Bullying: Ολόκληρο το σχέδιο Πιερρακάκη για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού - Ψηφιακή πλατφόρµα για καταγγελίες, πενθήμερη αποβολή και ποινική και οικονοµική ευθύνη των γονέων
Τι προβλέπει το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας
Η έξαρση των φαινοµένων ενδοσχολικής βίας φέρνει αυστηροποίηση των προβλέψεων για το bullying
ΣTOP στο µπούλινγκ (bullying) στα σχολεία θέλει να βάλει ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, ύστερα από την έξαρση των φαινοµένων ενδοσχολικής βίας, ενώ προβλέπεται ποινική και οικονοµική ευθύνη των γονέων των µαθητών που κάνουν κατάληψη και επανέρχονται οι πενθήµερες αποβολές. Για τον λόγο αυτό, µε ειδικό σχέδιο που έχει εκπονήσει το υπουργείο, προωθείται άµεσα ψηφιακή πλατφόρµα, αλλά µόνο για επώνυµες καταγγελίες από µαθητές και γονείς, ενώ θα προηγηθεί καµπάνια εθνικής εµβέλειας µέσω της τηλεόρασης, αλλά και του TikTok, µε µηνύµατα κατά της σχολικής βίας και µε στόχο να ευαισθητοποιηθεί το σύνολο της κοινωνίας.
Οι καταγγελίες για bullying θα πρέπει να γίνονται επώνυµα, καθώς σε πρώτη φάση τουλάχιστον θέλουν να «τρέξει» το σύστηµα µε πλήρη στοιχεία του προσώπου που κάνει την καταγγελία που θα αναγράφεται στην πλατφόρµα, ώστε να υπάρξει εξοικείωση και υπευθυνότητα. Σύµφωνα µε το σχέδιο του υπουργείου, στην ειδική ψηφιακή πλατφόρµα, η οποία θα λειτουργεί µε την ευθύνη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «∆ιόφαντος», για την αντιµετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινοµένων εκφοβισµού πρόσβαση θα έχουν οι µαθητές, οι γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιµέλεια µαθητών.
Η πρόσβαση διασφαλίζεται µε τη χρήση ατοµικών κωδικών εισόδου στην ψηφιακή πλατφόρµα και διευκολύνεται µε τη δηµιουργία ψηφιακού ιστότοπου που υποδέχεται επώνυµες αναφορές. Η υποβολή αναφορών στην ειδική ψηφιακή πλατφόρµα δεν εξαρτάται από άλλους όρους και προϋποθέσεις, είναι δε προαιρετική και παράλληλη µε τη δυνατότητα υποβολής αναφορών, προφορικών ή γραπτών, απευθείας στον διευθυντή ή τον προϊστάµενο κάθε σχολικής µονάδας και εργαστηριακού κέντρου. Αποδέκτες των αναφορών για περιστατικά εκφοβισµού και ενδοσχολικής βίας που υποβάλλονται ψηφιακά θα είναι ο διευθυντής ή ο προϊστάµενος της σχολικής µονάδας και ένας εκπαιδευτικός που ορίζεται για τον σκοπό αυτόν.
Μεγάλη σηµασία αποδίδεται στον επαναπροσδιορισµό του πλαισίου κανόνων και ευθύνης για τον περιορισµό των φαινοµένων µπούλινγκ. Βασικό βήµα είναι η αυστηροποίηση του ποινολογίου για τους µαθητές, µε επαναφορά των δικαιολογηµένων και αδικαιολόγητων απουσιών, καθώς και η ειδική θεσµοθέτηση ποινικών και οικονοµικών ευθυνών των γονέων των µαθητών που συµµετέχουν στις καταλήψεις των σχολείων. Σύµφωνα µε το σχέδιο που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, γίνεται επαναφορά της διάταξης για τη δυνατότητα αποβολής µαθητή µέχρι πέντε ηµερών από τον σύλλογο διδασκόντων, ενώ παρέχεται η δυνατότητα στον διευθυντή του σχολείου, µε απόφασή του, να δίνει µέχρι τρεις ηµέρες αποβολή.
