Ταχιάος για Θεσσαλία: Το καλοκαίρι δημοπρατούνται οδικά έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ - Τα έργα ενδέχεται να συνεχιστούν και πέραν του 2025
Το πλάνο για τις πληγείσες περιοχές
"Έχει αποδειχθεί ότι οι τοπικές κοινωνίες της Θεσσαλίας διαθέτουν μία εξαιρετική ωριμότητα. και τώρα κάνουν κάθε προσπάθεια για να ανακουφιστούν, υπογράμμισε ο Νίκος Ταχιάος
Για τα προβλήματα της Θεσσαλίας και τα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν μίλησε ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, αναφέροντας ότι «μέχρι το τέλος του 2025 να απορροφήσουμε το σύνολο των χρημάτων, δηλαδή να εκτελέσουμε έργα που θα αντιστοιχούν στις απορροφήσεις του. Και φυσικά δεν αποκλείεται ότι τα έργα θα συνεχιστούν και πέραν του 2025. Είναι πάρα πολλές παρεμβάσεις και είναι παρεμβάσεις δύσκολες». Παράλληλα, δήλωσε στην ΕΡΤ ότι εντός του καλοκαιριού θα δημοπρατηθούν έργα ύψους 900 εκατ. ευρώ για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου στις πληγείσες περιοχές της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας.
«Ακόμα δεν έκλεισε η διαβούλευση στη Στερεά Ελλάδα, εκκρεμεί μια επίσκεψη στη Φθιώτιδα και σε τρεις δήμους της Καρδίτσας σε ό,τι αφορά τη Θεσσαλία, αλλά νομίζω έχει γίνει μια πολύ σοβαρή δουλειά, μια σημαντική δουλειά. Έχουμε σκανάρει όλη τη περιοχή, έχουμε καταγράψει τις βλάβες που μας είχαν δηλώσει οι ίδιοι οι Δήμοι και η Περιφέρεια ότι υπάρχουν στην περιοχή, και έχει γίνει επιλογή αυτών που είναι οι πιο κρίσιμες αυτή τη στιγμή προς επισκευή», σημείωσε ο υφυπουργός Υποδομών.
Ταχιάος: Διαφορετικές παρεμβάσεις πραγματοποιούνται στην ορεινή Θεσσαλία και διαφορετικές στην πεδινή
«Εκ των πραγμάτων θα δοθεί προτεραιότητα σε όλους. Αλλά πρέπει να πούμε ότι η Θεσσαλία δεν είναι μία. Υπάρχουν διαφορετικές Θεσσαλίας.
Έχουμε τη ορεινή Θεσσαλία, ουσιαστικά δηλαδή τις ορεινές περιοχές της Καρδίτσας και των Τρικάλων, όπου είναι πάρα πολύ σημαντικές οι παρεμβάσεις για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου.
Έχουμε την πεδινή Θεσσαλία όπου οι ζημιές είναι μικρότερες – και φυσικά έχουμε και το Πήλιο που είναι μια χωριστή ενότητα με πολύ διαφορετικά χαρακτηριστικά.
Η κάθε μία έχει την ιδιαιτερότητα της και επειδή ακριβώς οι επεμβάσεις που θα κάνουμε έχουν σε ένα μεγάλο βαθμό επιρροή και στην οικονομική δραστηριότητα κάθε περιοχής, γι’ αυτό έχει μεγάλη σημασία η συμμετοχή των Δήμων και των τοπικών κοινωνιών στην προτεραιοποίηση (…)
Γι’ αυτό θα συνεχιστεί η διαβούλευση. Εκείνο που έχει σημασία είναι ότι υπάρχουν κάποια πολύ σημαντικά έργα που έχουμε καταγράψει. Είναι η γέφυρα της Αμπελιάς, είναι η γέφυρα του Ξεριά στον Αλμυρό, είναι η γέφυρα της Διάβας, είναι έργα τα οποία αποτελούν προτεραιότητα. Ειδικά οι γέφυρες. Δύσκολα, αλλά κρίσιμα έργα είναι αυτά στα οποία θα δώσουμε προτεραιότητα (…)», δήλωσε ο Νίκος Ταχιάος στην ΕΡΤ.
«Δεν είναι μια εύκολη ιστορία, είναι μια δύσκολη υπόθεση, γιατί υπάρχουν όλες οι διαδικασίες οι οποίες απαιτείται να ακολουθηθούν. Δεν μπορεί να γίνει διαφορετικά.
Είναι το ευρωπαϊκό δίκαιο. Κυρίως όμως είναι και η προστασία των διαθέσιμων πόρων, είτε αυτοί προέρχονται από κοινοτικά κονδύλια – και εν προκειμένω από το Ταμείο ανάκαμψης και το ΕΣΠΑ, σε ένα βαθμό, είτε προέρχονται από τον κρατικό προϋπολογισμό. Καταλαβαίνετε ότι πρέπει με πολύ προσοχή να διαχειριστούμε αυτά τα χρήματα (…)
Αυτή τη στιγμή ολοκληρώνουμε την κατανομή σε κάθε πρόγραμμα ξεχωριστά. Ήδη χθες (13/3) είχαμε σχετικές συναντήσεις και με εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, όπου ετέθησαν τα διάφορα ζητήματα και οι οποίοι μας ζητούν και πολλές διευκρινίσεις.
Πρέπει να πούμε ότι αυτή τη στιγμή οι πόροι δεν είναι ανεξάντλητοι. Συνολικά, το ποσό που θα δοθεί σε αποκαταστάσεις της Θεσσαλίας, στις άμεσες αποκαταστάσεις, αλλά οριστικές, μόνιμες και με στοιχεία ανθεκτικότητας, υπερβαίνει το 1,4 δισ. ευρώ. Και αυτά είναι έργα που πρέπει να υπογραφούν μέχρι και το καλοκαίρι».
Ως προς το αν υπάρχει κάποιο χρονοδιάγραμμα υλοποίησης αυτών των έργων, τόνισε:
«Δεν είναι πάρα πολύ εύκολο. Δεν είναι μόνο το μέγεθος της καταστροφής. Είναι και το εξής:
Πρώτον, έχει να κάνει με τον προγραμματισμό, δηλαδή σε άλλες περιοχές θα ξεκινήσουμε λίγο πιο αργά αν ξεκινήσουμε νωρίτερα. Για παράδειγμα στο Πήλιο, στις περιοχές της Ζαγοράς, όπου έχουν τουριστική περίοδο, έχουν την συλλογή των μήλων, έχουν την συλλογή του κάστανου. Είναι πάρα πολύ δύσκολο να ξεκινήσουμε πριν το Νοέμβριο. Αυτό επηρεάζει το χρονοδιάγραμμα.
Στις άλλες περιοχές θα ξεκινήσουμε νωρίτερα, αλλά ένα πολύ σημαντικό ζήτημα το οποίο πρέπει να γίνει κατανοητό είναι ότι και δεν είναι μόνο οι οικονομικοί πόροι που κάπου πια σταματούν, κάπου οριοθετούνται. Είναι ότι δεν είναι ανεξάντλητοι και οι ανθρώπινοι πόροι, δηλαδή οι μελετητές. Δεν υπάρχουν άπειροι μελέτες να μελετήσουν ό,τι χρειάζεται να κάνουμε. Δεν υπάρχουν άπειροι εργάτες τεχνίτες που να μπορούν να υποστηρίξουν αυτές τις δουλειές. Δεν υπάρχουν άπειροι χειριστές μηχανημάτων.
Αυτό μας επιβάλλει να κάνουμε μια εξοικονόμηση δυνάμεων και μια κατανομή στα απολύτως απαραίτητα.
Αυτό σημαίνει ότι θα κοιτάξουμε μέχρι το τέλος του 2025 να απορροφήσουμε το σύνολο των χρημάτων, δηλαδή να εκτελέσουμε έργα που θα αντιστοιχούν στις απορροφήσεις του ταμείου ανάκαμψης. Και φυσικά δεν αποκλείεται ότι τα έργα θα συνεχιστούν και πέραν του 2025. Είναι πάρα πολλές παρεμβάσεις και είναι παρεμβάσεις δύσκολες».
«Πηγαίνουμε σε Δήμους της Θεσσαλίας και ανακαλύπτουμε αδήλωτες ζημιές»
«Έχει αποδειχθεί ότι οι τοπικές κοινωνίες της Θεσσαλίας διαθέτουν μία εξαιρετική ωριμότητα. Ήταν παρούσες οι περισσότερες και στη φάση της θεομηνίας, αλλά βεβαίως και τώρα κάνουν κάθε προσπάθεια για να ανακουφίσουν όλα αυτά τα οποία υπέστησαν και συνεχίζουν να υφίστανται οι πολίτες τους.
Αυτό δείχνει ότι δεν υπάρχουν εξαιρέσεις. Εμένα με ξένισε ότι υπάρχουν και πρόσωπα που έχασαν τις δημοτικές εκλογές και “έριξαν πετσέτα”, με αποτέλεσμα να πηγαίνουμε τώρα στους Δήμους και να ανακαλύπτουμε ότι πολλά πράγματα δεν μας είχαν ειπωθεί, δεν μας είχαν δηλωθεί. Βλάβες, ζημιές (…) Έπαψαν να ασχολούνται με τα του Δήμου τους. Έχασαν τις εκλογές και δεν ασχολήθηκαν στο δίμηνο (…) Η απουσία είναι από μόνη της ένα εμπόδιο. Αυτό έγινε σε πολύ πολύ λίγες περιπτώσεις, αλλά οφείλω να το πω, διότι αυτό μας ανατρέπει λίγο το χρονοδιάγραμμα.
Γιατί αναγκαζόμαστε να πηγαίνουμε σε Δήμους και να ανακαλύπτουμε ότι υπήρχαν ζημιές οι οποίες ουδέποτε είχαν δηλωθεί και είναι πολύ σημαντικό», δήλωσε στην ΕΡΤ.
Για τη Στερεά Ελλάδα συγκεκριμένα, και το εκεί χρονοδιάγραμμα, επισήμανε:
«Η συνεργασία με την Περιφέρεια και με τους Δήμους είναι εξαιρετική, με όλους. Πρέπει να πω ότι η Περιφέρεια έχει αναλάβει και αυτή πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες. Εκεί βεβαίως η βλάβη περιορίζεται σε λιγότερες δημοτικές ενότητες. Στις βόρειες της Εύβοιας, όπου βεβαίως συνετέλεσαν και οι πυρκαγιές και φυσικά στην περιοχή κυρίως του Δομοκού και ένα τμήμα του Δήμου Λαμιέων, στη Φθιώτιδα (…) Είναι και η Στερεά Ελλάδα μέσα στα 900 εκατ. Δεν υπάρχει ισοκατανομή. Εμείς δεν ξεκινήσαμε να πούμε “έχουμε τόσα λεφτά και τα μοιράζουμε δεξιά και αριστερά ανάλογα με τους πληθυσμούς” – Πήγαμε, καταγράψαμε τις βλάβες, τα μετρήσαμε και καταλήγουμε περίπου σε αυτόν τον προϋπολογισμό έργων στον οποίο πρέπει να προσθέσουμε και τα 470 περίπου εκατομμύρια που θα στοιχίσουν τα σιδηροδρομικά έργα, και φυσικά τα έργα που θα κοστίσει το μάνατζμεντ όλης αυτής της ιστορίας».
«Δε θα έλεγα με ευκολία ότι έχουμε ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο»
Ερωτηθείς για το αν σήμερα έχουμε ή όχι ένα ασφαλές σιδηροδρομικό δίκτυο, επισήμανε:
«Όχι, δε θα το’ λέγα με ευκολία. Κι αυτό γιατί, πρέπει να γίνει κατανοητό ότι το δίκτυο από μόνο του – δεν θα μπορέσει ποτέ να είναι ασφαλές, πάντα θα υπεισέρχεται ο ανθρώπινος παράγων. Ο ανθρώπινος παράγων ποτέ δεν θα εκλείψει από τον σιδηρόδρομο. Πάντα οι άνθρωποι θα έχουν τον ρόλο τους στη λειτουργία και κυκλοφορία του σιδηροδρόμου.
Αυτό δεν σημαίνει ότι σήμερα δεν γίνεται μια υπερπροσπάθεια από τον ΟΣΕ -ο οποίος δεν είναι οι αρμοδιότητές μου, αλλά ξέρω τι γίνεται- ώστε να υπάρξει μια ασφαλής κυκλοφορία των τρένων και αυτό με την εφαρμογή του Γενικού Κανονισμού των σιδηροδρόμων. Γίνεται μια υπερπροσπάθεια στην οποία επικεφαλής είναι ένας άνθρωπος που ξέρει πολύ καλά τα σιδηροδρομικά, ο κ.Τερζάκης.
Νομίζω ότι αυτή η ασφάλεια που παρέχει η υπερπροσπάθεια των ανθρώπων του ΟΣΕ, ουσιαστικά δηλαδή η πλήρης εφαρμογή του κανονισμού, μπορεί να αποτελέσει ένα εχέγγυο για τη λειτουργία αυτών που κυκλοφορούν με τα τρένα, αλλά σίγουρα αυτό το οποίο εσείς έχετε στο μυαλό σας ότι θα έρθει μια μέρα που η τεχνολογία θα υποκαταστήσει τον ανθρώπινο παράγοντα και θα λέμε ότι κυκλοφορούμε αυτόματα και με ασφάλεια στο τρένο, δεν υπάρχει στο σιδηρόδρομο. Πάντα θα υπεισέρχεται ο ανθρώπινος παράγων. Η απάντησή μου έχει πάντοτε αυτή τη δικλείδα ασφαλείας».
Για το πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα συνολικά σε Θεσσαλία και Στερεά Ελλάδα, και ειδικά αυτά που αφορούν στον σιδηρόδρομο, ο κ. Ταχιάος σημείωσε:
«Στο σιδηρόδρομο τα πράγματα είναι διαφορετικά – εκεί επειδή το ταμείο ανάκαμψης είναι αυτό που παίρνει ένα μεγάλο μερίδιο, είναι προφανές ότι μιλάμε για το τέλος του 2025.
Εκεί τα πράγματα θα τρέξουν πάρα πολύ γρήγορα – και εκείνα είναι δύσκολα έργα, δεν είναι εύκολα και δυστυχώς είναι έργα όπου αναγκαζόμαστε να επαναλάβουμε συμβάσεις οι οποίες είχαν τελειώσει. Δηλαδή, τις ημέρες που καταστράφηκαν οι υποδομές στη Θεσσαλία, παραλαμβάνουμε τα συστήματα στη γραμμή και όμως αυτά διαλύθηκαν μετά από λίγο», κατέληξε.