Μητσοτάκης: Παραδίδονται στην κυκλοφορία 42,5 χλμ. του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας - Κλείνουμε τις εκκρεμότητες από το παρελθόν
Ο αυτοκινητόδρομος συνδέει την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα
Τα έργα αυτά δεν θα είχαν πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ε.Ε., σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας τη σημασία των δύο χρηματοδοτικών εργαλείων της Ε.Ε., του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης
Στην κυκλοφορία δόθηκαν σήμερα τα δύο τελευταία τμήματα του αυτοκινητόδρομου Ε65 και έτσι η Κεντρική Ελλάδα αποκτά έναν σύγχρονο και ασφαλή αυτοκινητόδρομο 136 km που καθιστά πιο εύκολη την κυκλοφορία και την μετακίνηση προς το Καρπενήσι, την Καρδίτσα, τα Τρίκαλα, τα Μετέωρα και την Λίμνη Πλαστήρα. Τα δυο τμήματα που παραδόθηκαν σήμερα είναι από την Λαμία μέχρι την Ξυνιάδα, μήκους 18,5 km που περιλαμβάνει και τα τούνελ στο όρος Όρθρυς, όπως επίσης και το τμήμα Τρίκαλα-Καλαμπάκα μήκους 25 km, καθιστώντας έτσι τον Ε65 έναν ολοκληρωμένο αυτοκινητόδρομο της Κεντρικής Ελλάδας που ξεκινά από το ύψος της Αλαμάνας, λίγο πριν τη Λαμία όπου συναντά τον ΠΑΘΕ μέχρι τα Μετέωρα, μειώνοντας σημαντικά το χρόνο της διαδρομής.
Στην εκδήλωση για την παράδοση του τμήματος Λαμία-Καλαμπάκα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 μίλησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας ότι «ο δρόμος έχει τεράστια αναπτυξιακή σημασία». «Παραδίδουμε στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα ενός πολύ σημαντικού δρόμου. Αποτελούσε ένα όνειρο πολλών δεκαετιών, το οποίο επιτέλους ολοκληρώθηκε. Δίνεται προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο και δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας. Ο δρόμος έχει τεράστια αναπτυξιακή σημασία», τόνισε αρχικά ο πρωθυπουργός.
*Διαβάστε εδώ: Ευρωεκλογές: Η υποψηφιότητα του Μπελέρη φέρνει ισχυρά σηµάδια συσπείρωσης και ενισχύει τα ποσοστά της ΝΔ
Πρόκειται για ένα έργο που πέρασε από 40 κύματα, δοκιμάστηκε στην οικονομική κρίση, έφτασε να είναι κολοβό, με το νότιο τμήμα να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και το βόρειο να βρίσκεται σε χρηματοδοτικό κενό, επισήμανε ο πρωθυπουργός. Τα έργα αυτά δεν θα είχαν πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ε.Ε., σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας τη σημασία των δύο χρηματοδοτικών εργαλείων της Ε.Ε., του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης.
«Ο σχεδιασμός και η ολοκλήρωση αυτών των έργων είναι μία συνεχής διαδικασία. Κλείνουμε τις εκκρεμότητες από το παρελθόν», πρόσθεσε. «Θέλω να ευχαριστήσω όσους και όσες έβαλαν ένα λιθαράκι για να φθάσουμε σε αυτή την ευτυχή κατάληξη και, φυσικά, την κατασκευάστρια εταιρεία. Ανυπομονώ κι εγώ να διατρέξω για πρώτη φορά αυτόν τον δρόμο, ώστε να αιφνιδιασθούμε ευχάριστα για την ταχύτητα με την οποία θα φθάνουμε στον προορισμό μας και για το πόσο εντυπωσιακά είναι αυτά τα έργα υποδομής. Σε λίγο καιρό, θα θεωρούμε δεδομένο και αυτόν τον δρόμο. Καλορίζικος και ασφαλής ο νέος δρόμος», συμπλήρωσε. «Να θυμόμαστε πως τίποτα δεν είναι δεδομένο και όλα αυτά χρειάστηκαν πολλή προσπάθεια για να γίνουν», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε πως όταν ολοκληρωθεί ο Ε65, με την παράδοση και των τελευταίων 46 χλμ. μέχρι την Εγνατία Οδό, στο τέλος της περιόδου αξιοποίησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα αποτελέσει τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της ηπειρωτικής χώρας. «Tο 48% του υπολειπόμενου έργου έχει ήδη ολοκληρωθεί» συμπλήρωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, τονίζοντας ότι «ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας δεν θα ήταν πραγματικότητα, αν δεν ήμασταν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Αναφερόμενος στα οφέλη του έργου, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι:
1 Επιτυγχάνονται ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Η διαδρομή Αθήνα – Τρίκαλα μειώνεται στις 3 ώρες και η διαδρομή Αθήνα – Καρδίτσα στις 2 ώρες και 35 λεπτά. Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα θα επιταχυνθεί η πρόσβαση στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Ηπείρου.
2 Ενισχύεται η ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών.
3 Προωθείται η περιφερειακή ανάπτυξη, ο τουρισμός και η εμπορευματική διακίνηση, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος.
4 Διευκολύνεται η πρόσβαση στο εξωτερικό, καθώς ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέεται, μέσω της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων αυτής, με το εξωτερικό.
«Διαβεβαιώνουμε ότι θα συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση, με ταχύτητα, υπευθυνότητα και μεθοδικότητα, ώστε, με αίσθημα ευθύνης, να συμβάλλουμε στην ολόπλευρη ισχυροποίηση της Πατρίδας μας» κατέληξε στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, η μεγάλη επιτυχία με τον Ε65 είναι ότι «τελειώνει δύο μήνες και δύο ημέρες πριν από τη συμβατική προθεσμία παράδοσης». Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος είναι ένα από τα μεγάλα έργα που «είχαν βαλτώσει» και είχαν μείνει στο συρτάρι, μέχρι «οι κυβερνήσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να επιταχύνουν τις διαδικασίες και να τρέξουν οι εργασίες».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ακόμη ότι ο Ε65 θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της Θεσσαλίας, καθώς ο συγκεκριμένος δρόμος θα φέρει περισσότερους τουρίστες σε περιοχές που επλήγησαν το 2023 από ακραία καιρικά φαινόμενα.
Ο αυτοκινητόδρομος E65 σε αριθμούς
• Τα νέα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα είναι μήκους 18,5 χλμ. και 25 χλμ. αντίστοιχα.
