Χαρτί και µολύβι έχει πάρει το οικονοµικό επιτελείο της κυβέρνησης, που επεξεργάζεται δεδοµένα, στο πλαίσιο της προετοιµασίας της παρουσίας του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στη ∆ΕΘ στις 7 και 8 Σεπτεµβρίου. Η παρουσία του Κ. Μητσοτάκη στη ∆ΕΘ σηµατοδοτεί την επανεκκίνηση της κυβερνητικής ρότας, η οποία υλοποιείται µέσα από τη στροφή των πολιτικών στη βελτίωση της καθηµερινότητας του πολίτη.

Ωστόσο, η συγκεκριµένη αλλαγή τροχιάς δεν θα γίνει σε συµβολικό επίπεδο, αντιθέτως θα περνά µέσα από την πραγµατική οικονοµία, ούτως ώστε οι πολίτες να αντιληφθούν ότι η θετική πορεία της ελληνικής οικονοµίας θα έχει αντίκρισµα και στην «τσέπη» τους. Αλλωστε, ο Κ. Μητσοτάκης ανεβαίνει στη Θεσσαλονίκη µε ένα ανανεωµένο κυβερνητικό σχήµα αµέσως µετά το αποτέλεσµα των ευρωεκλογών, αλλά και έχοντας ήδη πραγµατοποιήσει σηµαντικές αλλαγές στη δοµή της κυβέρνησης σε επίπεδο Γενικών Γραµµατειών, µε στόχο την επίσπευση της παραγωγής κυβερνητικού έργου.

Βασικός άξονας

Εκτός από τις µεγάλες προκλήσεις για την ανάταξη της δηµόσιας Υγείας, την Παιδεία και τη βελτιστοποίηση των Συγκοινωνιών, το κυρίαρχο στοίχηµα για την κυβερνητική πολιτική από το φθινόπωρο θα είναι οι πολιτικές που σχετίζονται µε το κόστος ζωής, συνεπώς αυτός θα είναι ο βασικός άξονας όπου θα κινηθούν οι εξαγγελίες του πρωθυπουργού από το βήµα του «Βελλιδείου», µε έµφαση στον «βραχνά» της ακρίβειας.

Υπό αυτό το πρίσµα, οι τιµές στα ράφια των σουπερµάρκετ, που αποτελούν τη µεγαλύτερη ανησυχία των ελληνικών νοικοκυριών, έχουν µπει στο στόχαστρο του κυβερνητικού ραντάρ, µε πηγές του υπουργείου Ανάπτυξης να εκφράζουν συγκρατηµένη αισιοδοξία, µε αφορµή και την πρόσφατη έρευνα του Ινστιτούτου Ερευνας Λιανεµπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που δείχνει χαµηλότερες κατά 26% τις τιµές του τυπικού καλαθιού του νοικοκυριού στα σουπερµάρκετ στην Ελλάδα σε σχέση µε τη Γερµανία, διαµηνύοντας ωστόσο ότι η µάχη µε την ακρίβεια είναι µια διαρκής διαδικασία.

Σε αυτό το πλαίσιο, πηγές του Μαξίµου αναφέρουν πως η λογική επάνω στην οποία δοµείται η πρωθυπουργική παρέµβαση για το «καυτό» ζήτηµα του ύψους των τιµών δεν θα κατευθυνθεί σε λύσεις «καλαθιού», αντιθέτως θα υπάρξουν διαρθρωτικές αλλαγές, στο υπάρχον πνεύµα της συνέχισης των µέτρων που έχουν ληφθεί και έχουν ξεκινήσει να αποδίδουν, παρουσιάζοντας ενθαρρυντικά στοιχεία.

Στέγη για όλους

Ενα από τα συνθήµατα που θα δώσει ο Κ. Μητσοτάκης κατά τα εγκαίνια της 88ης ∆ΕΘ είναι η προσιτή στέγη για όλους, που θα αποτελέσει την κορωνίδα των πρωθυπουργικών εξαγγελιών, καθώς το πρωθυπουργικό επιτελείο σχεδιάζει τη διάθεση στην τριετία 2024-2027 4,2 δισ. ευρώ για την αντιµετώπιση της στεγαστικής κρίσης. Σε αυτό το πλαίσιο δεν αποκλείεται να ανακοινωθούν οι λεπτοµέρειες για το πρόγραµµα «Σπίτι µου 2», το οποίο προανήγγειλε προεκλογικά ο ίδιος ο πρωθυπουργός, µε τα υπουργεία Οικονοµικών και Κοινωνικής Συνοχής να βρίσκονται πολύ κοντά σε συµφωνία µε το Ταµείο Ανάκαµψης, προκειµένου να χρηµατοδοτηθεί η συνέχεια του προγράµµατος µε 1,7 δισ. ευρώ.

Η δεύτερη φάση του επιτυχηµένου προγράµµατος αναµένεται να εκκινήσει τον προσεχή Ιανουάριο και θα προβλέπει διευρυµένα ηλικιακά όρια για δικαιούχους από 30 έως 50 ετών, καθώς και διευρυµένα εισοδηµατικά κριτήρια, µέχρι 40.000 ευρώ, ξεκλειδώνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο την ένταξη περισσότερων δικαιούχων.

