Συνολική Εθνική Στρατηγική Περιφερειακής Οικονοµικής και Κοινωνικής Ανάπτυξης, µε ορίζοντα το 2030, για καθεµιά από τις 13 Περιφέρειες της ελληνικής επικράτειας, υλοποιεί η κυβέρνηση, µέσω πλέγµατος έργων, δράσεων και στοχευµένων πολιτικών, που συνεχώς επικαιροποιούνται και προσαρµόζονται, µε βάση τις ανάγκες και τις ιδιαιτερότητες κάθε περιφερειακής ενότητας, θέτοντας ως προτεραιότητα τη σύγκλιση των εισοδηµάτων της Ελλάδας µε την Ευρωπαϊκή Ένωση.

Πού στοχεύουν τα 12+1 περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης

Τα 12+1 περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης, που παρουσιάζει η «Κυριακάτικη Απογευµατινή», στοχεύουν στη µείωση των περιφερειακών ανισοτήτων, τη διασφάλιση της ανθεκτικότητάς τους και την κάλυψη των διαπεριφερειακών ανισοτήτων, οι οποίες παράγονται από συνδυασµό ιδιαίτερων χαρακτηριστικών, ενώ αποτελούν αφετηρία διαβούλευσης µε όλους τους εµπλεκόµενους φορείς, στον εθνικό στόχο της διπλής σύγκλισης.

13,5 δισ. € το κόστος για 850+ έργα στην Κεντρική Μακεδονία

Ειδικότερα, η κυβέρνηση, µπροστά στη διαπίστωση της διαχρονικής υστέρησης σε επίπεδο Περιφερειών µε τον µέσο όρο της Ε.Ε., ανοίγει διαύλους µε τις τοπικές κοινωνίες στον σκοπό της επίτευξης της περιφερειακής ανάπτυξης, καθώς, σε αντίθεση µε την Περιφέρεια Αττικής που συγκλίνει µε τον µέσο όρο της Ε.Ε., οι υπόλοιπες 12 Περιφέρειες παρουσιάζουν σηµαντική υστέρηση, µε την κυβέρνηση να εντατικοποιεί τις προσπάθειες για βελτίωση των ελληνικών επιδόσεων, µέσω της ενδυνάµωσης των Περιφερειών, επιδιώκοντας παράλληλα να καλύψει το χαµένο έδαφος και τις αναπτυξιακές ευκαιρίες.

Διαβάστε ακόμα: ΔΕΘ: Κλειδώνουν μέσα στην εβδομάδα τα μέτρα για έκτακτο επίδομα, στέγη, δημογραφικό και ασφαλιστικό

Αρχή από Έβρο

Σε αυτό το πλαίσιο, µετά τη ΔΕΘ -και συγκεκριµένα στα τέλη Σεπτεµβρίου- αναµένεται να ξεκινήσει από τον Εβρο, παρουσία του Κ. Μητσοτάκη, η παρουσίαση των σχεδίων περιφερειακής ανάπτυξης, τα οποία περιλαµβάνουν εµβληµατικά έργα και συνεκτικές πολιτικές για κάθε περιφερειακή ενότητα. Ιδιαίτερα σηµαντικό στον σχεδιασµό για την ισόρροπη ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα των Περιφερειών είναι το γεγονός ότι για καθένα από τα περιφερειακά σχέδια ανάπτυξης, τα οποία επικαιροποιούνται συνεχώς και αναµένεται να παρουσιαστούν σταδιακά σε κάθε νοµό της χώρας, λαµβάνονται υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε περιφερειακής ενότητας, ούτως ώστε µέσα από αυτή τη διαδικασία «διαλόγου» να αναδειχθεί η διακριτή αναπτυξιακή στρατηγική και ταυτότητα για κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά.

