Ακρίβεια: 7 + 1 βήματα για την πάταξή της - Η στρατηγική Θεοδωρικάκου για μείωση των τιμών - Ξεκινά μπαράζ συναντήσεων
Τι λέει η ΕΛΣΤΑΤ
Νέα στρατηγική από τον Τάκη Θεοδωρικάκο - Καλεί σουπερµάρκετ και βιοµηχανίες τροφίµων να «βάλουν πλάτη» και «σε πολλά είδη να ρίξουν τις τιµές και το µεσοσταθµικό κέρδος τους»
«Θα παρεµβαίνουµε διαρκώς και θα κάνουµε τα πάντα για να στηρίξουµε την ελληνική κοινωνία»: Αυτό είναι το µήνυµα που εκπέµπει προς πάσα κατεύθυνση ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, µετά την ανάληψη των καθηκόντων του, υλοποιώντας µία νέα στρατηγική, µέρος της οποίας είναι και η ανάθεση ευθύνης στην πλευρά των επιχειρήσεων, καλώντας σουπερµάρκετ και βιοµηχανίες τροφίµων να «βάλουν πλάτη» και «σε πολλά είδη να ρίξουν τις τιµές και το µεσοσταθµικό κέρδος τους».
Βασικός στόχος του κ. Θεοδωρικάκου είναι «να διασφαλίσουµε µέσα από αυστηρούς και συστηµατικούς ελέγχους την κανονική λειτουργία της αγοράς και τη λειτουργία του ανταγωνισµού», αλλά και η αποκλιµάκωση των τιµών, που «απαιτεί συνένωση δυνάµεων» και εξασφαλίζεται και από την καταπολέµηση της αισχροκέρδειας.
Glomex Player(40599x1hkkig7d8l, v-d27cs0htsd3t)
Στην κατεύθυνση αυτή, η νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης θα προχωρήσει σε συγκεκριµένες κινήσεις, µεταξύ των οποίων είναι:
Βασικός στόχος του κ. Θεοδωρικάκου είναι «να διασφαλίσουµε µέσα από αυστηρούς και συστηµατικούς ελέγχους την κανονική λειτουργία της αγοράς και τη λειτουργία του ανταγωνισµού», αλλά και η αποκλιµάκωση των τιµών, που «απαιτεί συνένωση δυνάµεων» και εξασφαλίζεται και από την καταπολέµηση της αισχροκέρδειας.
Οι κινήσεις Θεοδωρικάκου για την πάταξη της ακρίβειας
Στην κατεύθυνση αυτή, η νέα ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης θα προχωρήσει σε συγκεκριµένες κινήσεις, µεταξύ των οποίων είναι:- Ενίσχυση ελεγκτικού µηχανισµού για περισσότερους και πιο ποιοτικούς ελέγχους. Το αµέσως επόµενο διάστηµα, µάλιστα, η ∆ΙΜΕΑ ενισχύεται µε 30 νέα στελέχη. Ο κ. Θεοδωρικάκος έχει περιγράψει τη στόχευσή του, λέγοντας ότι «για να δούµε τη διαδροµή των προϊόντων, σκέφτοµαι να χρησιµοποιήσω τους ελεγκτικούς µηχανισµούς, γιατί θέλω να δω πού και ποιοι είναι οι ενδιάµεσοι. Να δούµε πώς ακριβώς έχουν τα πράγµατα για την τήρηση της νοµιµότητας, δεν θέλω κάτι διαφορετικό, απλώς να τηρηθεί η νοµιµότητα».
- Συνεργασία µε ανεξάρτητες Αρχές, στήριξη της Επιτροπής Ανταγωνισµού και του Συνηγόρου του Καταναλωτή.
- Αναβάθµιση της πλατφόρµας ekatanalotis, που ήδη περιέχει πληροφορίες για 3.000 προϊόντα.
- Ενηµέρωση πολιτών και συνάντηση µε τους εκπροσώπους του καταναλωτικού κινήµατος.
- Παράταση των έκτακτων µέτρων έως την 31η ∆εκεµβρίου.
- Συστηµατική παρακολούθηση αγοράς – Ιδιαίτερα στη διαδροµή από το χωράφι στο ράφι και στον ρόλο των µεσαζόντων.
- Επανεξέταση του ορίου των προστίµων και παρακολούθηση της διαδικασίας είσπραξης.
- Συναντήσεις µε βιοµηχάνους και ιδιοκτήτες εταιρειών σουπερµάρκετ. Σηµειώνεται ότι για τη διαφορά τιµής στα προϊόντα των πολυεθνικών ο κ. Θεοδωρικάκος έχει τονίσει πως η ελληνική κυβέρνηση, σε συνέχεια της πρόσφατης επιστολής του πρωθυπουργού, θα επαναφέρει το θέµα µόλις συγκροτηθεί η νέα Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Έκκληση σε συστράτευση των παραγόντων της αγοράς για να μειωθούν οι τιμές
Οπως έχει αναφέρει ο ίδιος, η βασική επιδίωξή του είναι η µείωση των τιµών των αγαθών, τουλάχιστον εκείνων που σχετίζονται µε το υπουργείο Ανάπτυξης, αναγνωρίζοντας εµµέσως πλην σαφώς ότι ναι µεν ο πληθωρισµός νικήθηκε, αλλά οι ανατιµήσεις που έγιναν τα προηγούµενα δύο χρόνια άφησαν τις τιµές σε επίπεδα που δεν είναι ανεκτά από την κυβέρνηση.
Και, όπως έχει παραδεχθεί ο κ. Θεοδωρικάκος, οι τιµές των προϊόντων διαφορετική επίπτωση έχουν σε κάποιον µε υψηλά εισοδήµατα και διαφορετική σε κάποιον µε υψηλές υποχρεώσεις. Για τον σκοπό αυτό, η ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης έχει καλέσει σε συστράτευση όλους τους παράγοντες της αγοράς, για να µειωθούν οι τιµές.
«Το να πέσουν οι τιµές σε κάποια βασικά προϊόντα που καταναλώνουµε όλοι στην οικογένειά µας -και αναφέροµαι ειδικά στα είδη διατροφής- είναι µια υπόθεση στην οποία πρέπει να ενώσουµε όλοι τις δυνάµεις µας», έχει πει χαρακτηριστικά ο κ. Θεοδωρικάκος. «Tο κράτος και οι ελεγκτικοί µηχανισµοί, που πρέπει να κάνουν τη δουλειά τους, αλλά σε αυτή την υπόθεση πρέπει να συµβάλει η υγιής επιχειρηµατικότητα. Θα έχω τις επόµενες ηµέρες συναντήσεις θεσµικού χαρακτήρα µε την Ενωση Σουπερµάρκετ, αλλά και τη βιοµηχανία της αγοράς και τους βασικούς παίκτες της αγοράς». Πάντως, η προσπάθεια που αναλαµβάνει ο νέος υπουργός Ανάπτυξης θεωρείται δύσκολη, αντίστοιχη µε τον «τετραγωνισµό του κύκλου».
Ενδεικτικό είναι ότι οι τιµές στα βασικά αγαθά δεν µειώθηκαν στα χρόνια της οικονοµικής κρίσης, οπότε η χώρα και οι πολίτες της είδαν το εισόδηµά τους να µειώνεται κατά 25% µέσα σε λίγα χρόνια. Και µπορεί τις χρονιές εκείνες να µην είχαµε καθόλου ανατιµήσεις, όµως σίγουρα δεν υπήρξαν και υποτιµήσεις.
Τι λέει η ΕΛΣΤΑΤ
Σύµφωνα µε την ΕΛ.ΣΤΑΤ., η µεγαλύτερη αποπληθωριστική τάση καταγράφηκε το 2015 (χρονιά των capital controls), όταν σηµειώθηκε αρνητικός πληθωρισµός κατά 1,7%. Συνολικά, δε, κατά την πιο βαριά περίοδο της ελληνικής κρίσης (2011-2015), οπότε το εθνικό εισόδηµα µειώθηκε 20%, είναι ζήτηµα αν οι τιµές των βασικών αγαθών υποχώρησαν 3% έως 4%. Υπό αυτό το πρίσµα, θεωρείται απίθανο, σε µια περίοδο έστω µικρής ανάπτυξης του ΑΕΠ κατά 2%-2,5% ετησίως, να έχουµε φαινόµενο αποπληθωρισµού, ειδικά σε µια χώρα που το 90% του ΑΕΠ συνιστά κατανάλωση.
Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά