Τέμπη: Αυτά είναι τα πορίσματα των κομμάτων - Ποια βλέπουν ανθρώπινο λάθος και ποια ποινικές ευθύνες
Τα κοινά στοιχεία και οι διαφορές
Με την κατάθεση των πορισμάτων από τα κόμματα ρίχνει αυλαία η Εξεταστική Επιτροπή που διερευνά τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών που στοίχισε τη ζωή σε 57 ανθρώπους.
Σε διαφορετικά συμπεράσματα, όπως άλλωστε αναμενόταν, για τις αιτίες που οδήγησαν στην τραγωδία των Τεμπών, καταλήγουν στα πορίσματά τους που δόθηκαν σήμερα στη δημοσιότητα τα κόμματα που μετείχαν στις εργασίες της Εξεταστικής Επιτροπής της Βουλής.
Αύριο το μεσημέρι στις 15:00 θα συνεδριάσει η Εξεταστική Επιτροπή επί των πορισμάτων και σύμφωνα με πληροφορίες θα διερευνηθεί το αν μπορεί να συνταχθεί μεταξύ των μελών της ένα κοινό πόρισμα.
Στο πόρισμα της, που ξεπερνά τις 700 σελίδες, αναλύονται διεξοδικά οι λόγοι που οδήγησαν στο δυστύχημα των Τεμπών.
Παράλληλα, καταγράφονται τα επτά μοιραία λάθη του σταθμάρχη Λάρισας και των δύο μηχανοδηγών, που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές, με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα.
Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί.
Στο πόρισμα τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης, ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών.
Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων.
Δείτε εδώ το πόρισμα της ΝΔ.
ΣΥΡΙΖΑ
Στο πόρισμά του ο ΣΥΡΙΖΑ βάζει στο κάδρο των ευθυνών τον Κώστα Καραμανλή διαπιστώνοντας ποινικές ευθύνες, όπως επίσης και σε άλλους υφυπουργούς και αρμοδίους. Επίσης, για τη μη υλοποίηση της σύμβασης 717 καθώς και την απουσία θέσπισης εθνικών κανόνων ασφαλείας στα τραίνα.
Επιπλέον, η αξιωματική αντιπολίτευση διαπιστώνει ποινικές ευθύνες για τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ, Χ. Τριαντόπουλο σχετικά με τις παρεμβάσεις που έγιναν στον χώρο.
Ζητά δε διερεύνηση από φυσικό δικαστή για τυχόν ποινικές ευθύνες σχετικά με την περιβόητη σύμβαση 717 για τους Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Χρήστο Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή. Ακόμα, ζητά τη λήψη ομόφωνης απόφασης από την εξεταστική για άρση της βουλευτικής ασυλίας του Κώστα Καραμανλή.
Στο πόρισμά τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται σε μια διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησης για συγκάλυψη του δυστυχήματος των Τεμπών, και πολιτικής επιβίωσης κάποιων και τονίζουν ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717.
Τονίζουν επίσης ότι το έγκλημα θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας και εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στην Ζάχαρη Λάρισας.
Δείτε εδώ το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ
ΠΑΣΟΚ
Το ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσε πόρισμα στην Εξεταστική Επιτροπή για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τα μέλη του ΠΑΣΟΚ, που συμμετέχουν σε αυτό, καθώς όπως εξηγούν δεν διαθέτουν στα «χέρια» τους ολόκληρη την δικογραφία και στην διαδικασία δεν εξετάστηκαν ουσιώδεις μάρτυρες.
Επανέφεραν, όμως, την πρόταση να διεξαχθεί προανακριτική επιτροπή ασκώντας σκληρή κριτική στην κυβέρνηση αναφέροντας πως «η στέρηση από την Εξεταστική Επιτροπή (...) κρίσιμων αποδεικτικών μέσων, τα οποία θα οδηγούσαν στην αποκάλυψη στοιχείων σε σχέση με πράξεις και παραλείψεις προσώπων που σχετίζονται με την τραγωδία των Τεμπών, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται και συνδεδεμένα με την κυβερνητική πλειοψηφία πολιτικά πρόσωπα» συνιστούν προσπάθεια «προστασίας» των προσώπων αυτών.
