Η παροχή «πελατοκεντρικών» υπηρεσιών από την πλευρά της δημόσιας διοίκησης, στο πλαίσιο δημιουργίας ενός «νέου κράτους», με χαρακτηριστικά την αξιοπιστία και την αποτελεσματικότητα, αποτελεί προτεραιότητα της κυβέρνησης για το επόμενο διάστημα, με το αφήγημα για ένα κράτος φιλικό προς τον πολίτη να επιστρέφει εμφατικά στην κυβερνητική ατζέντα.

Προς αυτή την κατεύθυνση κινούνται οι μεταρρυθμιστικές πολιτικές που προωθεί το φθινόπωρο το Μέγαρο Μαξίμου, με σκοπό να επιτευχθεί ένα ορατό αποτέλεσμα στον στόχο της βελτίωσης της ζωής των πολιτών, καθώς τόσο στο κυβερνητικό επιτελείο όσο και στο αρμόδιο ΥΠ.ΕΣ. έχουν διαπιστώσει ότι µειώνοντας τη γραφειοκρατία και ενισχύοντας τη διαλειτουργικότητα στις υπηρεσίες του ∆ηµοσίου διασφαλίζεται η πιο γρήγορη παροχή υπηρεσιών στον πολίτη, με το αποτέλεσμα των συγκεκριμένων μεταρρυθμίσεων να επιφέρει μετρήσιμο και απτό αποτέλεσμα στις καθημερινές συναλλαγές του πολίτη με το κράτος.


Οι νέες μεταρρυθμίσεις του υπουργείου Εσωτερικών και οι προσλήψεις

Στις νέες μεταρρυθμίσεις για το ΥΠ.ΕΣ., που περιλαμβάνονται στο αναθεωρημένο ετήσιο κυβερνητικό σχέδιο δράσης, εντάσσεται το νέο σύστημα κινήτρων και ανταμοιβής στον δημόσιο τομέα, το σύστημα τεχνητής νοημοσύνης για τις προσλήψεις του Δημοσίου και το νέο Πειθαρχικό Δίκαιο δημοσίων υπαλλήλων. Εξάλλου, μετά τον πρόσφατο ανασχηματισμό στην πολιτική ηγεσία του υπ. Εσωτερικών αλλά και το «λίφτινγκ» σε επίπεδο γενικών γραμματειών, ξεκίνησε ο επαναπροσδιορισμός των προτεραιοτήτων, ενώ αναδείχθηκε η ανάγκη επιτάχυνσης των διαδικασιών του ΑΣΕΠ, προκειμένου οι επιτυχόντες στον πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό να διορίζονται εντός της χρονιάς κατά την οποία διαγωνίζονται, χωρίς να σημειώνονται σημαντικές καθυστερήσεις στην τοποθέτησή τους.

Ως άμεσο αποτέλεσμα, δημοσιεύθηκε η απόφαση κατανομής προσωπικού 1.144 ατόμων, Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, βάσει του οριστικού πίνακα διοριστέων που συμμετείχαν στον πρώτο πανελλήνιο γραπτό διαγωνισμό. Βάσει της εν λόγω απόφασης, δρομολογούνται άμεσα οι διορισμοί στις αντίστοιχες 1.144 θέσεις, όπως προβλέπονται, για την κάλυψη αναγκών φορέων του δημόσιου τομέα. Στον στόχο της καλυτέρευσης της λειτουργίας του δημόσιου τομέα εντάσσονται ακόμα οι αλλαγές που προβλέπει ο Νόμος Κεραμέως στα Διοικητικά Συμβούλια των εποπτευόμενων φορέων, που, σε συνδυασμό με την αξιοκρατική διαδικασία επιλογής των επικεφαλής, στοχεύουν στη βελτίωση της λειτουργίας των 600 και πλέον εποπτευόμενων φορέων - μέσω του συστήµατος επιλογής και αξιολόγησης διοικήσεων φορέων του ∆ηµοσίου µε αξιοκρατικά κριτήρια, της επικέντρωσης στη συνεχή ανάπτυξη και βελτίωση των απαραίτητων δεξιοτήτων των υπαλλήλων και των προϊσταµένων µέσω της διαδικασίας αξιολόγησης και στοχοθεσίας στον δηµόσιο τοµέα και µέσω του νέου πάγιου συστήµατος παρακίνησης-επιβράβευσης (bonus παραγωγικότητας).


