Πρωτοβουλίες µπροστά στην τραγική πραγµατικότητα των θυµάτων στην άσφαλτο του ΒΟΑΚ αναλαµβάνει η κυβέρνηση, µε την άµεση δροµολόγηση παρεµβάσεων στον βαµµένο µε αίµα αυτοκινητόδροµο, βελτιώσεις στο οδόστρωµα και διαχωριστικά κολωνάκια, στο πρότυπο των εργασιών που συντελέστηκαν στο τµήµα της εθνικής οδού Πατρών - Πύργου, όπου καταγράφηκε σηµαντική µείωση στα θανατηφόρα ατυχήµατα από 14, ετησίως, στο ένα, και αυτό έπειτα από παραβίαση του ΚΟΚ.

*Διαβάστε εδώ: Μητσοτάκης: Με στοχευµένο "καλάθι" στη ∆ΕΘ - Για ευάλωτα νοικοκυριά, Στεγαστικό και ∆ηµογραφικό οι παρεµβάσεις µε ενισχύσεις και προγράµµατα

Οι συγκεκριµένες παρεµβάσεις, µε αποκλειστική προτεραιότητα την αντιµετώπιση των τροχαίων δυστυχηµάτων και την προστασία της ανθρώπινης ζωής, έως ότου ολοκληρωθεί ο νέος αυτοκινητόδροµος, θα πραγµατοποιηθούν στα επικίνδυνα σηµεία του οδικού δικτύου και θα αφορούν στις κακοτεχνίες του υπάρχοντος οδικού δικτύου και στην όσο καλύτερη δυνατή προστασία των οδηγών.

Εξάλλου, όπως ανακοινώθηκε σε σύσκεψη της προηγούµενης εβδοµάδας υπό τον πρωθυπουργό στο Μαξίµου, µε αντικείµενο την οδική ασφάλεια, θα ξεκινήσει η άµεση εκπόνηση µελέτης οδικής ασφάλειας, που θα επεµβαίνει δραστικά σε τρία τµήµατα του εθνικού δικτύου, κυρίως στην περιοχή από τα Χανιά έως και το Κολυµπάρι και από εκεί έως Κίσσαµο.


Το ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για την εξέλιξη του έργου

Ο ίδιος ο Κ. Μητσοτάκης παρουσιάζει προσωπικό ενδιαφέρον για την εξέλιξη του έργου, ζητώντας επίσπευση των διαδικασιών και επίλυση των όποιων ζητηµάτων εκκρεµούν ως προς την υπογραφή της σύµβασης παραχώρησης για την κατασκευή του νέου ΒΟΑΚ στο τµήµα Χανιά - Ηράκλειο - Χερσόνησος.

Στόχος είναι έως το τέλος του έτους να έχει υπογραφεί η σύµβαση και να αναλάβει έργο η ανάδοχος εταιρεία. Στον τοµέα των σχεδιαζόµενων παρεµβάσεων, επόµενος στόχος του υπουργείου Μεταφορών και Υποδοµών είναι να ξεκινήσει η υλοποίηση των προσωρινών παρεµβάσεων, µε σκοπό την προστασία της ανθρώπινης ζωής, χωρίς ωστόσο να επηρεαστεί ή να κωλυσιεργήσει η πορεία των εργασιών του νέου αυτοκινητοδρόµου. Η κυβέρνηση εκπέµπει το µήνυµα πως οι απαιτούµενες παρεµβάσεις για την προστασία των οδηγών θα γίνουν µε σχέδιο και στρατηγική, παράλληλα µε τις εργασίες κατασκευής του νέου οδικού άξονα, ενώ το αρµόδιο υπουργείο δεσµεύεται να τρέξει πιο γρήγορα τις διαδικασίες, ώστε να συµβασιοποιηθεί το ταχύτερο δυνατόν το έργο για τις προσωρινές παρεµβάσεις στον ΒΟΑΚ, καθώς οι διαδικασίες για αυτού του είδους τις παρεµβάσεις απαιτούν προσεκτική µελέτη και διαγωνισµούς. Ενδεικτικό του χρόνου που απαιτείται για την υλοποίηση του έργου είναι η αντίστοιχη παρέµβαση στον δρόµο Πάτρα - Πύργος, όπου χρειάστηκαν σχεδόν 15 µήνες για να µπουν τα κολωνάκια στα σηµεία µε υψηλή επικινδυνότητα.

Ο ΒΟΑΚ παραµένει µέχρι και σήµερα το τελευταίο και σηµαντικότερο «αγκάθι» στο ζήτηµα οδικής ασφάλειας των αυτοκινητοδρόµων, σε όλη την Ελλάδα. Μετά και τις εργασίες εκσυγχρονισµού της εθνικής Κορίνθου - Πατρών, µονάχα ο Ε75 και ο Ε65, που συνθέτουν τον ΒΟΑΚ, διατηρούν την παλαιότερη υποδοµή. Ως αποτέλεσµα, τα περίπου 300 χλµ του βασικότερου κρητικού οδικού άξονα δεν εντάσσονται στο ενιαίο σχέδιο ευρωπαϊκών αυτοκινητοδρόµων. Αποτελεί πλέον κλισέ, ωστόσο παραµένει ζοφερή αλήθεια πως πρόκειται για τον πλέον επικίνδυνο δρόµο ταχείας κυκλοφορίας στη χώρα. ∆εν είναι άλλωστε διόλου τυχαίο πως, σύµφωνα µε τα στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., µόνο από το 2021 µέχρι και το πρώτο 8µηνο του 2024 συνολικά 72 άτοµα έχουν χάσει τη ζωή τους, εκ των οποίων οι 14 µόνο φέτος, ενώ βρισκόµαστε ακόµη στα τέλη Αυγούστου.

Πηγές µετέφεραν το προηγούµενο διάστηµα πως τα τελευταία 10 χρόνια συνολικά 112 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους µόνο στον ΒΟΑΚ, αν και ο αριθµός αυτός ελέγχεται ως µικρότερος του πραγµατικού. Πολλές φορές ο ΒΟΑΚ «ευθύνεται» ακόµα και για το 50% των θανάτων από τροχαίο στο νησί της Κρήτης, ενώ πολύ σηµαντικός είναι ο αριθµός των βαριά τραυµατιών. Το 2023, συνολικά 42 άτοµα νοσηλεύτηκαν επί µακρόν, ενώ ο αριθµός των σοβαρά τραυµατιών ανήλθε στους 46. Τη χρονιά που κατεγράφη ρεκόρ θανατηφόρων ατυχηµάτων στον ΒΟΑΚ, το 2021, ο αριθµός των σοβαρά τραυµατιών έφτασε τους 24.

Όπως επισηµαίνουν στα «Π» στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., αν και στο σύνολο του νησιού οι αιτίες των ατυχηµάτων και δυστυχηµάτων προσδιορίζονται σε σηµαντικό βαθµό από την κατανάλωση αλκοόλ, στον ΒΟΑΚ τα πράγµατα είναι διαφορετικά. Η οδηγική συµπεριφορά παίζει τον σηµαντικότερο ρόλο, καθώς η επικίνδυνη οδήγηση, η περιφρόνηση των σηµάνσεων ασφάλτου και οι «βολικές» παρακάµψεις και βεβαίως οι υψηλές ταχύτητες διαµορφώνουν το αιµατηρό σκηνικό. Τοπικοί παράγοντες πάντως επισηµαίνουν πως τα πράγµατα θα ήταν διαφορετικά αν στο αρχικό σχέδιο του ΒΟΑΚ υπήρχε πρόβλεψη για διαχωριστικό διάζωµα.

Από τα 300 χιλιόµετρα των οδών, µόλις για τα 42 υπάρχει τέτοια πρόβλεψη. Οπως σηµειώνουν, µόνο φέτος στο χωρισµένο κοµµάτι έχουν σηµειωθεί τέσσερις θάνατοι, ενώ σε όλο το υπόλοιπο δέκα. Σε κάθε περίπτωση, όµως, προειδοποιούν πως η τοποθέτηση διαζώµατος δεν αποτελεί πανάκεια, καθώς σε σηµαντικό µήκος του ΒΟΑΚ παρατηρείται έντονο το ζήτηµα της στένωσής του. Καθίσταται σαφές πως η µετατροπή των Ε75 και Ε65 στον Α90, όπως προβλέπει το σχέδιο για την ανακατασκευή του ΒΟΑΚ, όχι µόνο θα επιφέρει σηµαντικές αλλαγές στη ζωή των Κρητικών και των εκατοµµυρίων επισκεπτών του νησιού, αλλά και θα κλείσει σε σηµαντικό βαθµό τη βαθιά πληγή των αδόκητων θανάτων στην Κρήτη. Παρ’ όλα αυτά, όπως επισηµαίνουν στελέχη της ΕΛ.ΑΣ., απαιτείται και µια συνολική προσπάθεια για αλλαγή της οδηγικής κουλτούρας σε όλο το νησί.

*Δημοσιεύθηκε στα Παραπολιτικά