Βουλή: Τροπολογία ΣΥΡΙΖΑ για κίνητρα προσέλκυσης γιατρών στις άγονες περιοχές
Τι αναφέρεται στην τροπολογία
Το κείμενο κατατέθηκε στο περιθώριο της συζήτησης του νομοσχεδίου για την ψυχιατρική μεταρρύθμιση
Kίνητρα προσέλκυσης και κίνητρα παραμονής γιατρών (οικονομικά, φορολογικά, διοικητικά και επιστημονικά) προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ για τις άγονες και νησιωτικές περιοχές, με τροπολογία στο νομοσχέδιο για την «ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης».
Προφανώς θα είναι οικονομικά, διοικητικά και επιστημονικά κίνητρα, κλιμακούμενα στο χρόνο για να υπηρετούν το στόχο της παραμονής (τόσο των νέων όσο και των ήδη υπηρετούντων), αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας και επισημαίνεται ότι «τα οικονομικά κίνητρα για τους ιατρούς που εργάζονται σε δομές του ΕΣΥ σε άγονες και προβληματικές περιοχές αυτή τη στιγμή είναι επιεικώς απαράδεκτα και προσβλητικά του θεσμικού λειτουργήματος που καλούνται οι ιατροί να επιτελέσουν σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες απομόνωσης και εγκατάλειψης».
Μεταξύ των κινήτρων που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι:
- Επικαιροποίηση του επιδόματος αγόνου. «Στους ειδικευμένους ιατρούς και οδοντίατρους του ΕΣΥ χορηγείται αποζημίωση ως κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής σε προβληματικές και άγονες περιοχές, σύμφωνα με το π.δ. 131/1987 και την παρ. 8 του άρθρου 30 του ν. 1397/1983 (Α' 143). Η αποζημίωση αυτή ορίζεται στο καθαρό ποσό εξ ΕΥΡΩ χιλίων (1.000) μηνιαίως για τους μόνιμους ειδικευμένους ιατρούς. Το ποσό αυτό είναι ακατάσχετο, αφορολόγητο και δεν υπόκειται σε κρατήσεις», σύμφωνα με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
- Διαφορετική φορολόγηση των τακτικών αποδοχών και των εισοδημάτων από εφημερίες, με υπαγωγή των τακτικών εφημεριών σε αυτοτελή φορολόγηση με ειδικό συντελεστή 20%, όπως τα εισοδήματα από ενοίκια, και θέσπιση αφορολόγητου για τις πρόσθετες υπερβάλλουσες εφημερίες και τις εφημερίες από μετακίνηση.
- Μετά την παρέλευση επταετούς πραγματικής υπηρεσίας, να προβλέπεται επιδότηση του 50% της αντικειμενικής αξίας για την ανέγερση ή αγορά πρώτης κατοικίας (με υποχρέωση του ιατρού για παραμονή μέχρι τη συμπλήρωση συνολικά δεκαπενταετίας από τον διορισμό του στη δομή του ΕΣΥ) και η έκπτωση των τόκων στεγαστικών δανείου πρώτης κατοικίας από το φόρο εισοδήματος.
- Ύπαρξη τεσσάρων τουλάχιστον οργανικών θέσεων σε ειδικότητες και κλινικές αυξημένου φόρτου (παθολογία, χειρουργική, αναισθησιολογία), τριών οργανικών θέσεων σε ειδικότητες όπως καρδιολογία, μαιευτική, ορθοπεδική, και καμία μονήρης ειδικότητα (αριθμός ιατρών ανά ειδικότητα 2-3), εκτός αν καλύπτει πρωτοβάθμιες και όχι εφημεριακές ανάγκες.
- Ταχύτερη βαθμολογική εξέλιξη. Μετά από συνολική δεκαετή παραμονή και πενταετή παραμονή στον βαθμό του Διευθυντή, εξέλιξη των υπηρετούντων διευθυντών στο βαθμό Συντονιστή Διευθυντή.
- Μετά την παρέλευση τριετούς υπηρεσίας, δυνατότητα διενέργειας εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού και διδακτορικού κύκλου σπουδών με ανάληψη του κόστους των διδάκτρων από τα νοσοκομεία, με υποχρέωση του ιατρού (μετά την ολοκλήρωση) για ισόχρονη παραμονή στο νοσοκομείο.