• Συνολικά έχουν δοθεί στην κυκλοφορία 136 χλμ. από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Ε65, τα οποία καλύπτουν τη διαδρομή από τον Κόμβο Καρπενησίου έξω από τη Λαμία έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλαμπάκας.
• Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) διαχειρίζεται από την Κεντρική Οδό και κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, δύο εταιρείες του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
• Ο Ε65 έχει συνολικό μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ περίπου.
• Διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν μία Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης.
• Ο Ε65 χαρακτηρίζεται «ραχοκοκαλιά» του εθνικού οδικού δικτύου, καθώς πρόκειται για δρόμο που διασχίζει την Κεντρική Ελλάδα, συνδέοντας ουσιαστικά την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα.
Στα 136 χλμ. του Ε65 βρίσκονται στη διάθεση κάθε οδηγού υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού, όπως:
• 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας.
• 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργίας, 1075.
• Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης.
• Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000.
• Σταθμός Λιανοκλαδίου στο 17,1 χλμ. λίγα χλμ. βόρεια του κόμβου προς Καρπενήσι με κόστος διέλευσης για τα ΙΧ στα 1,85 ευρώ.
• Σταθμός Σοφάδων στο 66,2 χλμ. με κόστος 3,40 ευρώ.
• Σταθμός Τρικάλων στο 105,7 χλμ με κόστος 2,95 ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το κόστος για έναν οδηγό που θα μπαίνει στην αρχή του Ε65 και θέλει να φθάσει έως την Καλαμπάκα είναι 8,2 ευρώ. Ακόμα σε λειτουργία είναι επίσης οι πλευρικοί σταθμοί Ανάβρας με κόστος διέλευσης για τα ΙΧ τα 2 ευρώ, Προαστίου με 1,15 ευρώ, Τρικάλων με 0,80 ευρώ και Καλαμπάκας με 0,90 ευρώ.
«Σεβασμιώτατε, κύριοι Περιφερειάρχες, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, αγαπητοί Δήμαρχοι, φίλες και φίλοι,
Σήμερα είναι πράγματι μία σπουδαία μέρα για τη Στερεά Ελλάδα, για τη Θεσσαλία, για τη Δυτική Μακεδονία, για την Ήπειρο, καθώς παραδίδουμε πια στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα ενός πολύ σημαντικού δρόμου. Και γνωρίζω πολύ καλά, ειδικά για τη Δυτική Θεσσαλία, για τα Τρίκαλα, για την Καρδίτσα, για την Καλαμπάκα, πόσο σημαντικός είναι αυτός ο δρόμος και πως ουσιαστικά αποτελούσε ένα όνειρο πολλών δεκαετιών επιτέλους να ολοκληρωθεί.
Δυόμισι ώρες για να πάει κανείς από την Αθήνα στην Καρδίτσα, τρεις ώρες για να πάει στα Τρίκαλα. Προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο αλλά και τόσο δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας, τη Δυτική Θεσσαλία. Και βέβαια, οι προοπτικές για τη σύνδεση, όπως είπαμε, με την ολοκλήρωση του έργου, με τη Δυτική Μακεδονία, με την Ήπειρο. Ένας δρόμος πραγματικά τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας.
Θα ήθελα κι εγώ να προσθέσω λίγες μόνο σκέψεις για την ιστορία αυτού του έργου, συμπληρώνοντας τα όσα είπε ο κ. Περιστέρης και τα όσα είπε ο κ. Υπουργός. Ένα έργο το οποίο στην κυριολεξία -όπως και πολλά άλλα- πέρασε από σαράντα κύματα, δοκιμάστηκε και αυτό μέσα στην οικονομική κρίση. Έφτασε κάποια στιγμή ουσιαστικά να είναι “κολοβό”, να έχει παραδοθεί μόνο το μεσαίο τμήμα, με το νότιο τμήμα να αντιμετωπίζει πολύ σημαντικά τεχνικά προβλήματα και το βόρειο τμήμα, αυτό το οποίο ουσιαστικά συμπληρώνει τον δρόμο και τον καθιστά και οικονομικά ανταγωνιστικό, να βρίσκεται στην κυριολεξία σε χρηματοδοτικό κενό.
Και πράγματι, αν δεν ήταν η επιμονή της κυβέρνησης και μία πολύ σκληρή διαπραγμάτευση η οποία έγινε τότε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα μπορούσαμε ποτέ να είχαμε εξασφαλίσει την ολοκλήρωση του βορείου τμήματος. Ένα βόρειο τμήμα το οποίο κι αυτό θα έχει, πιστεύω, παραδοθεί το αργότερο εντός των επόμενων δύο ετών, ώστε πια όλος αυτός ο δρόμος να έχει συμπληρωθεί, όπως ακριβώς είχε σχεδιαστεί πριν από 15 και χρόνια.
Δεν χρειάζεται να αναφερθώ αναλυτικά στο τι σημαίνει για την Περιφέρεια της Θεσσαλίας, εν προκειμένω, διότι αυτή θα είναι η άμεσα ωφελημένη, ένα τέτοιο έργο. Να προσθέσω μόνο στην προφανή αναπτυξιακή του διάσταση και τα πολύ σημαντικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια. Ξέρουμε πολύ καλά ότι κάθε φορά που παραδίδεται ένας καινούργιος αυτοκινητόδρομος έχουμε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και οι δρόμοι αυτοί έρχονται και συμβάλλουν στην εθνική μας στρατηγική για τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στο μισό, έως το 2030.
Θα ήθελα, όμως, να επαναλάβω κάτι το οποίο είπε ο Υπουργός και το οποίο νομίζω ότι έχει μία ξεχωριστή σημασία, διότι πιστεύω ότι συνδέεται και με την περίοδο την οποία αυτή τη στιγμή διανύουμε, καθώς βρισκόμαστε κάτι λιγότερο από δύο μήνες πριν από τις κρίσιμες ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου: τα έργα αυτά, αυτό το έργο και πολλά άλλα έργα δεν θα είχαν ποτέ πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη η οποία έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη, κράτησε την Ελλάδα στην Ευρώπη και αγωνίζεται ώστε η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα, διεκδικώντας χρηματοδοτικούς πόρους και μεταφράζοντας αυτή τη σχέση μας με την ευρωπαϊκή οικογένεια σε απτά έργα προς όφελος κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα.