Στην περίπτωση που µαθητής παρακωλύει τη διεξαγωγή µαθήµατος είναι δυνατόν να του επιβληθεί προφορική παρατήρηση και να αποµακρυνθεί από την αίθουσα διδασκαλίας, οπότε απασχολείται µε την ευθύνη του διευθυντή του σχολείου, λαµβάνοντας απουσία. Εξετάζεται ο αριθµός των απουσιών των µαθητών και θα επανέλθει στις 64 δικαιολογηµένες και 50 αδικαιολόγητες, καθώς επί υπουργίας Κ. Γαβρόγλου καταργήθηκε η διάκριση απουσιών σε δικαιολογηµένες και αδικαιολόγητες, µε όριο απουσιών τις 114. Το υπουργείο Παιδείας ζήτησε προχθές από τους διευθυντές σχολείων να ορίσουν υπεύθυνους για τις επώνυµες καταγγελίες περιστατικών στο bullying stop - bullying.gov.gr, που είναι η διεύθυνση της πλατφόρµας καταγγελιών.
Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή» της Κυριακής
Οι καταγγελίες για bullying θα πρέπει να γίνονται επώνυµα, καθώς σε πρώτη φάση τουλάχιστον θέλουν να «τρέξει» το σύστηµα µε πλήρη στοιχεία του προσώπου που κάνει την καταγγελία που θα αναγράφεται στην πλατφόρµα, ώστε να υπάρξει εξοικείωση και υπευθυνότητα. Σύµφωνα µε το σχέδιο του υπουργείου, στην ειδική ψηφιακή πλατφόρµα, η οποία θα λειτουργεί µε την ευθύνη του Ινστιτούτου Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «∆ιόφαντος», για την αντιµετώπιση της ενδοσχολικής βίας και των φαινοµένων εκφοβισµού πρόσβαση θα έχουν οι µαθητές, οι γονείς, καθώς και όσοι έχουν την επιµέλεια µαθητών.
Η πρόσβαση διασφαλίζεται µε τη χρήση ατοµικών κωδικών εισόδου στην ψηφιακή πλατφόρµα και διευκολύνεται µε τη δηµιουργία ψηφιακού ιστότοπου που υποδέχεται επώνυµες αναφορές. Η υποβολή αναφορών στην ειδική ψηφιακή πλατφόρµα δεν εξαρτάται από άλλους όρους και προϋποθέσεις, είναι δε προαιρετική και παράλληλη µε τη δυνατότητα υποβολής αναφορών, προφορικών ή γραπτών, απευθείας στον διευθυντή ή τον προϊστάµενο κάθε σχολικής µονάδας και εργαστηριακού κέντρου. Αποδέκτες των αναφορών για περιστατικά εκφοβισµού και ενδοσχολικής βίας που υποβάλλονται ψηφιακά θα είναι ο διευθυντής ή ο προϊστάµενος της σχολικής µονάδας και ένας εκπαιδευτικός που ορίζεται για τον σκοπό αυτόν.
Επιτροπή Εµπειρογνωµόνων για το σχολικό bullying
Εν τω µεταξύ, τη σύσταση Επιτροπής Εµπειρογνωµόνων, ως διεπιστηµονικό συµβουλευτικό όργανο του πρωθυπουργού, µε στόχο την υποστήριξη του έργου του στη χάραξη εθνικής στρατηγικής για την πρόληψη και αντιµετώπιση των φαινοµένων βίας και παραβατικότητας στους ανήλικους, προβλέπει απόφαση του Κυριάκου Μητσοτάκη. Πρόεδρος της Επιτροπής η οποία θα αναλάβει την υποβολή πρότασης εθνικής στρατηγικής στον πρωθυπουργό για την ανάπτυξη και υλοποίηση πλήρους και συνεκτικού πλαισίου πολιτικών και δράσεων πρόληψης, ανάσχεσης και εν γένει αντιµετώπισης της βίας και παραβατικότητας ανηλίκων είναι η Βασιλική Αρτινοπούλου, καθηγήτρια Εγκληµατολογίας του Τµήµατος Κοινωνιολογίας του Παντείου Πανεπιστηµίου.Μεγάλη σηµασία αποδίδεται στον επαναπροσδιορισµό του πλαισίου κανόνων και ευθύνης για τον περιορισµό των φαινοµένων µπούλινγκ. Βασικό βήµα είναι η αυστηροποίηση του ποινολογίου για τους µαθητές, µε επαναφορά των δικαιολογηµένων και αδικαιολόγητων απουσιών, καθώς και η ειδική θεσµοθέτηση ποινικών και οικονοµικών ευθυνών των γονέων των µαθητών που συµµετέχουν στις καταλήψεις των σχολείων. Σύµφωνα µε το σχέδιο που προωθεί το υπουργείο Παιδείας, γίνεται επαναφορά της διάταξης για τη δυνατότητα αποβολής µαθητή µέχρι πέντε ηµερών από τον σύλλογο διδασκόντων, ενώ παρέχεται η δυνατότητα στον διευθυντή του σχολείου, µε απόφασή του, να δίνει µέχρι τρεις ηµέρες αποβολή.
