Ένας νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας είναι προ των πυλών: Θέµα λίγων εβδοµάδων θεωρείται πλέον η οριστικοποίηση των αλλαγών στον ΚΟΚ, τις οποίες επεξεργάζεται εδώ και µήνες η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υποδοµών και Μεταφορών, σε συνεργασία και µε το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και µε ειδικούς επιστήµονες και εµπειρογνώµονες, αλλά και µε τους φορείς που εκπροσωπούν τις δηµόσιες συγκοινωνίες, τα ταξί κ.ά. Μάλιστα, το σχετικό νοµοσχέδιο δεν αποκλείεται να βγει σε δηµόσια διαβούλευση ακόµα και µέσα στον Αύγουστο, ώστε αµέσως µετά το άνοιγµα της Βουλής να εισαχθεί στις αρµόδιες επιτροπές και στη συνέχεια στην Oλοµέλεια προς συζήτηση και ψήφιση.

Στον σχεδιασµό του αρµόδιου υφυπουργού Μεταφορών, Βασίλη Οικονόµου, είναι, µεταξύ άλλων, να πέσει το ανώτατο όριο ταχύτητας για κίνηση των οχηµάτων µέσα στις πόλεις από 50 χιλιόµετρα την ώρα, που είναι σήµερα, στα 30 χιλιόµετρα την ώρα. Σχεδιάζονται και άλλες παρεµβάσεις, όπως η ενίσχυση της επιτήρησης στους λεωφορειόδροµους µε κάµερες, αλλά και η αλλαγή φιλοσοφίας στη µικροκινητικότητα, πώς χρησιµοποιούµε δηλαδή το ποδήλατο, το πατίνι κ.λπ. Είναι πιθανό να απαγορευτεί ρητά η κυκλοφορία ηλεκτρικών πατινιών σε δρόµους όπου τα οχήµατα αναπτύσσουν ταχύτητα µεγαλύτερη των 50 χιλιοµέτρων την ώρα και να τεθεί ως απαραίτητη προϋπόθεση στον αναβάτη η χρήση κράνους και ειδικού ρουχισµού τη νύχτα, ώστε να είναι ορατός από κάθε κατεύθυνση. Κάµερες θα τοποθετηθούν επίσης σε σηµεία των οδών µε υψηλή επικινδυνότητα ατυχηµάτων. Στον νέο ΚΟΚ δίνεται έµφαση σε παρεµβάσεις σε κρίσιµους τοµείς της οδικής ασφάλειας και της ασφαλούς κινητικότητας. Σύµφωνα µε πληροφορίες, θα πρόκειται για ένα νέο, εύληπτο και κατανοητό νοµοθέτηµα, µε σηµαντικές παρεµβάσεις εκσυγχρονισµού και απλοποίησης των κυρωτικών διατάξεων, αλλά και µε στοχευµένες βελτιώσεις στις ρυθµιστικές διατάξεις.

Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, λοιπόν, θα προβλέπει τον εξορθολογισµό, την οµαδοποίηση και τη διαβάθµιση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να επιδεικνύει έναν στείρα τιµωρητικό χαρακτήρα, όπως επισηµαίνουν στα «Π» αρµόδιες πηγές. Στόχος είναι, όπως υπογραµµίζουν, η εξοικείωση των οδηγών και η ενσυνείδητη αποδοχή από αυτούς ενός σύγχρονου πλαισίου οδικής ασφάλειας, η οποία αφορά τόσο τους ίδιους όσο και τους πεζούς, η επιβολή δίκαιων ποινών, που να αντιστοιχούν στην επικινδυνότητα της κάθε παράβασης, και η επακόλουθη διασφάλιση της συµµόρφωσης µε τα πρόστιµα, αλλά και της είσπραξης αυτών.

Ο νέος ΚΟΚ πρεσβεύει, εκτός κάποιων λίγων εξαιρέσεων, την απενοχοποίηση των οχηµάτων και την υπευθυνότητα του οδηγού: Αυτή θα είναι η βασική του φιλοσοφία. Όπως τόνισε µιλώντας στα «Π» αρµόδιος κυβερνητικός παράγοντας, «αποσυνδέουµε το όχηµα από τον οδηγό».

