Oικονόμου στην ''Κυριακάτικη Απογευματινή'': Άµεσα δραστικά µέτρα στον ΒΟΑΚ µέχρι την ολοκλήρωσή του
Τι αναφέρει ο υφυπουργός Υποδοµών και Μεταφορών
Μιλά για τις δηµόσιες συγκοινωνίες, τις αλλαγές στον νέο ΚΟΚ, την αντικατάσταση του στόλου των λεωφορείων και τις µεγάλες οδικές αρτηρίες σε Κρήτη και Πελοπόννησο
Για τις επόµενες κινήσεις της κυβέρνησης, µε στόχο τη βελτίωση των δηµόσιων συγκοινωνιών µε την αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων, αλλά και την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας µέσω της αναθεώρησης του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας, µιλά στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» ο υφυπουργός Υποδοµών και Μεταφορών, Βασίλης Οικονόµου.
Ο κ. Οικονόµου µιλά για τη λήψη δραστικών µέτρων για την αντιµετώπιση των τροχαίων δυστυχηµάτων στον ΒΟΑΚ µέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος οδικός άξονας, µε βελτιώσεις στο οδόστρωµα και χρήση ειδικών προστατευτικών κολονακίων, σε ήδη επιλεγµένα σηµεία της οδού, ενώ αναφέρεται στις πρωτοβουλίες για το κυκλοφοριακό.
Η βελτίωση των συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αποτελεί βασική δέσµευση της κυβέρνησης. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε το αµέσως επόµενο διάστηµα προς αυτή την κατεύθυνση;
Σήµερα κυκλοφορούν τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και έπονται ακόµα πολύ περισσότερα. Με βάση τον προγραµµατισµό του υπουργείου, στην Αθήνα µέχρι το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν συνολικά 900 καινούργια λεωφορεία. Ο στόχος µας λοιπόν είναι διπλός: Αφενός να προχωρήσουµε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων µε σύγχρονα, τα οποία έχουν πολύ συγκεκριµένα χαρακτηριστικά. Είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, διαθέτουν επαρκή κλιµατισµό, διαθέτουν πλήρη προσβασιµότητα για τους συµπολίτες µας µε αναπηρία. Και νοµίζω ότι οι πολίτες, οι οποίοι ήδη έχουν µπει σε αυτά τα λεωφορεία, διαπιστώνουν την πολύ µεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της µετακίνησής τους. Σκοπός µας, όµως, δεν είναι µόνο να αντικαταστήσουµε τον στόλο των λεωφορείων, είναι να αυξήσουµε και τη συχνότητα των δροµολογίων για να βελτιώσουµε συνολικά την ποιότητα της βιώσιµης αστικής κινητικότητας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Ως προς το κυκλοφοριακό, που ταλαιπωρεί τους οδηγούς της πρωτεύουσας, ποιος είναι ο σχεδιασµός για την αποσυµφόρησή του, αλλά και γενικά στους µεγάλους οδικούς άξονες της Αθήνας;
Πότε θα έχουµε το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής; Το 2024 θα είναι καθοριστικό έτος για τις Συγκοινωνίες Αθηνών. Υλοποιείται στρατηγικό σχέδιο για καλύτερες µετακινήσεις µε νέο στόλο λεωφορείων, πλήρη κάλυψη Αττικής, πράσινες συγκοινωνίες και έµφαση στα µέσα σταθερής τροχιάς. Ο ΟΑΣΑ ολοκληρώνει διαγωνισµό για 69 περιαστικές γραµµές, µε 211 νέα λεωφορεία. Παράλληλα, 700 νέα οχήµατα φυσικού αερίου θα αποκτηθούν µέσω διαγωνισµού και leasing. Η προµήθεια 25 τραµ καλύπτει τις επεκτάσεις της γραµµής στον Πειραιά. Το Μετρό διαθέτει σύγχρονα συστήµατα ασφαλείας µε το ανώτατο επίπεδο SIL 4. Επανακυκλοφορούν τρένα στη γραµµή 1 και ενισχύονται οι γραµµές 2 και 3 µε 14 νέους συρµούς. Νέος στόλος λεωφορείων, προσβασιµότητα, πλήρης κάλυψη της Αττικής, ποιοτικές και πράσινες αστικές συγκοινωνίες, έµφαση στα µέσα σταθερής τροχιάς µε ανταπόκριση, είναι µέρος του σχεδιασµού µας ώστε περισσότεροι άνθρωποι να επιλέγουν τα ΜΜΜ και όχι τα αυτοκίνητά τους, γεγονός που θα αποσυµφορήσει την κατάσταση στα αστικά κέντρα.
Κι αυτό το καλοκαίρι η Ελλάδα πλήρωσε βαρύ φόρο αίµατος στην άσφαλτο. Σε ποιους άξονες κινούνται οι βασικές αλλαγές στον νέο ΚΟΚ προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας;
Ο νέος ΚΟΚ εµπεριέχει σηµαντικότατες παρεµβάσεις εκσυγχρονισµού και απλοποίησης των κυρωτικών διατάξεων, αλλά και µία σειρά ρυθµιστικών διατάξεων για την ασφαλή συνύπαρξη πεζών και οχηµάτων στο οδικό δίκτυο της χώρας και τη διαµόρφωση συνθηκών βιώσιµης αστικής κινητικότητας. Προβλέπει τον εξορθολογισµό, την οµαδοποίηση και τη διαβάθµιση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να επιδεικνύει τιµωρητικό χαρακτήρα, αλλά έναν σαφή αποτρεπτικό προσανατολισµό. Στόχος µας είναι η εξοικείωση των οδηγών και η ενσυνείδητη αποδοχή από αυτούς ενός σύγχρονου πλαισίου οδικής ασφάλειας, η οποία αφορά τόσο τους ίδιους όσο και τους πεζούς και η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη επικινδυνότητα της κάθε παράβασης. Με τον νέο ΚΟΚ προσεγγίζουµε, έπειτα από ενδελεχή µελέτη των διεθνών βέλτιστων πρακτικών, το θέµα της µετάβασης του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλµ./ώρα εντός των κατοικηµένων περιοχών, υπό συγκεκριµένες προϋποθέσεις. Το µέτρο αυτό έχει, όπου εφαρµόζεται, αποδεδειγµένα ευεργετικά αποτελέσµατα στη δραστική µείωση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχηµάτων. Ο νέος ΚΟΚ προωθεί, εκτός κάποιων λίγων εξαιρέσεων, την απενοχοποίηση των οχηµάτων και την υπευθυνότητα του οδηγού.
Καθοριστικές είναι οι παρεµβάσεις για την προστασία, ασφάλεια και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των δικυκλιστών. Αποτελούν ένα σηµαντικότατο ποσοστό των µετακινήσεων, αλλά και την πλειονότητα των θυµάτων στα οδικά ατυχήµατα. Παράλληλα, δίνεται έµφαση στην οδική ασφάλεια µέσω της ενδυνάµωσης, προστασίας και ανάπτυξης της αστικής κινητικότητας και µικροκινητικότητας (πεζοί, ποδήλατα, τροχοσανίδες, Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήµατα - ΕΠΗΟ), ενώ ειδική µέριµνα επιδεικνύεται για τους ευάλωτους χρήστες (ΑµεΑ, παιδιά, γονείς µε καρότσια). Ιδιαίτερη προσοχή δίδεται επίσης σε δύο κατηγορίες παραβάσεων: σε εκείνες που ενέχουν αντικοινωνική συµπεριφορά και στην αυστηρή αντιµετώπιση της παραβατικής συµπεριφοράς.
Στο ίδιο πνεύµα των ασφαλών µετακινήσεων, πώς προχωρά η κατασκευή των µεγάλων αυτοκινητοδρόµων της χώρας, όπως είναι οι ΒΟΑΚ, Πάτρα - Πύργος, Ε65; Πότε θα παραδοθούν;
Αρχικά, σε σχέση µε τον ΒΟΑΚ, υπάρχει το προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για τη λήψη άµεσων και δραστικών µέτρων για την αντιµετώπιση των τροχαίων δυστυχηµάτων, µέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος οδικός άξονας. Οι παρεµβάσεις στις οποίες προβαίνουµε θα προσοµοιάζουν µε εκείνες που εφαρµόστηκαν στην Πατρών - Πύργου και θα περιλαµβάνουν βελτιώσεις στο οδόστρωµα και χρήση ειδικών προστατευτικών κολονακίων, σε ήδη επιλεγµένα σηµεία της οδού. Είναι γνωστές οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στις απαλλοτριώσεις και οδήγησαν στην αργή πρόοδο του έργου κατασκευής του νέου άξονα, αλλά σας βεβαιώνουµε ότι γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιτάχυνση των διαδικασιών. Στους αυτοκινητόδροµους Πάτρα - Πύργος και Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) βρισκόµαστε εντός των χρονοδιαγραµµάτων, µε τα έργα να αναµένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι και τον χειµώνα του 2025, αντίστοιχα.
Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»
Ο κ. Οικονόµου µιλά για τη λήψη δραστικών µέτρων για την αντιµετώπιση των τροχαίων δυστυχηµάτων στον ΒΟΑΚ µέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος οδικός άξονας, µε βελτιώσεις στο οδόστρωµα και χρήση ειδικών προστατευτικών κολονακίων, σε ήδη επιλεγµένα σηµεία της οδού, ενώ αναφέρεται στις πρωτοβουλίες για το κυκλοφοριακό.
Η βελτίωση των συγκοινωνιών σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη αποτελεί βασική δέσµευση της κυβέρνησης. Ποιες πρωτοβουλίες θα αναλάβετε το αµέσως επόµενο διάστηµα προς αυτή την κατεύθυνση;
Σήµερα κυκλοφορούν τα πρώτα 250 ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη και έπονται ακόµα πολύ περισσότερα. Με βάση τον προγραµµατισµό του υπουργείου, στην Αθήνα µέχρι το τέλος του 2025 θα κυκλοφορούν συνολικά 900 καινούργια λεωφορεία. Ο στόχος µας λοιπόν είναι διπλός: Αφενός να προχωρήσουµε στην πλήρη αντικατάσταση του στόλου των παλιών λεωφορείων µε σύγχρονα, τα οποία έχουν πολύ συγκεκριµένα χαρακτηριστικά. Είναι όλα φιλικά προς το περιβάλλον, διαθέτουν επαρκή κλιµατισµό, διαθέτουν πλήρη προσβασιµότητα για τους συµπολίτες µας µε αναπηρία. Και νοµίζω ότι οι πολίτες, οι οποίοι ήδη έχουν µπει σε αυτά τα λεωφορεία, διαπιστώνουν την πολύ µεγάλη αλλαγή στην ποιότητα της µετακίνησής τους. Σκοπός µας, όµως, δεν είναι µόνο να αντικαταστήσουµε τον στόλο των λεωφορείων, είναι να αυξήσουµε και τη συχνότητα των δροµολογίων για να βελτιώσουµε συνολικά την ποιότητα της βιώσιµης αστικής κινητικότητας στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη.
Ως προς το κυκλοφοριακό, που ταλαιπωρεί τους οδηγούς της πρωτεύουσας, ποιος είναι ο σχεδιασµός για την αποσυµφόρησή του, αλλά και γενικά στους µεγάλους οδικούς άξονες της Αθήνας;
Πότε θα έχουµε το Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών Αττικής; Το 2024 θα είναι καθοριστικό έτος για τις Συγκοινωνίες Αθηνών. Υλοποιείται στρατηγικό σχέδιο για καλύτερες µετακινήσεις µε νέο στόλο λεωφορείων, πλήρη κάλυψη Αττικής, πράσινες συγκοινωνίες και έµφαση στα µέσα σταθερής τροχιάς. Ο ΟΑΣΑ ολοκληρώνει διαγωνισµό για 69 περιαστικές γραµµές, µε 211 νέα λεωφορεία. Παράλληλα, 700 νέα οχήµατα φυσικού αερίου θα αποκτηθούν µέσω διαγωνισµού και leasing. Η προµήθεια 25 τραµ καλύπτει τις επεκτάσεις της γραµµής στον Πειραιά. Το Μετρό διαθέτει σύγχρονα συστήµατα ασφαλείας µε το ανώτατο επίπεδο SIL 4. Επανακυκλοφορούν τρένα στη γραµµή 1 και ενισχύονται οι γραµµές 2 και 3 µε 14 νέους συρµούς. Νέος στόλος λεωφορείων, προσβασιµότητα, πλήρης κάλυψη της Αττικής, ποιοτικές και πράσινες αστικές συγκοινωνίες, έµφαση στα µέσα σταθερής τροχιάς µε ανταπόκριση, είναι µέρος του σχεδιασµού µας ώστε περισσότεροι άνθρωποι να επιλέγουν τα ΜΜΜ και όχι τα αυτοκίνητά τους, γεγονός που θα αποσυµφορήσει την κατάσταση στα αστικά κέντρα.
Κι αυτό το καλοκαίρι η Ελλάδα πλήρωσε βαρύ φόρο αίµατος στην άσφαλτο. Σε ποιους άξονες κινούνται οι βασικές αλλαγές στον νέο ΚΟΚ προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας;
Ο νέος ΚΟΚ εµπεριέχει σηµαντικότατες παρεµβάσεις εκσυγχρονισµού και απλοποίησης των κυρωτικών διατάξεων, αλλά και µία σειρά ρυθµιστικών διατάξεων για την ασφαλή συνύπαρξη πεζών και οχηµάτων στο οδικό δίκτυο της χώρας και τη διαµόρφωση συνθηκών βιώσιµης αστικής κινητικότητας. Προβλέπει τον εξορθολογισµό, την οµαδοποίηση και τη διαβάθµιση των ποινών για τις παραβάσεις οδικής ασφάλειας, χωρίς ωστόσο να επιδεικνύει τιµωρητικό χαρακτήρα, αλλά έναν σαφή αποτρεπτικό προσανατολισµό. Στόχος µας είναι η εξοικείωση των οδηγών και η ενσυνείδητη αποδοχή από αυτούς ενός σύγχρονου πλαισίου οδικής ασφάλειας, η οποία αφορά τόσο τους ίδιους όσο και τους πεζούς και η επιβολή δίκαιων ποινών που να αντιστοιχούν στη επικινδυνότητα της κάθε παράβασης. Με τον νέο ΚΟΚ προσεγγίζουµε, έπειτα από ενδελεχή µελέτη των διεθνών βέλτιστων πρακτικών, το θέµα της µετάβασης του ορίου ταχύτητας από 50 σε 30 χλµ./ώρα εντός των κατοικηµένων περιοχών, υπό συγκεκριµένες προϋποθέσεις. Το µέτρο αυτό έχει, όπου εφαρµόζεται, αποδεδειγµένα ευεργετικά αποτελέσµατα στη δραστική µείωση των θανατηφόρων τροχαίων δυστυχηµάτων. Ο νέος ΚΟΚ προωθεί, εκτός κάποιων λίγων εξαιρέσεων, την απενοχοποίηση των οχηµάτων και την υπευθυνότητα του οδηγού.
Καθοριστικές είναι οι παρεµβάσεις για την προστασία, ασφάλεια και διευκόλυνση της κυκλοφορίας των δικυκλιστών. Αποτελούν ένα σηµαντικότατο ποσοστό των µετακινήσεων, αλλά και την πλειονότητα των θυµάτων στα οδικά ατυχήµατα. Παράλληλα, δίνεται έµφαση στην οδική ασφάλεια µέσω της ενδυνάµωσης, προστασίας και ανάπτυξης της αστικής κινητικότητας και µικροκινητικότητας (πεζοί, ποδήλατα, τροχοσανίδες, Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήµατα - ΕΠΗΟ), ενώ ειδική µέριµνα επιδεικνύεται για τους ευάλωτους χρήστες (ΑµεΑ, παιδιά, γονείς µε καρότσια). Ιδιαίτερη προσοχή δίδεται επίσης σε δύο κατηγορίες παραβάσεων: σε εκείνες που ενέχουν αντικοινωνική συµπεριφορά και στην αυστηρή αντιµετώπιση της παραβατικής συµπεριφοράς.
Στο ίδιο πνεύµα των ασφαλών µετακινήσεων, πώς προχωρά η κατασκευή των µεγάλων αυτοκινητοδρόµων της χώρας, όπως είναι οι ΒΟΑΚ, Πάτρα - Πύργος, Ε65; Πότε θα παραδοθούν;
Αρχικά, σε σχέση µε τον ΒΟΑΚ, υπάρχει το προσωπικό ενδιαφέρον του πρωθυπουργού για τη λήψη άµεσων και δραστικών µέτρων για την αντιµετώπιση των τροχαίων δυστυχηµάτων, µέχρι να ολοκληρωθεί ο νέος οδικός άξονας. Οι παρεµβάσεις στις οποίες προβαίνουµε θα προσοµοιάζουν µε εκείνες που εφαρµόστηκαν στην Πατρών - Πύργου και θα περιλαµβάνουν βελτιώσεις στο οδόστρωµα και χρήση ειδικών προστατευτικών κολονακίων, σε ήδη επιλεγµένα σηµεία της οδού. Είναι γνωστές οι δυσκολίες που παρουσιάστηκαν στις απαλλοτριώσεις και οδήγησαν στην αργή πρόοδο του έργου κατασκευής του νέου άξονα, αλλά σας βεβαιώνουµε ότι γίνεται κάθε δυνατή προσπάθεια για την επιτάχυνση των διαδικασιών. Στους αυτοκινητόδροµους Πάτρα - Πύργος και Κεντρικής Ελλάδας (Ε65) βρισκόµαστε εντός των χρονοδιαγραµµάτων, µε τα έργα να αναµένεται να ολοκληρωθούν το καλοκαίρι και τον χειµώνα του 2025, αντίστοιχα.
Δημοσιεύτηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»