Ποινική ευθύνη των γονέων των µαθητών που κάνουν κατάληψη σχολείου
Θα υπάρξει επίσης ειδική διάταξη για την ποινική ευθύνη των γονέων των µαθητών που κάνουν κατάληψη σχολείου, καθώς και ειδική διάταξη για την οικονοµική ευθύνη των οικογενειών σε περίπτωση που τα παιδιά τους έχουν προκαλέσει υλικές ζηµιές σε σχολείο. Για την αντιµετώπιση κάθε παρεκκλίνουσας συµπεριφοράς µαθητών προβλέπεται από προφορική παρατήρηση, επίπληξη έως και αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος. Η αποβολή µίας ή δύο ηµερών επιβάλλεται εφόσον κρίνεται ότι τα παιδαγωγικά µέτρα (προφορική παρατήρηση και επίπληξη) που έχουν προηγουµένως ήδη εφαρµοστεί δεν έχουν φέρει αλλαγή της στάσης του µαθητή ή αν πρόκειται για σοβαρή παρέκκλιση, έστω και µεµονωµένη.Στην περίπτωση που µαθητής παρακωλύει τη διεξαγωγή µαθήµατος είναι δυνατόν να του επιβληθεί προφορική παρατήρηση και να αποµακρυνθεί από την αίθουσα διδασκαλίας, οπότε απασχολείται µε την ευθύνη του διευθυντή του σχολείου, λαµβάνοντας απουσία. Εξετάζεται ο αριθµός των απουσιών των µαθητών και θα επανέλθει στις 64 δικαιολογηµένες και 50 αδικαιολόγητες, καθώς επί υπουργίας Κ. Γαβρόγλου καταργήθηκε η διάκριση απουσιών σε δικαιολογηµένες και αδικαιολόγητες, µε όριο απουσιών τις 114. Το υπουργείο Παιδείας ζήτησε προχθές από τους διευθυντές σχολείων να ορίσουν υπεύθυνους για τις επώνυµες καταγγελίες περιστατικών στο bullying stop - bullying.gov.gr, που είναι η διεύθυνση της πλατφόρµας καταγγελιών.
Αύξηση περιστατικών
Ο σχολικός εκφοβισµός έχει αυξηθεί φέτος σε σχέση µε την προηγούµενη σχολική χρονιά, σύµφωνα µε συµπεράσµατα έρευνας του «Χαµόγελου του Παιδιού». Συγκεκριµένα, ένα στα τρία παιδιά (35,5%) σε όλη τη χώρα, τη σχολική χρονιά 2023-2024, και ένα στα δύο παιδιά στις Περιφέρειες Θεσσαλίας, Νοτίου Αιγαίου, Ιονίων Νήσων, Ηπείρου και Αττικής δηλώνουν ότι έχουν δεχθεί εκφοβισµό. Μάλιστα, καταγράφεται µε µικρή διαφορά υψηλότερο ποσοστό εκφοβισµού σε κορίτσια συγκριτικά µε τα αγόρια. Επίσης, ένα στα τέσσερα παιδιά σε εθνικό επίπεδο δηλώνει ότι αισθάνεται πως το σχολείο δεν του µαθαίνει να µην εκφοβίζει τους συµµαθητές του.Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή» της Κυριακής