Χρήστος Στυλιανίδης: Καθοριστικός ο ρόλος της Ελλάδας στην "πράσινη" μεταβάση της ναυτιλίας - Τι εξασφαλίστηκε για την ακτοπλοΐα
Τι είπε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
"Θέλουμε η Ελλάδα, ως πρωταγωνίστρια στη ναυτιλία, να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικών που έρχονται", επισήμανε ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής
Στις πρωτοβουλίες που έχει αναλάβει το υπουργείο Ναυτιλίας σε επίπεδο ΕΕ, προκειμένου η ελληνική ναυτιλία να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση των πολιτικών που θα ακολουθήσουν ενόψει της «πράσινης» μετάβασης, αναφέρθηκε σε ενημερωτική συνάντηση που είχε με δημοσιογράφους, ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης.
*Διαβάστε εδώ: Κυριάκος Μητσοτάκης: Ο κατώτατος μισθός θα είναι πάνω από 800 ευρώ - Δεν θα δοθεί έκτακτο επίδομα Πάσχα
Συγκεκριμένα, ο υπουργός είπε ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο αναφορικά με τη ναυτιλία, κινείται σε τρεις άξονες, με πρώτο, η χώρα μας να μπορέσει να αποτελέσει τη «γέφυρα» μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, προκειμένου να βρεθεί κοινό έδαφος για την απανθρακοποίηση του κλάδου.
Ακόμα, ανέφερε ότι όλοι έχουν αρχίσει και αντιλαμβάνονται πόσο κρίσιμα είναι τα θέματα της ναυτιλίας και ότι η Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθεί τις πολιτικές του ΙΜΟ.
Ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι παρά τις μεγάλες γεωπολιτικές δυσκολίες, η Ελλάδα ως ναυτιλιακή δύναμη έχει καταφέρει να είναι πρώτη στην ψηφοφορία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ και αυτό της δίνει διαπραγματευτικά πλεονεκτήματα, παρά τα όποια συμφέροντα άλλων χωρών.
«Θέλουμε η Ελλάδα, ως πρωταγωνίστρια στη ναυτιλία, να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικών που έρχονται, καθώς είναι ένα δύσκολο σταυροδρόμι που θα έχει πολλά διλήμματα όσον αφορά τα θέματα της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία», είπε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στον δεύτερο άξονα των πρωτοβουλιών που έχει ήδη δρομολογήσει το υπουργείο Ναυτιλίας, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι είναι η προώθηση της γαλάζιας οικονομίας και βιώσιμης πράσινης ναυτιλίας μέσα στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα -πλαίσιο και στη λογική της ανταγωνιστικής Ευρώπης.
«Υπάρχουν πολλά προβλήματα ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών οικονομιών που στο γεγονός αυτό έχουν συμβάλει οι γεωπολιτικές εξελίξεις (σσ πανδημία, ρωσο- ουκρανικός πόλεμος, επιθέσεις εναντίον της ναυτιλίας στην Ερυθρά θάλασσα)», επισήμανε.
Πρόσθεσε ότι «θα πρέπει πάση θυσία να κρατηθεί πολύ υψηλά η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, που βασίζεται σε μια δυνατή ευρωπαϊκή ναυτιλία, η οποία με τη σειρά της βασίζεται σε μια δυνατή ελληνική ναυτιλία».
Ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι με τους Ευρωπαίους ομολόγους του συζήτησε για το πώς ακριβώς θα διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε βαθμό που να συνεισφέρει στην ανταγωνιστική θέση της Ευρώπης.
Αναφερόμενος στον τρίτο άξονα, είπε ότι στόχος του υπουργείου Ναυτιλίας είναι η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων για να βοηθηθεί η πράσινη μετάβαση, ειδικά στην ακτοπλοΐα. Τόνισε ότι είναι ήδη σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις και σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατ. από το ΕΣΠΑ, ενώ υπάρχουν συζητήσεις και για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ενώ θα μπορούν να αξιοποιηθούν και ευρωπαϊκά κονδύλια για τις άγονες γραμμές.
Επίσης, τόνισε ότι υπάρχει το ταμείο Ανάκαμψης από το υπουργείο Ανάπτυξης, όπου προωθείται και ένα project με στόχο την αξιοποίηση και των ελληνικών ναυπηγείων.
Ανέφερε ότι δεδομένου ότι οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς για τα επόμενα τέσσερα-πέντε χρόνια, στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
«Έχουμε ξεκινήσει πολλές προσπάθειες. Είμαστε σε διαπραγμάτευση με Ευρωπαίους επιτρόπους, ακριβώς για το πώς θα αξιοποιήσουμε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να βοηθηθεί η ακτοπλοΐα που έχει δυσκολίες να κάνει την πράσινη μετάβαση με ένα σωστό τρόπο, που θα είναι εκείνος που θα βοηθήσει την αναβάθμιση του στόλου, αλλά και των καλύτερων υπηρεσιών», τόνισε.
Σημειώνεται ότι οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, είτε αφορούν τον ιδιωτικό είτε τον δημόσιο τομέα, έχουν στραφεί αποκλειστικά σε «πράσινα» πλοία προκειμένου η Ευρώπη να πιάσει τους ενεργειακούς στόχους το 2030 και το 2050.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας, επειδή καμία χώρα της ΕΕ δεν είναι ακόμα έτοιμη σε επίπεδο υποδομών αλλά και παροχής καυσίμων, η ΕΕ μετά τις σημαντικές επαφές του υπουργού Ναυτιλίας στις Βρυξέλλες, αποφάσισε, ειδικότερα για τα ακτοπλοϊκά πλοία, να μπορούν να καίνε μέχρι και 5% συμβατικά καύσιμα και να χρηματοδοτούνται από κοινοτικά και εθνικά προγράμματα πράσινης μετάβασης.
Η θέση της ΕΕ μέχρι τώρα ήταν ότι θα χρηματοδοτούνταν πλοία που θα χρησιμοποιούν 100% καύσιμα μηδενικών εκπομπών.
Ο υπουργός Ναυτιλίας είπε ότι στόχος του υπουργείου είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί, δεδομένου ότι το ακτοπλοϊκό δίκτυο της χώρας είναι εκτεταμένο και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως πχ το Βόρειο Αιγαίο, τα Δωδεκάνησα, οι αποστάσεις είναι μεγάλες.
«Είναι μια ιστορική στιγμή ειδικά στη ναυτιλία και πρέπει ειδικά εμείς να δείξουμε πολλές μεγάλες προσαρμοστικές ικανότητες και να κρατήσουμε την πρωτοπορία μας», σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης.
*Διαβάστε εδώ: Κυριάκος Μητσοτάκης: Ο κατώτατος μισθός θα είναι πάνω από 800 ευρώ - Δεν θα δοθεί έκτακτο επίδομα Πάσχα
Συγκεκριμένα, ο υπουργός είπε ότι η Ελλάδα αυτή τη στιγμή σε ευρωπαϊκό επίπεδο αναφορικά με τη ναυτιλία, κινείται σε τρεις άξονες, με πρώτο, η χώρα μας να μπορέσει να αποτελέσει τη «γέφυρα» μεταξύ της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και του Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού ΙΜΟ, προκειμένου να βρεθεί κοινό έδαφος για την απανθρακοποίηση του κλάδου.
Ακόμα, ανέφερε ότι όλοι έχουν αρχίσει και αντιλαμβάνονται πόσο κρίσιμα είναι τα θέματα της ναυτιλίας και ότι η Ευρώπη θα πρέπει να ακολουθεί τις πολιτικές του ΙΜΟ.
Χρήστος Στυλιανίδης: Θέλουμε η Ελλάδα, ως πρωταγωνίστρια στη ναυτιλία, να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικών που έρχονται
Ο κ. Στυλιανίδης τόνισε ότι παρά τις μεγάλες γεωπολιτικές δυσκολίες, η Ελλάδα ως ναυτιλιακή δύναμη έχει καταφέρει να είναι πρώτη στην ψηφοφορία στον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό ΙΜΟ και αυτό της δίνει διαπραγματευτικά πλεονεκτήματα, παρά τα όποια συμφέροντα άλλων χωρών.«Θέλουμε η Ελλάδα, ως πρωταγωνίστρια στη ναυτιλία, να παίξει καθοριστικό ρόλο στη διαμόρφωση πολιτικών που έρχονται, καθώς είναι ένα δύσκολο σταυροδρόμι που θα έχει πολλά διλήμματα όσον αφορά τα θέματα της πράσινης μετάβασης στη ναυτιλία», είπε χαρακτηριστικά.
Αναφερόμενος στον δεύτερο άξονα των πρωτοβουλιών που έχει ήδη δρομολογήσει το υπουργείο Ναυτιλίας, ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι είναι η προώθηση της γαλάζιας οικονομίας και βιώσιμης πράσινης ναυτιλίας μέσα στο ευρωπαϊκό οικοδόμημα -πλαίσιο και στη λογική της ανταγωνιστικής Ευρώπης.
«Υπάρχουν πολλά προβλήματα ανταγωνιστικότητας των ευρωπαϊκών οικονομιών που στο γεγονός αυτό έχουν συμβάλει οι γεωπολιτικές εξελίξεις (σσ πανδημία, ρωσο- ουκρανικός πόλεμος, επιθέσεις εναντίον της ναυτιλίας στην Ερυθρά θάλασσα)», επισήμανε.
Πρόσθεσε ότι «θα πρέπει πάση θυσία να κρατηθεί πολύ υψηλά η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής οικονομίας, που βασίζεται σε μια δυνατή ευρωπαϊκή ναυτιλία, η οποία με τη σειρά της βασίζεται σε μια δυνατή ελληνική ναυτιλία».
Ο κ. Στυλιανίδης είπε ότι με τους Ευρωπαίους ομολόγους του συζήτησε για το πώς ακριβώς θα διατηρηθεί η ανταγωνιστικότητα της ευρωπαϊκής ναυτιλίας σε βαθμό που να συνεισφέρει στην ανταγωνιστική θέση της Ευρώπης.
Αναφερόμενος στον τρίτο άξονα, είπε ότι στόχος του υπουργείου Ναυτιλίας είναι η αξιοποίηση των ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων για να βοηθηθεί η πράσινη μετάβαση, ειδικά στην ακτοπλοΐα. Τόνισε ότι είναι ήδη σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις και σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί 80 εκατ. από το ΕΣΠΑ, ενώ υπάρχουν συζητήσεις και για συμμετοχή ιδιωτικών κεφαλαίων, ενώ θα μπορούν να αξιοποιηθούν και ευρωπαϊκά κονδύλια για τις άγονες γραμμές.
Επίσης, τόνισε ότι υπάρχει το ταμείο Ανάκαμψης από το υπουργείο Ανάπτυξης, όπου προωθείται και ένα project με στόχο την αξιοποίηση και των ελληνικών ναυπηγείων.
Ανέφερε ότι δεδομένου ότι οι διαπραγματεύσεις θα είναι διαρκείς για τα επόμενα τέσσερα-πέντε χρόνια, στο πλαίσιο αυτό θα αξιοποιηθούν και άλλα χρηματοδοτικά εργαλεία.
«Έχουμε ξεκινήσει πολλές προσπάθειες. Είμαστε σε διαπραγμάτευση με Ευρωπαίους επιτρόπους, ακριβώς για το πώς θα αξιοποιήσουμε την ευρωπαϊκή χρηματοδότηση για να βοηθηθεί η ακτοπλοΐα που έχει δυσκολίες να κάνει την πράσινη μετάβαση με ένα σωστό τρόπο, που θα είναι εκείνος που θα βοηθήσει την αναβάθμιση του στόλου, αλλά και των καλύτερων υπηρεσιών», τόνισε.
Σημειώνεται ότι οι ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις, είτε αφορούν τον ιδιωτικό είτε τον δημόσιο τομέα, έχουν στραφεί αποκλειστικά σε «πράσινα» πλοία προκειμένου η Ευρώπη να πιάσει τους ενεργειακούς στόχους το 2030 και το 2050.
Ωστόσο, όπως επισημαίνουν στελέχη του υπουργείου Ναυτιλίας, επειδή καμία χώρα της ΕΕ δεν είναι ακόμα έτοιμη σε επίπεδο υποδομών αλλά και παροχής καυσίμων, η ΕΕ μετά τις σημαντικές επαφές του υπουργού Ναυτιλίας στις Βρυξέλλες, αποφάσισε, ειδικότερα για τα ακτοπλοϊκά πλοία, να μπορούν να καίνε μέχρι και 5% συμβατικά καύσιμα και να χρηματοδοτούνται από κοινοτικά και εθνικά προγράμματα πράσινης μετάβασης.
Η θέση της ΕΕ μέχρι τώρα ήταν ότι θα χρηματοδοτούνταν πλοία που θα χρησιμοποιούν 100% καύσιμα μηδενικών εκπομπών.
Ο υπουργός Ναυτιλίας είπε ότι στόχος του υπουργείου είναι το ποσοστό αυτό να αυξηθεί, δεδομένου ότι το ακτοπλοϊκό δίκτυο της χώρας είναι εκτεταμένο και σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως πχ το Βόρειο Αιγαίο, τα Δωδεκάνησα, οι αποστάσεις είναι μεγάλες.
«Είναι μια ιστορική στιγμή ειδικά στη ναυτιλία και πρέπει ειδικά εμείς να δείξουμε πολλές μεγάλες προσαρμοστικές ικανότητες και να κρατήσουμε την πρωτοπορία μας», σημείωσε ο κ. Στυλιανίδης.