Οδικά ατυχήματα

Καθοριστικές αναµένεται να είναι οι παρεµβάσεις για την προστασία, ασφάλεια και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των δικυκλιστών. Αποτελούν ένα σηµαντικότατο ποσοστό των µετακινήσεων, αλλά και την πλειονότητα των θυµάτων στα οδικά ατυχήµατα. Θέµατα όπως η διήθηση των δικύκλων σε συνθήκες ακινησίας ή χαµηλής ταχύτητας των λοιπών οχηµάτων (οι ελιγµοί που αναπτύσσουν, δηλαδή, µεταξύ των λωρίδων κυκλοφορίας), η προτεραιότητα στους φωτεινούς σηµατοδότες και οι εναρµονισµένοι µε τις ανάγκες κανόνες στάθµευσης έχουν γίνει αντικείµενο ενδελεχούς µελέτης και σχετικών προβλέψεων.

Σύµφωνα µε τις ίδιες πληροφορίες, δίνεται έµφαση στην οδική ασφάλεια µέσω της ενδυνάµωσης, της προστασίας και της ανάπτυξης της αστικής κινητικότητας και µικροκινητικότητας (πεζοί, ποδήλατα, τροχοσανίδες, ελαφρά προσωπικά ηλεκτρικά οχήµατα), ενώ ειδική µέριµνα επιδεικνύεται για τους ευάλωτους χρήστες των δρόµων (ηλικιωµένοι, ΑΜΕΑ, παιδιά).

Στο ζήτηµα της αυστηροποίησης των ποινών, ιδιαίτερη προσοχή αποδίδεται σε δύο κατηγορίες παραβάσεων: Πρώτον, σε εκείνες που ενέχουν αντικοινωνική συµπεριφορά και, δεύτερον, στην αντιµετώπιση των καθ’ έξιν παραβατών, ως απόδειξη σεβασµού των δικαιωµάτων όλων ανεξαιρέτως των πολιτών, αλλά και ως ένδειξη πολιτισµού και υψηλού αισθήµατος κοινωνικής ευθύνης, όπως σηµειώνουν αρµόδιες πηγές. Οι ποινές, δηλαδή, θα γίνουν πιο αυστηρές, αλλά κυρίως για τους υπότροπους και όχι για τους παραβάτες της πρώτης φοράς. «Στις ποινές, επικεντρωνόµαστε στον οδηγό και όχι στο όχηµα και στην υποτροπή και όχι στην πρώτη φορά», εξηγεί ο ίδιος κυβερνητικός παράγοντας. Ειδικά, ωστόσο, για αδικήµατα όπως η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ, η παραβίαση κόκκινου σηµατοδότη, η παράνοµη στάθµευση σε θέση για ΑΜΕΑ και η παράνοµη χρήση της ΛΕΑ, ο νέος ΚΟΚ θα είναι πιο αυστηρός στις προβλεπόµενες ποινές.

Ενα ζήτηµα που έχει τεθεί µετ’ επιτάσεως στις σχετικές συζητήσεις µεταξύ των συναρµόδιων υπουργείων είναι η ανάγκη ενηµέρωσης και εκπαίδευσης των νέων αλλά και των µελλοντικών οδηγών από πολύ νωρίς, ακόµα δηλαδή από την παιδική και την εφηβική ηλικία. Προετοιµάζονται µια σειρά από δράσεις, όπως η εµβάθυνση στο µάθηµα της οδικής αγωγής και ασφάλειας σε όλες τις βαθµίδες της Εκπαίδευσης, το οποίο αποκτά έντονα βιωµατικό και διαδραστικό χαρακτήρα, η εξοικείωση της νέας γενιάς µε τις ευεργετικές δραστηριότητες της µικροκινητικότητας, η αποφυγή επικίνδυνων συνηθειών κατά τη βάδιση και την οδήγηση (όπως η χρήση κινητού), αλλά και η επιβράβευση των µαθητών και µαθητριών που ολοκληρώνουν µε επιτυχία την παρακολούθηση των σχετικών µαθηµάτων («δίπλωµα κινητικότητας»). Μετά την αξιολόγηση της τριετούς πορείας του εκπαιδευτικού προγράµµατος, θα υλοποιηθεί η αναβάθµιση του µαθήµατος οδικής ασφάλειας σε ∆ηµοτικά, Γυµνάσια και Λύκεια.

Δημοισεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά»