Με δεδομένο πως κατά την πρώτη κυβερνητική θητεία οι πολίτες έδωσαν εντολή στη ΝΔ να μετατρέψει όλη τη χώρα σε ένα απέραντο εργοτάξιο, ο Κυριάκος Μητσοτάκης προχωρά κατά τη δεύτερη τετραετία στις παραδόσεις μεγάλων έργων υποδομών σε ολόκληρη την ελληνική επικράτεια. Οι υποδομές και οι μεταφορές μπαίνουν πλέον κεντρικά στο κυβερνητικό αφήγημα, παράλληλα με τη στροφή στην καθημερινότητα των πολιτών.

*Διαβάστε εδώ: Σύσκεψη υπό τον Κυριάκο Μητσοτάκη για τον ΒΟΑΚ: Η οδική ασφάλεια στο επίκεντρο - Τι αποφασίστηκε και ποιοι συμμετείχαν

Τα βήματα που έως τώρα έχουν γίνει αναμένεται να «πρωταγωνιστήσουν» στην ομιλία του πρωθυπουργού στα εγκαίνια της ΔΕΘ, με τη Θεσσαλονίκη να έχει την τιμητική της. Το στίγμα αυτής της πολιτικής αναμένεται να δώσει ο κ. Μητσοτάκης από τη συμπρωτεύουσα την Τρίτη, στην εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής υπό τον τίτλο «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη», όπου θα πραγματοποιήσει και την παρουσίαση της Ψηφιακής Πλατφόρμας erga.gov.gr.

Ήδη κατά την περυσινή χρονιά, παρουσιάστηκε Αναπτυξιακό Σχέδιο για κάθε Περιφέρεια, με αναλυτική αποτύπωση των έργων και των δράσεων που υλοποιούνται από την κεντρική κυβέρνηση και την αυτοδιοίκηση. Συνολικά δημιουργήθηκαν 12 Περιφερειακά Σχέδια Ανάπτυξης -πλην Αττικής-, ενώ συγκροτήθηκε σταθερός μηχανισμός παρακολούθησης των κατασκευών σε εξέλιξη σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο.

Την ίδια ώρα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών εκπονεί πλάνο, με σκοπό την επιτάχυνση των εν εξελίξει έργων, τον σχεδιασμό νέων και την ενίσχυση της ασφάλειας των «πράσινων» υποδομών και των μεταφορών.


Έτοιμο το Μετρό Θεσσαλονίκης τον Νοέμβριο του 2024

Όσον αφορά τη Βόρεια Ελλάδα, ένα δίμηνο σχεδόν μετά τη ΔΕΘ, και συγκεκριμένα τον Νοέμβριο, θα είναι έτοιμο το Μετρό Θεσσαλονίκης.  Η βασική γραμμή θα παραδοθεί τον Νοέμβριο του 2024, ενώ ολοκληρώνεται το έργο της επέκτασης προς την Καλαμαριά, το οποίο προβλέπεται να παραδοθεί το 2ο εξάμηνο του 2025. 

Τον Μάιο 2027 αναμένεται να δοθεί στην κυκλοφορία ο Περιφερειακός Οδικός Άξονας Θεσσαλονίκης (Flyover), με τις εργασίες για το εμβληματικό έργο να προχωρούν, με βάση τα χρονοδιαγράμματα.

Παράλληλα, στην πρωτεύουσα προχωρά η Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας και αναμένεται να ολοκληρώσει τα περίπου 5 χλμ. μέχρι το τέλος του 2025. Ο μετροπόντικας «Νίκη» κάνει τη διάνοιξη 7,1 χλμ. από τη Βεΐκου προς τον Ευαγγελισμό, και προβλέπεται να έχει υλοποιήσει τις εργασίες μέχρι το τέλος του 1ου εξαμήνου του 2026.

Ως προς τα μεγάλα έργα στην υπόλοιπη Ελλάδα, το τελευταίο διάστημα κατεγράφη πρόοδος σε εκείνα που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας (ΤΑΑ). Ειδικότερα, στον τομέα των υποδομών σημειώθηκε πρόοδος ~56% του έργου Αυτοκινητόδρομος Κεντρικής Ελλάδος (Ε65) (Βόρειο Τμήμα Τρίκαλα-Εγνατία) καθώς επίσης σημειώθηκε πρόοδος κατά ~49% του Αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος και κατά ~39% στο Νέο Αεροδρόμιο Ηρακλείου στο Καστέλι.

Ειδικότερα για την πορεία του ΒΟΑΚ τα τμήματα Νεάπολη-Άγιος Νικόλαος και Χερσόνησος-Νεάπολη έχουν συμβασιοποιηθεί και ήδη εγκατασταθεί τα πρώτα εργοτάξια στο τμήμα από τη Χερσόνησο Ηρακλείου έως τον Άγιο Νικόλαο. Ταυτόχρονα, προχωρά η συμβασιοποίηση της παραχώρησης για το τμήμα Χανιά-Ηράκλειο.

Σε αυτό το πλαίσιο, χθες πραγματοποιήθηκε συνάντηση εργασίας υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για τα έργα στον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης στο Μέγαρο Μαξίμου, με τη συμμετοχή των συναρμόδιων υπουργών, του περιφερειάρχη Κρήτης και υπηρεσιακών παραγόντων, με αφορμή και τα τραγικά δυστυχήματα των τελευταίων μηνών.

Στη σύσκεψη δόθηκε έμφαση στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας, ενώ αποφασίστηκε η άμεση εκπόνηση μελέτης οδικής ασφάλειας που θα επεμβαίνει δραστικά σε τρία τμήματα του εθνικού δικτύου, κυρίως στην περιοχή από Χανιά έως και το Κολυμπάρι και από εκεί έως Κίσσαμο. Η παρέμβαση που θα προκύψει θα οριοθετεί τα επικίνδυνα σημεία, στο πρότυπο των εργασιών που συντελέστηκαν στο τμήμα της εθνικής οδού Πατρών Πύργου.

Παράλληλα, ζητήθηκε επίσπευση των διαδικασιών και επίλυση των όποιων ζητημάτων εκκρεμούν, ως προς την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ, στο τμήμα Χανιά-Ηράκλειο-Χερσόνησος. Στόχος είναι έως το τέλος του έτους να έχει υπογραφεί η σύμβαση και να αναλαμβάνει έργο η ανάδοχος εταιρεία, σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες. Παράλληλα, στο 52% βρίσκεται η κατασκευή του «πολύπαθου» αυτοκινητόδρομου Πάτρα-Πύργος, ενώ εκτιμάται ότι έως το τέλος του έτους το ποσοστό ολοκλήρωσης θα υπερβεί το 75%. Το έργο, όπως προβλέπει και η σύμβαση, θα ολοκληρωθεί το καλοκαίρι 2025.


Μεγάλο στοίχημα για την κυβέρνηση είναι ο εκσυγχρονισμός του στόλου των λεωφορείων, που έχει ξεκινήσει για πρώτη φορά από το 2009.

Ο αρμόδιος υπουργός Χρ.Σταϊκούρας δεσμεύτηκε πως συνολικά 211 νέα λεωφορεία θα είναι στους δρόμους της Αττικής μέχρι Ιανουάριο - Φεβρουάριο του 2025, ενώ μέχρι τον Ιούνιο του 2025 αναμένονται και τα λεωφορεία φυσικού αερίου και είναι στο ελεγκτικό συνέδριο 300 λεωφορεία leasing.