Εδώ βλέπετε δύο χρηματοδοτικά εργαλεία: το γνωστό σε όλους μας ΕΣΠΑ, αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης. Θέλω να θυμίσω ότι το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο δημιουργήθηκε αμέσως μετά την κρίση του Covid. Βάλαμε κι εμείς το δικό μας χεράκι, με την επιμονή μας ώστε να δημιουργηθεί αυτό το Ταμείο. Έχουμε διεκδικήσει συνολικά 36 δισεκατομμύρια ευρώ σε πόρους, σε άμεσες μεταβιβάσεις, επιχορηγήσεις αλλά και δάνεια.
Και το βόρειο τμήμα του Ε65 κατασκευάζεται και χρηματοδοτείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Το πώς καταφέραμε και πετύχαμε να βάλουμε ένα οδικό έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια άλλη ιστορία, την οποία δεν χρειάζεται να αναφέρω πολύ αναλυτικά. Αλλά επειδή ακριβώς “κούμπωνε” το χρονοδιάγραμμα του έργου με τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, το καταφέραμε και προσθέσαμε μία ακόμα χρηματοδοτική ενίσχυση στους ευρωπαϊκούς πόρους τους οποίους διαθέτουμε για τα σημαντικά έργα υποδομής.
Τέλος, θέλω να τονίσω κάτι το οποίο ανέφερα και όταν βρεθήκαμε πριν από λίγες μέρες στη Λέσβο, για να παραδώσουμε ένα πολύ σημαντικό δρόμο τοπικού ενδιαφέροντος: το 2019 είχαμε δεσμευτεί, όταν οι Έλληνες πολίτες μάς εμπιστεύτηκαν για πρώτη φορά, να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε ένα απέραντο εργοτάξιο.
Σήμερα τα εργοτάξια πια δίνουν σταδιακά τη θέση τους σε έτοιμα έργα, προς όφελος όλων των τοπικών κοινωνιών. Αλλά, φυσικά, ο σχεδιασμός και η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων είναι μια διαρκής διαδικασία, η οποία συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.
Κλείνουμε σιγά-σιγά τις εκκρεμότητές μας με το παρελθόν ως προς την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων εθνικής εμβέλειας. Ο δρόμος Πάτρας - Πύργου βαίνει και αυτός προς ολοκλήρωση και η μεγάλη εκκρεμότητα του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης έχει πια δρομολογηθεί, ώστε να έχουμε τη βεβαιότητα ότι έχουμε τη χρηματοδότηση αλλά και το σχήμα εκείνο το οποίο θα φέρει εις πέρας αυτό το τόσο σημαντικό οδικό έργο για την Κρήτη.
Ταυτόχρονα, βέβαια, και άλλα έργα περιφερειακής σημασίας δρομολογούνται: η σύνδεση της Λαμίας με το Καρπενήσι, το κομμάτι του βόρειου άξονα της Εύβοιας, ώστε η Βόρεια Εύβοια να γίνει προσβάσιμη με έναν σύγχρονο και ασφαλή δρόμο, ο δρόμος Γιάννενα - Κακαβιά.
Όλες αυτές είναι εκκρεμότητες από το παρελθόν, οι οποίες δρομολογούνται από αυτή την κυβέρνηση, με προσεκτικό σχεδιασμό, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ξεπερνώντας πάντα τα εμπόδια, τα οποία αναπόφευκτα προκύπτουν σε τόσο δύσκολα και σύνθετα τεχνικά έργα.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω κι εγώ με τη σειρά μου όλες και όλους όσοι έβαλαν ένα λιθαράκι για να βρεθούμε σε αυτή την πολύ ευχάριστη σημερινή στιγμή: όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τις υπηρεσίες του Υπουργείου και φυσικά την κατασκευάστρια εταιρεία, η οποία παραδίδει το νότιο τμήμα, αλλά και ένα μεγάλο κομμάτι του βόρειου τμήματος πριν από τη συμβατική ημερομηνία παράδοσης.
Θα το ξαναπώ: έχουμε εξαιρετικές τεχνικές εταιρείες στην Ελλάδα. Τα έργα αυτά, από πλευράς προδιαγραφών και ποιότητας, δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα καλύτερα έργα τα οποία κατασκευάζονται στον κόσμο και οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες είναι “ατμομηχανές” της ανάπτυξης στην πατρίδα μας. Δημιουργούν πολλές θέσεις εργασίας και είναι συμμέτοχες στη μεγάλη προσπάθεια την οποία κάνουμε για να δρομολογήσουμε μία βιώσιμη ανάπτυξη, τα αποτυπώματα της οποίας να τα αισθάνονται όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες.
Ανυπομονώ και εγώ, λοιπόν, καταλήγοντας, να διατρέξω -όπως είμαι σίγουρος, όλες και όλοι- για πρώτη φορά αυτόν τον δρόμο. Να αιφνιδιαστούμε ευχάριστα από την ταχύτητα με την οποία θα φτάνουμε στον προορισμό μας, αλλά και από το πόσο εντυπωσιακά είναι αυτά τα μεγάλα έργα υποδομής.
Και βέβαια, σε λίγο διάστημα από τώρα, ο δρόμος αυτός θα γίνει και αυτός μία συνήθεια. Θα έχουμε ξεχάσει τις στροφές του Δομοκού. Θα τον θεωρούμε δεδομένο και αυτόν. Απλά να θυμόμαστε ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο και όλα αυτά τα οποία σήμερα τα εκτιμούμε και σε λίγο δεν θα τα εκτιμούμε γιατί θα έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας, χρειάστηκαν πολλή δουλειά και πολλή προσπάθεια για να τα φέρουμε τελικά προς ολοκλήρωση.
Οπότε, να ευχηθώ και πάλι καλορίζικος και ασφαλής ο νέος δρόμος στο νότιο, αλλά και το μισό κομμάτι του βόρειου τμήματος του Ε65».
Μετά την ολοκλήρωση της εκδήλωσης, ο πρωθυπουργός έκανε μια σύντομη στάση σε σημείο του δρόμου Τρικάλων - Καλαμπάκας, όπου, συνοδευόμενος από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, συνομίλησε με τον Δήμαρχο Καλαμπάκας Λευτέρη Αβραμόπουλο.
«Θέλαμε να έρθουμε εδώ, μέχρι την Καλαμπάκα, διότι εκτός από τον νότιο κομμάτι το οποίο μόλις παραδώσαμε στην κυκλοφορία, δίνουμε στην κυκλοφορία και το πρώτο τμήμα του βορείου μέρους του Ε65, το οποίο συνδέει τα Τρίκαλα με την Καλαμπάκα, έτσι ώστε να μπορεί να φτάνει κανείς πια από την Αθήνα στα Μετέωρα, από έναν κλειστό και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, σε χρόνο πολύ λιγότερο απ’ όσο θα χρειαζόταν πριν ολοκληρωθεί όλο το έργο. Και βέβαια δεν χρειάζεται να τονίσω πόσο σημαντικός προορισμός είναι τα Μετέωρα και πόσο πιστεύω ότι ο δρόμος αυτός θα συμβάλλει ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξη της Καλαμπάκας αλλά και της ευρύτερης περιοχής», τόνισε ο πρωθυπουργός.