Δείτε εδώ τι λέει το ΠΑΣΟΚ
ΚΚΕ
Τις ευθύνες των κομμάτων που κυβέρνησαν τα τελευταία, χρόνια, τον «προβληματικό διαχωρισμό του ΟΣΕ» σε θυγατρικές και την απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση του μεταφορικού έργου, καθώς και «τις αντιλαϊκές προτεραιότητες που θέτει η ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων, σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας», ανέδειξε - μεταξύ άλλων - το ΚΚΕ στο πόρισμά του για την εξεταστική επιτροπή της Βουλής που διερεύνησε «το έγκλημα των Τεμπών» και το οποίο, ο γραμματέας του κόμματος, Δημήτρης Κουτσούμπας, κατέθεσε σήμερα στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου.
Όπως σημειώνεται στο πόρισμα, η πρωτοβουλία του ΚΚΕ για τη συγκρότηση της εξεταστικής επιτροπής με θέμα τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό συνέβαλε αφενός στο να μην ξεχαστεί το έγκλημα και αφετέρου έφερε στο φως πολλά και ουσιαστικά στοιχεία για την απόδοση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών. Δόθηκε και έτσι η δυνατότητα σε πλήθος κόσμου να ενημερωθεί για τις συνθήκες και τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος, για τη σημασία της συμμετοχής στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, τις απεργιακές συγκεντρώσεις ατομικά ή μέσα από συλλόγους φοιτητών, μαθητών, γονέων, Εργατικά Κέντρα και σωματεία, για να μην επαναληφθεί το έγκλημα στα Τέμπη.
Νέα Αριστερά
Την περαιτέρω διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής, προτείνει στο πόρισμά της στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα.
Σε δήλωσή της, η κα Πέρκα σημείωσε ότι «δεν αρνηθήκαμε το κοινό πόρισμα. Αντιθέτως δηλώσαμε ότι είμαστε θετικοί σε κοινό πόρισμα των Κοινοβουλευτικών Ομάδων (Κ.Ο.) πλην ακροδεξιάς. Κοινό πόρισμα όμως σημαίνει συζήτηση, συνεννόηση και διαβούλευση. Δεν είναι δυνατόν να μας έρχεται τελευταία στιγμή για συνυπογραφή ένα πόρισμα που μάλιστα ουδεμία σχέση έχει με όσα συζητήθηκαν-κατατέθηκαν στην εξεταστική επιτροπή και το οποίο προφανώς εκπονήθηκε σε κάποιο δικηγορικό γραφείο. Στην πραγματικότητα ακόμα δεν ξέρουμε πώς τελικά διαμορφώνεται αυτό το πόρισμα αφού σύμφωνα με πληροφορίες ακόμα δεν έχουμε δει την τελική του μορφή».
Ελληνική Λύση
Την άποψη ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι «φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» εξέφρασε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και μέλος της εξεταστικής επιτροπής για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών», Παύλος Σαράκης.
Στο πόρισμά του που κατέθεσε σήμερα στην εξεταστική επιτροπή αναφέρει ότι «σύμφωνα με το σύνολο των διαπιστώσεων που έχουν εκφραστεί από τους ειδικούς, είναι αποδεδειγμένο και αδιαμφισβήτητο ότι:
Αύριο το μεσημέρι στις 15:00 θα συνεδριάσει η Εξεταστική Επιτροπή επί των πορισμάτων και σύμφωνα με πληροφορίες θα διερευνηθεί το αν μπορεί να συνταχθεί μεταξύ των μελών της ένα κοινό πόρισμα.
Τα πορίσματα των κομμάτων για τα Τέμπη
Νέα ΔημοκρατίαΣτο πόρισμα της, που ξεπερνά τις 700 σελίδες, αναλύονται διεξοδικά οι λόγοι που οδήγησαν στο δυστύχημα των Τεμπών.
Παράλληλα, καταγράφονται τα επτά μοιραία λάθη του σταθμάρχη Λάρισας και των δύο μηχανοδηγών, που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών.
Το βασικό συμπέρασμα που προκύπτει από το σύνολο των δεδομένων είναι ότι ο Γενικός Κανονισμός Κινήσεως παραβιάστηκε επτά φορές, με αποτέλεσμα να σημειωθεί το τραγικό δυστύχημα.
Όπως επιβεβαιώθηκε από όλους τους μάρτυρες που κατέθεσαν ενώπιων της Επιτροπής, εάν είχαν τηρηθεί απαρέγκλιτα οι κανόνες του Γενικού Κανονισμού Κινήσεως το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί.
