Το κυκλοφοριακό στην Αθήνα, αλλά και σε όλη σχεδόν την Αττική, είναι ένα ζήτηµα που ταλαιπωρεί τους πολίτες και πονοκεφαλιάζει την κυβέρνηση, η αοπία αναζητά έξυπνες λύσεις για την αντιµετώπιση του προβλήµατος αυτού.

«∆υστυχώς, δεν είναι ένα πρόβληµα που λύνεται µε µαγικές συνταγές, αλλά µόνο µε επιµονή και σχέδιο. Θεµέλιο των πρωτοβουλιών µας είναι η βελτίωση και η εξάπλωση των µέσων µαζικής µεταφοράς», ήταν το σχόλιο του Κυριάκου Μητσοτάκη σε πρόσφατη συνέντευξή του.


Το σχέδιο του υπουργείο Μεταφορών για τον Κηφισό

Το µεγαλύτερο ίσως κυκλοφοριακό πρόβληµα, ωστόσο, που απαντάται στην Αττική είναι ο Κηφισός, που ειδικά τις ώρες αιχµής γίνεται ένα «ποτάµι» από αυτοκίνητα, µηχανές και φορτηγά, µε την κίνηση πολλές φορές να ξεκινάει από την Κηφισιά και να φτάνει µέχρι το Φάληρο. Εδώ, λοιπόν, έχει µπει µπροστά ένα σχέδιο, που σε δύο χρόνια από τώρα µπορεί πράγµατι να «απελευθερώσει» τον Κηφισό.

Αυτό προβλέπει να φύγει το καλοκαίρι του 2026 όλο το κοµµάτι των εµπορευµατικών µεταφορών από τον Ελαιώνα, όπου είναι άναρχα σήµερα απλωµένο, και να µετεγκατασταθεί, µε τρόπο σύγχρονο και οργανωµένο, στη Φυλή. Πέρα από τα σηµαντικά άλλα οφέλη που θα προκύψουν, οι µελέτες που βρίσκονται στα χέρια του αρµόδιου υπουργού Μεταφορών και Υποδοµών, Χρήστου Σταϊκούρα, καταλήγουν στο συµπέρασµα ότι µε το έργο αυτό ο Κηφισός θα αδειάσει από 20.000 οχήµατα καθηµερινά!


Τα στοιχεία

Η µελέτη έχει καταγράψει την κίνηση από και προς τον Ελαιώνα και έχει εξαγάγει πολλά ενδιαφέροντα στοιχεία: Καθηµερινά, τις πρωινές ώρες αιχµής, περίπου 10.000 φορτηγά και άλλα οχήµατα από τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές κατεβαίνουν τον Κηφισό ή ανεβαίνουν, αντίστοιχα, ερχόµενα από την Πελοπόννησο, και µπαίνουν στον χώρο του Ελαιώνα, φέρνοντας αγροτικά, κτηνοτροφικά και άλλα πολλά προϊόντα. Τις µεσηµεριανές ώρες αιχµής αποχωρούν, επιστρέφοντας ή συνεχίζοντας το µεταφορικό τους έργο στην επαρχία.

Συνολικά 390 µεταφορικές εταιρείες, που έχουν από ελάχιστα έως δεκάδες φορτηγά, χρησιµοποιούν τον χώρο του Ελαιώνα ως κόµβο για το µεταφορικό τους έργο. Ετσι, η εθνική οδός επιβαρύνεται µε κίνηση από 20.000 οχήµατα καθηµερινά µόνο λόγω της ύπαρξης του µεγαλύτερου κέντρου µεταφορών στην Ελλάδα στο συγκεκριµένο σηµείο. Παράλληλα, έχει υπολογιστεί ότι από τον Κηφισό διέρχονται καθηµερινά περί τα 100.000 οχήµατα.

Ετσι, αν αλλάξουν δροµολόγιο τα 20.000 και κάνουν χρήση άλλων διαδροµών, αυτό θα σηµάνει αυτόµατα τη µείωση κατά 20% του κυκλοφοριακού και τη σηµαντική ανακούφιση των υπόλοιπων οδηγών.

Πώς θα γίνει αυτό; Με ένα έργο που έχει ήδη µπει στα σκαριά. Το ΤΑΙΠΕ∆ πριν από λίγες ηµέρες ανακοίνωσε την έναρξη δηµόσιου διεθνούς διαγωνισµού, µε τη διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου, για την ανάπτυξη του επιχειρηµατικού πάρκου στη θέση «Σπηλιές» του ∆ήµου Φυλής.

Ο φάκελος εκδήλωσης ενδιαφέροντος από κάθε υποψήφιο πρέπει να έχει υποβληθεί µέχρι τις 17 Ιουνίου. Στη συνέχεια θα γίνει η προεπιλογή υποψηφίων βάσει κριτηρίων τεχνικής και χρηµατοοικονοµικής ικανότητας, θα βγει η πρόσκληση υποβολής δεσµευτικών οικονοµικών προσφορών και µέχρι το τέλος του έτους αναµένεται να έχει επιλεγεί ο ανάδοχος. Ο επενδυτής που θα επιλεγεί θα αναλάβει τη χρηµατοδότηση, τον σχεδιασµό, την αδειοδότηση, την ανάπτυξη, την κατασκευή, τη λειτουργία, τη συντήρηση και τη µακροχρόνια εκµετάλλευση του επιχειρηµατικού πάρκου του ∆ήµου Φυλής, σε µια συνολική έκταση 412 στρεµµάτων.


Καινοτόμο κέντρο

Το επιχειρηµατικό πάρκο, όπως είναι ο σχεδιασµός του ΤΑΙΠΕ∆, θα αποτελέσει ένα σύγχρονο, «πράσινο» και καινοτόµο εθνικό κέντρο µεταφορών και logistics, που θα υποστηρίζει συνολικά και αποτελεσµατικά τις ανάγκες της εθνικής αγοράς εµπορευµατικών µεταφορών, ενώ παράλληλα θα αναβαθµίσει ριζικά την περιοχή της ∆υτικής Αττικής, θα ενισχύσει την τοπική ανάπτυξη και θα δηµιουργήσει νέες θέσεις εργασίας τόσο κατά την περίοδο κατασκευής όσο και κατά την περίοδο λειτουργίας. Στις προβλεπόµενες χρήσεις γης του ακινήτου περιλαµβάνεται και η ειδική χρήση των τουριστικών καταλυµάτων - ξενοδοχείων.

Η εκτίµηση για τη χρονική διάρκεια ολοκλήρωσης όλου αυτού του έργου είναι στους 18 µήνες. Συνεπώς, µέσα στο καλοκαίρι του 2026 -ή το αργότερο το φθινόπωρο της ίδιας χρονιάς- πιθανότατα θα είναι έτοιµο προς παράδοση και χρήση. Ακολούθως, τα 20.000 µεταφορικά οχήµατα επί καθηµερινής βάσης θα πηγαίνουν και θα φεύγουν από τη Φυλή, χρησιµοποιώντας κυρίως την Περιφερειακή Αιγάλεω (όσοι έρχονται από νότια) και την Αττική Οδό (όσοι έρχονται από βόρεια).

Οι δύο αυτοί οδικοί άξονες προφανώς θα επιβαρυνθούν, αλλά, όπως τονίζει στα «Π» κυβερνητικό στέλεχος µε γνώση της διαδικασίας αυτής, έχουν και οι δύο σχεδιαστεί και κατασκευαστεί πολλές δεκαετίες µετά τον Κηφισό, µε άλλες δυνατότητες και προδιαγραφές. Επίσης, στόχος είναι να µειωθεί και ο όγκος της µεταφοράς προϊόντων µε φορτηγά, µε την αξιοποίηση του σιδηροδροµικού δικτύου.

Το νέο εθνικό κέντρο µεταφορών στον ∆ήµο Φυλής θα αποκτήσει σιδηροδροµική σύνδεση µε το εµπορευµατικό κέντρο στο Θριάσιο, µε το λιµάνι του Πειραιά και µε το επίσης υπό κατασκευή κέντρο logistics της Θεσσαλονίκης στο Στρατόπεδο Γκόνου. Ετσι θα επιτευχθεί µελλοντικά µια συνολική κυκλοφοριακή αποσυµφόρηση της Αττικής.

Πέραν τούτου, αξίζει να σηµειωθεί ότι το Μέγαρο Μαξίµου και το αρµόδιο υπουργείο Μεταφορών και Υποδοµών σχεδιάζουν µια συνολική πολιτική βιώσιµης αστικής κινητικότητας, η οποία δίνει έµφαση στις λεωφορειολωρίδες, που θα επιτηρούνται αυστηρά, στα καινούργια λεωφορεία, όπως τα ηλεκτρικά, που ήδη το τελευταίο διάστηµα ξεκίνησαν δροµολόγια στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη, και στη χάραξη νέων ποδηλατοδρόµων. Κρίσιµη είναι, βέβαια, η έναρξη λειτουργίας του µετρό Θεσσαλονίκης και η έγκαιρη παράδοση της νέας Γραµµής 4 του µετρό της Αθήνας.

Χρήστος Σταϊκούρας στα «Π»: Πρωτοβουλίες για την αποσυµπίεση της κυκλοφορίας

Ο υπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, µε δήλωσή του στα «Π» επιβεβαίωσε το σχέδιο της κυβέρνησης για αποσυµφόρηση της κυκλοφορίας µέσω της δηµιουργίας σύγχρονων εµπορευµατικών κέντρων.

«Το υπουργείο Υποδοµών και Μεταφορών συµµετέχει, στο πλαί σιο του πεδίου αρµοδιοτήτων του, στην υλοποίηση της Εθνικής Στρατηγικής για την Εφοδιαστική Αλυσίδα, δροµολογώντας -µαζί µε συναρµόδια υπουργεία- την αναβάθµιση των υποδοµών, µε τη δηµιουργία νέων εµπορευµατικών κέντρων, όπως είναι το Θριάσιο Ι και ΙΙ και η Φυλή, µε µεταφορά των πρακτορείων από τον Ελαιώνα. Οι πρωτοβουλίες αυτές αναµένεται να εκτρέψουν σηµαντικό µέρος της κίνησης οχηµάτων που, επί του παρόντος, επιβαρύνει τον Κηφισό, συµβάλλοντας στην αποσυµφόρηση της κυκλοφορίας», τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Σταϊκούρας.

Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»