Κατάργηση πιστοποιητικών στο δημόσιο – Ποια θα δίνονται αυτόματα
Κυρίαρχες πλέον οι ηλεκτρονικές συναλλαγές
Από 9 Απριλίου ψηφιακά η είσοδος στα γήπεδα με το εισιτήριο στο gov.gr wallet
Στις καταργήσεις εντύπων που χρειάζονταν για την πραγματοποίηση συναλλαγών, αναφέρθηκε ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος, Γενικός Γραμματέας Πληροφοριακών Συστημάτων της Δημόσιας Διοίκησης, μιλώντας στο ΕΡΤΝews και στην εκπομπή ''News Room''.
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η εξυπηρέτηση του πολίτη σημαίνει πρέπει να γνωρίζει λιγότερα για το τι χρειάζεται να κάνει η δημόσια διοίκηση, Να γνωρίζει λιγότερα για τα πιστοποιητικά τα οποία χρειάζεται να εκδοθούν. Για το λόγο αυτό κάναμε μια σημαντική νομοθετική προσπάθεια όπου θα μπορέσουμε να καταργήσουμε πιστοποιητικά με την απλή λογική ότι θεσμοθετούμε ότι το Δημόσιο θα το δίνει από μια υπηρεσία του, σε μια άλλη αυτόματα, μέσω της διαλειτουργικότητας, όπως λέμε δηλαδή του τεχνικού αυτού όρου, έτσι ώστε να μη χρειάζεται ο πολίτης να κάνει κάτι ο ίδιος. Αυτό το οποίο θεσμοθετούμε με αυτό το νομοσχέδιο είναι ότι αυτό που κάνουμε θα οδηγήσει και θα καταργήσει πιστοποιητικά. Θα δώσω ένα παράδειγμα. Σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, παραδείγματος χάριν, υπάρχει το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Ήδη ένα εκατομμύριο τουλάχιστον ενημερότητες ετησίως αντλούνται ηλεκτρονικά. Το κάνουμε δηλαδή τα τελευταία πέντε χρόνια».
Συνέχισε λέγοντας: «Αυτό σημαίνει ότι οι φορείς του δημοσίου για να πληρώσουν κάποιον φοιτητή, παραδείγματος χάριν σε ένα πανεπιστήμιο, δεν του ζητάνε να προσκομίσει ένα πιστοποιητικό, γίνεται αυτόματα. Αυτό το πράγμα αν το κάνουν συνολικά για τους φορείς του δημοσίου, γιατί κάποιοι λίγοι ακόμα έχουν το πάρουν αυτόματα, τότε δεν θα υπάρχει η ανάγκη να εκδίδεται αυτό. Το μόνο πράγμα που θα χρειάζεται να γνωρίζει ο πολίτης είναι να μην χρωστά στην εφορία, το οποίο είναι η απλή έννοια, χωρίς να μιλάμε κάθε φορά για το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Ας πούμε οικογενειακής κατάστασης για ένα σύνολο από χρήσεις, αυτόματα μια δημόσια υπηρεσία θα μπορεί να το λαμβάνει αυτό, έτσι ώστε να μη χρειάζεται το πολίτης να το προσκομίζει ούτε ψηφιακά, ούτε σε έντυπη μορφή με κανένα τρόπο και είναι κάτι το οποίο το κάνουμε, απλώς το θεσμοθετούμε κιόλας και επίσημα. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις αυτά τα στοιχεία αντλούνται αυτόματα. Παραδείγματος χάρη, να είσαι επιλέξιμος για ένα επίδομα, μια οικονομική ενίσχυση, το πόσα παιδιά έχεις το παίρνουμε αυτόματα ως πληροφορία, δεν χρειάζεται το δημόσιο κάθε φορά να υποχρεώνει τον πολίτη να το προσκομίζει. Όμως υπάρχουν ακόμα κάποιες περιπτώσεις όπου χρειάζεται ο πολίτης να το προσκομίσει. Και σε αυτές λοιπόν θα βάλουμε τον πολίτη να μην κάνει απολύτως τίποτα. Θα αντλεί το δημόσιο τα στοιχεία αυτά μια υπηρεσία από την άλλη, έτσι ώστε να οδηγήσουμε αυτό το οποίο λέμε σε εισαγωγικά κατάργηση των πιστοποιητικών».
Κυρίαρχες πλέον οι ηλεκτρονικές συναλλαγές
Αναφερόμενος στο πόσες ηλεκτρονικές συναλλαγές έγιναν το 2023, ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος είπε πως: «Το 23 καταφέραμε και φτάσαμε ένα δισεκατομμύριο 450 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές, αύξηση 226 εκατομμύρια από το 22. Ξεκινήσαμε το 19, που μετράμε περίπου γύρω στα 40 εκατομμύρια συναλλαγές και έχουμε φτάσει στο 1 δισεκατομμύριο 450 εκατομμύρια.
Και το σημαντικό είναι ότι οι περισσότερες από αυτές είναι συναλλαγές που κάνει το δημόσιο, ας πούμε στο παρασκήνιο, για να εξυπηρετεί εσάς, εμένα και τους τηλεθεατές μας, για να αντλεί στοιχεία από την μια δημόσια υπηρεσία στην άλλη, χωρίς να κάνει τίποτα ο πολίτης.
Μπορώ να σας πω ότι εργαζόμαστε πολύ εντατικά στο Υπουργείο και με τον κ. Παπαστεργίου και την κατεύθυνση αυτή δεν μπορώ να σας ορόσημο, αλλά μπορώ να σας πω τα πιο σημαντικά πράγματα θα τα κάνουμε συνεχώς με μεγαλύτερη προτεραιότητα, προκειμένου να μην χρειάζεται πολίτης και η επιχείρηση να ενισχύεται η επιχειρηματικότητα να κάνει κάτι. Να δώσω ένα ακόμα παράδειγμα, αν θέλετε. Θα θυμάστε ότι υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις όπου χρειάζεται ακόμα να προσκομίζεται το περιβόητο φωτοαντίγραφο ταυτότητας και μάλιστα επικυρωμένο σε κάποιες περιπτώσεις.Άρα λέγαμε σε κάποια υπηρεσία που χρειάζεται να πάμε που έχει ένα φωτοτυπικό κοντά, ξέχασα να βγάλω αντίγραφο της ταυτότητας. Αυτό το πράγμα καταργείται οριστικά με τον νόμο που πέρασε. Ψηφίστηκε την προηγούμενη Τετάρτη οριστικά. Σημαίνει ότι το Δημόσιο θα μπορεί να αντλεί τα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας χωρίς να κάνει κάτι ο πολίτης, ούτε αντίγραφα, ούτε τίποτα περισσότερο».
Όπως συμπλήρωσε προχωρώντας σε δύο παρατηρήσεις επί του θέματος: «Υπάρχει ήδη το wallet δυνατότητα που ενημερώνεται αυτόματα. Θα δείτε ότι υπάρχει μια επιλογή που λέει ταυτότητα όπου σου βγάζει αντίγραφο ταυτότητας και μπορείς να το στείλεις σε όποιο δημόσιο φορέα θέλεις για να κάνεις την δουλειά σου και ψηφιακά. Και ακόμα πιο σημαντικό, κατά τη γνώμη μου. Ο πολίτης δεν πρέπει να δίνει το αντίγραφο ταυτότητάς του για κάποιο σκοπό που δεν είναι ξεκάθαρα κατοχυρωμένος από το νόμο, ακόμα και το ψηφιακό αντίγραφο. Τι κερδίζουμε έτσι: Πρώτον, το ψηφιακό αντίγραφο δεν περιλαμβάνει στοιχεία τα οποία είναι καθαρά προσωπικά, μην πω και ευαίσθητα, όπως παραδείγματος χάρη η ομάδα αίματος. Θυμάστε παλιότερα που ήταν αυτή η ομάδα το δελτίο ταυτότητας και κάποιος το έβγαζε αντίγραφο και μπορούσε να το κρατήσει; Αυτό είναι λάθος. Δεν πρέπει να δίνουμε αντίγραφο ταυτότητας και με τη νέα διαδικασία που θεσμοθετούμαι, το αντίγραφο ταυτότητας περιλαμβάνει μόνο τα απολύτως απαραίτητα στοιχεία, τα οποία προσδιορίζουν κάθε πολίτη μοναδικά. Άρα δεν προσδιορίζει, δεν περιλαμβάνει άλλα στοιχεία, ούτε το ύψος που λέγαμε παλιότερα».
