"Ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων για τα ανασφάλιστα οχήµατα", άρθρο του Χρίστου Δήμα
Άρθρο γνώμης
Με τον νέο νόµο για τα ανασφάλιστα οχήµατα θεσπίζουµε ένα σύγχρονο σύστηµα ελέγχου µε ηλεκτρονικές διασταυρώσεις και ενώνοντας βάσεις δεδοµένων, σύµφωνα µε το οποίο θα έχουµε µία ψηφιακή και ενιαία εικόνα για τα κυκλοφορούντα οχήµατα
Η κυκλοφορία χιλιάδων ανασφάλιστων οχηµάτων είναι ένα κοινωνικό αλλά και οικονοµικό πρόβληµα. Υπολογίζεται ότι σήµερα κυκλοφορούν στους δρόµους περίπου 500.000 ανασφάλιστα οχήµατα. Αυτά αποτελούν περιφερόµενο κίνδυνο, τόσο για τους ίδιους τους οδηγούς των εν λόγω οχηµάτων όσο και για τους υπόλοιπους οδηγούς, και εποµένως και για το σύνολο της κοινωνίας.
Με τον νέο νόµο για τα ανασφάλιστα οχήµατα θεσπίζουµε ένα σύγχρονο σύστηµα ελέγχου µε ηλεκτρονικές διασταυρώσεις και ενώνοντας βάσεις δεδοµένων, σύµφωνα µε το οποίο θα έχουµε µία ψηφιακή και ενιαία εικόνα για τα κυκλοφορούντα οχήµατα, γεγονός που αποτελεί ένα πολύ σηµαντικό και σπουδαίο βήµα προς τα εµπρός. Σκοπός µας είναι να εντοπίζουµε τις παραλείψεις που σχετίζονται µε την υποχρέωση ασφάλισης του οχήµατος, µε την υποχρέωση διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) και την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας. Οι έλεγχοι θα διενεργούνται τουλάχιστον σε εξάµηνη βάση µέσω ψηφιακής διασταύρωσης δεδοµένων και, εφόσον εντοπίζονται τυχόν παραβάσεις, θα επιβάλλονται και τα ανάλογα πρόστιµα στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας του εκάστοτε οχήµατος.
Με τον τρόπο αυτό αντιµετωπίζουµε συνολικά το πρόβληµα των ανασφάλιστων οχηµάτων. Πλέον δεν θα περιµένουµε δηλαδή έναν τυχαίο, επιτόπιο έλεγχο της Τροχαίας για να επιβάλουµε το πρόστιµο, αλλά αυτό θα ενεργοποιείται αυτόµατα, έπειτα από την τακτική, ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων που θα διενεργείται. Τα πρόστιµα, µάλιστα, προβλέπεται ότι θα είναι αυστηρά, φτάνοντας µέχρι και στην αφαίρεση άδειας και πινακίδων.
Επιπλέον, µε τη διασταύρωση δεδοµένων των οχηµάτων πιστεύουµε πως θα έχουµε λιγότερα ατυχήµατα λόγω του τεχνικού ελέγχου, άρα θα συµβάλουµε ουσιαστικά και σε αυτό το µεγάλο κοινωνικό ζήτηµα των τροχαίων ατυχηµάτων αλλά και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Το γεγονός αυτό θα έχει σηµαντικό αντίκτυπο στην προστασία του περιβάλλοντος, ειδικότερα στη µείωση των εκποµπών ρύπων από τα ανέλεγκτα οχήµατα. Συµβάλλουµε, βέβαια, και στην αύξηση των εσόδων του κράτους, λόγω της αύξησης του αριθµού των ασφαλιστήριων συµβολαίων, αλλά και της αύξησης που αναµένουµε από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας. Επίσης, µε τον εν λόγω νόµο µειώνονται σηµαντικά οι υποθέσεις στα δικαστήρια, καθότι θα µειωθούν αισθητά τα ανασφάλιστα οχήµατα. Ενώ ο νοµοταγής και συνεπής µε τις υποχρεώσεις του πολίτης θα νιώσει ότι επιτέλους το κράτος λειτουργεί στο πεδίο αυτό και δεν κλείνει το µάτι στην ανοµία διά της απουσίας του.
Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτό ότι επιχειρείται η θέσπιση ενός ολοκληρωµένου συστήµατος για τη διευθέτηση ενός µακροχρόνιου προβλήµατος σχετικά µε τα ανασφάλιστα οχήµατα, µέσω του οποίου θα ελέγχονται ηλεκτρονικά, ταυτοχρόνως και µε µια ενιαία διαδικασία, όλες οι υποχρεώσεις που οφείλουν να τηρούν οι κάτοχοί τους. Πρόκειται για ένα πλαίσιο, την αναγκαιότητα του οποίου συζητούµε από το 2021 και ερχόµαστε σήµερα να το κάνουµε πράξη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.
