Σταϊκούρας: Αυξάνεται έως και τις 11.000 ευρώ η επιδότηση για φυσικά πρόσωπα στο πρόγραμμα "Κινούμαι Ηλεκτρικά 3"
Τι δήλωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών
Η δράση έχει προϋπολογισμό 33 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων
Παρουσιάστηκε ο τρίτος κύκλος του προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά» για την επιδότηση αγοράς ηλεκτρικών αυτοκινήτων, μοτοσυκλετών, τρικύκλων και ποδηλάτων από φυσικά και νομικά πρόσωπα από τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστο Σταϊκούρα, την Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά και υπηρεσιακούς παράγοντες.
Η δράση έχει προϋπολογισμό 33 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων, ενώ η ημερομηνία επιλέξιμης δαπάνης ξεκινά από την 1η Μαΐου 2024 και η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις 30 Απριλίου 2025.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε, ότι:
«Από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό πλέον των 26,1 εκατ. ευρώ, για αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Προγραμματίζεται, στις 5 Ιουνίου, η πληρωμή επιπλέον 478 αιτήσεων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ. Ανεβάζοντας την επιδότηση που έχει καταβληθεί στα 28 εκατ. ευρώ από τον Νοέμβριο και στα 33,3 εκατ. ευρώ συνολικά, από την αρχή του προγράμματος. Και οι πληρωμές θα συνεχίσουν και τους υπόλοιπους μήνες του έτους, με σταθερά υψηλό ρυθμό». Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε, ότι: «Κύριο χαρακτηριστικό του νέου Προγράμματος είναι η εισαγωγή αυξημένης ανώτατης επιδότησης για φυσικά πρόσωπα, από 8.000 ευρώ, που ήταν ο προηγούμενος Κύκλος, στις 9.000 ευρώ.
Αυτή η επιδότηση, εάν συνδυαστεί και με την αύξηση της επιστροφής για απόσυρση παλαιού οχήματος, από τα 1.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος κύκλος, στις 2.000 ευρώ, αθροίζει στις 11.000 ευρώ. Η επιδότηση προσαυξάνεται για εκείνους τους συμπατριώτες μας που έχουν ανάγκη μεγαλύτερης στήριξης της Πολιτείας, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, οι πολύτεκνοι, καθώς και οι νέοι, έως 29 ετών. Για τα νομικά πρόσωπα, μειώνεται το ύψος της επιδότησης κατά 2.000 ευρώ, ώστε να καλυφθεί μεγαλύτερο ποσοστό της αυξημένης ζήτησης».
Η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, ανέφερε, ότι:
«Στη σχεδίαση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», αξιοποιήσαμε την εμπειρία των δυο προηγούμενων προγραμμάτων και έτσι απλοποιούμε τις διαδικασίες προς όφελος των πολιτών. Ο πολίτης αφού ολοκληρώσει την αγορά, υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς και επιδοτείται. Τα 33 εκατ. ευρώ του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», θα είναι διαθέσιμα για τους επόμενους 10 μήνες.
Ο πολίτης μπορεί να λάβει επιδότηση, για το 30% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων του οχήματος και μέχρι ύψους 9.000 ευρώ - από 8.000 που ήταν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» - για να αποκτήσει ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι πιο ασφαλές, πιο αποδοτικό και ρυπαίνει ελάχιστα ως καθόλου. Επιπλέον, μπορεί να λάβει διπλάσια επιδότηση απόσυρσης σε σχέση με πριν, ύψους 2.000 ευρώ, αποσύροντας το παλιό του αυτοκίνητο αν αυτό έχει ταξινομηθεί πριν το 2010. Για ειδικές κατηγορίες προβλέπονται επιπλέον επιδοτήσεις», όπως διευκρίνισε η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών: «Για συμπολίτες μας ΑμεΑ, το ύψος της επιπλέον επιδότησης, φτάνει τα 1.000 ευρώ. Για συμπολίτες μας νέους, με ηλικία έως 29 ετών επίσης υπάρχει επιπλέον επιδότηση, 1.000 ευρώ. Για πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον, συνολικά. Τέλος, επιδοτείται και η τοποθέτηση φορτιστή με 500 ευρώ».
Η κυρία Αλεξοπούλου τόνισε την σημασία επιδότησης των ηλεκτρικών ποδηλάτων, καθώς «αποτελούν μέρος της μικροκινητικότητας, η οποία είναι δομικό στοιχείο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, στην οποία επενδύουμε ως Κυβέρνηση. Το ύψος της επιδότησης για ηλεκτρικά ποδήλατα μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», παραμένει ίδιο με αυτό του β' κύκλου (40% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων και έως 800 ευρώ). Υπάρχουν επιπλέον επιδοτήσεις για πολύτεκνους και ΑμεΑ ύψους 500 ευρώ».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:
Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, με απόφαση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έχοντας και νέες αρμοδιότητες σε κάποια πεδία ευθύνης, θέσαμε - στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης - ως μία βασική προτεραιότητα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, βασικός πυλώνας της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου έπρεπε να κινηθούμε, μεθοδικά και αποφασιστικά, προς δύο - ταυτόχρονα - κατευθύνσεις. Η 1η κατεύθυνση αφορά την επιτάχυνση αξιοποίησης του Προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Μεταβάλαμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση, κάναμε πιο αυστηρές τις διαδικασίες, επιταχύναμε τις πληρωμές. Τα αποτελέσματα σήμερα είναι τουλάχιστον ικανοποιητικά. Και αυτό αναγνωρίζεται από την κοινωνία, την αγορά και τους πολίτες.
Συγκεκριμένα, από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό πλέον των 26,1 εκατ. ευρώ, για αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Προγραμματίζεται, στις 5 Ιουνίου, η πληρωμή επιπλέον 478 αιτήσεων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ. Ανεβάζοντας την επιδότηση που έχει καταβληθεί στα 28 εκατ. ευρώ από τον Νοέμβριο και στα 33,3 εκατ. ευρώ συνολικά, από την αρχή του προγράμματος. Και οι πληρωμές θα συνεχίσουν και τους υπόλοιπους μήνες του έτους, με σταθερά υψηλό ρυθμό.
Η 2η κατεύθυνση, με δεδομένο ότι, τον περασμένο Απρίλιο, ολοκληρώθηκε το Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», αφορά τον σχεδιασμό ενός - ακόμη πιο επιτυχημένου - Προγράμματος επιδότησης ηλεκτροκίνησης, του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Και αυτό παρουσιάζουμε σήμερα. Στόχος του προγράμματος, μέσω της απλοποίησης της διαδικασίας και της ενίσχυσης της επιδότησης, είναι η ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Κύριο χαρακτηριστικό του νέου Προγράμματος είναι η εισαγωγή αυξημένης ανώτατης επιδότησης για φυσικά πρόσωπα, από 8.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος Κύκλος, στις 9.000 ευρώ.
Αυτή η επιδότηση, εάν συνδυαστεί και με την αύξηση της επιστροφής για απόσυρση παλαιού οχήματος, από τα 1.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος κύκλος, στις 2.000 ευρώ, αθροίζει στις 11.000 ευρώ. Η επιδότηση προσαυξάνεται για εκείνους τους συμπατριώτες μας που έχουν ανάγκη μεγαλύτερης στήριξης της Πολιτείας, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, οι πολύτεκνοι, καθώς και οι νέοι, έως 29 ετών. Για τα νομικά πρόσωπα, μειώνεται το ύψος της επιδότησης κατά 2.000 ευρώ, ώστε να καλυφθεί μεγαλύτερο ποσοστό της αυξημένης ζήτησης.
Ειδικά για επιχειρήσεις με νησιωτική έδρα, παραμένει η επιπλέον επιδότηση των 4.000 ευρώ για αγορά ή μίσθωση αυτοκινήτου και παράλληλα αυξάνεται η επιδότηση απόσυρσης για οχήματα κατηγορίας L (δίκυκλα, τρίκυκλα, τετράκυκλα).
Επιπλέον, απλοποιούνται οι σχετικές διαδικασίες αίτησης επιδότησης, περιορίζοντας την γραφειοκρατία, καθιστώντας πιο φιλική την πλατφόρμα για τους πολίτες, και μειώνοντας αισθητά τον χρόνο καταβολής των χρημάτων στους δικαιούχους.
Ο διαθέσιμος Προϋπολογισμός του νέου Προγράμματος καθορίζεται, αρχικά, στα 33 εκατ. ευρώ, τα οποία αντλούνται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων. Να υπενθυμίζουμε ότι ο αρχικός Προϋπολογισμός του Προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» ήταν 30 εκατ. ευρώ.
Ο Προϋπολογισμός του νέου Προγράμματος δύναται να τροποποιηθεί και να ενισχυθεί, με νέα έσοδα από πλειστηριασμούς ρύπων, με νέα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, καθώς και με πρόσθετες χρηματοδοτήσεις από εθνικούς πόρους. Τέλος, οι αιτήσεις στο πλαίσιο της παρούσας δράσης μπορούν να υποβληθούν έως και την 30η Απριλίου 2025. Η ολοκλήρωση της δράσης προβλέπεται για την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Συνοψίζοντας, αξιοποιώντας την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από προηγούμενα Προγράμματα, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» είναι περισσότερο ελκυστικό προς τους πολίτες, απευθύνεται σε περισσότερες επιχειρήσεις, και ενισχύει τη διαδικασία της απόσυρσης. Με την ενεργοποίησή του επιδιώκουμε όχι απλώς την περαιτέρω ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, αλλά την εδραίωσή της στην ελληνική αγορά.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου:
Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μπαίνει σήμερα στην 3η και πιο σημαντική φάση του, καθώς η ανάπτυξη της Ηλεκτροκίνησης ωριμάζει και σταθεροποιείται στη χώρα μας. Ύστερα από 4 χρόνια κρατικών ενισχύσεων, κυκλοφορούν στη χώρα μας 14.700 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο στόχος που έχει τεθεί βάση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα είναι να κυκλοφορούν στην Ελλάδα 67.000 οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων το 2025 και 340.000 το 2030. Σήμερα κυκλοφορούν 39.000 επαναφορτιζόμενα οχήματα. Κρίσιμη παράμετρος για την επίτευξη των στόχων είναι η ενίσχυση για την αγορά νέου ηλεκτρικού οχήματος.
Στη σχεδίαση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», αξιοποιήσαμε την εμπειρία των δυο προηγούμενων προγραμμάτων και έτσι απλοποιούμε τις διαδικασίες προς όφελος των πολιτών. Ένα σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίσαμε στα προηγούμενα προγράμματα και επιλύεται τώρα, είναι η αναίτια δέσμευση κεφαλαίων. Πολίτες που δεν είχαν αποφασίσει οριστικά τι θα επιλέξουν και αν θα επιλέξουν, αιτούνταν επιδότησης και δέσμευαν κεφάλαια χωρίς εν τέλει να προβούν σε αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Την ίδια στιγμή άλλοι πολίτες είχαν ολοκληρώσει την αγορά του ηλεκτρικού τους αυτοκινήτου και δεν μπορούσαν να λάβουν επιδότηση. Γι' αυτό τροποποιήσαμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση το Νοέμβριο του 2023 και θέσαμε προθεσμία 45 ημέρων για παραγγελία με προκαταβολή. Έτσι πετύχαμε καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων κεφαλαίων.
Με πρόκριμα αυτή την αλλαγή, στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», δεσμευτήκαμε τέλη Ιανουαρίου, ότι φέτος θα τριπλασιάσουμε τις πληρωμές φτάνοντας τα 40 εκατ. ευρώ. Από τότε μέχρι σήμερα έχουμε δώσει 17,5 εκατ. ευρώ επιδοτήσεων σε 5.000 δικαιούχους. Δηλαδή 1,5 εκατ. ευρώ πάνω από το στόχο που είχαμε θέσει. Συνολικά ως σήμερα μέσω τους προγράμματος έχουν δοθεί 33,3 εκατ. ευρώ. Αυτή τη βδομάδα θα δοθούν άλλο 1,8 εκατ. ευρώ σε 478 δικαιούχους. Ως το τέλος του χρόνου, στόχος μας είναι να δώσουμε σε επιδοτήσεις άλλα 20 εκατ. ευρώ μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Συνολικά θα έχουν δοθεί 55 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», ως το τέλος του 2024. Για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», το αντίστοιχο διαθέσιμο ποσό για τους επόμενους 10 μήνες είναι 33 εκατ. ευρώ.
Στο νέο πρόγραμμα με βάση την εμπειρία από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», απλοποιούμε τις διαδικασίες, σε ένα και μόνο στάδιο. Απόψε ξεκινά η πιλοτική λειτουργία της πλατφόρμας (https://www.kinoumeilektrika3.gov.gr), όπου όλοι μπορούν να βρουν τα δικαιολογητικά, τα οποία απαιτούνται για να επιδοτηθεί η αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα έχει τεθεί σε κανονική λειτουργία. Η άντληση των στοιχείων πραγματοποιείται αυτοματοποιημένα μέσω του κέντρου διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Σ' αυτό το σημείο θέλω να ευχαριστήσω προσωπικά τον Γενικό Γραμματέα, κύριο Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο για την άμεση συνεισφορά του στο να υλοποιήσουμε την πλατφόρμα, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Οφείλω να τονίσω πως για να μην υπάρξει ούτε μια μέρα κενό στις κρατικές επιδοτήσεις, θέσαμε ως ημερομηνία επιλέξιμης δαπάνης την 1η Μαΐου. Θυμίζω πως η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» ολοκληρώθηκε στις 30 Απριλίου.
Στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» ο πολίτης αφού ολοκληρώσει την αγορά, υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς και επιδοτείται. Τα 33 εκατ. ευρώ του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», θα είναι διαθέσιμα για τους επόμενους 10 μήνες. Αλλά με διαφορετικό τρόπο. Αλλάζουμε πλέον κουλτούρα επιδότησης. Τώρα πια πρώτος αγοράζεις, πρώτος επιδοτείσαι. Τα χρήματα θα δοθούν σ' αυτούς που θα σπεύσουν ν' αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα. Πλέον δεν δεσμεύονται αναίτια χρήματα. Όποιος έρχεται με τιμολόγιο θα πληρώνεται άμεσα, μέχρι εξαντλήσεως του ποσού των 33 εκατ. ευρώ. Όποιος σπεύσει, θα επιδοτηθεί.
Επιπρόσθετα σ' αυτή την 3η φάση του προγράμματος εξαλείψαμε όσες διαδικασίες προβλημάτισαν τους πολίτες, όπως αυτή της εκχώρησης. Απλοποιήσαμε τα βήματα και ενισχύσαμε τις επιδοτήσεις για τα φυσικά πρόσωπα. Ένας πολίτης μπορεί να λάβει επιδότηση μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» για το 30% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων του οχήματος και μέχρι ύψους 9.000 ευρώ - από 8.000 ευρώ που ήταν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» - για να αποκτήσει ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι πιο ασφαλές, πιο αποδοτικό και ρυπαίνει ελάχιστα ως καθόλου. Ελάχιστα όταν το ρεύμα που καταναλώνει προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, καθόλου όταν προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Οφείλω εδώ να τονίσω πως στο ενεργειακό μείγμα του 2023, το ποσοστό ρεύματος από ΑΠΕ ανήλθε στο 57%.
Επιπλέον ο πολίτης μπορεί να λάβει διπλάσια επιδότηση απόσυρσης σε σχέση με πριν, ύψους 2.000 ευρώ, αποσύροντας το παλιό του αυτοκίνητο αν αυτό έχει ταξινομηθεί πριν το 2010. Το σύνολο της επιδότησης μπορεί να φτάσει τα 11.000 ευρώ, καθιστώντας εφικτή την απόσυρση του παλιού αυτοκινήτου και την απόκτηση ενός νέου ηλεκτρικού.
Θα ήθελα να τονίσω πως για ειδικές κατηγορίες προβλέπονται επιπλέον επιδοτήσεις. Πιο συγκεκριμένα για συμπολίτες μας ΑμεΑ, το ύψος της επιπλέον επιδότησης, φτάνει τα 1.000 ευρώ. Για συμπολίτες μας νέους, με ηλικία έως 29 ετών επίσης υπάρχει επιπλέον επιδότηση, 1.000 ευρώ. Για πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον, συνολικά. Τέλος, επιδοτείται και η τοποθέτηση φορτιστή με 500 ευρώ.
Στα νομικά πρόσωπα η επιδότηση παραμένει στο 30% της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων με ανώτατο ποσό τα 6.000 ευρώ για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα. Από το 21ο αυτοκίνητο, το ποσό επιδότησης γίνεται 4.000 ευρώ ανά όχημα. Το πολύ σημαντικό κίνητρο της απόσυρσης ισχύει και για τα νομικά πρόσωπα. Όπως πιθανόν γνωρίζετε ο μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας είναι τα 18 έτη. Οι εταιρείες που έχουν στο στόλο τους οχήματα πριν το 2010, μπορούν να λάβουν επιπλέον επιδότηση απόσυρσης 2.000 ευρώ, ανά όχημα, ποσό διπλάσιο από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Σε μια τέτοια περίπτωση η επιδότηση διαμορφώνεται στις 8.000 ευρώ ανά όχημα μέχρι τα πρώτα 20 οχήματα και στις 6.000 ευρώ από το 21ο όχημα και πάνω.
Είμαστε μια νησιωτική χώρα, τα Greco Islands είναι ένα όραμα της Κυβέρνησης που αφορά στην έστω και μερική ενεργειακή αυτονομία των νησιών, τον εξηλεκτρισμό τους, την ελαχιστοποίηση των εκπομπών ορυκτού άνθρακα και την συνολική μείωση του ενεργειακού αποτυπώματός τους. Με το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» ενισχύουμε αυτή την προσπάθεια με επιπλέον επιδοτήσεις.
Αν μια επιχείρηση έχει έδρα σε νησί, δίνουμε επιπλέον επιδότηση 4.000 ευρώ ανά όχημα. Έτσι η επιδότηση μπορεί να φτάσει από 8.000 ευρώ (από το 21ο αυτοκίνητο και πάνω) έως 10.000 ευρώ (για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα).
Επίσης για τις νησιωτικές επιχειρήσεις, η επιδότηση απόσυρσης παλαιού οχήματος κατηγορίας L5 - L7 τρίκυκλα - τετράκυκλα (συμπεριλαμβάνονται τα οχήματα τύπου «γουρούνας») αυξάνεται σε 1.500 ευρώ (από 400 ευρώ στον β' κύκλο). Επειδή για την Κυβέρνησή μας, η Οδική Ασφάλεια αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, κινητροδοτούμε την απόσυρση οχημάτων όπως τα τετράτροχα ΑΤV ( γουρούνες) τα οποία δεν είναι ασφαλή οχήματα. Διπλασιάζεται επίσης η επιδότηση απόσυρσης παλαιών οχημάτων, κατηγορίας L3 - L4 (όπως μοτοσυκλέτες) σε 800 ευρώ (από 400 ευρώ στον β' κύκλο).
Κλείνοντας θέλω να τονίσω την σημασία επιδότησης των ηλεκτρικών ποδηλάτων. Αποτελούν μέρος της μικροκινητικότητας η οποία είναι δομικό στοιχείο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στην οποία επενδύουμε ως Κυβέρνηση. Ένα ηλεκτρικό ποδήλατο έχει ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και παράπλευρα οφέλη στην υγεία μας και στην ψυχική μας ηρεμία.
Για πολλούς πρόκειται για την πιο ώριμη και ισορροπημένη μορφή της ηλεκτροκίνησης. Μειώνοντας τα όρια ταχύτητας εντός του αστικού ιστού, μέσω του νέου ΚΟΚ, στοχεύουμε στην ομαλή συνύπαρξη της μικροκινητικότητας με την υπόλοιπη κυκλοφορία. Το ηλεκτρικό ποδήλατο δύναται να αποτελέσει μέρος της λύσης για την ατμοσφαιρική ρύπανση και το κυκλοφοριακό. Το ύψος της επιδότησης για ηλεκτρικά ποδήλατα μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», παραμένει ίδιο με αυτό του β' κύκλου (40% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων και έως 800 ευρώ). Υπάρχουν επιπλέον επιδοτήσεις για πολύτεκνους και ΑμεΑ ύψους 500 ευρώ.
Η δράση έχει προϋπολογισμό 33 εκατ. ευρώ, τα οποία προέρχονται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων, ενώ η ημερομηνία επιλέξιμης δαπάνης ξεκινά από την 1η Μαΐου 2024 και η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις 30 Απριλίου 2025.
Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών δήλωσε, ότι:
«Από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό πλέον των 26,1 εκατ. ευρώ, για αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Προγραμματίζεται, στις 5 Ιουνίου, η πληρωμή επιπλέον 478 αιτήσεων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ. Ανεβάζοντας την επιδότηση που έχει καταβληθεί στα 28 εκατ. ευρώ από τον Νοέμβριο και στα 33,3 εκατ. ευρώ συνολικά, από την αρχή του προγράμματος. Και οι πληρωμές θα συνεχίσουν και τους υπόλοιπους μήνες του έτους, με σταθερά υψηλό ρυθμό». Ο κ. Σταϊκούρας τόνισε, ότι: «Κύριο χαρακτηριστικό του νέου Προγράμματος είναι η εισαγωγή αυξημένης ανώτατης επιδότησης για φυσικά πρόσωπα, από 8.000 ευρώ, που ήταν ο προηγούμενος Κύκλος, στις 9.000 ευρώ.
Αυτή η επιδότηση, εάν συνδυαστεί και με την αύξηση της επιστροφής για απόσυρση παλαιού οχήματος, από τα 1.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος κύκλος, στις 2.000 ευρώ, αθροίζει στις 11.000 ευρώ. Η επιδότηση προσαυξάνεται για εκείνους τους συμπατριώτες μας που έχουν ανάγκη μεγαλύτερης στήριξης της Πολιτείας, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, οι πολύτεκνοι, καθώς και οι νέοι, έως 29 ετών. Για τα νομικά πρόσωπα, μειώνεται το ύψος της επιδότησης κατά 2.000 ευρώ, ώστε να καλυφθεί μεγαλύτερο ποσοστό της αυξημένης ζήτησης».
Η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδια για τις Μεταφορές, Χριστίνα Αλεξοπούλου, ανέφερε, ότι:
«Στη σχεδίαση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», αξιοποιήσαμε την εμπειρία των δυο προηγούμενων προγραμμάτων και έτσι απλοποιούμε τις διαδικασίες προς όφελος των πολιτών. Ο πολίτης αφού ολοκληρώσει την αγορά, υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς και επιδοτείται. Τα 33 εκατ. ευρώ του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», θα είναι διαθέσιμα για τους επόμενους 10 μήνες.
Ο πολίτης μπορεί να λάβει επιδότηση, για το 30% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων του οχήματος και μέχρι ύψους 9.000 ευρώ - από 8.000 που ήταν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» - για να αποκτήσει ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι πιο ασφαλές, πιο αποδοτικό και ρυπαίνει ελάχιστα ως καθόλου. Επιπλέον, μπορεί να λάβει διπλάσια επιδότηση απόσυρσης σε σχέση με πριν, ύψους 2.000 ευρώ, αποσύροντας το παλιό του αυτοκίνητο αν αυτό έχει ταξινομηθεί πριν το 2010. Για ειδικές κατηγορίες προβλέπονται επιπλέον επιδοτήσεις», όπως διευκρίνισε η Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών: «Για συμπολίτες μας ΑμεΑ, το ύψος της επιπλέον επιδότησης, φτάνει τα 1.000 ευρώ. Για συμπολίτες μας νέους, με ηλικία έως 29 ετών επίσης υπάρχει επιπλέον επιδότηση, 1.000 ευρώ. Για πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον, συνολικά. Τέλος, επιδοτείται και η τοποθέτηση φορτιστή με 500 ευρώ».
Η κυρία Αλεξοπούλου τόνισε την σημασία επιδότησης των ηλεκτρικών ποδηλάτων, καθώς «αποτελούν μέρος της μικροκινητικότητας, η οποία είναι δομικό στοιχείο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας, στην οποία επενδύουμε ως Κυβέρνηση. Το ύψος της επιδότησης για ηλεκτρικά ποδήλατα μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», παραμένει ίδιο με αυτό του β' κύκλου (40% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων και έως 800 ευρώ). Υπάρχουν επιπλέον επιδοτήσεις για πολύτεκνους και ΑμεΑ ύψους 500 ευρώ».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών Χρήστου Σταϊκούρα:
Από την πρώτη στιγμή που αναλάβαμε, με απόφαση του Πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, έχοντας και νέες αρμοδιότητες σε κάποια πεδία ευθύνης, θέσαμε - στις προγραμματικές δηλώσεις της Κυβέρνησης - ως μία βασική προτεραιότητα την προώθηση της ηλεκτροκίνησης, βασικός πυλώνας της βιώσιμης αστικής κινητικότητας.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου έπρεπε να κινηθούμε, μεθοδικά και αποφασιστικά, προς δύο - ταυτόχρονα - κατευθύνσεις. Η 1η κατεύθυνση αφορά την επιτάχυνση αξιοποίησης του Προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Μεταβάλαμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση, κάναμε πιο αυστηρές τις διαδικασίες, επιταχύναμε τις πληρωμές. Τα αποτελέσματα σήμερα είναι τουλάχιστον ικανοποιητικά. Και αυτό αναγνωρίζεται από την κοινωνία, την αγορά και τους πολίτες.
Συγκεκριμένα, από τον Νοέμβριο του 2023, το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους, με το ποσό πλέον των 26,1 εκατ. ευρώ, για αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Προγραμματίζεται, στις 5 Ιουνίου, η πληρωμή επιπλέον 478 αιτήσεων, ύψους 1,8 εκατ. ευρώ. Ανεβάζοντας την επιδότηση που έχει καταβληθεί στα 28 εκατ. ευρώ από τον Νοέμβριο και στα 33,3 εκατ. ευρώ συνολικά, από την αρχή του προγράμματος. Και οι πληρωμές θα συνεχίσουν και τους υπόλοιπους μήνες του έτους, με σταθερά υψηλό ρυθμό.
Η 2η κατεύθυνση, με δεδομένο ότι, τον περασμένο Απρίλιο, ολοκληρώθηκε το Πρόγραμμα «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», αφορά τον σχεδιασμό ενός - ακόμη πιο επιτυχημένου - Προγράμματος επιδότησης ηλεκτροκίνησης, του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3». Και αυτό παρουσιάζουμε σήμερα. Στόχος του προγράμματος, μέσω της απλοποίησης της διαδικασίας και της ενίσχυσης της επιδότησης, είναι η ανανέωση του στόλου των οχημάτων. Κύριο χαρακτηριστικό του νέου Προγράμματος είναι η εισαγωγή αυξημένης ανώτατης επιδότησης για φυσικά πρόσωπα, από 8.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος Κύκλος, στις 9.000 ευρώ.
Αυτή η επιδότηση, εάν συνδυαστεί και με την αύξηση της επιστροφής για απόσυρση παλαιού οχήματος, από τα 1.000 ευρώ που ήταν ο προηγούμενος κύκλος, στις 2.000 ευρώ, αθροίζει στις 11.000 ευρώ. Η επιδότηση προσαυξάνεται για εκείνους τους συμπατριώτες μας που έχουν ανάγκη μεγαλύτερης στήριξης της Πολιτείας, όπως είναι τα άτομα με αναπηρία, οι πολύτεκνοι, καθώς και οι νέοι, έως 29 ετών. Για τα νομικά πρόσωπα, μειώνεται το ύψος της επιδότησης κατά 2.000 ευρώ, ώστε να καλυφθεί μεγαλύτερο ποσοστό της αυξημένης ζήτησης.
Ειδικά για επιχειρήσεις με νησιωτική έδρα, παραμένει η επιπλέον επιδότηση των 4.000 ευρώ για αγορά ή μίσθωση αυτοκινήτου και παράλληλα αυξάνεται η επιδότηση απόσυρσης για οχήματα κατηγορίας L (δίκυκλα, τρίκυκλα, τετράκυκλα).
Επιπλέον, απλοποιούνται οι σχετικές διαδικασίες αίτησης επιδότησης, περιορίζοντας την γραφειοκρατία, καθιστώντας πιο φιλική την πλατφόρμα για τους πολίτες, και μειώνοντας αισθητά τον χρόνο καταβολής των χρημάτων στους δικαιούχους.
Ο διαθέσιμος Προϋπολογισμός του νέου Προγράμματος καθορίζεται, αρχικά, στα 33 εκατ. ευρώ, τα οποία αντλούνται από έσοδα πλειστηριασμών δικαιωμάτων εκπομπών αερίων ρύπων. Να υπενθυμίζουμε ότι ο αρχικός Προϋπολογισμός του Προγράμματος «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» ήταν 30 εκατ. ευρώ.
Ο Προϋπολογισμός του νέου Προγράμματος δύναται να τροποποιηθεί και να ενισχυθεί, με νέα έσοδα από πλειστηριασμούς ρύπων, με νέα έσοδα από το περιβαλλοντικό τέλος στα εισαγόμενα μεταχειρισμένα οχήματα, καθώς και με πρόσθετες χρηματοδοτήσεις από εθνικούς πόρους. Τέλος, οι αιτήσεις στο πλαίσιο της παρούσας δράσης μπορούν να υποβληθούν έως και την 30η Απριλίου 2025. Η ολοκλήρωση της δράσης προβλέπεται για την 31η Δεκεμβρίου 2025.
Συνοψίζοντας, αξιοποιώντας την εμπειρία που έχουμε αποκομίσει από προηγούμενα Προγράμματα, το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» είναι περισσότερο ελκυστικό προς τους πολίτες, απευθύνεται σε περισσότερες επιχειρήσεις, και ενισχύει τη διαδικασία της απόσυρσης. Με την ενεργοποίησή του επιδιώκουμε όχι απλώς την περαιτέρω ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης, αλλά την εδραίωσή της στην ελληνική αγορά.
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της τοποθέτησης της Υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, αρμόδιας για τις Μεταφορές, Χριστίνας Αλεξοπούλου:
Το «Κινούμαι Ηλεκτρικά» μπαίνει σήμερα στην 3η και πιο σημαντική φάση του, καθώς η ανάπτυξη της Ηλεκτροκίνησης ωριμάζει και σταθεροποιείται στη χώρα μας. Ύστερα από 4 χρόνια κρατικών ενισχύσεων, κυκλοφορούν στη χώρα μας 14.700 αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ο στόχος που έχει τεθεί βάση του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα είναι να κυκλοφορούν στην Ελλάδα 67.000 οχήματα χαμηλών εκπομπών ρύπων το 2025 και 340.000 το 2030. Σήμερα κυκλοφορούν 39.000 επαναφορτιζόμενα οχήματα. Κρίσιμη παράμετρος για την επίτευξη των στόχων είναι η ενίσχυση για την αγορά νέου ηλεκτρικού οχήματος.
Στη σχεδίαση του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», αξιοποιήσαμε την εμπειρία των δυο προηγούμενων προγραμμάτων και έτσι απλοποιούμε τις διαδικασίες προς όφελος των πολιτών. Ένα σημαντικό ζήτημα που αντιμετωπίσαμε στα προηγούμενα προγράμματα και επιλύεται τώρα, είναι η αναίτια δέσμευση κεφαλαίων. Πολίτες που δεν είχαν αποφασίσει οριστικά τι θα επιλέξουν και αν θα επιλέξουν, αιτούνταν επιδότησης και δέσμευαν κεφάλαια χωρίς εν τέλει να προβούν σε αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Την ίδια στιγμή άλλοι πολίτες είχαν ολοκληρώσει την αγορά του ηλεκτρικού τους αυτοκινήτου και δεν μπορούσαν να λάβουν επιδότηση. Γι' αυτό τροποποιήσαμε την Κοινή Υπουργική Απόφαση το Νοέμβριο του 2023 και θέσαμε προθεσμία 45 ημέρων για παραγγελία με προκαταβολή. Έτσι πετύχαμε καλύτερη αξιοποίηση των διαθέσιμων κεφαλαίων.
Με πρόκριμα αυτή την αλλαγή, στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», δεσμευτήκαμε τέλη Ιανουαρίου, ότι φέτος θα τριπλασιάσουμε τις πληρωμές φτάνοντας τα 40 εκατ. ευρώ. Από τότε μέχρι σήμερα έχουμε δώσει 17,5 εκατ. ευρώ επιδοτήσεων σε 5.000 δικαιούχους. Δηλαδή 1,5 εκατ. ευρώ πάνω από το στόχο που είχαμε θέσει. Συνολικά ως σήμερα μέσω τους προγράμματος έχουν δοθεί 33,3 εκατ. ευρώ. Αυτή τη βδομάδα θα δοθούν άλλο 1,8 εκατ. ευρώ σε 478 δικαιούχους. Ως το τέλος του χρόνου, στόχος μας είναι να δώσουμε σε επιδοτήσεις άλλα 20 εκατ. ευρώ μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Συνολικά θα έχουν δοθεί 55 εκατ. ευρώ σε επιδοτήσεις μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», ως το τέλος του 2024. Για το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», το αντίστοιχο διαθέσιμο ποσό για τους επόμενους 10 μήνες είναι 33 εκατ. ευρώ.
Στο νέο πρόγραμμα με βάση την εμπειρία από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2», απλοποιούμε τις διαδικασίες, σε ένα και μόνο στάδιο. Απόψε ξεκινά η πιλοτική λειτουργία της πλατφόρμας (https://www.kinoumeilektrika3.gov.gr), όπου όλοι μπορούν να βρουν τα δικαιολογητικά, τα οποία απαιτούνται για να επιδοτηθεί η αγορά ηλεκτρικού οχήματος. Μέχρι το τέλος της εβδομάδας θα έχει τεθεί σε κανονική λειτουργία. Η άντληση των στοιχείων πραγματοποιείται αυτοματοποιημένα μέσω του κέντρου διαλειτουργικότητας της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Σ' αυτό το σημείο θέλω να ευχαριστήσω προσωπικά τον Γενικό Γραμματέα, κύριο Δημοσθένη Αναγνωστόπουλο για την άμεση συνεισφορά του στο να υλοποιήσουμε την πλατφόρμα, σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα.
Οφείλω να τονίσω πως για να μην υπάρξει ούτε μια μέρα κενό στις κρατικές επιδοτήσεις, θέσαμε ως ημερομηνία επιλέξιμης δαπάνης την 1η Μαΐου. Θυμίζω πως η δυνατότητα υποβολής αιτήσεων στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» ολοκληρώθηκε στις 30 Απριλίου.
Στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» ο πολίτης αφού ολοκληρώσει την αγορά, υποβάλλει στη σχετική πλατφόρμα τα απαιτούμενα δικαιολογητικά μαζί με το τιμολόγιο ή την απόδειξη αγοράς και επιδοτείται. Τα 33 εκατ. ευρώ του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», θα είναι διαθέσιμα για τους επόμενους 10 μήνες. Αλλά με διαφορετικό τρόπο. Αλλάζουμε πλέον κουλτούρα επιδότησης. Τώρα πια πρώτος αγοράζεις, πρώτος επιδοτείσαι. Τα χρήματα θα δοθούν σ' αυτούς που θα σπεύσουν ν' αγοράσουν ηλεκτρικό όχημα. Πλέον δεν δεσμεύονται αναίτια χρήματα. Όποιος έρχεται με τιμολόγιο θα πληρώνεται άμεσα, μέχρι εξαντλήσεως του ποσού των 33 εκατ. ευρώ. Όποιος σπεύσει, θα επιδοτηθεί.
Επιπρόσθετα σ' αυτή την 3η φάση του προγράμματος εξαλείψαμε όσες διαδικασίες προβλημάτισαν τους πολίτες, όπως αυτή της εκχώρησης. Απλοποιήσαμε τα βήματα και ενισχύσαμε τις επιδοτήσεις για τα φυσικά πρόσωπα. Ένας πολίτης μπορεί να λάβει επιδότηση μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» για το 30% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων του οχήματος και μέχρι ύψους 9.000 ευρώ - από 8.000 ευρώ που ήταν στο «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2» - για να αποκτήσει ένα νέο ηλεκτρικό αυτοκίνητο που είναι πιο ασφαλές, πιο αποδοτικό και ρυπαίνει ελάχιστα ως καθόλου. Ελάχιστα όταν το ρεύμα που καταναλώνει προέρχεται από ορυκτά καύσιμα, καθόλου όταν προέρχεται από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Οφείλω εδώ να τονίσω πως στο ενεργειακό μείγμα του 2023, το ποσοστό ρεύματος από ΑΠΕ ανήλθε στο 57%.
Επιπλέον ο πολίτης μπορεί να λάβει διπλάσια επιδότηση απόσυρσης σε σχέση με πριν, ύψους 2.000 ευρώ, αποσύροντας το παλιό του αυτοκίνητο αν αυτό έχει ταξινομηθεί πριν το 2010. Το σύνολο της επιδότησης μπορεί να φτάσει τα 11.000 ευρώ, καθιστώντας εφικτή την απόσυρση του παλιού αυτοκινήτου και την απόκτηση ενός νέου ηλεκτρικού.
Θα ήθελα να τονίσω πως για ειδικές κατηγορίες προβλέπονται επιπλέον επιδοτήσεις. Πιο συγκεκριμένα για συμπολίτες μας ΑμεΑ, το ύψος της επιπλέον επιδότησης, φτάνει τα 1.000 ευρώ. Για συμπολίτες μας νέους, με ηλικία έως 29 ετών επίσης υπάρχει επιπλέον επιδότηση, 1.000 ευρώ. Για πολύτεκνες οικογένειες η επιδότηση ανέρχεται σε 1.000 ευρώ ανά εξαρτώμενο τέκνο από το τρίτο και πάνω και μπορεί να φτάσει τα 4.000 ευρώ επιπλέον, συνολικά. Τέλος, επιδοτείται και η τοποθέτηση φορτιστή με 500 ευρώ.
Στα νομικά πρόσωπα η επιδότηση παραμένει στο 30% της Λιανικής Τιμής Προ Φόρων με ανώτατο ποσό τα 6.000 ευρώ για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα. Από το 21ο αυτοκίνητο, το ποσό επιδότησης γίνεται 4.000 ευρώ ανά όχημα. Το πολύ σημαντικό κίνητρο της απόσυρσης ισχύει και για τα νομικά πρόσωπα. Όπως πιθανόν γνωρίζετε ο μέσος όρος ηλικίας των κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας είναι τα 18 έτη. Οι εταιρείες που έχουν στο στόλο τους οχήματα πριν το 2010, μπορούν να λάβουν επιπλέον επιδότηση απόσυρσης 2.000 ευρώ, ανά όχημα, ποσό διπλάσιο από το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 2». Σε μια τέτοια περίπτωση η επιδότηση διαμορφώνεται στις 8.000 ευρώ ανά όχημα μέχρι τα πρώτα 20 οχήματα και στις 6.000 ευρώ από το 21ο όχημα και πάνω.
Είμαστε μια νησιωτική χώρα, τα Greco Islands είναι ένα όραμα της Κυβέρνησης που αφορά στην έστω και μερική ενεργειακή αυτονομία των νησιών, τον εξηλεκτρισμό τους, την ελαχιστοποίηση των εκπομπών ορυκτού άνθρακα και την συνολική μείωση του ενεργειακού αποτυπώματός τους. Με το «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3» ενισχύουμε αυτή την προσπάθεια με επιπλέον επιδοτήσεις.
Αν μια επιχείρηση έχει έδρα σε νησί, δίνουμε επιπλέον επιδότηση 4.000 ευρώ ανά όχημα. Έτσι η επιδότηση μπορεί να φτάσει από 8.000 ευρώ (από το 21ο αυτοκίνητο και πάνω) έως 10.000 ευρώ (για τα πρώτα 20 αυτοκίνητα).
Επίσης για τις νησιωτικές επιχειρήσεις, η επιδότηση απόσυρσης παλαιού οχήματος κατηγορίας L5 - L7 τρίκυκλα - τετράκυκλα (συμπεριλαμβάνονται τα οχήματα τύπου «γουρούνας») αυξάνεται σε 1.500 ευρώ (από 400 ευρώ στον β' κύκλο). Επειδή για την Κυβέρνησή μας, η Οδική Ασφάλεια αποτελεί ύψιστη προτεραιότητα, κινητροδοτούμε την απόσυρση οχημάτων όπως τα τετράτροχα ΑΤV ( γουρούνες) τα οποία δεν είναι ασφαλή οχήματα. Διπλασιάζεται επίσης η επιδότηση απόσυρσης παλαιών οχημάτων, κατηγορίας L3 - L4 (όπως μοτοσυκλέτες) σε 800 ευρώ (από 400 ευρώ στον β' κύκλο).
Κλείνοντας θέλω να τονίσω την σημασία επιδότησης των ηλεκτρικών ποδηλάτων. Αποτελούν μέρος της μικροκινητικότητας η οποία είναι δομικό στοιχείο της Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας στην οποία επενδύουμε ως Κυβέρνηση. Ένα ηλεκτρικό ποδήλατο έχει ελάχιστο περιβαλλοντικό αποτύπωμα και παράπλευρα οφέλη στην υγεία μας και στην ψυχική μας ηρεμία.
Για πολλούς πρόκειται για την πιο ώριμη και ισορροπημένη μορφή της ηλεκτροκίνησης. Μειώνοντας τα όρια ταχύτητας εντός του αστικού ιστού, μέσω του νέου ΚΟΚ, στοχεύουμε στην ομαλή συνύπαρξη της μικροκινητικότητας με την υπόλοιπη κυκλοφορία. Το ηλεκτρικό ποδήλατο δύναται να αποτελέσει μέρος της λύσης για την ατμοσφαιρική ρύπανση και το κυκλοφοριακό. Το ύψος της επιδότησης για ηλεκτρικά ποδήλατα μέσω του «Κινούμαι Ηλεκτρικά 3», παραμένει ίδιο με αυτό του β' κύκλου (40% της Λιανικής Τιμής προ Φόρων και έως 800 ευρώ). Υπάρχουν επιπλέον επιδοτήσεις για πολύτεκνους και ΑμεΑ ύψους 500 ευρώ.