5,2 δισ. ευρώ θα διατεθούν για 370 έργα σε Ανατολική Μακεδονία-Θράκη

Ως προς τη χρηµατοδότηση έργων και πολιτικών, που διέπονται από τις αρχές της βιώσιµης ανάπτυξης, η κυβέρνηση έχει εξασφαλίσει ένα πακέτο-µαµούθ που φθάνει τα 102 δισ. ευρώ, µε τους διαθέσιµους πόρους να προέρχονται από τα προγράµµατα ΕΣΠΑ 2021-2027 και ΕΠΑ 2021-2025, τους πόρους του Ταµείου Ανάκαµψης, το Πρόγραµµα Αντώνης Τρίτσης (ενταγµένα έργα), το Στρατηγικό Σχέδιο ΚΑΠ 2023- 2027 και το Ταµείο Απανθρακοποίησης, µε την κυβέρνηση να κάνει λόγο για το µεγαλύτερο πακέτο δηµόσιων επενδύσεων από τη µεταπολιτευτική περίοδο και ύστερα. Το στίγµα δόθηκε την περασµένη Τρίτη στη Θεσσαλονίκη, όπου παρουσιάστηκε η ψηφιακή πλαφόρµα www.erga.gov.gr για 08 ΚΥΡΙΑΚΗ 01.09.24 Πολιτική Σχέδιο-µαµούθ µε εµβληµατικά έργα σε όλες τις Περιφέρειες Τι προβλέπει η Εθνική Στρατηγική Περιφερειακής Οικονοµικής και Κοινωνικής Ανάπτυξης, µε ορίζοντα το 2030 – Ξεκινάνε οι διαβουλεύσεις µε τους τοπικούς φορείς – Στο erga.gov η πρόοδος των εργασιών – Στα 102 δισ. η χρηµατοδότηση την παρακολούθηση της προόδου των έργων σε κάθε δήµο, περιφερειακή ενότητα και περιφέρεια, µέσω της οποίας κάθε πολίτης και φορέας µε ένα «κλικ» θα έχει τη δυνατότητα άµεσης πρόσβασης στα κρίσιµα έργα -πάνω από 1.000.000 ευρώ- σε κάθε Περιφέρεια, περιφερειακή ενότητα και δήµο της χώρας, παρακολουθώντας την πορεία υλοποίησής τους. Πρόκειται για έναν σταθερό µηχανισµό παρακολούθησης έργων και πολιτικών, που εδράζεται στους άξονες της προτεραιοποίησης και έγκαιρης παρέµβασης, ενισχύοντας τη λογοδοσία, καθώς δηµιουργεί ένα δηµόσιο πλαίσιο κοινών δεσµεύσεων µε σαφή χρονοδιαγράµµατα και χρηµατοδότηση, προκειµένου να µην υπάρχουν «σκιές» και επικαλύψεις, ως προς τη διαχείριση των πόρων και τη δίκαιη κατανοµή αναπτυξιακών και κοινωνικών υποδοµών. Να σηµειωθεί ότι στην πλατφόρµα περιλαµβάνονται έργα της Κεντρικής Μακεδονίας, επικαιροποιηµένα τον Αύγουστο του 2024, ενώ για τις λοιπές Περιφέρειες είναι επικαιροποιηµένα τον Μάιο του 2024 και θα επικαιροποιηθούν εκ νέου έως το τέλος Σεπτεµβρίου, οπότε θα ξεκινήσει και η σταδιακή παρουσίασή τους.

2,5 δισ. € θα δοθούν για 300 κρίσιμα έργα στο Βόρειο Αιγαίο

Περισσότερα από 850+ έργα

Το περιφερειακό σχέδιο ανάπτυξης για την Κεντρική Μακεδονία περιλαµβάνει περισσότερα από 850+ έργα, ύψους 13,5 δισ. €. Αυτή τη στιγµή 610 έργα είναι σε εξέλιξη (10 δισ. €), έχουν ολοκληρωθεί 176 έργα ύψους 1,44 δισ. € και 70 έργα βρίσκονται υπό σχεδιασµό. Εµβληµατικότερα έργα είναι η Βασική Γραµµή Μετρό Θεσσαλονίκης, το Νέο Ογκολογικό Νοσοκοµείο, η Αναβάθµιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης (flyover) και η Ανάπλαση της ∆ΕΘ.

5,7 δισ. € το κόστος 450+ έργων στη Δυτική Ελλάδα

Ανατολική Μακεδονία-Θράκη

Στην Περιφέρεια Ανατολικής ΜακεδονίαςΘράκης, η οποία διακρίνεται από τις ιδιαίτερες κοινωνικές, πολιτισµικές και γεωγραφικές παραµέτρους, λόγω της προνοµιακής γεωγραφικής θέσης της, µε τη διασυνοριακότητα και την εύκολη πρόσβαση στον κρίσιµο γεωπολιτικό χώρο των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης και τη συνύπαρξη πληθυσµών, προωθούνται πάνω 370 κρίσιµα έργα ύψους 5,2 δισ.ευρώ.

Στόχος για την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης είναι η αναβάθµιση των δικτύων και των υποδοµών, η στήριξη του πρωτογενούς τοµέα και η πράσινη µετάβαση. Ηδη σε εξέλιξη είναι 264 έργα, έχουν ολοκληρωθεί 78 και 33 έργα είναι υπό σχεδιασµό.

Εµβληµατικά έργα για την περιοχή είναι ο Κάθετος Αξονας E61 Εγνατίας Οδού Καβάλα - ∆ράµα - Σέρρες «Τµήµα Κρηνίδων - Σταυρός», η αναβάθµιση της υφιστάµενης µονής σιδηροδροµικής γραµµής στο τµήµα Αλεξανδρούπολη - Ορµένιο, η κατασκευή νέας µονής σιδηροδροµικής γραµµής στο τµήµα Τοξότες - Νέα Καρβάλη, µε ηλεκτροκίνηση και σηµατοδότηση, και η κατασκευή του φράχτη στον Εβρο.

3,7 δισ. € προβλέπονται για 350+ έργα στη Δυτική Μακεδονία

Βόρειο Αιγαίο

Περισσότερα από 300 κρίσιµα έργα ύψους 2,5 δισ. € ενισχύουν την Περιφέρεια Βόρειου Αιγαίου, όπου καταρτίζεται ένα περιφερειακό σχέδιο ανάπτυξης που αξιοποιεί τις αναπτυξιακές δυνατότητες της Περιφέρειας, µε κρίσιµα έργα οδικών και εναέριων διασυνδέσεων, αλλά και τα αρδευτικά έργα για τη στήριξη του πρωτογενούς τοµέα. Στον σχεδιασµό ξεχωρίζουν η αναβάθµιση περιφερειακών αεροδροµίων, η κατασκευή-αναβάθµιση οδικού άξονα Καλλονής - Σιγρίου Λέσβου, η επέκταση και ο εκσυγχρονισµός του Αρχαιολογικού Μουσείου Χίου και η κατασκευή φράγµατος Τσικνιά Ν. Λέσβου, καθώς και εγκαταστάσεων επεξεργασίας νερού και δικτύων.

1,8 δισ. € θα διατεθούν για 330 παρεμβάσεις στην Ηπειρο

∆υτική Ελλάδα

Αντίστοιχα, στη ∆υτική Ελλάδα το περιφερειακό σχέδιο προβλέπει 450+ κρίσιµα έργα ύψους 5,7 δισ. €, µε γνώµονα ότι η Περιφέρεια κατέχει στρατηγική θέση ως δυτική πύλη της Ελλάδας προς την Αδριατική και τη ∆υτική Ευρώπη. Η στρατηγική καθορίζεται από ενίσχυση στους παραγωγικούς τοµείς της Περιφέρειας και τη διασύνδεση έρευνας και παραγωγής, προκειµένου να καταστεί η ∆υτική Ελλάδα κόµβος τεχνολογίας, καινοτοµίας και δηµιουργικότητας, αξιοποιώντας ισχυρά χαρακτηριστικά, όπως το υφιστάµενο ερευνητικό και παραγωγικό δυναµικό.

5,3 δισ. € αναμένεται να διατεθούν για 540+ έργα στη Θεσσαλία

∆υτική Μακεδονία

350+ κρίσιµα έργα ύψους 3,7 δισ. € προβλέπει το σχέδιο για τη ∆υτική Μακεδονία, µε εµβληµατικότερα το Σχέδιο ∆ίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, την κατασκευή επαρχιακής οδού Καστοριάς - Πτολεµαΐδας, Αξονας: τµήµα ρέµα Κωτούρη - όρια νοµού Κοζάνης µε σήραγγα στην Κλεισούρα, και την κατασκευή του τµήµατος Τρίκαλα - Εγνατία του αυτοκινητοδρόµου Κεντρικής Ελλάδας Ε65. Σηµαντικό ρόλο στον σχεδιασµό διαδραµατίζει το γεγονός ότι αποτέλεσε για πολλές δεκαετίες το ενεργειακό κέντρο της χώρας, εποµένως ο στρατηγικός σχεδιασµός για την Περιφέρεια πλέον καθορίζεται από την πρόκληση της µετάβασης στη µεταλιγνιτική περίοδο και την επιτακτική ανάγκη αντιµετώπισης της ανεργίας, η οποία, παρότι έχει µειωθεί δραστικά από το 2019, παραµένει υψηλότερη από τον µέσο όρο της χώρας.

9,7 δισ. € για 450 έργα προβλέπεται συνολικά να δοθούν στην Κρήτη

Ήπειρος

Στην Ηπειρο σχεδιάζονται πάνω από 330 παρεµβάσεις, ύψους 1,8 δισ. €, µε εµβληµατικότερα την επέκταση της Ιόνιας Οδού, τµήµα Ιωάννινα - Κακαβιά, τον λιµένα Ηγουµενίτσας και τον αρχαιολογικό χώροςΝικόπολης: προστασία, συντήρηση και αποκατάσταση Μεγάλου Θεάτρου Νικόπολης (β' φάση).

Θεσσαλία

Ιδιαίτερος σχεδιασµός προβλέπεται για τη Θεσσαλία, που είναι σε εξέλιξη το σχέδιο για την ανασυγκρότηση της περιοχής µετά τις θεοµηνίες που την έπληξαν, συνεπώς οι νέες συνθήκες επηρεάζουν τον σχεδιασµό, που προβλέπει 540+ κρίσιµα έργα ύψους 5,3 δισ. €.

5,3 δισ. € για 500+ έργα αναμένεται να διατεθούν στο Νότιο Αιγαίο

Κρήτη

Σχέδιο µε 450 έργα ύψους 9,7 δισ. € προβλέπεται για την Κρήτη, µε εµβληµατικά έργα την κατασκευή του ΒΟΑΚ, το Νέο Αεροδρόµιο στο Καστέλι και τις φοιτητικές εστίες. Σοβαρά λαµβάνεται υπόψη ότι η Περιφέρεια της Κρήτης αποτελεί µία από τις πιο εξωστρεφείς οικονοµίες της χώρας µε έναν ισχυρό πρωτογενή τοµέα, δυναµική τουριστική ανάπτυξη και σηµαντική εµπορική δραστηριότητα. Συνεπώς, προωθούνται µεγάλα αναπτυξιακά έργα µε έµφαση στη διασύνδεση του πολιτισµού, του τουρισµού και της αγροδιατροφής, διασφαλίζοντας παράλληλα την προστασία του περιβάλλοντος και θωρακίζοντας την Περιφέρεια από τις συνέπειες της κλιµατικής αλλαγής.

3,5 δισ. € για 300 έργα προβλέπεται να δοθούν στην Πελοπόννησο

Νότιο Αιγαίο

Η αναβάθµιση περιφερειακών αεροδροµίων, η ενεργειακή διασύνδεση Κυκλάδων και έργα αναβάθµισης νοσοκοµείων, κυριαρχούν στα µεγάλα έργα για το Νότιο Αιγαίο, όπου το περιφερειακό σχέδιο προβλέπει 500+ κρίσιµα έργα ύψους 5,3 δισ. €. Το σχέδιο για το Νότιο Αιγαίο αξιοποιεί τις αναπτυξιακές δυνατότητες της Περιφέρειας και το γεγονός ότι αποτελεί µία δυναµική οικονοµία της χώρας µε παγκοσµίως αναγνωρίσιµους τουριστικούς προορισµούς και εστιάζει στη δηµιουργία θέσεων εργασίας, στην ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων, την οικονοµική ανάπτυξη, τη βιώσιµη ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας της ζωής των πολιτών της, σε κάθε νησί. Στο Νότιο Αιγαίο περιλαµβάνονται κατ’ εξαίρεση έργα µικρότερα των 1 εκατ. € λόγω της πολυνησιωτικότητας που χαρακτηρίζει την Περιφέρεια.

4,5 δισ. € θα κοστίσουν τα 450+ έργα στη Στερεά Ελλάδα

Πελοπόννησος

Η βελτίωση της επαρχιακής οδού από κόµβο Αρχαίας Νεµέας - ∆ερβενάκια - Μυκήνες Νοµού Αργολίδας, η κατασκευή φράγµατος του Μιναγιώτικου, ο οδικός άξονας Νοτιοδυτικής Πελοποννήσου - Τµήµα Καλαµάτα - Ριζόµυλος - Πύλος - Μεθώνη και η ολοκληρωµένη διαχείριση απορριµµάτων αποτελούν τα εµβληµατικότερα έργα για την Περιφέρεια Πελοποννήσου. Το περιφερειακό σχέδιο ξεπερνά τα 300 έργα ύψους 3,5 δισ. €. Σηµαντικό ρόλο στον σχεδιασµό διαδραµατίζει η παραγωγική δοµή της Πελοποννήσου που περιλαµβάνει έναν ισχυρό πρωτογενή τοµέα, ενώ χαρακτηρίζεται από σηµαντικό δευτερογενή τοµέα µε υψηλό µερίδιο στο ΑΕΠ και δυναµική παραγωγικότητα, ενώ ο τριτοβάθµιος τοµέας αποτελεί τον µεγαλύτερο της περιοχής. Βασικός στόχος είναι οι σύγχρονες υποδοµές που µειώνουν τις αποστάσεις και ενισχύουν τη διασύνδεση µεταξύ των σηµαντικών πόλεων, αναδεικνύοντας το γεωγραφικό πλεονέκτηµα της περιοχής.

Στερεά Ελλάδα

Προωθούνται 450+ έργα ύψους 4,5 δισ. €, µε σηµαντικά έργα το οδικό τµήµα Μπράλος - Αµφισσα του διαγώνιου άξονα Λαµία - Ιτέα - Αντίρριο και την παράκαµψη Χαλκίδας και την παράκαµψη Ψαχνών. Μάλιστα, η διάρθρωση της περιφερειακής οικονοµίας της Στερεάς Ελλάδας χαρακτηρίζεται από τον κεντρικό ρόλο της βιοµηχανικής δραστηριότητας, αλλά και του πρωτογενούς τοµέα, ενώ η γεωγραφική θέση της Περιφέρειας, µεταξύ των πόλων Αθήνας και Θεσσαλονίκης, αποτελεί ένα αναξιοποίητο αναπτυξιακό πλεονέκτηµα και ευκαιρία για την άρση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων. Σε αυτή την κατεύθυνση επιδιώκεται η ανάδειξη του ρόλου της ως κόµβου των ηπειρωτικών δικτύων µεταφορών και ενέργειας της Κεντρικής Ελλάδας.

Ιόνια Νησιά

Τέλος, στο περιφερειακό σχέδιο για τα Ιόνια Νησιά ξεχωρίζουν τα έργα για τις µονάδες διαχείρισης απορριµµάτων, αλλά και τις µαρίνες και τις λιµενικές υποδοµές, σε ένα πρόγραµµα πάνω από 220 κρίσιµων έργων ύψους 1,5 δισ. €. Στόχος για τα Ιόνια είναι η αντιµετώπιση ζητηµάτων διαχείρισης των υδάτινων πόρων και απορριµµάτων, λαµβάνοντας υπόψη τις αυξανόµενες τουριστικές ροές κατά τους θερινούς µήνες, ενώ ενισχύονται εναέριες και θαλάσσιες συνδέσεις, µε παρεµβάσεις στα επιβατικά και τουριστικά λιµάνια.

Δημοσιεύθηκε στην «Κυριακάτικη Απογευματινή»