Χρήστος Σταϊκούρας στα “Παραπολιτικά”: Η κυβέρνηση δεν παρείχε ούτε πρόκειται να παρέχει κάλυψη σε κανέναν
“Είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε να χυθεί άπλετο φως στη διερεύνηση της υπόθεσης”
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας μιλάει στα “Παραπολιτικά” για την διερεύνηση της τραγωδίας των Τεμπών και αναλύει όλο το σχέδιο για την ανάταξη και αναβάθμιση του σιδηροδρόμου
Το 2026 θα έχει ολοκληρωθεί η οριστική αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από τις ζημιές της κακοκαιρίας «Daniel», υποστηρίζει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο οποίος σε σχέση με το δυστύχημα των Τεμπών τονίζει πως «η κυβέρνηση δεν παρείχε ούτε πρόκειται να παρέχει κάλυψη σε κανέναν».
Η εβδομάδα αυτή σημαδεύτηκε πολιτικά από την πρόταση δυσπιστίας κατά της κυβέρνησης. Τι απαντάτε στις κατηγορίες για «μοντάζ» των ηχητικών ντοκουμέντων στα Τέμπη, αλλά και στις καταγγελίες που δέχεται η κυβέρνηση για συγκάλυψη των ευθυνών;
Η αντιπολίτευση επιχειρεί να εκμεταλλευτεί, με μικροκομματικές τακτικές, την οδύνη για τον θάνατο 57 συνανθρώπων μας στην τραγωδία των Τεμπών. Αυτό αποδείχθηκε και μέσα από την τριήμερη συζήτηση για την πρόταση δυσπιστίας στη Βουλή. Η κυβέρνηση έδωσε απαντήσεις με συγκεκριμένα στοιχεία και επιχειρήματα σε αυτές τις επικίνδυνες τακτικές. Η κυβέρνηση δεν παρείχε ούτε πρόκειται να παρέχει κάλυψη σε κανέναν. Είμαστε οι πρώτοι που θέλουμε να χυθεί άπλετο φως στη διερεύνηση της υπόθεσης. Για τη διαλεύκανση των αιτιών και την αναζήτηση των ευθυνών της τραγωδίας η κυβέρνηση έχει απόλυτη εμπιστοσύνη στην ελληνική Δικαιοσύνη. Καταθέτω την ισχυρή δέσμευση να κάνουμε τα πάντα για να προσδιοριστούν τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών, να αναβαθμιστεί ο σιδηρόδρομος και να αποκατασταθεί η αξιοπιστία του.
Αναλάβατε πριν από εννέα μήνες υπουργός Υποδομών και Μεταφορών. Ποια πρόοδος έχει σημειωθεί στο διάστημα αυτό στη βελτίωση της ασφάλειας της σιδηροδρομικής γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη;
Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εφαρμόζει ένα συγκροτημένο σχέδιο για την ανάταξη και τη συνολική αναβάθμιση του σιδηροδρόμου. Σε αυτούς τους εννέα μήνες έχουν γίνει σημαντικά βήματα, όπως:
-Ολοκληρώθηκαν, μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του 2023, η Σύμβαση 717 για την Ανάταξη Σηματοδότησης - Τηλεδιοίκησης στον άξονα ΠΑΘΕ/Π και η Σύμβαση για την εγκατάσταση συστήματος αυτόματης προστασίας συρμών (ETCS - Level 1), επί της γραμμής.
-Υπεγράφη πριν από λίγες ημέρες η Σύμβαση για την επαναφορά σε λειτουργία του ETCS επί συρμών και οι εργασίες ξεκίνησαν.
-Ελήφθησαν μέτρα αποκατάστασης εξοπλισμού στο δίκτυο του ΟΣΕ και υλοποιήθηκαν ενέργειες ωρίμανσης για την ανάθεση νέων έργων.
-Βρίσκονται σε φάση υλοποίησης ή ανάθεσης σειρά εργολαβιών για τη συντήρηση υποδομών. Αυτές αφορούν την επιδομή, τα συστήματα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης, το GSM-R, καθώς και τη φύλαξη των εγκαταστάσεων.
- Ολοκληρώθηκε, τον Δεκέμβριο του 2023, η τοποθέτηση 300 καμερών συνεχούς παρακολούθησης των συρμών. Γίνεται καταγραφή, σε πραγματικό χρόνο, στα Κέντρα Ελέγχου Σηράγγων.
-Προχωρά, εντός διετίας, η οριστική αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου από τις εκτεταμένες ζημιές που προέκυψαν από τον «Daniel», όπως και των συστημάτων που καταστράφηκαν στην περιοχή, με προδιαγραφές σημαντικής επαύξησης της ανθεκτικότητας αυτού.
- Ενισχύθηκε οικονομικά ο ΟΣΕ, με σκοπό την κάλυψη των λειτουργικών αναγκών και των έργων συντήρησης.
-Ενισχύεται το ανθρώπινο δυναμικό του Οργανισμού.