- Ανά διετία υποχρεωτική μηνιαία ή διμηνιαία μετεκπαίδευση σε τριτοβάθμιο νοσοκομείο της επιλογής του ιατρού, με ανάληψη εξόδων μετακίνησης, σίτισης και εκτός έδρας αποζημίωσης από το νοσοκομείο.
- Υπαγωγή των παιδιών των ιατρών σε ειδική κατηγορία πανελληνίων εξετάσεων, όπως τα παιδιά υπηρετούντων στο εξωτερικό, μετά από πενταετή υπηρεσία του ιατρού και παρακολούθηση από τα παιδιά τουλάχιστον των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου.
- Εξομοίωση των ιατρών ΕΣΥ με τους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων σε ό,τι αφορά τη χρήση των ΛΑΦ για σίτιση, των στρατιωτικών πρατηρίων για αγορά προϊόντων, των πτητικών μέσων (C-130) για μετακινήσεις, των ξενώνων και των στρατιωτικών κατασκηνώσεων για διανυκτέρευση εκτός νησιού κ.ο.κ.
«Τα μέτρα που περιλαμβάνονται στην τροπολογία έχουν κοστολογηθεί και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπερβούν τα 50.000.000 ευρώ ανά έτος. Αντιθέτως, και με μέτριες εκτιμήσεις το αληθινό κόστος αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 32 και 35.000.000 ευρώ ανά έτος», αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση και σημειώνεται: «Η πηγή της χρηματοδότησής τους δύναται να είναι ένα νέο Τέλος Άγονων και Προβληματικών Περιοχών (ΤΑΠΠ) εξ ευρώ ενός (1) που θα επιβάλλεται σε κάθε διανυκτέρευση τουρίστα στην χώρα. Με βάση τα στοιχεία της Έρευνας Συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος, πέρυσι (2023) στην Ελλάδα έλαβαν χώρα 227.938.000 διανυκτερεύσεις μη κατοίκων σε τουριστικά καταλύματα της Ελλάδας, δίχως στο νούμερο αυτό να περιλαμβάνεται η κρουαζιέρα».
Προφανώς θα είναι οικονομικά, διοικητικά και επιστημονικά κίνητρα, κλιμακούμενα στο χρόνο για να υπηρετούν το στόχο της παραμονής (τόσο των νέων όσο και των ήδη υπηρετούντων), αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση της τροπολογίας και επισημαίνεται ότι «τα οικονομικά κίνητρα για τους ιατρούς που εργάζονται σε δομές του ΕΣΥ σε άγονες και προβληματικές περιοχές αυτή τη στιγμή είναι επιεικώς απαράδεκτα και προσβλητικά του θεσμικού λειτουργήματος που καλούνται οι ιατροί να επιτελέσουν σε ιδιαίτερα δύσκολες συνθήκες απομόνωσης και εγκατάλειψης».
Μεταξύ των κινήτρων που προτείνει ο ΣΥΡΙΖΑ είναι:
- Επικαιροποίηση του επιδόματος αγόνου. «Στους ειδικευμένους ιατρούς και οδοντίατρους του ΕΣΥ χορηγείται αποζημίωση ως κίνητρο προσέλκυσης και παραμονής σε προβληματικές και άγονες περιοχές, σύμφωνα με το π.δ. 131/1987 και την παρ. 8 του άρθρου 30 του ν. 1397/1983 (Α' 143). Η αποζημίωση αυτή ορίζεται στο καθαρό ποσό εξ ΕΥΡΩ χιλίων (1.000) μηνιαίως για τους μόνιμους ειδικευμένους ιατρούς. Το ποσό αυτό είναι ακατάσχετο, αφορολόγητο και δεν υπόκειται σε κρατήσεις», σύμφωνα με την πρόταση του ΣΥΡΙΖΑ.
- Διαφορετική φορολόγηση των τακτικών αποδοχών και των εισοδημάτων από εφημερίες, με υπαγωγή των τακτικών εφημεριών σε αυτοτελή φορολόγηση με ειδικό συντελεστή 20%, όπως τα εισοδήματα από ενοίκια, και θέσπιση αφορολόγητου για τις πρόσθετες υπερβάλλουσες εφημερίες και τις εφημερίες από μετακίνηση.