Στο πόρισμα τονίζεται ρητά ότι δεν υπήρξε η παραμικρή προσπάθεια συγκάλυψης, ενώ οι επιχειρησιακές παρεμβάσεις στο χώρο της μοιραίας σύγκρουσης έγιναν με απόφαση των αρμόδιων επιχειρησιακών συλλογικών οργάνων με γνώμονα την ανάγκη μετακίνησης των κατεστραμμένων συρμών.
Για το θέμα διεξάγεται παράλληλα έρευνα της Δικαιοσύνης για τις επεμβάσεις των φορέων.
Δείτε εδώ το πόρισμα της ΝΔ.
ΣΥΡΙΖΑ
Στο πόρισμά του ο ΣΥΡΙΖΑ βάζει στο κάδρο των ευθυνών τον Κώστα Καραμανλή διαπιστώνοντας ποινικές ευθύνες, όπως επίσης και σε άλλους υφυπουργούς και αρμοδίους. Επίσης, για τη μη υλοποίηση της σύμβασης 717 καθώς και την απουσία θέσπισης εθνικών κανόνων ασφαλείας στα τραίνα.
Επιπλέον, η αξιωματική αντιπολίτευση διαπιστώνει ποινικές ευθύνες για τον υφυπουργό παρά τω πρωθυπουργώ, Χ. Τριαντόπουλο σχετικά με τις παρεμβάσεις που έγιναν στον χώρο.
Ζητά δε διερεύνηση από φυσικό δικαστή για τυχόν ποινικές ευθύνες σχετικά με την περιβόητη σύμβαση 717 για τους Μιχάλη Χρυσοχοΐδη, Χρήστο Σπίρτζη και Κώστα Καραμανλή. Ακόμα, ζητά τη λήψη ομόφωνης απόφασης από την εξεταστική για άρση της βουλευτικής ασυλίας του Κώστα Καραμανλή.
Στο πόρισμά τους, οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ αναφέρονται σε μια διαρκή προσπάθεια της κυβέρνησης για συγκάλυψη του δυστυχήματος των Τεμπών, και πολιτικής επιβίωσης κάποιων και τονίζουν ότι το δυστύχημα δεν θα είχε συμβεί πιθανά αν είχε υλοποιηθεί η Σύμβαση 717.
Τονίζουν επίσης ότι το έγκλημα θα είχε αποφευχθεί εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε καθορίσει και εφαρμόσει τα ελάχιστα επίπεδα ασφάλειας, σύμφωνα με τους επιβεβλημένους Εθνικούς Κανόνες Ασφάλειας και εάν η πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είχε προβεί σε άμεσες διορθωτικές αποφάσεις μετά την καταστροφή του παλαιού συστήματος τηλεδιοίκησης στην Ζάχαρη Λάρισας.
Δείτε εδώ το πόρισμα του ΣΥΡΙΖΑ
ΠΑΣΟΚ
Το ΠΑΣΟΚ δεν κατέθεσε πόρισμα στην Εξεταστική Επιτροπή για το πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη τα μέλη του ΠΑΣΟΚ, που συμμετέχουν σε αυτό, καθώς όπως εξηγούν δεν διαθέτουν στα «χέρια» τους ολόκληρη την δικογραφία και στην διαδικασία δεν εξετάστηκαν ουσιώδεις μάρτυρες.
Επανέφεραν, όμως, την πρόταση να διεξαχθεί προανακριτική επιτροπή ασκώντας σκληρή κριτική στην κυβέρνηση αναφέροντας πως «η στέρηση από την Εξεταστική Επιτροπή (...) κρίσιμων αποδεικτικών μέσων, τα οποία θα οδηγούσαν στην αποκάλυψη στοιχείων σε σχέση με πράξεις και παραλείψεις προσώπων που σχετίζονται με την τραγωδία των Τεμπών, ανάμεσα στα οποία βρίσκονται και συνδεδεμένα με την κυβερνητική πλειοψηφία πολιτικά πρόσωπα» συνιστούν προσπάθεια «προστασίας» των προσώπων αυτών.
