Σκυλακάκης στο Thessaloniki Metropolitan Summit του Economist: Στόχος να κοιτάμε το ενεργειακό σύστημα του αύριο
4ο Thessaloniki Metropolitan Summit του Economist και του powergame.gr
Για την αξία των ευρωπαϊκών διασυνδέσεων μίλησε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας
Παράλληλα, αναφέρθηκε στην άνοδο που σημειώνουν εσχάτως οι τιμές χονδρικής τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος. Το πρόβλημα όπως σημείωσε εντοπίζεται στην αλυσίδα Ελλάδας – Βουλγαρίας – Ουγγαρίας λόγω των προβλημάτων που αντιμετωπίζει η τελευταία και της διασύνδεσης των συστημάτων. Επίσης, στην εξίσωση έβαλε και την Ουκρανία η οποία δημιούργησε έντονους κραδασμούς στην ενεργειακή αγορά όταν οι υποδομές της χτυπήθηκαν και από εξαγωγέας φυσικού αερίου έγινε εξαγωγέας.
Οι δηλώσεις του Θεόδωρου Σκυλάκάκη στην κάμερα του powergame.gr:
Σκυλακάκης: Έχουμε μεγάλες διαφορές στις τιμές μεταξύ των χωρών
«Έχουμε μεγάλες διαφορές στις τιμές που είναι συστημικές και συστηματικές μεταξύ των χωρών και οι τοπικές επενδύσεις στην παραγωγή δεν είναι λύση», ανέφερε. Και συμπλήρωσε πως «οι τοπικές επενδύσεις για παραγωγή ηλεκτρισμού δεν λύνουν το ζήτημα, εκτός αν η διασυνδεσιμότητα υπάρξει για όλη την Ευρώπη, ειδάλλως έχουμε μία διαστρεβλωμένη αγορά».Η έλλειψη διασυνδεσιμότητας και οι αλγόριθμοι που επηρεάζουν την ενεργειακή αγορά μας έκαναν παρατηρητές σε μεγάλες αποκλίσεις στις τιμές χονδρικής μεταξύ των χωρών ενέργειας, σχολίασε. Στόχος κατά τον υπουργό Ενέργειας είναι να κοιτάμε το ενεργειακό σύστημα του αύριο.
Μπράιζα: Kαταπληκτική δουλειά από τη ΕΕ για να έχουμε διασυνδέσεις διαφοροποιημένου αερίου
Για την πορεία της Ευρώπης, αφού απομακρύνθηκαν οι πηγές ενέργειας από τη Ρωσία, μίλησε ο πρώην υφυπουργός εξωτερικών των ΗΠΑ, πρώην πρέσβης των ΗΠΑ στο Αζερμπαϊτζάν, μέλος του ΔΣ, Overgas, Μάθιου Μπράιζα (Matthew Bryza).
Yπήρχαν πολλά προβλήματα στην ατζέντα μας, την κοινή, είχαμε μια ρεαλιστική προσέγγιση από το 2007 και μετά, δεν υπήρχε καμία συναίνεση στην Ευρώπη για το τι θα γίνει με το φυσικό αέριο και τη διαφοροποίηση της προμήθειας. Τότε και η Ελλάδα προμηθευόταν αρκετό αέριο ή είχε ειδικές σχέσεις όπως και άλλες χώρες. Τέλειωσαν όμως αυτά και τώρα εδώ που βρισκόμαστε έχει γίνει μια καταπληκτική δουλειά από τη ΕΕ για να έχουμε διασυνδέσεις διαφοροποιημένου αερίου, τόνισε ο κ. Μπράιζα.
Κατανοήσαμε ότι η Ρωσία χρησιμοποίησε την ενέργεια ως εκβιασμό. Θυμόσαστε ότι η Γερμανία εξαρτώταν 100% για την ενέργεια από τη Ρωσία. Στην Ουάσινγκτον όμως δουλέψαμε με κυβερνήσεις του Αζερμπαϊτζάν , την Γεωργία την Τουρκία για να βοηθήσουμε τους επενδυτές, τις πετρελαϊκές εταιρείες και τις κυβερνήσεις να δημιουργηθούν αγωγοί από την Κασπία θάλασσα για να διαφοροποιηθεί η προμήθεια προς την ΕΕ. Ενεργοποιήσαμε και τους Ευρωπαίους εταίρους μας να αγκαλιάσουν αυτά τα προτζεκτ των διασυνδέσεων και τους ευχαριστούμε όλους για τη συνεργασία, οπότε η κατάσταση άρχισε να αλλάζει το 2014 όταν είχαμε την πρώτη εισβολή στην Ουκρανία. Η Ευρώπη κινήθηκε ταχύτατα ιδιαίτερα η Γερμανία, η οποία δημιούργησε εγκαταστήσεις επαναραιοποίηση φυσικού αερίου, ως πρώτο βήμα. Αυτό είναι το θετικό, ότι υπάρχει πλέον στρατηγική κατανόηση του προβλήματος.
Για να διπλασιάσει το Αζερμπαϊτζάν την παραγωγή φυσικού αερίου, χρειάζεται επενδύσεις, τις οποίες δεν έχει και τα σήματα που στέλνει η ΕΕ είναι αμφίβολα: από τη μία θέλει να διπλασιαστεί η ποσότητα που χρησιμοποιεί από την άλλη επιζητά την απανθρακοποίηση εσπευσμένα, οπότε οι άνθρωποι του Αζερμπαϊτζάν σκέπτονται πως μπορούν να επενδύσουν σε διπλασιασμό της ποσότητας αν κάποια στιγμή οι εν δυνάμει πελάτες σταματήσουν να προμηθεύονται από μας.
Για να διπλασιαστεί η παραγωγή πρέπει να διπλασιαστεί η χωρητικότητα των αγωγών από το Αζερμπαϊτζάν. Αν θέλουμε τα δέκα χιλιάδες κυβικά μέτρα να τα κάνουμε 11 αυτό μπορεί να είναι εφικτό, αλλά για 2.500 κυβικά μέτρα αυτό το ποσό που χρειάζεται είναι υπερδιπλάσιο γιατί οι συμπιεστές κοστίζουν ακριβότερα.
Για να φτάσουμε αυτόν τον διπλασιασμό της ποσότητας της παραγωγής του Αζερμπαϊτζάν για την Ευρώπη χρειαζόμαστε επενδύσεις και χρειαζόμαστε και συνεργασία όλων των χωρών που παρεμβάλλονται αλλά υπάρχει ένα πρόβλημα στο μονοπώλιο της πρόσβασης των αγωγών μόνο μέσω της Τουρκίας και της Βουλγαρίας.