Ο νέος φράχτης στον Έβρο, η δράση του Λιμενικού Σώματος και η συνεργασία με την Τουρκία στο Ανατολικό Αιγαίο και η συμμαχία με τις χώρες που αντιτίθενται στη νέα πολιτική της Γερμανίας είναι τα τρία «όπλα» που διαθέτει η κυβέρνηση στο νέο πεδίο που διαμορφώνεται στο Μεταναστευτικό, μετά τις τελευταίες αποφάσεις του Όλαφ Σολτς.

*Διαβάστε ακόμα: Παναγιωτόπουλος: Δεν τίθεται ζήτημα μαζικών επιστροφών μεταναστών από τη Γερμανία στην Ελλάδα

Το Βερολίνο αποφάσισε να επαναφέρει τους συνοριακούς ελέγχους, «παγώνοντας» εν μέρει ουσιαστικά τη Συνθήκη Σένγκεν, αλλά και να επιχειρήσει να εντοπίσει πρόσφυγες που διέσχισαν τη μισή Ευρώπη για να φτάσουν στη Γερμανία και να τους επιστρέψει στη χώρα πρώτης υποδοχής, που είναι κατεξοχήν η Ελλάδα και η Ιταλία.

Ακόμα μεγαλύτερο πρόβλημα βέβαια θα δημιουργηθεί σε περίπτωση που η γερμανική κυβέρνηση προχωρήσει ένα βήμα περαιτέρω στην αυστηροποίηση της στάσης της, επαναφέροντας, για παράδειγμα, ελέγχους στα αεροδρόμια για πτήσεις από τα ελληνικά αεροδρόμια.

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης γνωρίζει ότι η νέα αυτή πολιτική που υιοθετεί η γερμανική κυβέρνηση μπορεί να γίνει βούτυρο στο ψωμί της ελληνικής Ακροδεξιάς και το πρώτο που έκανε ήταν να καθησυχάσει τους φόβους ότι επίκειται έλευση δε κάδων χιλιάδων προσφύγων πίσω στην Ελλάδα.

«Δεν υπήρχε ποτέ και ούτε υπάρχει θέμα μαζικών επιστροφών», τόνισε χαρακτηριστικά ο υπουργός Μετανάστευσης και Ασύλου, Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Το δε μήνυμα προς το Βερολίνο, αλλά και προς τις Βρυξέλλες, από την ελληνική κυβέρνηση ήταν σαφές: «Δεν πρόκειται η Ελλάδα -το τονίζουμε ξανά- να κάνει δικό της πρόβλημα ένα πρόβλημα μιας άλλης χώρας. Υπάρχουν συγκεκριμένοι κανόνες που διέπουν την Ευρωπαϊκή Ένωση και αυτοί είναι δεδομένο ότι θα εφαρμοστούν», επεσήμανε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος, Παύλος Μαρινάκης.

Ταυτόχρονα, βέβαια, η προετοιμασία συνεχίζεται σε όλα τα επίπεδα. Η κατασκευή του νέου φράχτη στον Έβρο προχωρά και το κομμάτι που χτίζεται τώρα θα έχει μήκος 35 χιλιόμετρα και θα εκτείνεται από το ύψος του χωριού Ψαθάδες Διδυμοτείχου έως την περιοχή Κορνοφωλιάς Σουφλίου.

Στόχος είναι να είναι έτοιμο μέχρι το τέλος του καλοκαιριού του 2025, μαζί με τις απαραίτητες κάμερες επιτήρησης και κέντρο ελέγχου, και αμέσως μετά να προχω ρήσει νέο τμήμα του φράχτη, ώστε συνολικά ο υφιστάµενος να επεκταθεί συνολικά κατά έως και 80 χιλιόµετρα. Η κυβέρνηση συνεχίζει να πιέζει τις Βρυξέλλες για ευρωπαϊκή χρηµατοδότηση του έργου, που θα επιτρέψει να ολοκληρωθεί πιο γρήγορα και πιο αποτελεσµατικά.


Το μήνυμα

Τις τελευταίες ηµέρες ο αρχηγός της Οµοσπονδιακής Αστυνοµίας της Γερµανίας (Bundespolizei), Ντίτερ Ρόµαν, βρέθηκε στην Ελλάδα και, σύµφωνα µε πληροφορίες, ένα από αυτά που του διαµηνύθηκαν από την ελληνική πλευρά είναι ότι µεγαλύτερη σηµασία και πρακτικό αντίκτυπο έχει η φύλαξη και προστασία των εξωτερικών συνόρων της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως είναι τα χερσαία σύνορα Ελλάδας και Τουρκίας στον Έβρο, και όχι των εσωτερικών συνόρων, όπως είναι της Γερµανίας µε τις γειτονικές της χώρες.

Την ίδια ώρα, πληροφορίες από την Τουρκία θέλουν τον Ταγίπ Ερντογάν να έχει ζητήσει να «αδειάσουν» οι δοµές από Σύρους, Αφγανούς και άλλους πρόσφυγες και µετανάστες και να αυξηθεί η πίεση για να γυρίσουν πίσω στην πατρίδα τους.

Στόχος του Τούρκου προέδρου είναι να φιλοξενήσει στις δοµές αυτές πρόσφυγες από τη Γάζα, τη ∆υτική Οχθη και τον Λίβανο, συνεχίζοντας να φιλοτεχνεί το προφίλ του ηγέτη του µουσουλµανικού πληθυσµού της ευρύτερης περιοχής.

Η Τουρκία παραµένει λόγω της γεωγραφικής της θέσης και του εύρους των ανατολικών χερσαίων συνόρων της µια χώρα-κλειδί για τη διαχείριση του Μεταναστευτικού-Προσφυγικού.

Η Ελλάδα, που έχει ήδη πετύχει τον τελευταίο ενάµιση χρόνο µια καλύτερη συνεργασία µε την τουρκική ακτοφυλακή στο ζήτηµα των θαλάσσιων µεταναστευτικών ροών, συζητάει κατά πληροφορίες παρασκηνιακά µε την Ευρωπαϊκή Ένωση για περισσότερη και πιο στοχευµένη στήριξη προς την Τουρκία, ώστε ενδεχοµένως µε τη στρατοχωροφυλακή κατά µήκος του παράλιου µετώπου της προς το Αιγαίο να συλλαµβάνονται οι διακινητές και να εµποδίζονται οι µετανάστες πριν µπουν στις βάρκες.

Μάλιστα, κάτι που έχει προκαλέσει ανησυχία στην Αθήνα τελευταία είναι ότι χρησιµοποιούνται πιο σύγχρονα και γρήγορα ταχύπλοα, που σε κάποιες περιπτώσεις φτάνουν από τα τουρκικά παράλια σε συγκεκριµένα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, ακόµα και µέσα σε επτά λεπτά, και συνεπώς είναι πιο δύσκολο να εντοπιστούν έγκαιρα και να γίνει αποτροπή.

*Δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα «Παραπολιτικά» στις 21/09/2024