- Μετά την παρέλευση επταετούς πραγματικής υπηρεσίας, να προβλέπεται επιδότηση του 50% της αντικειμενικής αξίας για την ανέγερση ή αγορά πρώτης κατοικίας (με υποχρέωση του ιατρού για παραμονή μέχρι τη συμπλήρωση συνολικά δεκαπενταετίας από τον διορισμό του στη δομή του ΕΣΥ) και η έκπτωση των τόκων στεγαστικών δανείου πρώτης κατοικίας από το φόρο εισοδήματος.
- Ύπαρξη τεσσάρων τουλάχιστον οργανικών θέσεων σε ειδικότητες και κλινικές αυξημένου φόρτου (παθολογία, χειρουργική, αναισθησιολογία), τριών οργανικών θέσεων σε ειδικότητες όπως καρδιολογία, μαιευτική, ορθοπεδική, και καμία μονήρης ειδικότητα (αριθμός ιατρών ανά ειδικότητα 2-3), εκτός αν καλύπτει πρωτοβάθμιες και όχι εφημεριακές ανάγκες.
- Ταχύτερη βαθμολογική εξέλιξη. Μετά από συνολική δεκαετή παραμονή και πενταετή παραμονή στον βαθμό του Διευθυντή, εξέλιξη των υπηρετούντων διευθυντών στο βαθμό Συντονιστή Διευθυντή.
- Μετά την παρέλευση τριετούς υπηρεσίας, δυνατότητα διενέργειας εξ αποστάσεως μεταπτυχιακού και διδακτορικού κύκλου σπουδών με ανάληψη του κόστους των διδάκτρων από τα νοσοκομεία, με υποχρέωση του ιατρού (μετά την ολοκλήρωση) για ισόχρονη παραμονή στο νοσοκομείο.
- Ανά διετία υποχρεωτική μηνιαία ή διμηνιαία μετεκπαίδευση σε τριτοβάθμιο νοσοκομείο της επιλογής του ιατρού, με ανάληψη εξόδων μετακίνησης, σίτισης και εκτός έδρας αποζημίωσης από το νοσοκομείο.
- Υπαγωγή των παιδιών των ιατρών σε ειδική κατηγορία πανελληνίων εξετάσεων, όπως τα παιδιά υπηρετούντων στο εξωτερικό, μετά από πενταετή υπηρεσία του ιατρού και παρακολούθηση από τα παιδιά τουλάχιστον των δύο τελευταίων τάξεων του Λυκείου.
- Εξομοίωση των ιατρών ΕΣΥ με τους αξιωματικούς των Ενόπλων Δυνάμεων σε ό,τι αφορά τη χρήση των ΛΑΦ για σίτιση, των στρατιωτικών πρατηρίων για αγορά προϊόντων, των πτητικών μέσων (C-130) για μετακινήσεις, των ξενώνων και των στρατιωτικών κατασκηνώσεων για διανυκτέρευση εκτός νησιού κ.ο.κ.
«Τα μέτρα που περιλαμβάνονται στην τροπολογία έχουν κοστολογηθεί και σε καμία περίπτωση δεν πρόκειται να υπερβούν τα 50.000.000 ευρώ ανά έτος. Αντιθέτως, και με μέτριες εκτιμήσεις το αληθινό κόστος αναμένεται να κυμανθεί μεταξύ 32 και 35.000.000 ευρώ ανά έτος», αναφέρεται στην εισηγητική έκθεση και σημειώνεται: «Η πηγή της χρηματοδότησής τους δύναται να είναι ένα νέο Τέλος Άγονων και Προβληματικών Περιοχών (ΤΑΠΠ) εξ ευρώ ενός (1) που θα επιβάλλεται σε κάθε διανυκτέρευση τουρίστα στην χώρα. Με βάση τα στοιχεία της Έρευνας Συνόρων της Τράπεζας της Ελλάδος, πέρυσι (2023) στην Ελλάδα έλαβαν χώρα 227.938.000 διανυκτερεύσεις μη κατοίκων σε τουριστικά καταλύματα της Ελλάδας, δίχως στο νούμερο αυτό να περιλαμβάνεται η κρουαζιέρα».