσουν τη σθεναρή θωράκιση των ποιοτικών χαρακτηριστικών της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης, ώστε να μην υπάρξει κανένας χώρος και καμία ανοχή σε όσους αποπειραθούν να υποβαθμίσουν έναν από τους ισχυρότερους μοχλούς εθνικής ανάπτυξης που είναι η πανεπιστημιακή εκπαίδευση και έρευνα.
"Δεν πρόκειται για μια τριτοβάθμια εκπαίδευση διαφορετικών επιπέδων και προοπτικών, αλλά για ένα ολιστικό και συνεκτικό εγχείρημα που εστιάζει, αφενός στην ακαδημαϊκότητα των σπουδών, αφετέρου στη σύνδεσή τους με την αγορά εργασίας, το οποίο υπηρετεί την καθολικότητα στην απόλαυση του θεμελιώδους δικαιώματος στην εκπαίδευση, που συνιστά και τη μεγαλύτερη μεταρρυθμιστική πρόκληση για κάθε κοινωνία που θέλει να εξελίσσεται, να προσαρμόζεται και να προοδεύει" ξεκαθάρισε η κυρία Λυτρίβη.
Τέλος, επισήμανε ότι δεν υπάρχει στο σύγχρονο κόσμο κλειστή και περιχαρακωμένη εκπαίδευση, δεν νοούνται όρια και στεγανά άλλων εποχών σε μια διεθνή και παγκοσμιοποιημένη πια εκπαίδευση, η οποία παραμένει το πιο κρίσιμο πεδίο για το ανθρώπινο δυναμικό, για την κοινωνική κινητικότητα και τις ίσες ευκαιρίες. "Είναι η ανοικτή κοινωνία της ανάπτυξης και της ευκαιρίας που υπηρετεί το σχέδιο νόμου, ένα βήμα μεταρρυθμιστικό και τολμηρό μπροστά, για την τριτοβάθμια εκπαίδευση συνολικά" κατέληξε στην ομιλία της η υφυπουργός Παιδείας.