«Για όσες και για όσους συμπολίτες μας ακόμη δεν έχουν προγραμματίσει τις πασχαλινές τους διακοπές, να σκεφτούν πολύ σοβαρά τη Δυτική Θεσσαλία, η οποία εξάλλου δοκιμάστηκε τόσο πολύ από τον “Daniel”. Τώρα η πρόσβαση είναι πια πολύ πιο εύκολη, να έρθουν εδώ, να στηρίξουν και την τοπική κοινωνία και να απολαύσουν τις καταπληκτικές ομορφιές αυτού του τόπου, ερχόμενοι πια πολύ πιο γρήγορα και με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια», συμπλήρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65 (Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός), μήκους 181 χιλιομέτρων, αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας και τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της ηπειρωτικής χώρας.
Κατασκευάζεται, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, με βάση τα πλέον σύγχρονα διεθνή πρότυπα και απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και εξασφαλίζει ταχύτερες, ασφαλέστερες και οικονομικότερες μετακινήσεις.
Σήμερα παραδίδεται ολόκληρο το νότιο τμήμα (ΠΑΘΕ - Ξυνιάδα) και το σκέλος Τρίκαλα - Καλαμπάκα του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου. Το μεσαίο τμήμα έχει ολοκληρωθεί ήδη (Ξυνιάδα - Τρίκαλα) και εντός της επόμενης διετίας αναμένεται η παράδοση ολόκληρου του βόρειου τμήματος, που θα συνδέει τον Ε65 με την Εγνατία Οδό.
Με την παράδοση των πρώτων 135 χιλιομέτρων (τμήμα Λαμία - Καλαμπάκα), ο χρόνος διαδρομής από την Αθήνα έως τα Τρίκαλα μειώνεται στις 3 ώρες και από την Αθήνα στην Καρδίτσα στις 2 ώρες και 35 λεπτά. Ενώ, με την ολοκλήρωση και του τμήματος Καλαμπάκα - Εγνατία Οδός, η διαδρομή από τη Λαμία έως την Εγνατία Οδό πρόκειται να διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, η διαδρομή Αθήνα - Γρεβενά 4 ώρες και η διαδρομή από Αθήνα προς Μέτσοβο και Καστοριά 4,5 ώρες.
Με την ολοκλήρωσή του, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 πρόκειται να δώσει σημαντική αναπτυξιακή ώθηση στη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, έχοντας ταυτόχρονα βαθύ αποτύπωμα στον τομέα των μεταφορών, καθώς συνδέει τα λιμάνια Βόλου και Ηγουμενίτσας και συμβάλλει στη μείωση κατά 2 ώρες της διαδρομής από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Δυτικά Βαλκάνια.
Στη συνέχεια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παραστεί και θα μιλήσει στην παρουσίαση για την αποκατάσταση ζημιών από τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias», στο Μουζάκι Καρδίτσας.
Στην εκδήλωση για την παράδοση του τμήματος Λαμία-Καλαμπάκα του Αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδας Ε65 μίλησε ο πρωθυπουργός, Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας ότι «ο δρόμος έχει τεράστια αναπτυξιακή σημασία». «Παραδίδουμε στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα ενός πολύ σημαντικού δρόμου. Αποτελούσε ένα όνειρο πολλών δεκαετιών, το οποίο επιτέλους ολοκληρώθηκε. Δίνεται προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο και δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας. Ο δρόμος έχει τεράστια αναπτυξιακή σημασία», τόνισε αρχικά ο πρωθυπουργός.
*Διαβάστε εδώ: Ευρωεκλογές: Η υποψηφιότητα του Μπελέρη φέρνει ισχυρά σηµάδια συσπείρωσης και ενισχύει τα ποσοστά της ΝΔ
Πρόκειται για ένα έργο που πέρασε από 40 κύματα, δοκιμάστηκε στην οικονομική κρίση, έφτασε να είναι κολοβό, με το νότιο τμήμα να αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα και το βόρειο να βρίσκεται σε χρηματοδοτικό κενό, επισήμανε ο πρωθυπουργός. Τα έργα αυτά δεν θα είχαν πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ε.Ε., σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης, τονίζοντας τη σημασία των δύο χρηματοδοτικών εργαλείων της Ε.Ε., του ΕΣΠΑ και του Ταμείου Ανάκαμψης.
«Ο σχεδιασμός και η ολοκλήρωση αυτών των έργων είναι μία συνεχής διαδικασία. Κλείνουμε τις εκκρεμότητες από το παρελθόν», πρόσθεσε. «Θέλω να ευχαριστήσω όσους και όσες έβαλαν ένα λιθαράκι για να φθάσουμε σε αυτή την ευτυχή κατάληξη και, φυσικά, την κατασκευάστρια εταιρεία. Ανυπομονώ κι εγώ να διατρέξω για πρώτη φορά αυτόν τον δρόμο, ώστε να αιφνιδιασθούμε ευχάριστα για την ταχύτητα με την οποία θα φθάνουμε στον προορισμό μας και για το πόσο εντυπωσιακά είναι αυτά τα έργα υποδομής. Σε λίγο καιρό, θα θεωρούμε δεδομένο και αυτόν τον δρόμο. Καλορίζικος και ασφαλής ο νέος δρόμος», συμπλήρωσε. «Να θυμόμαστε πως τίποτα δεν είναι δεδομένο και όλα αυτά χρειάστηκαν πολλή προσπάθεια για να γίνουν», υπογράμμισε ο πρωθυπουργός.
Περιστέρης: «O δρόμος Ε65 κινδύνεψε να μην ολοκληρωθεί»
Ο πρόεδρος και CEO της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης, αναφέρθηκε στα σημαντικά εμπόδια που αντιμετώπισε ο συγκεκριμένος δρόμος μέχρι να ολοκληρωθεί στο μεγαλύτερο τμήμα του. «Δεν ήταν καθόλου αυτονόητο ότι θα φτάναμε σήμερα σε αυτό το σημείο», είπε αναφερόμενος στην περίοδο που οι ξένες τράπεζες αποχώρησαν εν μέσω οικονομικής κρίσης, αφήνοντας πρακτικά τον Ε65 χωρίς χρηματοδότηση. Η αποχώρηση των ξένων τραπεζών το 2011 είχε αποτέλεσμα να γίνει το λεγόμενο «reset» στα εθνικά έργα υποδομών -εξέλιξη που οδήγησε στον «αέρα» την υλοποίηση του E65. Αφού αναφέρθηκε στα τεχνικά ζητήματα που διαπιστώθηκαν στο νότιο τμήμα, το οποίο είχε ήδη διαμορφωθεί και οδήγησε στην απόφαση να υπάρξει νέα χάραξη, με αποτέλεσμα να προκληθεί καθυστέρηση στο χρονοδιάγραμμα κατασκευής, εστίασε στο γεγονός ότι υπάρχουν εκτάσεις, από τις οποίες περνά ο Ε65, οι οποίες δεν έχουν ακόμη απαλλοτριωθεί. Ωστόσο, η ΤΕΡΝΑ μίσθωσε τις περιοχές αυτές για να προχωρήσει το έργο. «Θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να επιταχύνουμε την παράδοση του βόρειου τμήματος, παρακάμπτοντας σημαντικά μας δικαιώματα», δεσμεύτηκε. Και σημείωσε: «Ελπίζουμε του χρόνου να έχει ολοκληρωθεί μέχρι το τέρμα του, που είναι η Εγνατία, στο σημείο που συναντάει το βορειοδυτικό κομμάτι της».Σταϊκούρας: «Συγκοινωνιακή ραχοκοκαλιά ο E65»
«Με τη σημερινή παράδοση στην κυκλοφορία δύο σημαντικών τμημάτων του έργου, ολοκληρώνουμε τον οδικό άξονα Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα, συνολικού μήκους 135 χλμ.» δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την παράδοση του μεγαλύτερου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65 στην κυκλοφορία, παρουσία του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, του Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιου για τις Υποδομές Νίκου Ταχιάου και του Γενικού Γραμματέα Υποδομών Κωνσταντίνου Μαγουλά.Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε πως όταν ολοκληρωθεί ο Ε65, με την παράδοση και των τελευταίων 46 χλμ. μέχρι την Εγνατία Οδό, στο τέλος της περιόδου αξιοποίησης από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα αποτελέσει τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της ηπειρωτικής χώρας. «Tο 48% του υπολειπόμενου έργου έχει ήδη ολοκληρωθεί» συμπλήρωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, τονίζοντας ότι «ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας δεν θα ήταν πραγματικότητα, αν δεν ήμασταν μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης». Αναφερόμενος στα οφέλη του έργου, ο κ. Σταϊκούρας επεσήμανε ότι:
1 Επιτυγχάνονται ταχύτερες και οικονομικότερες μετακινήσεις. Η διαδρομή Αθήνα – Τρίκαλα μειώνεται στις 3 ώρες και η διαδρομή Αθήνα – Καρδίτσα στις 2 ώρες και 35 λεπτά. Με την ολοκλήρωση του οδικού άξονα θα επιταχυνθεί η πρόσβαση στις περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Ανατολικής Ηπείρου.
2 Ενισχύεται η ασφάλεια των οδικών μετακινήσεων και μεταφορών.
3 Προωθείται η περιφερειακή ανάπτυξη, ο τουρισμός και η εμπορευματική διακίνηση, συμβάλλοντας στην περαιτέρω μείωση του ποσοστού ανεργίας και στην αύξηση του κατά κεφαλήν εισοδήματος.
4 Διευκολύνεται η πρόσβαση στο εξωτερικό, καθώς ο σύγχρονος αυτοκινητόδρομος συνδέεται, μέσω της Εγνατίας Οδού και των καθέτων αξόνων αυτής, με το εξωτερικό.
«Διαβεβαιώνουμε ότι θα συνεχίσουμε στην ίδια κατεύθυνση, με ταχύτητα, υπευθυνότητα και μεθοδικότητα, ώστε, με αίσθημα ευθύνης, να συμβάλλουμε στην ολόπλευρη ισχυροποίηση της Πατρίδας μας» κατέληξε στην ομιλία του ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών.
Ταχιάος: «Μεγάλο έργο ο Ε65»
Νωρίτερα ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, έκανε λόγο για ένα «μεγάλο έργο, που αφορά όλη την ηπειρωτική Ελλάδα». Και εξήγησε: «Είναι ένας δρόμος που συνδέει τη Στερεά Ελλάδα με την Ήπειρο και τη Μακεδονία. Δεν είναι εύκολο να κάνεις έναν δρόμο, πρέπει να βρεις πόρους, να κινητοποιήσεις ανθρώπους και να βρεις τους καλύτερους».Σύμφωνα με τον κ. Ταχιάο, η μεγάλη επιτυχία με τον Ε65 είναι ότι «τελειώνει δύο μήνες και δύο ημέρες πριν από τη συμβατική προθεσμία παράδοσης». Κατά τη διάρκεια της ομιλίας του δεν παρέλειψε να αναφερθεί στο γεγονός ότι ο συγκεκριμένος αυτοκινητόδρομος είναι ένα από τα μεγάλα έργα που «είχαν βαλτώσει» και είχαν μείνει στο συρτάρι, μέχρι «οι κυβερνήσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη να επιταχύνουν τις διαδικασίες και να τρέξουν οι εργασίες».
Ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών σημείωσε ακόμη ότι ο Ε65 θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της Θεσσαλίας, καθώς ο συγκεκριμένος δρόμος θα φέρει περισσότερους τουρίστες σε περιοχές που επλήγησαν το 2023 από ακραία καιρικά φαινόμενα.
Ο αυτοκινητόδρομος E65 σε αριθμούς
• Τα νέα τμήματα Λαμία – Ξυνιάδα και Τρίκαλα – Καλαμπάκα είναι μήκους 18,5 χλμ. και 25 χλμ. αντίστοιχα.
• Συνολικά έχουν δοθεί στην κυκλοφορία 136 χλμ. από τον σύγχρονο αυτοκινητόδρομο Ε65, τα οποία καλύπτουν τη διαδρομή από τον Κόμβο Καρπενησίου έξω από τη Λαμία έως και τον Ανισόπεδο Κόμβο Καλαμπάκας.
• Ο αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) διαχειρίζεται από την Κεντρική Οδό και κατασκευάζεται από την ΤΕΡΝΑ, δύο εταιρείες του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
• Ο Ε65 έχει συνολικό μήκος 182,1 χλμ. και είναι ένα από τα σημαντικότερα εθνικά έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ περίπου.
• Διαθέτει δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, συν μία Λωρίδα Έκτακτης Ανάγκης.
• Ο Ε65 χαρακτηρίζεται «ραχοκοκαλιά» του εθνικού οδικού δικτύου, καθώς πρόκειται για δρόμο που διασχίζει την Κεντρική Ελλάδα, συνδέοντας ουσιαστικά την Ανατολική με τη Δυτική Ελλάδα.
Πότε θα παραδοθεί το υπόλοιπο τμήμα του Ε65
Σύμφωνα με στοιχεία της Κεντρικής Οδού, υπό κατασκευή βρίσκονται και τα τελευταία 46 χλμ. του αυτοκινητοδρόμου, που ξεκινούν από τον ανισόπεδο κόμβο Καλαμπάκας και φθάνουν μέχρι την Εγνατία Οδό, δυτικά των Γρεβενών. Ο πρόεδρος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μιλώντας στα εγκαίνια, ανέφερε ότι το υπόλοιπο κομμάτι από το βόρειο τμήμα, το οποίο καταλήγει στην Εγνατία Οδό, θα παραδοθεί εντός του 2025.Στα 136 χλμ. του Ε65 βρίσκονται στη διάθεση κάθε οδηγού υπηρεσίες οδικής ασφάλειας της Κεντρικής Οδού, όπως:
• 24ωρα Περίπολα Οδικής Ασφάλειας.
• 4ψήφιος αριθμός Έκτακτης Ανάγκης 24ωρης λειτουργίας, 1075.
• Δωρεάν Οδική Βοήθεια σε περιπτώσεις ακινητοποίησης.
• Τηλεφωνική Εξυπηρέτηση Πελατών στον αριθμό 801 700 7000.
Τα διόδια του Ε65
Στον αυτοκινητόδρομο Ε65 θα λειτουργούν 3 μετωπικοί σταθμοί με διόδια. Αναλυτικά:• Σταθμός Λιανοκλαδίου στο 17,1 χλμ. λίγα χλμ. βόρεια του κόμβου προς Καρπενήσι με κόστος διέλευσης για τα ΙΧ στα 1,85 ευρώ.
• Σταθμός Σοφάδων στο 66,2 χλμ. με κόστος 3,40 ευρώ.
• Σταθμός Τρικάλων στο 105,7 χλμ με κόστος 2,95 ευρώ.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, το κόστος για έναν οδηγό που θα μπαίνει στην αρχή του Ε65 και θέλει να φθάσει έως την Καλαμπάκα είναι 8,2 ευρώ. Ακόμα σε λειτουργία είναι επίσης οι πλευρικοί σταθμοί Ανάβρας με κόστος διέλευσης για τα ΙΧ τα 2 ευρώ, Προαστίου με 1,15 ευρώ, Τρικάλων με 0,80 ευρώ και Καλαμπάκας με 0,90 ευρώ.
Ολόκληρη η τοποθέτηση του πρωθυπουργού στην εκδήλωση
«Σεβασμιώτατε, κύριοι Περιφερειάρχες, αγαπητοί συνάδελφοι στην κυβέρνηση και στη Βουλή, αγαπητοί Δήμαρχοι, φίλες και φίλοι,Σήμερα είναι πράγματι μία σπουδαία μέρα για τη Στερεά Ελλάδα, για τη Θεσσαλία, για τη Δυτική Μακεδονία, για την Ήπειρο, καθώς παραδίδουμε πια στην κυκλοφορία το μεγαλύτερο τμήμα ενός πολύ σημαντικού δρόμου. Και γνωρίζω πολύ καλά, ειδικά για τη Δυτική Θεσσαλία, για τα Τρίκαλα, για την Καρδίτσα, για την Καλαμπάκα, πόσο σημαντικός είναι αυτός ο δρόμος και πως ουσιαστικά αποτελούσε ένα όνειρο πολλών δεκαετιών επιτέλους να ολοκληρωθεί.
Δυόμισι ώρες για να πάει κανείς από την Αθήνα στην Καρδίτσα, τρεις ώρες για να πάει στα Τρίκαλα. Προσβασιμότητα για ένα τόσο όμορφο αλλά και τόσο δοκιμασμένο κομμάτι της πατρίδας μας, τη Δυτική Θεσσαλία. Και βέβαια, οι προοπτικές για τη σύνδεση, όπως είπαμε, με την ολοκλήρωση του έργου, με τη Δυτική Μακεδονία, με την Ήπειρο. Ένας δρόμος πραγματικά τεράστιας αναπτυξιακής σημασίας.
Θα ήθελα κι εγώ να προσθέσω λίγες μόνο σκέψεις για την ιστορία αυτού του έργου, συμπληρώνοντας τα όσα είπε ο κ. Περιστέρης και τα όσα είπε ο κ. Υπουργός. Ένα έργο το οποίο στην κυριολεξία -όπως και πολλά άλλα- πέρασε από σαράντα κύματα, δοκιμάστηκε και αυτό μέσα στην οικονομική κρίση. Έφτασε κάποια στιγμή ουσιαστικά να είναι “κολοβό”, να έχει παραδοθεί μόνο το μεσαίο τμήμα, με το νότιο τμήμα να αντιμετωπίζει πολύ σημαντικά τεχνικά προβλήματα και το βόρειο τμήμα, αυτό το οποίο ουσιαστικά συμπληρώνει τον δρόμο και τον καθιστά και οικονομικά ανταγωνιστικό, να βρίσκεται στην κυριολεξία σε χρηματοδοτικό κενό.
Και πράγματι, αν δεν ήταν η επιμονή της κυβέρνησης και μία πολύ σκληρή διαπραγμάτευση η οποία έγινε τότε με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, δεν θα μπορούσαμε ποτέ να είχαμε εξασφαλίσει την ολοκλήρωση του βορείου τμήματος. Ένα βόρειο τμήμα το οποίο κι αυτό θα έχει, πιστεύω, παραδοθεί το αργότερο εντός των επόμενων δύο ετών, ώστε πια όλος αυτός ο δρόμος να έχει συμπληρωθεί, όπως ακριβώς είχε σχεδιαστεί πριν από 15 και χρόνια.
Δεν χρειάζεται να αναφερθώ αναλυτικά στο τι σημαίνει για την Περιφέρεια της Θεσσαλίας, εν προκειμένω, διότι αυτή θα είναι η άμεσα ωφελημένη, ένα τέτοιο έργο. Να προσθέσω μόνο στην προφανή αναπτυξιακή του διάσταση και τα πολύ σημαντικά ζητήματα που έχουν να κάνουν με την οδική ασφάλεια. Ξέρουμε πολύ καλά ότι κάθε φορά που παραδίδεται ένας καινούργιος αυτοκινητόδρομος έχουμε σημαντική μείωση των τροχαίων ατυχημάτων και οι δρόμοι αυτοί έρχονται και συμβάλλουν στην εθνική μας στρατηγική για τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ατυχημάτων στο μισό, έως το 2030.
