Ευρωεκλογές 2024: Το μυστικό σχέδιο Μητσοτάκη για να κυριαρχήσει η ΝΔ στη Μακεδονία - Νέα επίσκεψη στη Θεσσαλονίκη στις 5 Ιουνίου
Η στρατηγική Μητσοτάκη
Τι λένε τα γκάλοπ για τις τάσεις στη Μακεδονία στις ευρωεκλογές
Στη Μακεδονία θα κριθεί ένα σημαντικό κομμάτι του προεκλογικού αγώνα για τις ευρωεκλογές της 9ης Ιουνίου, με τον Κυριάκο Μητσοτάκη να την επισκέπτεται εκ νέου την Τετάρτη 5 Ιουνίου και να πραγματοποιεί ανοιχτή ομιλία το βράδυ στη Θεσσαλονίκη, αλλά και όλα τα κόμματα «δεξιότερα» της Νέας Δημοκρατίας να ρίχνουν σχεδόν όλη τους την έμφαση εκεί, προκειμένου να «κρατηθούν» πανελλαδικά.
Ευρωεκλογές: Τι λένε τα γκάλοπ για την τάση στη Μακεδονία
«Γυρίζει» λοιπόν το κλίμα στη Μακεδονία για τη Νέα Δημοκρατία; «Κατ' αρχάς δεν ήταν αρνητικό ποτέ, στον βαθμό που το περιέγραφαν ορισμένοι αναλυτές και σχολιαστές», επισημαίνει συνεργάτης του Κυριάκου Μητσοτάκη. Εξηγεί δε ότι από τη στιγμή που ξεκίνησαν οι δημοσκοπήσεις για τις ευρωεκλογές, από τον Απρίλιο ουσιαστικά δηλαδή, η τάση είναι περίπου σταθερή: Η ΝΔ μετράται στα περισσότερα γκάλοπ στην εκτίμηση ψήφου περίπου μία με δύο μονάδες υψηλότερα από το ποσοστό της στις τελευταίες ευρωεκλογές – ή αν το διαβάσει κανείς ανάποδα, έξι με επτά μονάδες χαμηλότερα από το ποσοστό της στις τελευταίες εθνικές εκλογές.Παρόμοια είναι η τάση και στη Μακεδονία, όπου στις τελευταίες κάλπες των βουλευτικών εκλογών η Νέα Δημοκρατία συγκέντρωσε περί το 38,5% και η εκτίμηση για τις ευρωεκλογές κυμαίνεται πέριξ του 32%. Από τα κόμματα που πήγαν καλύτερα στις τελευταίες κάλπες στη Μακεδονία απ' ό,τι στην υπόλοιπη Ελλάδα, η Ελληνική Λύση μοιάζει να έχει πιάσει δημοσκοπικά «ταβάνι», ενώ η Νίκη εμφανίζεται στάσιμη.
Η εκλογική μάχη Μητσοτάκη και κορυφαίων στελεχών στη Μακεδονία
Ο πρωθυπουργός και πρόεδρος της Ν.Δ. είχε αποφασίσει ήδη από τις ημέρες του Πάσχα αυτή την εκλογική μάχη της Μακεδονίας να την πάρει πάνω του, συνεπικουρούμενος βέβαια από κλιμάκια βουλευτών και στελεχών του κόμματος που κάνουν διαρκείς επισκέψεις και επαφές στην περιοχή, αλλά και από τους υπουργούς που «τρέχουν» κάθε περιφέρεια ξεχωριστά: Νίκος Δένδιας (Κεντρική Μακεδονία), Άδωνις Γεωργιάδης (Δυτική Μακεδονία), Χρήστος Σταϊκούρας (Ανατολική Μακεδονία-Θράκη). Προχθές, Σάββατο, εξάλλου, κλιμάκια της ΝΔ με επικεφαλής τον υπουργό Εθνικής Άμυνας, κ. Δένδια, πραγματοποίησαν επισκέψεις στην Ημαθία και την Πέλλα.Ο κ. Μητσοτάκης πέρασε συνολικά το τελευταίο διάστημα 96 ώρες στη Μακεδονία, σε μια τετραήμερη περιοδεία (2+2 μέρες), όπου πήγε σχεδόν παντού: Κατά σειρά επισκέφθηκε Λιτόχωρο, Κατερίνη, Ριζώματα Ημαθίας, Βέροια, Πατρίδα Ημαθίας, Γιαννιτσά και στη συνέχεια Θεσσαλονίκη, Βελβεντό, Σέρβια, Κοζάνη, Φλώρινα, Καστοριά.
Η στρατηγική Μητσοτάκη
Η στρατηγική ήταν συγκεκριμένη και στο Μέγαρο Μαξίμου εκτιμούν ότι απέδωσε καρπούς. Πρώτον, καθώς οι κάλπες είναι ευρωπαϊκές, έδωσε έμφαση στα κονδύλια από τις Βρυξέλλες που έχει διεκδικήσει και αξιοποιεί η κυβέρνηση για συγκεκριμένα έργα στη Μακεδονία. Τέτοια είναι το μετρό της Θεσσαλονίκης, τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στην πόλη, η επέκταση του νοσοκομείου Κοζάνης και οι ψηφιακοί διαδραστικοί πίνακες στην Ημαθία.Δεύτερον, ο πρωθυπουργός είχε ζητήσει και είχε αναλυτική ενημέρωση πριν αναχωρήσει για τις περιοδείες του, σχετικά με τα κατά τόπους προβλήματα και τις λύσεις που υλοποιούνται, αλλά και αυτές που εξετάζονται. Έτσι, μίλησε για παράδειγμα στην Καστοριά για το φράγμα του Νεστορίου που πρέπει να προχωρήσει, αλλά και για τα προβλήματα της γούνας, την ενίσχυση που έχει δοθεί και δεσμεύθηκε για «άλλα προγράμματα για να στηρίξουμε τους γουνοπαραγωγούς, ειδικά τους πιο μικρούς». Στη Φλώρινα δεσμεύθηκε για τη σύνδεση της πόλης με την Πτολεμαΐδα και στη Θεσσαλονίκη για την ανάπλαση της ΔΕΘ. Ειδικά στη Θεσσαλονίκη, το γεγονός ότι μεγάλα έργα όπως η ανατολική περιφερειακή οδός (flyover) ξεκίνησαν να γίνονται, άλλα πλέον όπως το Μετρό παραδίδονται και άλλα σχεδιάζονται.
Τρίτο κομμάτι της στρατηγικής είναι η στενή συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση. Σε αρκετές περιπτώσεις δήμαρχοι προλόγιζαν τον πρωθυπουργό, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολος Τζιτζικώστας –που επανεξελέγη πέρυσι με ποσοστό 60%- συνόδευσε τον κ. Μητσοτάκη σε μεγάλο κομμάτι της περιοδείας του, ενώ έχει ενδιαφέρον και η «χημεία» που έχει αναπτυχθεί μεταξύ του πρωθυπουργού και του νέου δημάρχου της Θεσσαλονίκης, Στέλιου Αγγελούδη, που εξελέγη ως ανεξάρτητος, προερχόμενος ωστόσο από το ΠΑΣΟΚ. Δεν είναι τυχαίο, μέσα στο πλαίσιο αυτό, ότι ο κ. Μητσοτάκης επέλεξε να συναντηθεί και με τον πρώην δήμαρχο Γιάννη Μπουτάρη.
Η αλλαγή κλίματος
Στελέχη και παράγοντες της Ν.Δ. υπογραμμίζουν ότι αυτό που εισέπραξαν είναι πως το κλίμα έχει αλλάξει κατά πολύ σε σχέση με τον περασμένο χειμώνα. Βοήθησαν και άσχετα με την πολιτική γεγονότα, όπως η κατάκτηση του πρωταθλήματος ποδοσφαίρου από τον ΠΑΟΚ, που προκάλεσε ευφορία σε μεγάλο κομμάτι της Μακεδονίας, αλλά και το γεγονός ότι έχουν περάσει πλέον πάνω από τρεις μήνες από την ψήφιση του νομοσχεδίου για την ισότητα στον γάμο –που είχε δυσαρεστήσει ορισμένους παραδοσιακούς ψηφοφόρους της Ν.Δ.– και πια πολύ λίγοι το συζητούν και ασχολούνται με το ζήτημα αυτό.Οι δε αγρότες, που είχαν βγει στους δρόμους και στα μπλόκα τον Φεβρουάριο, φέρεται να έχουν ικανοποιηθεί σε σημαντικό βαθμό από τα μέτρα που πήρε η κυβέρνηση και αναμένουν παράλληλα την υλοποίηση όλων των σχετικών εξαγγελιών.
Εντός πολιτικής, αλλά… εκτός προγράμματος ήταν η στάση της νέας πολιτειακής και πολιτικής ηγεσίας της Βόρειας Μακεδονίας, που επέτρεψε στην κυβέρνηση να θυμίσει τόσο την αρνητική της στάση στη Συμφωνία των Πρεσπών ως αξιωματική αντιπολίτευση όσο και την προειδοποίηση που είχε απευθύνει ότι εφόσον η Συμφωνία ψηφιστεί και κυρωθεί, δεν αλλάζει στη συνέχεια. Έδειξε επίσης, όπως υπογραμμίζει συνεργάτης του κ. Μητσοτάκη, την αξία της πρωτοβουλίας για κατοχύρωση του εμπορικού σήματος των προϊόντων που παράγουν επιχειρήσεις με έδρα τη Μακεδονία και ονομάζεται «Macedonia the Great», μια δυνατότητα που έχουν αξιοποιήσει ήδη πάνω από εκατό επιχειρήσεις.