Περισσότερο φιλικές «one step υπηρεσίες»

Στον στόχο των περισσότερο φιλικών «one step υπηρεσιών», µέσω της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών και της ψηφιοποίησης κοµβικών τοµέων του ∆ηµοσίου, ούτως ώστε να επιτευχθεί η καλύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών µέσω ταχύτερων και απλοποιηµένων διαδικασιών, έχει δρομολογηθεί ήδη σειρά μεταρρυθμιστικών δράσεων. Επί παραδείγματι, η αναβάθµιση του back-office των Κέντρων Εξυπηρέτησης Πολιτών (ΚΕΠ), ώστε να διεκπεραιώνονται ταχύτερα οι υποθέσεις των πολιτών. Επιπλέον, επεκτείνεται και αναβαθµίζεται το Ηλεκτρονικό Σύστηµα Διακίνησης Εγγράφων σε φορείς του Δηµοσίου (ΙΡΙ∆Α 2) και αναβαθµίζεται ο Κόµβος Διαλειτουργικότητας του υπουργείου Εσωτερικών, ώστε να εξασφαλίζεται η καλύτερη επικοινωνία των πληροφοριακών συστηµάτων των φορέων του Δηµοσίου, ενώ ενεργοποιείται το Εθνικό Σύστηµα Πολυεπίπεδης Διακυβέρνησης, του οποίου στόχος είναι ο βέλτιστος συντονισµός των διαφορετικών επιπέδων διακυβέρνησης, η αποφυγή τυχόν αλληλεπικαλύψεων αρµοδιοτήτων και η καλύτερη ενηµέρωση του πολίτη για τις δηµόσιες υπηρεσίες.

Παράλληλα, σχεδιάζονται πρωτοβουλίες που ενισχύουν τη φωνή των πολιτών, καθώς θα καταγράφεται η άποψή τους αναφορικά µε κρίσιµες λειτουργίες του κράτους, αναδεικνύονται θετικές ή αρνητικές κριτικές και προτάσεις για τη λειτουργία των δηµόσιων υπηρεσιών και δίνεται η δυνατότητα σύγκρισης της εµπειρίας των πολιτών τόσο πριν όσο και ύστερα από µεγάλες νοµοθετικές και εκτελεστικές πρωτοβουλίες. Ουσιαστικά, οι πολίτες θα καταγράφουν τη γνώµη τους µετά την εµπειρία τους σε κάποια δηµόσια υπηρεσία µε έναν τρόπο που θα µοιάζει µε το γνωστό «Tripadvisor», µέσω του οποίου οι πελάτες βαθµολογούν τις υπηρεσίες που τους παρέχονται σε καταστήµατα εστίασης ή ξενοδοχεία. Ενα χρήσιµο εργαλείο στην προσπάθεια να καταγράψει και να χαρτογραφήσει το ∆ηµόσιο τον εαυτό του έχει παρουσιαστεί ήδη και είναι το θεσµικό εργαλείο «Μίτος». Στο Εθνικό Μητρώο ∆ιοικητικών ∆ιαδικασιών καταγράφονται όλες οι διαδικασίες του ∆ηµοσίου, φυσικές και ψηφιακές, µε σκοπό την εύκολη και έγκυρη ενηµέρωση τόσο των πολιτών όσο και των δηµόσιων υπαλλήλων που εξυπηρετούν τους πολίτες.

Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά