Eνταση ήταν και (µάλλον) πέρασε. Η στρατηγική σχέση Αθήνας - Παρισιού, που επισφραγίστηκε τον Σεπτέµβριο του 2021 µε την υπογραφή της Συµφωνίας Στρατηγικής Συνεργασίας, πέρασε το τελευταίο διάστηµα διάφορες διακυµάνσεις.

Διαβάστε ακόμα: Αναθερμαίνονται οι σχέσεις Ελλάδας - Γαλλίας: Σε Νορμανδία και Λοριάν ο Μητσοτάκης - Θα δει τον Μακρόν - Θα πάει στο Παρίσι στην τελετή έναρξης των Ολυμπιακών


Ελλάδα - Γαλλία: Ο ξαφνικός πάγος που άρχισε να λιώνει

Στον δηµόσιο διάλογο ακουγόταν εντόνως ότι η Γαλλία, που επιδιώκει τον ρόλο των ΗΠΑ στην Ανατολική Μεσόγειο, δυσαρεστήθηκε µε την Ελλάδα λόγω των όπλων που προµηθεύεται η χώρα µας από τους Αµερικανούς.

Ειπώθηκε, επίσης, ότι αυτό το κλίµα επηρέασε τις µέχρι πρότινος καλές σχέσεις των δύο ηγετών. Ορισµένοι συνέδεσαν αυτές τις φήµες µε το γεγονός ότι το ψήφισµα για το κράτος δικαίου στην Ελλάδα υποκινήθηκε από την Κοινοβουλευτική Οµάδα του Γάλλου προέδρου στο Ευρωκοινοβούλιο και µε το ότι ο Εµανουέλ Μακρόν δεν παρέστη στην τελετή της Ολυµπιακής Φλόγας. Μολονότι, ειδικά για το τελευταίο, ο κ. Μακρόν είχε αρκετά «άλλοθι» που σχετίζονταν µε τις εσωτερικές του υποχρεώσεις και περιοδείες.

Ο,τι κι αν προκάλεσε, πάντως, τον ξαφνικό πάγο στις διµερείς µας σχέσεις φαίνεται ότι αυτός σιγά σιγά λιώνει. Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προανήγγειλε ότι -παραµονές εκλογών- θα πάει στη Γαλλία ως καλεσµένος του Γάλλου προέδρου, για τους εορτασµούς της 80ής επετείου από την απόβαση της Νορµανδίας. Το ακόµα πιο ενδιαφέρον, όµως, είναι ότι θα πάει και στα ναυπηγεία της Naval Group στην πόλη Λοριάν, όπου ναυπηγούνται οι τρεις φρεγάτες Belharra, η πρώτη εκ των οποίων θα παραδοθεί στο Πολεµικό µας Ναυτικό το 2025.

Τι σηµατοδοτεί το ταξίδι του Κ. Μητσοτάκη στη Γαλλία

Η «Κυριακάτικη Απογευµατινή» αναλύει τι µπορεί να «κρύβεται» πίσω από αυτό το ταξίδι.

Σε πρώτη φάση, σε επίπεδο εξοπλιστικών προγραµµάτων. ∆ιότι σε δεύτερη φάση, ίσως και να ακολουθήσουν κι άλλα οφέλη. Να ανοίξει, για παράδειγµα, η συζήτηση για την Ευρωπαϊκή Αµυνα, στην οποία αναφέρεται συχνά ο πρωθυπουργός.


Ενδεχόµενο 4ης Belharra

«∆εν έχουµε βάλει στο ‘‘ράφι’’ ούτε τη λογική της option προµήθειας τέταρτης Belharra ούτε το ζήτηµα των κορβετών», έλεγε µε νόηµα ο υπουργός Εθνικής Αµυνας, Νίκος ∆ένδιας, προ ηµερών στο συνέδριο της DEFEA.

Πράγµατι, το ενδεχόµενο προµήθειας τέταρτης φρεγάτας παραµένει ανοιχτό, ειδικά αν κριθούν ακατάλληλες από το Πολεµικό µας Ναυτικό οι αµερικανικές LCS που παραχωρούνται δωρεάν. Η σχετική option, βέβαια, παρήλθε στα τέλη του Ιουνίου.

Ωστόσο, αυτό δεν φαίνεται να µας εµποδίζει από το να διαπραγµατευθούµε ξανά την απόκτηση νέας φρεγάτας.


Εξι επιπλέον Rafale

Εξίσου πιθανή θεωρείται και η προµήθεια 6 επιπλέον Rafale. Βεβαίως, θα πρέπει να βρεθεί δηµοσιονοµικός χώρος για να γίνει αυτό, είτε από καλύτερη απόδοση στην εκτέλεση του προϋπολογισµού είτε από πώληση παλαιότερων τύπων αεροσκαφών.

Συµπτωµατικά (;) ένας παλαιότερος τύπος της Πολεµικής Αεροπορίας, τα Mirage 2000-5, είναι επίσης γαλλικά. Θεωρητικά θα µπορούσαν να τα αγοράσουν οι ίδιοι οι Γάλλοι για δικούς τους λόγους και έτσι να πέσει το τίµηµα. Θεωρητικά πάντα.

Σηµειωτέον, την Τετάρτη, µιλώντας στη Βουλή για την ίδρυση του Ελληνικού Κέντρου Αµυντικής Καινοτοµίας (ΕΛΚΑΚ), νοµοσχέδιο που υπερψηφίστηκε µε ευρεία πλειοψηφία και µάλιστα εν µέσω προεκλογικής περιόδου, ο κ. ∆ένδιας είπε ότι στόχος είναι στο πλαίσιο της «Ατζέντας 2030» να έχει η χώρα 200 σύγχρονα µαχητικά.


Γαλλικές κορβέτες Gowind 

Το σενάριο ήταν στο προσκήνιο ως µία πιθανή λύση πριν από δύο χρόνια, µαζί µε κορβέτες άλλων κρατών. Υστερα ατόνησε, λόγω και της προοπτικής των δωρεάν LCS. Αν εντέλει απορριφθούν οι LCS, ίσως επανέλθει ως ενδεχόµενο η αγορά Gowind. Με «δέλεαρ» τη ναυπήγηση στα Ελληνικά Ναυπηγεία, όπως προέβλεπε η πρόταση.

Εκτιµάται, πάντως, ότι λόγω υψηλού κόστους θα προτιµηθεί η 4η Belharra. Τα γαλλικά υποβρύχια Σύµφωνα µε πληροφορίες, προσώρας δεν υπάρχει πρόταση στο τραπέζι. Αλλά δεδοµένου του ότι ο Ν. ∆ένδιας αναφέρθηκε στη Βουλή στην έναρξη της διαδικασίας για την επιλογή νέου τύπου υποβρυχίων από το ΓΕΝ, οι Γάλλοι ίσως ενδιαφερθούν.

Είναι, άλλωστε, κορυφαίοι στη ναυπήγηση υποβρυχίων (βλέπε Scorpene Evolved και Blacksword). Υπενθυµίζεται ότι για έναν επίσης κορυφαίο στη ναυπήγηση υποβρυχίων γερµανικό όµιλο υπάρχει... δυσαρέσκεια. Απόρροια της πώλησης υποβρυχίων στην Τουρκία, παρά τις ενστάσεις της Ελλάδας.

Δημοσιεύθηκε στην «Απογευματινή»