Στο σχέδιο της στεγαστικής πολιτικής εντάσσονται ακόµη οι διορθωτικές αλλαγές στο πρόγραµµα «Ανακαινίζω - Νοικιάζω» που θα αφορούν το ύψος της επιδότησης επισκευής και ανακαίνισης των κατοικιών, το οποίο αυξάνεται από το 40% στο 60%. Ιδιαίτερη έµφαση θα δοθεί στην κοινωνική στέγη, όπου ήδη έχει ξεκινήσει η χαρτογράφηση των ακινήτων του ∆ηµοσίου για την ανέγερση κοινωνικών κατοικιών που θα διατίθενται προς ενοικίαση έναντι χαµηλού αντιτίµου, µέσω προγράµµατος επιδοτούµενης στέγασης.

Το πρόγραµµα κοινωνικής αντιπαροχής αποτελεί ένα νέο όπλο στη µάχη για τη στεγαστική κρίση και αφορά την ανάπτυξη οικιστικών µονάδων µέσω του θεσµού των Σ∆ΙΤ (Συµπράξεις ∆ηµοσίου και Ιδιωτικού Τοµέα). Το πρόγραµµα αφορά την ανέγερση περισσότερων από 2.500 κατοικιών, οι οποίες θα διατεθούν σε πολίτες έως 39 ετών (µε βάση εισοδηµατικά και οικογενειακά κριτήρια), µε πολύ χαµηλό ενοίκιο και δυνατότητα αγοράς τους έπειτα από µια συγκεκριµένη χρονική περίοδο.

Ευνοϊκές παρεµβάσεις

Επιπροσθέτως, εξαιρετικά πιθανό είναι να ανακοινωθούν από τη συµπρωτεύουσα οι ευνοϊκές παρεµβάσεις µε σκοπό τη στήριξη της ελληνικής οικογένειας, που περιλαµβάνονται στο Εθνικό Σχέδιο ∆ράσης για το ∆ηµογραφικό. Σε αυτό το πλαίσιο, εξετάζονται αλλαγές στην πολιτική επιδοµάτων, µε περαιτέρω αύξηση του επιδόµατος παιδιού, καθώς και αναµόρφωση των υπόλοιπων επιδοµάτων.

Ιδιαίτερο µέτρο θα είναι η πρόσβαση παιδιών σε περισσότερες δωρεάν παιδιατρικές εξετάσεις, στο πνεύµα της παροχής κινήτρων στα νέα ζευγάρια για να προχωρήσουν στην απόκτηση νέου τέκνου, αλλά και περαιτέρω δράσεις στήριξης για τις εργαζόµενες µητέρες, µε επέκταση του επιδόµατος µητρότητας σε συµβασιούχους, όπως και σε ωροµίσθιες καθηγήτριες και δασκάλες. Αναφορικά µε το σενάριο εξίσωσης των τριτέκνων µε τα προνόµια των πολυτέκνων, βρίσκεται υπό επεξεργασία και καθίσταται εξαιρετικά δύσκολο, ωστόσο εξετάζονται το ενδεχόµενο φορολογικών ελαφρύνσεων στις τρίτεκνες οικογένειες.

Αναφορικά µε την επιδοµατική πολιτική, ο εξορθολογισµός της βρίσκεται σε πρώτο πλάνο, χωρίς όµως να µειωθεί ο συνολικός προϋπολογισµός, µε στόχο να κατευθυνθούν τα επιδόµατα σε αυτούς που πραγµατικά τα έχουν ανάγκη και να αντιµετωπιστούν φαινόµενα κατάχρησης.

Μελέτη για ελαφρύνσεις

Μέριµνα στις πρωθυπουργικές εξαγγελίες θα υπάρξει για τις πολιτικές που αφορούν τη νέα γενιά µε µέτρα για την ενίσχυση της απασχόλησης νέων κάτω των 30 ετών, ενώ σε ασκήσεις επί χάρτου επιδίδεται το οικονοµικό επιτελείο για αλλαγές στη φορολογία των ελεύθερων επαγγελµατιών, µετά και την καθιέρωση του ελάχιστου τεκµαρτού εισοδήµατος, που προκάλεσε έντονη δυσαρέσκεια στον κλάδο. Με τα µέχρι στιγµής δεδοµένα το υπουργείο Οικονοµικών εξετάζει ποιους πλήττει περισσότερο και ποιοι πρέπει τελικά να ελαφρυνθούν για να περιοριστούν οι αντιδράσεις στο µέτωπο των ελεύθερων επαγγελµατιών, καταγράφοντας τις «αδικίες» που αναφέρουν οι επαγγελµατίες του κλάδου, χωρίς ωστόσο να υπάρχει σαφής εικόνα, δεδοµένου ότι δεν έχει ολοκληρωθεί η υποβολή των φορολογικών δηλώσεων φυσικών και νοµικών προσώπων.

Οι βασικές αντιδράσεις επικεντρώνονται στις µεταβλητές και τις ποσοστώσεις, µε τους µέσους όρους των τζίρων ανά Κωδικό Αριθµό ∆ραστηριότητας για τον υπολογισµό του τεκµαρτού εισοδήµατος να αποτελεί πεδίο διαφωνιών, καθώς µε το υφιστάµενο πλαίσιο γίνεται προσαύξηση 5% επί του ποσού κατά το οποίο ο κύκλος εργασιών του υπόχρεου υπερβαίνει τον µέσο ετήσιο κύκλο εργασιών του ΚΑ∆, στον οποίο ο υπόχρεος πραγµατοποιεί τα υψηλότερα έσοδα. Συνεπώς, οι όποιες σηµειακές αλλαγές που εξετάζονται είναι στο πεδίο του τζίρου αλλά και στον «συντελεστή παλαιότητας» της επιχείρησης, που επίσης έχει προκαλέσει αντιδράσεις.


*Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»