*Ο Χρίστος Δήμας είναι Υφυπουργός Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών και βουλευτής Κορινθίας
Με τον νέο νόµο για τα ανασφάλιστα οχήµατα θεσπίζουµε ένα σύγχρονο σύστηµα ελέγχου µε ηλεκτρονικές διασταυρώσεις και ενώνοντας βάσεις δεδοµένων, σύµφωνα µε το οποίο θα έχουµε µία ψηφιακή και ενιαία εικόνα για τα κυκλοφορούντα οχήµατα, γεγονός που αποτελεί ένα πολύ σηµαντικό και σπουδαίο βήµα προς τα εµπρός. Σκοπός µας είναι να εντοπίζουµε τις παραλείψεις που σχετίζονται µε την υποχρέωση ασφάλισης του οχήµατος, µε την υποχρέωση διενέργειας περιοδικού τεχνικού ελέγχου (ΚΤΕΟ) και την υποχρέωση καταβολής τελών κυκλοφορίας. Οι έλεγχοι θα διενεργούνται τουλάχιστον σε εξάµηνη βάση µέσω ψηφιακής διασταύρωσης δεδοµένων και, εφόσον εντοπίζονται τυχόν παραβάσεις, θα επιβάλλονται και τα ανάλογα πρόστιµα στον κάτοχο της άδειας κυκλοφορίας του εκάστοτε οχήµατος.
Με τον τρόπο αυτό αντιµετωπίζουµε συνολικά το πρόβληµα των ανασφάλιστων οχηµάτων. Πλέον δεν θα περιµένουµε δηλαδή έναν τυχαίο, επιτόπιο έλεγχο της Τροχαίας για να επιβάλουµε το πρόστιµο, αλλά αυτό θα ενεργοποιείται αυτόµατα, έπειτα από την τακτική, ηλεκτρονική διασταύρωση στοιχείων που θα διενεργείται. Τα πρόστιµα, µάλιστα, προβλέπεται ότι θα είναι αυστηρά, φτάνοντας µέχρι και στην αφαίρεση άδειας και πινακίδων.
Επιπλέον, µε τη διασταύρωση δεδοµένων των οχηµάτων πιστεύουµε πως θα έχουµε λιγότερα ατυχήµατα λόγω του τεχνικού ελέγχου, άρα θα συµβάλουµε ουσιαστικά και σε αυτό το µεγάλο κοινωνικό ζήτηµα των τροχαίων ατυχηµάτων αλλά και στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Το γεγονός αυτό θα έχει σηµαντικό αντίκτυπο στην προστασία του περιβάλλοντος, ειδικότερα στη µείωση των εκποµπών ρύπων από τα ανέλεγκτα οχήµατα. Συµβάλλουµε, βέβαια, και στην αύξηση των εσόδων του κράτους, λόγω της αύξησης του αριθµού των ασφαλιστήριων συµβολαίων, αλλά και της αύξησης που αναµένουµε από την καταβολή των τελών κυκλοφορίας. Επίσης, µε τον εν λόγω νόµο µειώνονται σηµαντικά οι υποθέσεις στα δικαστήρια, καθότι θα µειωθούν αισθητά τα ανασφάλιστα οχήµατα. Ενώ ο νοµοταγής και συνεπής µε τις υποχρεώσεις του πολίτης θα νιώσει ότι επιτέλους το κράτος λειτουργεί στο πεδίο αυτό και δεν κλείνει το µάτι στην ανοµία διά της απουσίας του.
Γίνεται, λοιπόν, αντιληπτό ότι επιχειρείται η θέσπιση ενός ολοκληρωµένου συστήµατος για τη διευθέτηση ενός µακροχρόνιου προβλήµατος σχετικά µε τα ανασφάλιστα οχήµατα, µέσω του οποίου θα ελέγχονται ηλεκτρονικά, ταυτοχρόνως και µε µια ενιαία διαδικασία, όλες οι υποχρεώσεις που οφείλουν να τηρούν οι κάτοχοί τους. Πρόκειται για ένα πλαίσιο, την αναγκαιότητα του οποίου συζητούµε από το 2021 και ερχόµαστε σήµερα να το κάνουµε πράξη, αξιοποιώντας τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών.
*Ο Χρίστος Δήμας είναι Υφυπουργός Εθνικής Οικονοµίας και Οικονοµικών και βουλευτής Κορινθίας