Θα ήθελα, όμως, να επαναλάβω κάτι το οποίο είπε ο Υπουργός και το οποίο νομίζω ότι έχει μία ξεχωριστή σημασία, διότι πιστεύω ότι συνδέεται και με την περίοδο την οποία αυτή τη στιγμή διανύουμε, καθώς βρισκόμαστε κάτι λιγότερο από δύο μήνες πριν από τις κρίσιμες ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου: τα έργα αυτά, αυτό το έργο και πολλά άλλα έργα δεν θα είχαν ποτέ πραγματοποιηθεί χωρίς τη χρηματοδοτική υποστήριξη της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η Νέα Δημοκρατία είναι η παράταξη η οποία έβαλε την Ελλάδα στην Ευρώπη, κράτησε την Ελλάδα στην Ευρώπη και αγωνίζεται ώστε η Ελλάδα να γίνει Ευρώπη σε όλα τα επίπεδα, διεκδικώντας χρηματοδοτικούς πόρους και μεταφράζοντας αυτή τη σχέση μας με την ευρωπαϊκή οικογένεια σε απτά έργα προς όφελος κάθε Ελληνίδας και κάθε Έλληνα.
Εδώ βλέπετε δύο χρηματοδοτικά εργαλεία: το γνωστό σε όλους μας ΕΣΠΑ, αλλά και το Ταμείο Ανάκαμψης. Θέλω να θυμίσω ότι το Ταμείο Ανάκαμψης αποτελεί ένα νέο χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο δημιουργήθηκε αμέσως μετά την κρίση του Covid. Βάλαμε κι εμείς το δικό μας χεράκι, με την επιμονή μας ώστε να δημιουργηθεί αυτό το Ταμείο. Έχουμε διεκδικήσει συνολικά 36 δισεκατομμύρια ευρώ σε πόρους, σε άμεσες μεταβιβάσεις, επιχορηγήσεις αλλά και δάνεια.
Και το βόρειο τμήμα του Ε65 κατασκευάζεται και χρηματοδοτείται με πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης. Το πώς καταφέραμε και πετύχαμε να βάλουμε ένα οδικό έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης είναι μια άλλη ιστορία, την οποία δεν χρειάζεται να αναφέρω πολύ αναλυτικά. Αλλά επειδή ακριβώς “κούμπωνε” το χρονοδιάγραμμα του έργου με τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης, το καταφέραμε και προσθέσαμε μία ακόμα χρηματοδοτική ενίσχυση στους ευρωπαϊκούς πόρους τους οποίους διαθέτουμε για τα σημαντικά έργα υποδομής.
Τέλος, θέλω να τονίσω κάτι το οποίο ανέφερα και όταν βρεθήκαμε πριν από λίγες μέρες στη Λέσβο, για να παραδώσουμε ένα πολύ σημαντικό δρόμο τοπικού ενδιαφέροντος: το 2019 είχαμε δεσμευτεί, όταν οι Έλληνες πολίτες μάς εμπιστεύτηκαν για πρώτη φορά, να μετατρέψουμε την Ελλάδα σε ένα απέραντο εργοτάξιο.
Σήμερα τα εργοτάξια πια δίνουν σταδιακά τη θέση τους σε έτοιμα έργα, προς όφελος όλων των τοπικών κοινωνιών. Αλλά, φυσικά, ο σχεδιασμός και η ολοκλήρωση των μεγάλων έργων είναι μια διαρκής διαδικασία, η οποία συνεχίζεται με αμείωτη ένταση.
Κλείνουμε σιγά-σιγά τις εκκρεμότητές μας με το παρελθόν ως προς την ολοκλήρωση των μεγάλων αυτοκινητοδρόμων εθνικής εμβέλειας. Ο δρόμος Πάτρας - Πύργου βαίνει και αυτός προς ολοκλήρωση και η μεγάλη εκκρεμότητα του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης έχει πια δρομολογηθεί, ώστε να έχουμε τη βεβαιότητα ότι έχουμε τη χρηματοδότηση αλλά και το σχήμα εκείνο το οποίο θα φέρει εις πέρας αυτό το τόσο σημαντικό οδικό έργο για την Κρήτη.
Ταυτόχρονα, βέβαια, και άλλα έργα περιφερειακής σημασίας δρομολογούνται: η σύνδεση της Λαμίας με το Καρπενήσι, το κομμάτι του βόρειου άξονα της Εύβοιας, ώστε η Βόρεια Εύβοια να γίνει προσβάσιμη με έναν σύγχρονο και ασφαλή δρόμο, ο δρόμος Γιάννενα - Κακαβιά.
Όλες αυτές είναι εκκρεμότητες από το παρελθόν, οι οποίες δρομολογούνται από αυτή την κυβέρνηση, με προσεκτικό σχεδιασμό, με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση και ξεπερνώντας πάντα τα εμπόδια, τα οποία αναπόφευκτα προκύπτουν σε τόσο δύσκολα και σύνθετα τεχνικά έργα.
Τέλος, θέλω να ευχαριστήσω κι εγώ με τη σειρά μου όλες και όλους όσοι έβαλαν ένα λιθαράκι για να βρεθούμε σε αυτή την πολύ ευχάριστη σημερινή στιγμή: όλες τις ηγεσίες του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, τις υπηρεσίες του Υπουργείου και φυσικά την κατασκευάστρια εταιρεία, η οποία παραδίδει το νότιο τμήμα, αλλά και ένα μεγάλο κομμάτι του βόρειου τμήματος πριν από τη συμβατική ημερομηνία παράδοσης.
Θα το ξαναπώ: έχουμε εξαιρετικές τεχνικές εταιρείες στην Ελλάδα. Τα έργα αυτά, από πλευράς προδιαγραφών και ποιότητας, δεν έχουν τίποτα να ζηλέψουν από τα καλύτερα έργα τα οποία κατασκευάζονται στον κόσμο και οι ελληνικές κατασκευαστικές εταιρείες είναι “ατμομηχανές” της ανάπτυξης στην πατρίδα μας. Δημιουργούν πολλές θέσεις εργασίας και είναι συμμέτοχες στη μεγάλη προσπάθεια την οποία κάνουμε για να δρομολογήσουμε μία βιώσιμη ανάπτυξη, τα αποτυπώματα της οποίας να τα αισθάνονται όλες οι Ελληνίδες και όλοι οι Έλληνες.
Ανυπομονώ και εγώ, λοιπόν, καταλήγοντας, να διατρέξω -όπως είμαι σίγουρος, όλες και όλοι- για πρώτη φορά αυτόν τον δρόμο. Να αιφνιδιαστούμε ευχάριστα από την ταχύτητα με την οποία θα φτάνουμε στον προορισμό μας, αλλά και από το πόσο εντυπωσιακά είναι αυτά τα μεγάλα έργα υποδομής.
Και βέβαια, σε λίγο διάστημα από τώρα, ο δρόμος αυτός θα γίνει και αυτός μία συνήθεια. Θα έχουμε ξεχάσει τις στροφές του Δομοκού. Θα τον θεωρούμε δεδομένο και αυτόν. Απλά να θυμόμαστε ότι τίποτα δεν είναι δεδομένο και όλα αυτά τα οποία σήμερα τα εκτιμούμε και σε λίγο δεν θα τα εκτιμούμε γιατί θα έχουν γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας, χρειάστηκαν πολλή δουλειά και πολλή προσπάθεια για να τα φέρουμε τελικά προς ολοκλήρωση.
Οπότε, να ευχηθώ και πάλι καλορίζικος και ασφαλής ο νέος δρόμος στο νότιο, αλλά και το μισό κομμάτι του βόρειου τμήματος του Ε65».
Μετά την ολοκλήρωση της εκδήλωσης, ο πρωθυπουργός έκανε μια σύντομη στάση σε σημείο του δρόμου Τρικάλων - Καλαμπάκας, όπου, συνοδευόμενος από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Χρήστο Σταϊκούρα, συνομίλησε με τον Δήμαρχο Καλαμπάκας Λευτέρη Αβραμόπουλο.
«Θέλαμε να έρθουμε εδώ, μέχρι την Καλαμπάκα, διότι εκτός από τον νότιο κομμάτι το οποίο μόλις παραδώσαμε στην κυκλοφορία, δίνουμε στην κυκλοφορία και το πρώτο τμήμα του βορείου μέρους του Ε65, το οποίο συνδέει τα Τρίκαλα με την Καλαμπάκα, έτσι ώστε να μπορεί να φτάνει κανείς πια από την Αθήνα στα Μετέωρα, από έναν κλειστό και ασφαλή αυτοκινητόδρομο, σε χρόνο πολύ λιγότερο απ’ όσο θα χρειαζόταν πριν ολοκληρωθεί όλο το έργο. Και βέβαια δεν χρειάζεται να τονίσω πόσο σημαντικός προορισμός είναι τα Μετέωρα και πόσο πιστεύω ότι ο δρόμος αυτός θα συμβάλλει ακόμα περισσότερο στην ανάπτυξη της Καλαμπάκας αλλά και της ευρύτερης περιοχής», τόνισε ο πρωθυπουργός.
«Για όσες και για όσους συμπολίτες μας ακόμη δεν έχουν προγραμματίσει τις πασχαλινές τους διακοπές, να σκεφτούν πολύ σοβαρά τη Δυτική Θεσσαλία, η οποία εξάλλου δοκιμάστηκε τόσο πολύ από τον “Daniel”. Τώρα η πρόσβαση είναι πια πολύ πιο εύκολη, να έρθουν εδώ, να στηρίξουν και την τοπική κοινωνία και να απολαύσουν τις καταπληκτικές ομορφιές αυτού του τόπου, ερχόμενοι πια πολύ πιο γρήγορα και με πολύ μεγαλύτερη ασφάλεια», συμπλήρωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης.
Ταχύτερες, ασφαλέστερες και οικονομικότερες μετακινήσεις
Ο Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος Ε65 (Λαμία – Καρδίτσα – Τρίκαλα – Καλαμπάκα – Εγνατία Οδός), μήκους 181 χιλιομέτρων, αποτελεί τη ραχοκοκαλιά της συγκοινωνιακής υποδομής της Κεντρικής Ελλάδας και τον τρίτο κάθετο εθνικό άξονα της ηπειρωτικής χώρας.Κατασκευάζεται, με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, εξ ολοκλήρου σε νέα χάραξη, με βάση τα πλέον σύγχρονα διεθνή πρότυπα και απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και εξασφαλίζει ταχύτερες, ασφαλέστερες και οικονομικότερες μετακινήσεις.
Σήμερα παραδίδεται ολόκληρο το νότιο τμήμα (ΠΑΘΕ - Ξυνιάδα) και το σκέλος Τρίκαλα - Καλαμπάκα του βόρειου τμήματος του αυτοκινητόδρομου. Το μεσαίο τμήμα έχει ολοκληρωθεί ήδη (Ξυνιάδα - Τρίκαλα) και εντός της επόμενης διετίας αναμένεται η παράδοση ολόκληρου του βόρειου τμήματος, που θα συνδέει τον Ε65 με την Εγνατία Οδό.
Με την παράδοση των πρώτων 135 χιλιομέτρων (τμήμα Λαμία - Καλαμπάκα), ο χρόνος διαδρομής από την Αθήνα έως τα Τρίκαλα μειώνεται στις 3 ώρες και από την Αθήνα στην Καρδίτσα στις 2 ώρες και 35 λεπτά. Ενώ, με την ολοκλήρωση και του τμήματος Καλαμπάκα - Εγνατία Οδός, η διαδρομή από τη Λαμία έως την Εγνατία Οδό πρόκειται να διαρκεί 1 ώρα και 45 λεπτά, η διαδρομή Αθήνα - Γρεβενά 4 ώρες και η διαδρομή από Αθήνα προς Μέτσοβο και Καστοριά 4,5 ώρες.
Με την ολοκλήρωσή του, ο αυτοκινητόδρομος Ε65 πρόκειται να δώσει σημαντική αναπτυξιακή ώθηση στη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία, έχοντας ταυτόχρονα βαθύ αποτύπωμα στον τομέα των μεταφορών, καθώς συνδέει τα λιμάνια Βόλου και Ηγουμενίτσας και συμβάλλει στη μείωση κατά 2 ώρες της διαδρομής από το λιμάνι του Πειραιά προς τα Δυτικά Βαλκάνια.
Στη συνέχεια, ο Κυριάκος Μητσοτάκης θα παραστεί και θα μιλήσει στην παρουσίαση για την αποκατάσταση ζημιών από τις κακοκαιρίες «Daniel» και «Elias», στο Μουζάκι Καρδίτσας.