Κεντρικό άξονα των εξαγγελιών του Κυριάκου Μητσοτάκη στη ∆ΕΘ θα αποτελέσουν οι κυβερνητικές παρεµβάσεις στο µέτωπο του Στεγαστικού, το οποίο συνιστά έναν από τους πλέον σηµαντικούς σταθµούς στο πεδίο της διαχείρισης της καθηµερινότητας από την πλευρά του Μεγάρου Μαξίµου και των συναρµόδιων υπουργείων.

Εξάλλου, πρόκειται για ένα ζήτηµα που «αγγίζει» κοµβικές κοινωνικές παραµέτρους, όπως η επιστροφή στην κανονικότητα σε ό,τι αφορά την εξεύρεση κατοικίας και τις τιµές ενοικίασης και πώλησης, το ∆ηµογραφικό και γενικότερα την προσπάθεια των ελληνικών νοικοκυριών να αντεπεξέλθουν σε αυτή τη δύσκολη και απαιτητική συγκυρία.

Airbnb: Τα βασικά σημεία του κυβερνητικού σχεδίου

Στο πλαίσιο αυτό, ο πρωθυπουργός θα προχωρήσει στην ανακοίνωση µιας δέσµης νέων µέτρων, ενώ θα εξειδικεύσει τις παρεµβάσεις που έχουν ήδη δροµολογηθεί, στη βάση της επέκτασης των σχετικών πρωτοβουλιών σε όσο το δυνατόν περισσότερες κοινωνικές και ηλικιακές οµάδες. Το µεγάλο στοίχηµα της οµαλοποίησης της αγοράς κατοικίας και του εγχειρήµατος να καταστούν προσιτά όσο το δυνατόν περισσότερα ακίνητα σε µεγαλύτερο κοµµάτι πολιτών εστιάζεται στα κάτωθι σηµεία:

1. Αύξηση της περιµέτρου του προγράµµατος «Σπίτι µου» σε πόρους και δικαιούχους. Πρόκειται για το «Σπίτι µου 2», τον πυλώνα της κυβερνητικής στρατηγικής στο Στεγαστικό, ύψους 2 δισ. ευρώ, και τα κριτήρια τα οποία θα οδηγήσουν σε αύξηση τον αριθµό των δικαιούχων τόσο από εισοδηµατικής άποψης όσο και σε επίπεδο ηλικίας. Σε γενικές γραµµές, σύµφωνα µε τις τελευταίες εισηγήσεις, το ηλικιακό όριο για τους δικαιούχους αναµένεται να αυξηθεί από τα 39 στα 50 έτη, ενώ εξετάζεται η αύξηση του εισοδηµατικού ορίου για άγαµους από 16.000 σε τουλάχιστον 20.000 ευρώ. Αντίστοιχες ενέργειες και κλιµακωτές, ανάλογα µε την περίπτωση, όπως προκύπτει από το οικονοµικό επιτελείο, θα υπάρχουν και για τις οικογένειες µε παιδιά, µε ειδικά προνοµιακά επιτόκια για τρίτεκνους και πολύτεκνους. Στόχος του συνόλου των πρωθυπουργικών ανακοινώσεων είναι ο διπλασιασµός του αριθµού των δικαιούχων σε σχέση µε την πρώτη εκδοχή του προγράµµατος από 10.000 στους 20.000.

2. Αύξηση προσφοράς ακινήτων για µακροχρόνια µίσθωση µε κίνητρα σε ιδιοκτήτες που έχουν κλειστά ακίνητα, µε ταυτόχρονη θέσπιση κινήτρων για µεταβολή της βραχυχρόνιας σε µακροχρόνια µίσθωση και αντικινήτρων για µετατροπή της µακροχρόνιας σε βραχυχρόνια µίσθωση. Σε αυτό το κοµµάτι συµπεριλαµβάνεται η δραστική µείωση της φορολόγησης για τη µακροχρόνια µίσθωση (έως και στο µισό), µε την αντίστοιχη για τη βραχυχρόνια να αυξάνεται αναλόγως (υπάρχουν σκέψεις ακόµα και για 22%, όπως και οι επιχειρήσεις).

Επιπλέον, σε όσους ιδιοκτήτες προτιµήσουν τη µακροχρόνια µίσθωση εξετάζεται να δοθούν περαιτέρω φορολογικά κίνητρα. Στο ίδιο πεδίο έχει πέσει στο τραπέζι το ενδεχόµενο της επιβολής πλαφόν, προκειµένου ένας ΑΦΜ να έχει τη δυνατότητα να µισθώνει βραχυπρόθεσµα όχι πάνω από ένα ακίνητο και όχι για διάστηµα µεγαλύτερο των 90 ηµερών ετησίως. Σε περιοχές µε πιο περιορισµένα πληθυσµιακά δεδοµένα, το διάστηµα αυτό ίσως να είναι µικρότερο. Ωστόσο, η «Κυριακάτικη Απογευµατινή» αποκαλύπτει σήµερα τις εισηγήσεις που έχουν τεθεί υπόψη του πρωθυπουργού για µια ακόµα πιο αποτελεσµατική και άµεση λύση, µε τους αρµόδιους παράγοντες να αναλύουν ήδη τα θεσµικά περιθώρια για την υλοποίησή τους, καθώς και τις παραµέτρους εκείνες που θα την καταστήσουν πρακτικά εφικτή. Ο λόγος για το φρενάρισµα της µετατροπής σε Airbnb επιπλέον κατοικιών σε κάποιες περιοχές της Αττικής και των άλλων µεγάλων αστικών κέντρων, όπου το θέµα της εύρεσης προσιτής στέγης βρίσκεται κυριολεκτικά στο «κόκκινο».

Το µέτρο αυτό, σε περίπτωση που τελικώς υιοθετηθεί από το Μαξίµου και κατ’ επέκταση ανακοινωθεί από τον πρωθυπουργό στη ∆ΕΘ, θα έχει προσωρινό χαρακτήρα µέχρι την εξοµάλυνση της κατάστασης. Αλλωστε, στόχος όλων αυτών των κινήσεων, όπως διαµηνύουν οι γνωρίζοντες τους κυβερνητικούς σχεδιασµούς, δεν είναι να πληγεί ένας τοµέας της οικονοµίας που αποφέρει περίπου 600 εκατοµµύρια ευρώ φορολογικά έσοδα, αλλά να υπάρξει ένας εξορθολογισµός στην κατεύθυνση της αποτελεσµατικής απάντησης σε µία από τις πλέον επιτακτικές κοινωνικές ανάγκες, ειδικά στο Λεκανοπέδιο, που δεν είναι άλλη από τη στέγαση των νοικοκυριών σε συνθήκες απόλυτης οικονοµικής βιωσιµότητας. Σε αυτό το κάδρο θα µπορούσαν ενδεικτικά να µπουν περιοχές πέριξ του ιστορικού κέντρου της Αθήνας ή γύρω από την πλατεία Αριστοτέλους στη Θεσσαλονίκη. Με τον τρόπο αυτό θεωρείται ότι θα ενισχυθεί σηµαντικά το εγχείρηµα της εισόδου στην αγορά ακόµα περισσότερων κατοικιών.

Την ίδια ώρα, σχεδιάζεται µια σειρά αλλαγών στο πρόγραµµα «Ανακαινίζω - Νοικιάζω», που στην αρχική του εκδοχή δεν εκπλήρωσε τις σχετικές προσδοκίες. Μεταξύ άλλων, προτείνεται ο µετασχηµατισµός του ύψους της επιδότησης, επισκευής και ανακαίνισης των κατοικιών, το οποίο έχει αποφασιστεί να αυξηθεί από το 40% στο 60%. Σηµειώνεται ότι σύµφωνα µε τα στοιχεία του υπουργείου Οικονοµικών περίπου 650.000 ακίνητα σε όλη την Ελλάδα είναι κενά και αδρανή. Από αυτά, υπολογίζεται ότι περίπου 150.000 βρίσκονται στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη.

3. Καλύτερη στόχευση των επιδοµάτων στέγης στο πλαίσιο της µεταρρύθµισης για τα επιδόµατα.

4. Βελτίωση των όρων ενισχύσεων που λαµβάνουν οι δικαιούχοι κρατικών προγραµµάτων προσιτής στέγης.

5. Κίνητρα για νέες κατασκευές.

6. Βελτίωση του πλαισίου της κοινωνικής αντιπαροχής για αξιοποίηση αδρανών κρατικών ακινήτων για προσιτή κοινωνική κατοικία.

7. Βελτίωση και καλύτερη στόχευση του πλαισίου κινήτρων και ενισχύσεων για φοιτητική στέγη. Σε αυτό το κοµµάτι συζητείται η αύξηση του προβλεπόµενου επιδόµατος για τη συγκατοίκηση των φοιτητών που σπουδάζουν µακριά από τη γενέτειρά τους.

*Δημοσιεύθηκε στην Απογευματινή της Κυριακής