Τεχνητή νοημοσύνη και ασφάλεια
Τέλος, όπως ανέφερε: «Η διακήρυξη αυτή πάρα πολύ σημαντική γιατί έφερε και στο τραπέζι και τα κράτη και τις εταιρείες και τους πολίτες. Το σημαντικό είναι να μπορούμε κάθε φορά να προλαμβάνουμε τις εξελίξεις στην τεχνητή νοημοσύνη, γιατί η Ευρωπαϊκή Ένωση ρύθμισε τα περί τεχνητής νοημοσύνης με μια πράξη η οποία καθορίζει πώς χρησιμοποιείται η τεχνητή νοημοσύνη. Ο σκοπός είναι κάθε φορά να περιορίζουμε τις χρήσεις στις απολύτως νόμιμες και στις απολύτως καινοτόμες. Θα γίνει, απλώς θα πρέπει κάθε φορά να έχουμε την προσπάθεια να προλαμβάνουμε τις εξελίξεις οι οποίες τρέχουν. Και επίσης χρειάζεται να συνεργαζόμαστε ως Ευρωπαίοι πολίτες και ως κράτη μέλη, γιατί αν κάνει ο καθένας κάτι μόνος του, είναι εξαιρετικά δύσκολο να προλάβει τις εξελίξεις. Αν κάνουμε κάτι μαζί για να ελέγχουμε τους αλγορίθμους όπως πρέπει και να υιοθετήσουμε τις καλές χρήσεις και να απορρίψουμε τις αρνητικές, είναι κάτι το οποίο θα πετύχουμε. Η Ευρώπη εδώ πρωτοπόρησε και νομίζω ότι και εμείς ως χώρα κάνουμε ότι μπορούμε για να είμαστε κοντά στην αρχή προστασίας και επίσης να κερδίσουμε την καινοτομία. Δεν πρέπει να στραγγίξουμε την καινοτομία, από την τεχνητή νοημοσύνη. Να πάρουμε τα καλά με την προσοχή του να κόψουμε τις αρνητικές χρήσεις».
Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Η εξυπηρέτηση του πολίτη σημαίνει πρέπει να γνωρίζει λιγότερα για το τι χρειάζεται να κάνει η δημόσια διοίκηση, Να γνωρίζει λιγότερα για τα πιστοποιητικά τα οποία χρειάζεται να εκδοθούν. Για το λόγο αυτό κάναμε μια σημαντική νομοθετική προσπάθεια όπου θα μπορέσουμε να καταργήσουμε πιστοποιητικά με την απλή λογική ότι θεσμοθετούμε ότι το Δημόσιο θα το δίνει από μια υπηρεσία του, σε μια άλλη αυτόματα, μέσω της διαλειτουργικότητας, όπως λέμε δηλαδή του τεχνικού αυτού όρου, έτσι ώστε να μη χρειάζεται ο πολίτης να κάνει κάτι ο ίδιος. Αυτό το οποίο θεσμοθετούμε με αυτό το νομοσχέδιο είναι ότι αυτό που κάνουμε θα οδηγήσει και θα καταργήσει πιστοποιητικά. Θα δώσω ένα παράδειγμα. Σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ, παραδείγματος χάριν, υπάρχει το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Ήδη ένα εκατομμύριο τουλάχιστον ενημερότητες ετησίως αντλούνται ηλεκτρονικά. Το κάνουμε δηλαδή τα τελευταία πέντε χρόνια».
Συνέχισε λέγοντας: «Αυτό σημαίνει ότι οι φορείς του δημοσίου για να πληρώσουν κάποιον φοιτητή, παραδείγματος χάριν σε ένα πανεπιστήμιο, δεν του ζητάνε να προσκομίσει ένα πιστοποιητικό, γίνεται αυτόματα. Αυτό το πράγμα αν το κάνουν συνολικά για τους φορείς του δημοσίου, γιατί κάποιοι λίγοι ακόμα έχουν το πάρουν αυτόματα, τότε δεν θα υπάρχει η ανάγκη να εκδίδεται αυτό. Το μόνο πράγμα που θα χρειάζεται να γνωρίζει ο πολίτης είναι να μην χρωστά στην εφορία, το οποίο είναι η απλή έννοια, χωρίς να μιλάμε κάθε φορά για το πιστοποιητικό φορολογικής ενημερότητας. Ας πούμε οικογενειακής κατάστασης για ένα σύνολο από χρήσεις, αυτόματα μια δημόσια υπηρεσία θα μπορεί να το λαμβάνει αυτό, έτσι ώστε να μη χρειάζεται το πολίτης να το προσκομίζει ούτε ψηφιακά, ούτε σε έντυπη μορφή με κανένα τρόπο και είναι κάτι το οποίο το κάνουμε, απλώς το θεσμοθετούμε κιόλας και επίσημα. Σε πάρα πολλές περιπτώσεις αυτά τα στοιχεία αντλούνται αυτόματα. Παραδείγματος χάρη, να είσαι επιλέξιμος για ένα επίδομα, μια οικονομική ενίσχυση, το πόσα παιδιά έχεις το παίρνουμε αυτόματα ως πληροφορία, δεν χρειάζεται το δημόσιο κάθε φορά να υποχρεώνει τον πολίτη να το προσκομίζει. Όμως υπάρχουν ακόμα κάποιες περιπτώσεις όπου χρειάζεται ο πολίτης να το προσκομίσει. Και σε αυτές λοιπόν θα βάλουμε τον πολίτη να μην κάνει απολύτως τίποτα. Θα αντλεί το δημόσιο τα στοιχεία αυτά μια υπηρεσία από την άλλη, έτσι ώστε να οδηγήσουμε αυτό το οποίο λέμε σε εισαγωγικά κατάργηση των πιστοποιητικών».