Δείτε εδώ τι λέει το ΠΑΣΟΚ
ΚΚΕ
Τις ευθύνες των κομμάτων που κυβέρνησαν τα τελευταία, χρόνια, τον «προβληματικό διαχωρισμό του ΟΣΕ» σε θυγατρικές και την απελευθέρωση και ιδιωτικοποίηση του μεταφορικού έργου, καθώς και «τις αντιλαϊκές προτεραιότητες που θέτει η ΕΕ για την αύξηση της χωρητικότητας του δικτύου και την ταχύτητα μεταφοράς εμπορευμάτων, σε βάρος όλων των απαραίτητων μέτρων ασφαλείας», ανέδειξε - μεταξύ άλλων - το ΚΚΕ στο πόρισμά του για την εξεταστική επιτροπή της Βουλής που διερεύνησε «το έγκλημα των Τεμπών» και το οποίο, ο γραμματέας του κόμματος, Δημήτρης Κουτσούμπας, κατέθεσε σήμερα στην εισαγγελία του Αρείου Πάγου.
Όπως σημειώνεται στο πόρισμα, η πρωτοβουλία του ΚΚΕ για τη συγκρότηση της εξεταστικής επιτροπής με θέμα τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών και όλων των πτυχών που σχετίζονται με αυτό συνέβαλε αφενός στο να μην ξεχαστεί το έγκλημα και αφετέρου έφερε στο φως πολλά και ουσιαστικά στοιχεία για την απόδοση των πολιτικών και ποινικών ευθυνών. Δόθηκε και έτσι η δυνατότητα σε πλήθος κόσμου να ενημερωθεί για τις συνθήκες και τα πραγματικά αίτια του δυστυχήματος, για τη σημασία της συμμετοχής στις εκδηλώσεις διαμαρτυρίας, τις απεργιακές συγκεντρώσεις ατομικά ή μέσα από συλλόγους φοιτητών, μαθητών, γονέων, Εργατικά Κέντρα και σωματεία, για να μην επαναληφθεί το έγκλημα στα Τέμπη.
Νέα Αριστερά
Την περαιτέρω διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών, με τη σύσταση προανακριτικής επιτροπής της Βουλής για τη διερεύνηση τυχόν εγκλημάτων που έχει τελέσει κατά την άσκηση των καθηκόντων του ο πρώην Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κωνσταντίνος Καραμανλής, προτείνει στο πόρισμά της στην εξεταστική επιτροπή για τα Τέμπη, η βουλευτής της Νέας Αριστεράς, Πέτη Πέρκα.
Σε δήλωσή της, η κα Πέρκα σημείωσε ότι «δεν αρνηθήκαμε το κοινό πόρισμα. Αντιθέτως δηλώσαμε ότι είμαστε θετικοί σε κοινό πόρισμα των Κοινοβουλευτικών Ομάδων (Κ.Ο.) πλην ακροδεξιάς. Κοινό πόρισμα όμως σημαίνει συζήτηση, συνεννόηση και διαβούλευση. Δεν είναι δυνατόν να μας έρχεται τελευταία στιγμή για συνυπογραφή ένα πόρισμα που μάλιστα ουδεμία σχέση έχει με όσα συζητήθηκαν-κατατέθηκαν στην εξεταστική επιτροπή και το οποίο προφανώς εκπονήθηκε σε κάποιο δικηγορικό γραφείο. Στην πραγματικότητα ακόμα δεν ξέρουμε πώς τελικά διαμορφώνεται αυτό το πόρισμα αφού σύμφωνα με πληροφορίες ακόμα δεν έχουμε δει την τελική του μορφή».
Ελληνική Λύση
Την άποψη ότι οι πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου Μεταφορών, από το 2012 και εντεύθεν, μαζί με τους παράγοντες των σιδηροδρομικών εταιρειών και οι σχετικοί εργολάβοι «φέρουν την ανάλογη ποινική ευθύνη και θα πρέπει να αχθούν ενώπιον της Τακτικής Δικαιοσύνης» εξέφρασε ο βουλευτής της Ελληνικής Λύσης και μέλος της εξεταστικής επιτροπής για «τη διερεύνηση του εγκλήματος των Τεμπών», Παύλος Σαράκης.
Στο πόρισμά του που κατέθεσε σήμερα στην εξεταστική επιτροπή αναφέρει ότι «σύμφωνα με το σύνολο των διαπιστώσεων που έχουν εκφραστεί από τους ειδικούς, είναι αποδεδειγμένο και αδιαμφισβήτητο ότι: