Ελληνοτουρκικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο: O ρόλος, οι στόχοι και η αποστολή του νέου φόρουμ που συμφωνήθηκε σε επίπεδο κορυφής στην Άγκυρα
Πιο κοντά έρχονται οι δύο χώρες
Το φόρουμ της Πόλης και η ''πίεση'' για συνεργασία
Πάνω στο επιτυχημένο μοντέλο του Επιχειρηματικού Συμβουλίου Ελλάδας - Σαουδικής Αραβίας θα «πατήσει» το Ελληνοτουρκικό Επιχειρηματικό Συμβούλιο, ένας νέος φορέας, που συζητήθηκε και συμφωνήθηκε σε επίπεδο κορυφής στην Αγκυρα την περασμένη Δευτέρα και φέρνει πιο κοντά τις δύο χώρες. «Θέλω να χαιρετίσω κι εγώ με τη σειρά μου σήμερα και την επίσημη ίδρυση του Ελληνοτουρκικού Επιχειρηματικού Συμβουλίου, που αποφασίστηκε στο πλαίσιο της θετικής ατζέντας, και να εκφράσω την ικανοποίησή μου, διότι διεξήχθη ένα πολύ επιτυχημένο επιχειρηματικό φόρουμ στην Κωνσταντινούπολη, με συμμετοχή πολλών επιφανών Ελλήνων και Τούρκων επιχειρηματιών», σημείωσε ο Κυριάκος Μητσοτάκης στις κοινές δηλώσεις του προς τον Τύπο με τον Ταγίπ Ερντογάν.
Ηταν στις 2 Φεβρουαρίου όταν έγινε στην Κωνσταντινούπολη αυτό το φόρουμ μεταξύ των επιχειρηματικών κοινοτήτων Ελλάδας και Τουρκίας, που έχουν κοινό στόχο να αναπτύξουν περαιτέρω τις συνεργασίες τους.
Στο αντίστοιχο Συμβούλιο Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας ως επικεφαλής τέθηκαν δύο επιφανείς και ευυπόληπτοι επιχειρηματίες, με διεθνή παρουσία, που προσδίδουν και μέσω της παρουσίας τους κύρος στον θεσμό: Πρόκειται για τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο (πρόεδρος της ΤΕΜΕΣ Α.Ε.) και τη Λούμπνα Ολαγιάν (επικεφαλής του Olayan Group). Οι δύο κυβερνήσεις στηρίζουν την πρωτοβουλία αυτή, την οποία δημιούργησαν ο ΣΕΒ και η Συνομοσπονδία των Επιμελητηρίων Βιομηχανίας της Σαουδικής Αραβίας.
Ενα ανάλογο μοντέλο επιχειρείται τώρα να υιοθετηθεί με τη γείτονα χώρα: Επικεφαλής από ελληνικής πλευράς θα είναι ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ιδιοκτήτης και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Από τουρκικής πλευράς θα προεδρεύει ο Αντνάν Πολάτ, γνωστός επιχειρηματίας και πρώην πρόεδρος της Γαλατασαράι (2008-2011). Οι επενδύσεις του κινούνται κυρίως γύρω από το εμπόριο, τα ακίνητα και την ενέργεια, όπου έχει χτίσει σημαντικό χαρτοφυλάκιο σε αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα. Η κόρη του, Εντα, μάλιστα, παντρεύτηκε το 2012 στη Μεσσηνία τον Ελληνα επιχειρηματία Δημήτρη Γκινοσάτη.
Ο στόχος τόσο των δύο κυβερνήσεων όσο και των δύο επιχειρηματικών κοινοτήτων είναι σαφής: Το διμερές εμπόριο, που σήμερα κινείται λίγο πάνω από τα 5 δισ. ευρώ ετησίως, προοπτικά να διπλασιαστεί και να ξεπεράσει τα 10 δισ. Πρόκειται για «μια νέα, δυναμική μορφή συνεργασίας σε τομείς αιχμής, όπως το περιβάλλον και η πράσινη μετάβαση, οι κατασκευές και οι υποδομές, ο τουρισμός, καθώς και ο αγροδιατροφικός τομέας», τόνισε στα «Π» ο κ. Φραγκογιάννης.
«Το τρέχον διμερές εμπόριο ανέρχεται περίπου στα 5,7 δισ. δολάρια. Υπάρχει διάθεση να αυξηθεί. Το κράτος έχει θέσει σε εφαρμογή τους κανονισμούς και οι επιχειρηματίες είναι έτοιμοι να συμβάλουν σε αυτό», είπε στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Πολάτ, σε μία από τις πρώτες του δηλώσεις μετά τη συμφωνία της Αγκυρας. Πρόσθεσε, δε, πως βλέπει περιθώρια συνεργασίας σε μια σειρά από τομείς, όπως ο τουρισμός, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η αγροτική βιομηχανία, οι κατασκευές, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός και οι μεταφορές, ενώ έθεσε και τον πρώτο φιλόδοξο στόχο: «Για παράδειγμα, πριν από χρόνια ξεκίνησε απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Κωνσταντινούπολης και Θεσσαλονίκης και μετά σταμάτησε. Πρέπει να πιέσουμε τα δύο κράτη να την επανεκκινήσουν». Θυμίζουμε ότι το δρομολόγιο αυτό, που είχε ονομαστεί «Φιλία Εξπρές», έκανε τη διαδρομή σε 11,5 ώρες και σίγουρα πρέπει να κινείται ταχύτερα, για να μπορέσει να είναι ανταγωνιστικό απέναντι στα άλλα μέσα μεταφοράς. Η «πίεση» αυτή στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Πολάτ είναι ουσιαστικά και μία από τις αποστολές του νεοσύστατου συμβουλίου.
Τα μέλη του, τα οποία θα οριστούν ανά θεματικό τομέα στη συνέχεια, θα συζητούν πάνω στις προοπτικές συνεργασίας και στα προβλήματα που υπάρχουν και, εφόσον καταλήγουν σε κάποια κοινή πρόταση, που χρήζει θεσμικής παρέμβασης, θα απευθύνονται αντίστοιχα στις κυβερνήσεις τους, για να τις πιέσουν να προχωρήσουν με κάποιο έργο ή κάποια νομοθετική παρέμβαση.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»
Ηταν στις 2 Φεβρουαρίου όταν έγινε στην Κωνσταντινούπολη αυτό το φόρουμ μεταξύ των επιχειρηματικών κοινοτήτων Ελλάδας και Τουρκίας, που έχουν κοινό στόχο να αναπτύξουν περαιτέρω τις συνεργασίες τους.
Το επιχειρηματικό Συμβούλιο Ελλάδας-Τουρκίας
Στο φόρουμ, που έγινε σε συνεργασία με την Enterprise Greece, συμμετείχαν περίπου εκατό Ελληνες επιχειρηματίες, που ταξίδεψαν από τη χώρα μας, και άλλοι που δραστηριοποιούνται στην Τουρκία, καθώς και περίπου 200 Τούρκοι επιχειρηματίες από ποικίλους κλάδους της οικονομίας - τροφίμων και ποτών, κατασκευών, ναυτιλιακού εξοπλισμού, ενέργειας και ΑΠΕ, υψηλής τεχνολογίας και τουρισμού. Στο περιθώριο της πρωτοβουλίας αυτής, οι δύο υφυπουργοί Εξωτερικών, Κώστας Φραγκογιάννης και Μπουράκ Ακσαπάρ, συμφώνησαν στην ανάγκη να συσταθεί Επιχειρηματικό Συμβούλιο Ελλάδας-Τουρκίας, στο πλαίσιο της θετικής ατζέντας που εποπτεύουν οι δύο υφυπουργοί.Στο αντίστοιχο Συμβούλιο Ελλάδας-Σαουδικής Αραβίας ως επικεφαλής τέθηκαν δύο επιφανείς και ευυπόληπτοι επιχειρηματίες, με διεθνή παρουσία, που προσδίδουν και μέσω της παρουσίας τους κύρος στον θεσμό: Πρόκειται για τον Αχιλλέα Κωνσταντακόπουλο (πρόεδρος της ΤΕΜΕΣ Α.Ε.) και τη Λούμπνα Ολαγιάν (επικεφαλής του Olayan Group). Οι δύο κυβερνήσεις στηρίζουν την πρωτοβουλία αυτή, την οποία δημιούργησαν ο ΣΕΒ και η Συνομοσπονδία των Επιμελητηρίων Βιομηχανίας της Σαουδικής Αραβίας.
Ενα ανάλογο μοντέλο επιχειρείται τώρα να υιοθετηθεί με τη γείτονα χώρα: Επικεφαλής από ελληνικής πλευράς θα είναι ο εφοπλιστής Γιώργος Προκοπίου, ιδιοκτήτης και των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά. Από τουρκικής πλευράς θα προεδρεύει ο Αντνάν Πολάτ, γνωστός επιχειρηματίας και πρώην πρόεδρος της Γαλατασαράι (2008-2011). Οι επενδύσεις του κινούνται κυρίως γύρω από το εμπόριο, τα ακίνητα και την ενέργεια, όπου έχει χτίσει σημαντικό χαρτοφυλάκιο σε αιολικά και φωτοβολταϊκά πάρκα. Η κόρη του, Εντα, μάλιστα, παντρεύτηκε το 2012 στη Μεσσηνία τον Ελληνα επιχειρηματία Δημήτρη Γκινοσάτη.
Ο στόχος των κυβερνήσεων και των επιχειρηματικών κοινοτήτων
Κάτω από τους δύο προέδρους θα υπάρχει, επίσης, και σε αυτή την περίπτωση μια «έτοιμη» και πολύ καλά δουλεμένη δομή, που θα βοηθήσει όλο αυτό το φιλόδοξο σχέδιο να τρέξει γρήγορα και αποτελεσματικά. Πρόκειται για το Συμβούλιο Εξωτερικών Οικονομικών Σχέσεων της Τουρκίας (DEIK) και την Κεντρική Ενωση Επιμελητηρίων Ελλάδος. Μάλιστα, ο πρόεδρος της ΚΕΕΕ, Γιάννης Μασούτης, θα έχει, σύμφωνα με πληροφορίες, ενεργό ρόλο στο εγχείρημα αυτό και θα συμβάλλει στην ομαλή και αποτελεσματική λειτουργία του.Ο στόχος τόσο των δύο κυβερνήσεων όσο και των δύο επιχειρηματικών κοινοτήτων είναι σαφής: Το διμερές εμπόριο, που σήμερα κινείται λίγο πάνω από τα 5 δισ. ευρώ ετησίως, προοπτικά να διπλασιαστεί και να ξεπεράσει τα 10 δισ. Πρόκειται για «μια νέα, δυναμική μορφή συνεργασίας σε τομείς αιχμής, όπως το περιβάλλον και η πράσινη μετάβαση, οι κατασκευές και οι υποδομές, ο τουρισμός, καθώς και ο αγροδιατροφικός τομέας», τόνισε στα «Π» ο κ. Φραγκογιάννης.
«Το τρέχον διμερές εμπόριο ανέρχεται περίπου στα 5,7 δισ. δολάρια. Υπάρχει διάθεση να αυξηθεί. Το κράτος έχει θέσει σε εφαρμογή τους κανονισμούς και οι επιχειρηματίες είναι έτοιμοι να συμβάλουν σε αυτό», είπε στο Αθηναϊκό Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων ο κ. Πολάτ, σε μία από τις πρώτες του δηλώσεις μετά τη συμφωνία της Αγκυρας. Πρόσθεσε, δε, πως βλέπει περιθώρια συνεργασίας σε μια σειρά από τομείς, όπως ο τουρισμός, οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, η αγροτική βιομηχανία, οι κατασκευές, ο πολιτισμός, ο αθλητισμός και οι μεταφορές, ενώ έθεσε και τον πρώτο φιλόδοξο στόχο: «Για παράδειγμα, πριν από χρόνια ξεκίνησε απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μεταξύ Κωνσταντινούπολης και Θεσσαλονίκης και μετά σταμάτησε. Πρέπει να πιέσουμε τα δύο κράτη να την επανεκκινήσουν». Θυμίζουμε ότι το δρομολόγιο αυτό, που είχε ονομαστεί «Φιλία Εξπρές», έκανε τη διαδρομή σε 11,5 ώρες και σίγουρα πρέπει να κινείται ταχύτερα, για να μπορέσει να είναι ανταγωνιστικό απέναντι στα άλλα μέσα μεταφοράς. Η «πίεση» αυτή στην οποία αναφέρθηκε ο κ. Πολάτ είναι ουσιαστικά και μία από τις αποστολές του νεοσύστατου συμβουλίου.
Τα μέλη του, τα οποία θα οριστούν ανά θεματικό τομέα στη συνέχεια, θα συζητούν πάνω στις προοπτικές συνεργασίας και στα προβλήματα που υπάρχουν και, εφόσον καταλήγουν σε κάποια κοινή πρόταση, που χρήζει θεσμικής παρέμβασης, θα απευθύνονται αντίστοιχα στις κυβερνήσεις τους, για να τις πιέσουν να προχωρήσουν με κάποιο έργο ή κάποια νομοθετική παρέμβαση.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»