Κυρίαρχες πλέον οι ηλεκτρονικές συναλλαγές
Αναφερόμενος στο πόσες ηλεκτρονικές συναλλαγές έγιναν το 2023, ο Δημοσθένης Αναγνωστόπουλος είπε πως: «Το 23 καταφέραμε και φτάσαμε ένα δισεκατομμύριο 450 εκατομμύρια ηλεκτρονικές συναλλαγές, αύξηση 226 εκατομμύρια από το 22. Ξεκινήσαμε το 19, που μετράμε περίπου γύρω στα 40 εκατομμύρια συναλλαγές και έχουμε φτάσει στο 1 δισεκατομμύριο 450 εκατομμύρια.Και το σημαντικό είναι ότι οι περισσότερες από αυτές είναι συναλλαγές που κάνει το δημόσιο, ας πούμε στο παρασκήνιο, για να εξυπηρετεί εσάς, εμένα και τους τηλεθεατές μας, για να αντλεί στοιχεία από την μια δημόσια υπηρεσία στην άλλη, χωρίς να κάνει τίποτα ο πολίτης.
Μπορώ να σας πω ότι εργαζόμαστε πολύ εντατικά στο Υπουργείο και με τον κ. Παπαστεργίου και την κατεύθυνση αυτή δεν μπορώ να σας ορόσημο, αλλά μπορώ να σας πω τα πιο σημαντικά πράγματα θα τα κάνουμε συνεχώς με μεγαλύτερη προτεραιότητα, προκειμένου να μην χρειάζεται πολίτης και η επιχείρηση να ενισχύεται η επιχειρηματικότητα να κάνει κάτι. Να δώσω ένα ακόμα παράδειγμα, αν θέλετε. Θα θυμάστε ότι υπάρχουν κάποιες περιπτώσεις όπου χρειάζεται ακόμα να προσκομίζεται το περιβόητο φωτοαντίγραφο ταυτότητας και μάλιστα επικυρωμένο σε κάποιες περιπτώσεις.Άρα λέγαμε σε κάποια υπηρεσία που χρειάζεται να πάμε που έχει ένα φωτοτυπικό κοντά, ξέχασα να βγάλω αντίγραφο της ταυτότητας. Αυτό το πράγμα καταργείται οριστικά με τον νόμο που πέρασε. Ψηφίστηκε την προηγούμενη Τετάρτη οριστικά. Σημαίνει ότι το Δημόσιο θα μπορεί να αντλεί τα στοιχεία του δελτίου ταυτότητας χωρίς να κάνει κάτι ο πολίτης, ούτε αντίγραφα, ούτε τίποτα περισσότερο».
Όπως συμπλήρωσε προχωρώντας σε δύο παρατηρήσεις επί του θέματος: «Υπάρχει ήδη το wallet δυνατότητα που ενημερώνεται αυτόματα. Θα δείτε ότι υπάρχει μια επιλογή που λέει ταυτότητα όπου σου βγάζει αντίγραφο ταυτότητας και μπορείς να το στείλεις σε όποιο δημόσιο φορέα θέλεις για να κάνεις την δουλειά σου και ψηφιακά. Και ακόμα πιο σημαντικό, κατά τη γνώμη μου. Ο πολίτης δεν πρέπει να δίνει το αντίγραφο ταυτότητάς του για κάποιο σκοπό που δεν είναι ξεκάθαρα κατοχυρωμένος από το νόμο, ακόμα και το ψηφιακό αντίγραφο. Τι κερδίζουμε έτσι: Πρώτον, το ψηφιακό αντίγραφο δεν περιλαμβάνει στοιχεία τα οποία είναι καθαρά προσωπικά, μην πω και ευαίσθητα, όπως παραδείγματος χάρη η ομάδα αίματος. Θυμάστε παλιότερα που ήταν αυτή η ομάδα το δελτίο ταυτότητας και κάποιος το έβγαζε αντίγραφο και μπορούσε να το κρατήσει; Αυτό είναι λάθος. Δεν πρέπει να δίνουμε αντίγραφο ταυτότητας και με τη νέα διαδικασία που θεσμοθετούμαι, το αντίγραφο ταυτότητας περιλαμβάνει μόνο τα απολύτως απαραίτητα στοιχεία, τα οποία προσδιορίζουν κάθε πολίτη μοναδικά. Άρα δεν προσδιορίζει, δεν περιλαμβάνει άλλα στοιχεία, ούτε το ύψος που λέγαμε παλιότερα».