Επιχείρηση ''Μακεδονία'' από τον Μητσοτάκη: Με σειρά μεγάλων έργων αλλά και πολιτικών παρεμβάσεων θα επιδιώξει να κερδίσει και πάλι τον Βορρά
Τον Βορρά έχει βάλει στο μικροσκόπιο το Μαξίμου
Στο Μαξίμου εκτιμούν ότι ο χρόνος είναι με το μέρος τους, δείχνοντας στους Θεσσαλονικείς μέσα στα επόμενα 3 χρόνια ότι η κυβέρνηση είναι δίπλα τους
Tη Μακεδονία και την πρωτεύουσά της, Θεσσαλονίκη, έχουν βάλει στο πολιτικό και εκλογικό μικροσκόπιο στο Μέγαρο Μαξίμου. Εχοντας αναλύσει τα αποτελέσματα των τελευταίων εθνικών εκλογών και ευρωεκλογών, είναι εμφανές ότι τα κόμματα που κινούνται δεξιότερα της Νέας Δημοκρατίας σημειώνουν τα μεγαλύτερα ποσοστά τους κατά κανόνα στις εκλογικές περιφέρειες της Μακεδονίας, αξιοποιώντας και την εντοπιότητα των πολιτικών τους αρχηγών (Βελόπουλος, Νατσιός, Λατινοπούλου). Χαρακτηριστικά, στην Α’ Θεσσαλονίκης η Νέα Δημοκρατία έπεσε στην ευρωκάλπη κάτω από 25% (24,33%), ενώ όλα τα κόμματα στα δεξιά της αθροιστικά έφτασαν στο 23%.
Στο επιτελείο του πρωθυπουργού έχουν μελετήσει προσεκτικά τα αποτελέσματα αυτά και έχουν αναλύσει τόσο τις αφορμές όσο και τα βαθύτερα αίτια. Το βασικό συμπέρασμα στο οποίο έχουν καταλήξει είναι ότι η Θεσσαλονίκη και συνολικά η Βόρεια Ελλάδα περιμένουν περισσότερα από την κυβέρνηση σε επίπεδο έργων υποδομών -και όχι μόνο- και εκεί θα ρίξουν ιδιαίτερο βάρος, μαζί με άλλες κινήσεις πολιτικού και ουσιαστικού συμβολισμού.
Για παράδειγμα, ο περιφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας, Απόστολος Τζιτζικώστας, είναι το πρόσωπο που έχει προτείνει η κυβέρνηση για τη θέση του Έλληνα επιτρόπου στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με τον κυβερνητικό εκπρόσωπο να δίνει και τοπικά και περιφερειακά πολιτικά χαρακτηριστικά στην απόφαση αυτή. Η επιλογή του κ. Τζιτζικώστα «αναδεικνύει τη σημασία της Μακεδονίας και της Βόρειας Ελλάδας για την Ευρώπη, ως μιας περιοχής με στρατηγική θέση, διασυνδεσιμότητα και γεωπολιτική σημασία τόσο για τα Βαλκάνια και τη Νοτιοανατολική Ευρώπη όσο και ως βορειοανατολικό άκρο της Μεσογείου», είχε τονίσει χαρακτηριστικά ο Παύλος Μαρινάκης.Ο οδικός χάρτης για τα έργα που θα αλλάξουν τη Θεσσαλονίκη
Η παραδοσιακή επίσκεψη του πρωθυπουργού στη Θεσσαλονίκη ένα δεκαήμερο περίπου πριν από τα εγκαίνια της ΔΕΘ, για συναντήσεις με παραγωγικούς και αυτοδιοικητικούς φορείς, φέτος για πρώτη φορά έχει και μια άλλη διάσταση: Ο κ. Μητσοτάκης και μια πλειάδα υπουργών μίλησαν σε ξεχωριστή εκδήλωση με θέμα «Εθνική Στρατηγική για την Περιφερειακή Ανάπτυξη / Παρουσίαση Ψηφιακής Πλατφόρμας erga.gov.gr», που επελέγη να γίνει όχι στην Αθήνα, αλλά στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, και να αποτελέσει ουσιαστικά και μια παρουσίαση του οδικού χάρτη για τα έργα που θα αλλάξουν την πόλη: έναρξη λειτουργίας βασικής γραμμής μετρό στις 30 Νοεμβρίου, έναρξη λειτουργίας επέκτασης γραμμής του μετρό το φθινόπωρο του 2025, παράδοση της ανατολικής εσωτερικής περιφερειακής Θεσσαλονίκης (Flyover) τον Μάιο του 2027.Διαβάστε εδώ: Σχέδιο-µαµούθ µε εµβληµατικά έργα σε όλες τις Περιφέρειες: Τι προβλέπει η Εθνική Στρατηγική, µε ορίζοντα το 2030 - Στα 102 δισ. η χρηματοδότηση
«Στο Flyοver εργάζονται καθημερινά 250 άτομα με 8 βαρέα οχήματα», ανέφερε χαρακτηριστικά ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας. Ακόμα και η προσέγγιση που επέλεξε να κάνει ο κ. Μητσοτάκης είχε διαφορετικό χαρακτήρα, καθώς, για παράδειγμα, παραδέχθηκε πως «το “αθηνοκεντρικό” αναπτυξιακό μοντέλο, το οποίο ουσιαστικά αποτέλεσε προτεραιότητα πολλών κυβερνήσεων εδώ και πολλές δεκαετίες, έχει δημιουργήσει σημαντικές περιφερειακές ανισότητες». Ακόμα επεσήμανε ότι καταλαβαίνει «απόλυτα την καχυποψία και τη διστακτικότητα απέναντι σε δεσμεύσεις, τις οποίες οι πολίτες της Θεσσαλονίκης έχουν ακούσει πολλές φορές, πλην όμως η πραγματικότητα ήταν πάντα διαφορετική». Υπογράμμισε δε ότι «καμία κυβέρνηση δεν έχει υλοποιήσει περισσότερα έργα υποδομής για τη Θεσσαλονίκη απ’ ό,τι αυτή η κυβέρνηση και αυτό είναι κάτι το οποίο πιστεύω ότι οι πολίτες της Θεσσαλονίκης αρχίζουν και το αντιλαμβάνονται».
Τι περιλαμβάνει το περιφερειακό σχέδιο ανάπτυξης για την Κεντρική Μακεδονία
Στο Μαξίμου εκτιμούν ότι ο χρόνος είναι με το μέρος τους και θέλουν να το εκμεταλλευτούν στο έπακρο. Πώς; Δείχνοντας στους πολίτες της Θεσσαλονίκης και συνολικά της Μακεδονίας μέσα στα επόμενα τρία χρόνια ότι η κυβέρνηση είναι δίπλα τους με έργα και όχι με λόγια. Εφόσον αυτό αποτυπωθεί στην πράξη, εκτιμάται ότι μέσα σε αυτό το διάστημα θα ενισχυθεί πολιτικά και εκλογικά η Ν.Δ. σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα και το αποτέλεσμα της κάλπης του 2027 θα ξαφνιάσει πολλούς.
Τι πρέπει να γίνει, λοιπόν, μέσα σε αυτό το διάστημα; Να τρέξουν γρήγορα όλα τα έργα, πέραν του μετρό και του Flyover, για τα οποία έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση: το Κυβερνείο («Παλατάκι») να επισκευαστεί πλήρως και να αποδοθεί και πάλι ως δημόσιος χώρος στην κοινωνία της Θεσσαλονίκης. Η ανάπλαση της ΔΕΘ-HELEXPO να προχωρήσει γοργά. Να κατασκευαστούν τα δύο νέα νοσοκομεία, το Παιδιατρικό στο Φίλυρο και το νέο Αντικαρκινικό Νοσοκομείο στη Δυτική Θεσσαλονίκη, στο στρατόπεδο «Καρατάσιου». Να γίνουν εντός χρονοδιαγράμματος έργα, όπως η αναβάθμιση των Δικαστικών Μεγάρων της Κεντρικής Μακεδονίας, 17 σχολικών μονάδων, η Εθνική Σχολή Δικαστικών Λειτουργών στην Καλαμαριά και άλλα.
Συνολικά, το εν εξελίξει περιφερειακό σχέδιο ανάπτυξης για την Κεντρική Μακεδονία περιλαμβάνει περισσότερα από 850 έργα, αθροιστικού κόστους 13,5 δισ. ευρώ, με 610 να είναι σε εξέλιξη. Εξ αυτών 294 υλοποιούνται, 130 είναι σε διαγωνιστική διαδικασία και 186 είναι ενταγμένα ή συμβασιοποιημένα.
*Δημοσιεύθηκε στα «Παραπολιτικά»