- Προχωρά η μεταρρύθμιση του σιδηροδρομικού τομέα, σε συνεργασία με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
-Συνεχίζονται οι ενέργειες για την εξασφάλιση συγχρηματοδότησης των έργων από πόρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης.
-Υπεβλήθη, τον Ιανουάριο του 2024, αίτημα χρηματοδότησης από το πρόγραμμα «Συνδέοντας την Ευρώπη - 2».
Προφανώς, δεν ωραιοποιώ καταστάσεις ούτε ισχυρίζομαι ότι έχουν λυθεί όλα τα προβλήματα. Προβλήματα που έχουν σωρευθεί τις περασμένες δεκαετίες και για την επίλυση των οποίων απαιτείται συστηματική και πολύχρονη προσπάθεια. Υποστηρίζω, όμως, ότι κινούμαστε με ευθύνη στη σωστή κατεύθυνση.
Καταθέτω την ισχυρή δέσμευση να κάνουμε τα πάντα για να προσδιοριστούν τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών, να αναβαθμιστεί ο σιδηρόδρομος και να αποκατασταθεί η αξιοπιστία του
Σε τι χρονικό ορίζοντα θα παραδοθούν πλήρως τα δύο μεγάλα οδικά έργα που περιμένουν η Κεντρική Ελλάδα και η Δυτική Ελλάδα, ο Ε-65 και η Πατρών – Πύργου, αντίστοιχα;
Και τα δύο έργα προχωρούν εντός χρονοδιαγραμμάτων. Στον αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65, τα τμήματα Λαμία - Ξυνιάδα και Τρίκαλα - Καλαμπάκα αναμένεται να παραδοθούν σε χρήση στις 24 Απριλίου, ολοκληρώνοντας τη διαδρομή Λαμία - Καλαμπάκα. Ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα - Πύργος κατασκευάζεται με επιταχυνόμενο ρυθμό, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το 80% αυτού μέχρι το τέλος του έτους, με στόχο να παραδοθεί, όπως έχουμε δεσμευτεί, το καλοκαίρι του 2025.
Υπάρχει κι ένα μεγάλο οδικό έργο στην Κρήτη, ο ΒΟΑΚ, που φαίνεται να πηγαίνει πίσω ως προς το αρχικό χρονοδιάγραμμα...
Αποσφραγίστηκαν οι φάκελοι των οικονομικών προσφορών για το τμήμα Χανιά - Χερσόνησος. Η σύμβαση παραχώρησης, διάρκειας 30 ετών, προβλέπεται να υπογραφεί προς το τέλος του 2024. Σε ό,τι αφορά το τμήμα Χερσόνησος - Νεάπολη, οργανώνονται τα εργοτάξια, ολοκληρώνονται οι οριστικές μελέτες και αναμένονται δικαστικές αποφάσεις για τις απαλλοτριώσεις. Σε ό,τι αφορά το τμήμα Νεάπολη - Αγιος Νικόλαος, εκπονούνται οι υπολειπόμενες μελέτες, εγκρίθηκαν οριστικές μελέτες οδοποιίας, ολοκληρώθηκαν κυκλοφοριακές ρυθμίσεις και εκδόθηκαν αποφάσεις απαλλοτριώσεων. Στην Κρήτη όμως υλοποιείται και ένα ακόμα εμβληματικό έργο, το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι, η υλοποίηση του οποίου ξεπερνά το 30%.
Τα νέα λεωφορεία ήρθαν στην Αθήνα, αλλά λείπουν ακόμη οι σταθμοί φόρτισης. Πότε θα τα δούμε στους δρόμους; Θα υπάρξει και άλλη προμήθεια ηλεκτρικών λεωφορείων;
Τα 250 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα, 140 στην Αθήνα και 110 στη Θεσσαλονίκη. Όπως και οι φορτιστές βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα. Εκτιμούμε ότι θα είμαστε συνεπείς στο χρονοδιάγραμμα που είχαμε θέσει και λεωφορεία θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης το δεύτερο τρίμηνο του έτους. Ταυτόχρονα, έχουμε υπογράψει δύο ακόμα συμβάσεις, ώστε να προστεθούν 300 λεωφορεία φυσικού αερίου στην Αθήνα, τα οποία αναμένονται να κυκλοφορούν έως το τέλος του 2025. Και προβλέπεται νέος διαγωνισμός, προμήθειας επιπλέον 750 λεωφορείων αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, μέχρι το 2027. Επιτρέψτε μου να συμπληρώσω ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποστηρίζει την ηλεκτροκίνηση και με άλλες δράσεις. Ειδικότερα, με στοχευμένες παρεμβάσεις στο πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ» επιταχύναμε την καταβολή των επιδοτήσεων σε ιδιώτες για την αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Ως αποτέλεσμα, από τον Νοέμβριο του 2023 έχουμε καταβάλει επιδοτήσεις 15,7 εκατ. ευρώ σε 4.945 δικαιούχους.
Παράλληλα, το δίκτυο φορτιστών εξαπλώνεται διαρκώς και σήμερα υπάρχουν 5.560 σημεία φόρτισης σε όλη την Ελλάδα, έναντι μόλις 58 το 2019.