Σε απολογισµό των πρωθυπουργικών εξαγγελιών από το βήµα της 88ης ∆ΕΘ προχωρά ο υπουργός Επικρατείας, Άκης Σκέρτσος, µιλώντας στην «Κυριακάτικη Απογευµατινή» και αναλύοντας τις πτυχές του σχεδίου των 45 σηµείων που παρουσίασε ο Κ. Μητσοτάκης το περασµένο Σάββατο. Ο κ. Σκέρτσος µιλά για τους κυβερνητικούς στόχους έως το 2027 και απαντά στην κριτική ότι τα µέτρα που ανακοινώθηκαν δεν αντιµετωπίζουν άµεσα τα προβλήµατα της ακρίβειας, του στεγαστικού και της ενέργειας. Τέλος, ο υπουργός Επικρατείας σχολιάζει την απουσία αντιπολίτευσης, αλλά και την άποψη που υπάρχει ότι η κυβέρνηση καθυστερεί στην υλοποίηση των δικών της εξαγγελιών, ενώ χαρακτηρίζει «αδιάφορη για την κοινωνία» τη συζήτηση για τη στρατηγική της κυβέρνησης µε ανοίγµατα στο Κέντρο ή τη ∆εξιά, «όσο η κυβέρνηση έχει ανοιχτά αυτιά και δίνει λύσεις στα προβλήµατα», όπως επισηµαίνει.

-Μία εβδοµάδα µετά την παρουσία του πρωθυπουργού στη ∆ΕΘ και όσα ανακοίνωσε, σύµφωνα µε τη δική σας απο τίµηση, ποια κατηγορία πολιτών θα θεωρούσατε ως την περισσότερο «κερδισµένη» από τις εξαγγελίες του Κ. Μητσοτάκη;

-Στη φετινή ∆ΕΘ παρουσιάστηκε από τον πρωθυπουργό ένα συνεκτικό, αναλυτικό, ρεαλιστικό και ταυτόχρονα οραµατικό σχέδιο 45 σηµείων για µια Ελλάδα πιο παραγωγική, πιο δίκαιη, πράσινη, ψηφιακή, αυτόνοµη και ισχυρή. Με µια βασική ιδέα στον πυρήνα του: να θεραπεύσουµε τις αιτίες που οδήγησαν στην κρίση χρέους του 2010, ώστε οι νεότερες γενιές να καταφέρουν να ζήσουν ξανά στον τόπο µας καλύτερα από τους µεγαλύτερους. Να λειτουργήσει, δηλαδή, ξανά ο ανελκυστήρας της κοινωνικής κινητικότητας και ανόδου που κάπου «φράκαρε» στα χρόνια της Μεταπολίτευσης, για να καταρρεύσει εντελώς στα χρόνια της κρίσης. Θα έλεγα, λοιπόν, ότι οι βασικοί κερδισµένοι αυτού του πολυδιάστατου εκσυγχρονισµού που παρουσιάστηκε αναλυτικά από τον Κ. Μητσοτάκη είµαστε προφανώς όλοι οι πολίτες, αλλά πολύ περισσότερο τα παιδιά µας και οι νέοι. ∆ιότι το σχέδιό µας υπηρετεί έναν διπλό στόχο: αυτόν της δυναµικής και βιώσιµης ανάπτυξης, σε στέρεες βάσεις αντί για σαθρά θεµέλια, µε αύξηση του εθνικού και των οικογενειακών εισοδηµάτων, ώστε στο τέλος της θητείας µας να έχουµε προσεγγίσει περισσότερο τα ευρωπαϊκά εισοδήµατα. Ταυτόχρονα, όµως, υπηρετεί και τον στόχο της αναδιανοµής, µε τη µείωση των µεγάλων κοινωνικών και περιφερειακών ανισοτήτων που άφησε πίσω της τόσο η δεκαετής κρίση όσο και το στρεβλό, αθηνοκεντρικό µοντέλο ανάπτυξης που οδήγησε σε αυτήν.


-Πώς απαντάτε στην κριτική ότι το καλάθι της ∆ΕΘ δεν περιείχε άµεσα µέτρα για την ακρίβεια και τα καθηµερινά προβλήµατα των πολιτών; Οτι αύριο δεν θα δούµε διαφορά στο πορτοφόλι µας στο κόστος του σουπερµάρκετ, του ενοικίου ή της ενέργειας;

-Το σχέδιό µας (δεν µου αρέσει ο όρος «καλάθι») έχει στον πυρήνα του τον µετασχηµατισµό της οικονοµίας και την ουσιαστική στήριξη όλων των εισοδηµάτων, και ειδικά των πιο ευάλωτων. Η κριτική στην οποία αναφέρεστε δεν αναγνωρίζει ότι στους 50 φόρους που µειώθηκαν την περασµένη τετραετία προστέθηκαν στη φετινή ∆ΕΘ άλλες 12 µειώσεις φόρων και εισφορών. Οπως η µόνιµη κατάργηση του τέλους επιτηδεύµατος ή η µείωση κατά 1 επιπλέον µονάδα των ασφαλιστικών εισφορών. Είναι µια πολιτική που αποδείχθηκε ότι στηρίζει την ανάπτυξη, που σηµειώνει τη 2η υψηλότερη αύξηση στην Ευρώπη και χάρη στην οποία έρχονται επιπλέον 12 αυξήσεις εισοδηµάτων µε µόνιµες και έκτακτες ενισχύσεις στους µισθούς ιδιωτικών και δηµοσίων υπαλλήλων αλλά και συνταξιούχων. Παραγνωρίζει, επίσης, η κριτική αυτή ότι µεγάλο µέρος του σχεδίου µας είναι αφιερωµένο στο στεγαστικό ζήτηµα, µε αύξηση των φθηνών στεγαστικών δανείων κατά 2 δισ. ευρώ, για επιπλέον 20.000 δικαιούχους έως 50 ετών, ένα νέο πρόγραµµα για ενεργειακή εξοικονόµηση σε παλιές κατοικίες µε άτοκα δάνεια, αλλά και µε τριετή αναστολή φορολογίας για όσους ιδιοκτήτες µετατρέπουν σε µακροχρόνιες µισθώσεις τα κλειστά ακίνητά τους ή όσα νοικιάζουν σε βραχυχρόνιες µισθώσεις. Αν συνυπολογίσετε δράσεις όπως το δωρεάν ψηφιακό φροντιστήριο, που µπορεί να ανακουφίσει τις οικογένειες από το κόστος των πανελλαδικών εξετάσεων, ή τα δωρεάν απογευµατινά χειρουργεία, θα διαπιστώσετε ότι δίνουµε µάχη σε πολλά µέτωπα, για να στηρίξουµε τα εισοδήµατα των νοικοκυριών. Ολα αυτά είναι πρακτικά µέτρα που λύνουν προβλήµατα. Αυτή είναι η δουλειά µας, άλλωστε: να απαντάµε µε αποτελεσµατικότητα, ταχύτητα και δικαιοσύνη σε άλυτα προβλήµατα, είτε έρχονται από το παρελθόν είτε είναι νέα.


-Η ανάταξη του ΕΣΥ αποτελούσε κύρια προεκλογική δέσµευση της Ν.∆., αλλά, ενώ βρισκόµαστε στον πέµπτο χρόνο της διακυβέρνησής σας, εξακολουθείτε να χαρακτηρίζετε «στοίχηµα» την αναβάθµιση του ΕΣΥ και εν τω µεταξύ στην ηγεσία του υπουργείου έχουν αλλάξει τέσσερις υπουργοί από το 2019. Μήπως θα έπρεπε να είχατε δράσει µε διαφορετικό τρόπο; Απέναντι σε ποιες παθογένειες θα έπρεπε η κυβέρνηση να είναι πιο αποφασιστική;

-Και πάλι χρειάζεται να δούµε τη µεγάλη εικόνα. Το Εθνικό Σύστηµα Υγείας ήταν για χρόνια ο µεγάλος ασθενής. Είχε υποστεί πολύ σηµαντικές περικοπές κατά τη διάρκεια των µνηµονίων και της µακροχρόνιας ύφεσης και θα µπορούσε, κυριολεκτικά, να είχε καταρρεύσει από την πανδηµική κρίση. Να πω µόνο ότι από το 2019 έχουµε αυξήσει 50% τη χρηµατοδότηση του ΕΣΥ και παράλληλα εξασφαλίσαµε 1,8 δισ. ευρώ µέσω του ΤΑΑ για την ανάταξη του δηµόσιου συστήµατος Υγείας µε ανακαινίσεις των τµηµάτων επειγόντων περιστατικών σε 92 νοσοκοµεία και την πλήρη ανακαίνιση 164 Κέντρων Υγείας. Το προσωπικό του ΕΣΥ το 2019 ήταν 78.272 άτοµα, ενώ το 2024 υπηρετούν 86.138 άτοµα και προγραµµατίζονται άλλες 10.000 προσλήψεις, οι 6.500 εντός του 2024. Επειτα από 12 χρόνια έγινε αύξηση στις αποδοχές των γιατρών, που αγγίζει τα 700-800 ευρώ καθαρά σε θέσεις ευθύνης, δόθηκαν γενναία οικονοµικά κίνητρα για τη στελέχωση των νοσοκοµείων σε αποµακρυσµένες περιοχές, προχωράµε στην υλοποίηση του προγράµµατος για τη δωρεάν τέλεση 37.500 απογευµατινών χειρουργείων µε πόρους του Ταµείου Ανάκαµψης και Ανθεκτικότητας, ενώ πρώτη φορά εκπονήθηκαν και υλοποιούνται οργανωµένα προγράµµατα πρόληψης µε δωρεάν διαγνωστικές εξετάσεις. Προφανώς και ελλείψεις υπάρχουν και αστοχίες και υστερήσεις, όπως συµβαίνει µε κάθε τόσο πολύπλο κο σύστηµα όπως είναι το ΕΣΥ. Συνεπώς, είµαστε σε καλύτερο σηµείο απ’ ό,τι το 2019, αλλά έχουµε δρόµο µπροστά µας - και είναι µια από τις κοµβικές προτεραιότητές µας έως το 2027 να προσφέρουµε ποιοτικές δηµόσιες υπηρεσίες υγείας στους πολίτες.

-Ως υπουργός αρµόδιος για τον συντο νισµό και την παρακολούθηση του κυ βερνητικού έργου, τι απαντάτε στην κριτική ότι η κυβέρνηση καθυστερεί στην υλοποίηση των δικών της εξαγγε λιών; Οτι, ενώ παίρνει θετικές πρωτο βουλίες, δεν ανταποκρίνεται µε ταχύ τητα στην εφαρµογή τους;

-Στην οµιλία του στη ∆ΕΘ ο πρωθυπουργός δεν ανέπτυξε µόνο τι φέρνει το 2025 και πώς θα οδηγηθούµε στο 2027, αλλά θύµισε και πού ήµασταν το 2019 και πού φτάσαµε, παρά τις πολλές και διαφορετικές δοκιµασίες, από τις µεταναστευτικές εισβολές και την πανδηµία µέχρι τις ενεργειακές και τις κλιµατικές προκλήσεις. Μόνο το 2024 προχωρήσαµε σε τουλάχιστον δέκα ιστορικού χαρακτήρα µεταρρυθµίσεις, που δεν έχει τολµήσει να υλοποιήσει καµία άλλη κυβέρνηση, όπως µη κρατικά Πανεπιστήµια, νέος ∆ικαστικός Χάρτης, επιστολική ψήφος, ένα διαφανές σύστηµα επιλογής διοικήσεων στο ∆ηµόσιο µέσω εξετάσεων του ΑΣΕΠ, διασύνδεση των ταµειακών µε το POS, επέκταση της ψηφιακής κάρτας εργασίας. Τα στοιχεία απαντούν ότι αυτή η κυβέρνηση εργάζεται και παράγει, όχι µε εντυπώσεις της στιγµής, αλλά µε µεθοδική δουλειά, µε αυστηρά χρονοδιαγράµµατα, µε συγκεκριµένους στόχους, που χτίζονται µέρα-µέρα. «Ταχύτερα, δικαιότερα, αποτελεσµατικότερα» είναι το µήνυµα που λάβαµε στις κάλπες του Ιουνίου και σε αυτό θέλουµε να ανταποκριθούµε.


-Η περιδίνηση στην οποία βρίσκονται τα δύο µεγαλύτερα κόµµατα της αντιπολίτευσης επηρεάζει την εξέλιξη του κυβερνητικού έργου; Μήπως δηµιουργεί εφησυχασµό;

-Κάθε άλλο. ∆ικός µας αντίπαλος είναι τα προβλήµατα των πολιτών και µόνο. Ασφαλώς είναι σηµαντικό για τη δηµοκρατία, τη χώρα και την κυβέρνηση να υπάρχει µια αξιόπιστη, σοβαρή, θεσµική αντιπολίτευση, που δεν θα πολιτεύεται ισοπεδωτικά και µηδενιστικά και θα καταθέτει κοστολογηµένες και υλοποιήσιµες προτάσεις ανάταξης των πεδίων που πρέπει να βελτιωθούν. Χωρίς λαϊκισµούς, κραυγές και τοξικότητα. Μέχρι στιγµής αυτού του είδους η αντιπολίτευση απουσιάζει, όµως εµείς προχωράµε στο έργο για το οποίο µας ψήφισαν οι πολίτες.


-Η ενίσχυση των κοµµάτων δεξιότερα της Ν.∆. στις ευρωεκλογές αλλάζει τη στρατηγική της κυβέρνησης ως προς το πού θα κάνει ανοίγµατα; Προς το Κέντρο ή προς τη ∆εξιά;

-«Σταθερά, τολµηρά, µπροστά» είπαµε το 2023 και έτσι πρέπει να συνεχίσουµε. Αλλωστε, τα προβλήµατα των πολιτών δεν έχουν χρώµα. Η συζήτηση αυτή είναι αδιάφορη για την κοινωνία όσο η κυβέρνηση έχει ανοιχτά αυτιά και δίνει λύσεις στα προβλήµατα. Οσο παραµένει, δηλαδή, αποτελεσµατική και χρήσιµη για τον τόπο. Οπως σοφά λέει και η ιδρυτική της διακήρυξη, η Ν.∆. υπηρετεί πάντοτε τα συµφέροντα της ευρωπαϊκής Ελλάδας, αναζητώντας λύσεις πέρα και πάνω από τις ετικέτες της Αριστεράς, του Κέντρου και της ∆εξιάς. Το πετυχαίνει 50 χρόνια τώρα, χάρη στα 6 πολύ διακριτά στοιχεία που συγκροτούν το DNA της, δηλαδή την πίστη στον κοινοβουλευτισµό, τον φιλελευθερισµό, τον αδιαπραγµάτευτο ευρωπαϊσµό, τον πολιτικό ρεαλισµό και πολιτισµό και την πολυσυλλεκτικότητα. Αλλωστε, αν δούµε και ιστορικά τα πράγµατα, αυτή η παράταξη µεγάλωσε και απέκτησε εκλογική επιρροή και ηγεµονία όταν επεδίωξε στρατηγικά τη διεύρυνση και τις συνεργασίες, χωρίς, φυσικά, να απεµπολεί τις αρχές και αξίες της. Το αποδεικνύει στην πράξη ο Κυριάκος Μητσοτάκης µε την ισχυρή, µονοκοµµατική, αυτοδύναµη κυβέρνησή του, µε επί της ουσίας διεύρυνση, χωρίς όµως τις αδυναµίες και τις καθυστερήσεις που έχουν οι κυβερνήσεις συνεργασίας.

Συνέντευξη στην Κυριακάτικη Απογευματινή